Gå til innhold

Nummenhet, stivhet og prikking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år hatt en nummenhet i ansiktet, og det er blitt sjekket opp i. Det ble ikke funnet noe galt, og antas å være en del av migrene. 

Nå har nummenheten spredt seg og generelt blitt verre, og ikke i forbindelse med migrene-hodepine. Jeg kan få det nedover armene og helt ut i fingerspissene. Legen mener det fremdeles bare er i forb. med migrenen. Blir fort svimmel og får tåkete syn også. Har ofte små-vansker med å uttale ord riktig, både fordi jeg ikke klarer å svelge ordentlig og fordi tungen er klumsete. Og jeg er enig med legen om at det ligner migrene, men hvorfor er det blitt så mye verre og totalt uavhengig av den velkjente hodepinen?
Nå de siste ukene, har jeg begynt å få skikkelig stive fingre, og armene skjelver av og til (sånn som man ofte ser hos eldre mennesker, men jeg merker det bedre enn det synes). Fingerleddene blir helt stive.
Jeg har hatt ordentlig vanskelig med å betale med kort i butikken. Få kortet ned i kortmaskinen og deretter taste koden. Jeg klarer ikke alltid å trykke hardt nok på knappene, og jeg må gjøre sakte bevegelser for å passe på at jeg får det til. Jeg klarer  heller ikke holde ting så godt fast lenger. Jeg mister av og til ting i gulvet, men det skjer ikke ofte.
Jeg skriver endel på pc i jobbforb., og jeg bruker laaaang tid på å skrive noe som helst på en dårlig dag. Jeg klarer ikke trykke knappene skikkelig ned, med mindre jeg trykker en og en knapp, sakte (som f.eks den eldre legen min gjør, men fordi han ikke er så velkjent med tastaturer, og ikke fordi han ikke klarer rent fysisk). 
Fingrene føles kalde, hovne og stive mens det står på. 

Jeg har oppfølgning av legen her, men jeg lurer på om noen her har lignende erfaringer?

Anonymkode: e2b6a...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har liknende erfaring. Kiropraktor mistenker fibromyalgi. Har en ryggmargssykdom som også kan vær mulig forklaring på disse symptomene. Håper du og legen finner ut av dette :)

Anonymkode: 8da9a...c19

Skrevet

Flere?

Skrevet

Jeg hadde byttet lege og fått dett bedre utredet.

Anonymkode: 92092...464

Skrevet

Be legen henvise deg til nevrolog, mas på legen. Det at du mister ting, og har kalde fingre, kan jo ha noe med nerver å gjør. Hvor gammel er du foresten?

Skrevet
8 timer siden, sweety pie skrev:

Be legen henvise deg til nevrolog, mas på legen. Det at du mister ting, og har kalde fingre, kan jo ha noe med nerver å gjør. Hvor gammel er du foresten?

Jeg er 26. Jeg har vært hos nevrolog for ca to år siden, uten at det ble funnet noe spesielt. Har siden tenårene hatt problemer med balansen, mister fotfestet og står jeg med armene ut til sidene og øynene lukket, klarer jeg stort sett ikke å treffe nesetippen med fingeren. Særlig er den ene siden vanskelig... Jeg er en klumsete type, mildt sagt. Faller ned trapper og dunker meg i dørkarmer... 
Jeg skal drøfte ny henvisning til nevrolog neste gang jeg er hos legen.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Du kan ha nerver i klem. Har du fått tatt MR av nakken?

Skrevet
4 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Du kan ha nerver i klem. Har du fått tatt MR av nakken?

Bare hodet, mener jeg å huske. Skal nevne det for legen.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26. Jeg har vært hos nevrolog for ca to år siden, uten at det ble funnet noe spesielt. Har siden tenårene hatt problemer med balansen, mister fotfestet og står jeg med armene ut til sidene og øynene lukket, klarer jeg stort sett ikke å treffe nesetippen med fingeren. Særlig er den ene siden vanskelig... Jeg er en klumsete type, mildt sagt. Faller ned trapper og dunker meg i dørkarmer... 
Jeg skal drøfte ny henvisning til nevrolog neste gang jeg er hos legen.

Alle de symptomene du beskriver har en bekjent av meg, og han har polynevropati. Be om henvisning en gang til. Har du tatt tester hos nevrolog? Balansetest og alle andre tester. 

Skrevet
8 minutter siden, sweety pie skrev:

Alle de symptomene du beskriver har en bekjent av meg, og han har polynevropati. Be om henvisning en gang til. Har du tatt tester hos nevrolog? Balansetest og alle andre tester. 

Jeg tok tester a la gå i rett linje, stå med lukkede øyne, på ett bein ol. Ellers var det tester hvor jeg skulle bøye haken mot brystet, se opp i taket og noe greier. Jeg husker ikke helt.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok tester a la gå i rett linje, stå med lukkede øyne, på ett bein ol. Ellers var det tester hvor jeg skulle bøye haken mot brystet, se opp i taket og noe greier. Jeg husker ikke helt.

Har du blitt verre etter de testene? Han jeg kjenner hadde sånn greier på beina for å måle skjelvinger innvendig i kroppen. 

Skrevet
49 minutter siden, sweety pie skrev:

Har du blitt verre etter de testene? Han jeg kjenner hadde sånn greier på beina for å måle skjelvinger innvendig i kroppen. 

Ja. Det er blitt verre det siste halvåret nå, mest merkbart bare de siste par månedene. Jeg fikk ingenting måleutstyr på meg, som du nevner her. Jeg får ta en skikkelig prat med legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...