Gå til innhold

Langvarig bivirkning av langvarig rusmisbruk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor som er 56 har ruset seg på piller og alkohol i 25 år nå. I 15 av disse årene gikk det hardt for seg. 

Jeg har merket at hun har store problemer med å huske enkel informasjon og gjennomføre enkle oppgaver. For eksempel skulle hun legge en nøkkel fra nøkkelknippe i postkassen min. Hun ringte syv ganger for å spørre/bekrefte hvilken nøkkel det var (selv om det var den eneste nøkkelen på knippet som var grønn), i tillegg til at hun ikke fant postkassen min. (Merket med mitt navn)

Hun jobber som helsesekretær (!!) og har store problemer på jobben. Hun sliter seg gjennom 40% uke og gruer seg til jobb. Jobben hennes har strukket seg langt for å lære henne opp i data, men hun mestrer det fortsatt ikke. Det siste er at jobben har spurt om NAV kan betale for ny opplæring av mamma..

Hun stresser noe vanvittig over den minste lille ting. Feks.Er det slitsomt med besøk (pga.oppvask etterpå), så vi bruker papptallerkner. Når vi vasker hendene må vi tørke de først på en klut ved siden av vasken før vi løfter armene bort til håndkle, fordi det ikke skal komme en dråpe vann på gulvet..

Noen ganger sliter hun med å finne ord og å forstå ord/setninger. Misforstår ekstremt mye. 

Er den dårlige hukommelsen en effekt av det lange rusmisbruket? Eller begynner mamma å få andre sykdommer, som feks.Alzheimer? Hva er disse tvangstankene? 

Jeg føler bare at mamma er veldig, veldig syk. Men hun er «flink pike» og sjarmerende og spiller veldig oppegående overfor utenforstående. 

Anonymkode: 7f8cb...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være ringvirkninger av rusing. Jeg jobber med rus, og opplever at de som er mest svekket er de som har misbrukt alkohol. Men som alt annet er dette også individuelt. Virker som noen får varig kognitiv svikt mens andre kommer seg bare de "tørker opp" litt. 

Anonymkode: 1c6a9...c04

Skrevet

Langvarig alkoholmisbruk kan medføre demens, har du tatt det opp med fastlegen hennes om dette er noe hun blr sjekkes ut for?

Anonymkode: ffa16...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...