Gå til innhold

Et stort dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til en jente på 12. Jenta blir 13 om noen dager . Faren hennes  og jeg har lyst til å oppfylle jentas  største ønske og det er å kjøpe en iPhone 6 til hun. Problemet er at hennes  mor mener at hun overhodet ikke bør få en dyr telefon. Hun har tidligere og seinest for 1 uke siden knust noe av ren frustrasjon. Jenta har adhd og så fort medisinen er ute av kroppen har hun store problemer med å kontrollere sine impulser. Hun har hittil knust 4 telefoner, 2 fjernkontroller, ipad og kjøkkenutstyr.

Ja jenta får både veiledning, medisiner og god oppfølging. Når medisinene er i systemet er hun verdens roligste og nest fornuftige jente. Hun kan ikke medisineres på ettermiddagen hvis noen har tenkt å kommentere på det. Hun får ikke sove og mister matlysten hvis hun tar ettermiddags tablett.  Hva hadde dere gjort? Dette barnet er det eneste barnet i sin klasse uten telefon.  Og det fordi hun er den eneste som aldri klarer å holde kontroll på seg selv gjennom en hel dag.  Jeg vet jeg bare er en stemor men dette holder meg ofte våken på nettene 

Anonymkode: c824e...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt den telefonen til henne!  Hun ønsker seg den, og da ville jeg gitt henne den. 

Skrevet
11 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg ville kjøpt den telefonen til henne!  Hun ønsker seg den, og da ville jeg gitt henne den. 

Ønsker ikke å gå bak ryggen på ho mor. Men det er jo det jeg ønsker for jenta. 

Skrevet

Liten vits i å gi en telefon hun ødelegger med en gang, selv om det er det hun ønsker seg. 

Hva med å vurdere en telefon som tåler litt juling? 

Eks https://www.dustinhome.no/product/5010858014/b30-dual-sim?manufacturer=cat

Eller 

http://www.lefdal.com/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/CATS30BK/caterpillar-s30-mobiltelefon?scid=EXT_SEM_GPLA_TELE&gclid=CLC_wpHw_tACFSezcgodjN8CMQ

Ikke det samme som en iPhone, men bedre enn en knust telefon. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bestemmer selv julegaven dere vil gi henne.  Jeg ville ha gitt henne denne! 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor til en jente på 12. Jenta blir 13 om noen dager . Faren hennes  og jeg har lyst til å oppfylle jentas  største ønske og det er å kjøpe en iPhone 6 til hun. Problemet er at hennes  mor mener at hun overhodet ikke bør få en dyr telefon. Hun har tidligere og seinest for 1 uke siden knust noe av ren frustrasjon. Jenta har adhd og så fort medisinen er ute av kroppen har hun store problemer med å kontrollere sine impulser. Hun har hittil knust 4 telefoner, 2 fjernkontroller, ipad og kjøkkenutstyr.

Ja jenta får både veiledning, medisiner og god oppfølging. Når medisinene er i systemet er hun verdens roligste og nest fornuftige jente. Hun kan ikke medisineres på ettermiddagen hvis noen har tenkt å kommentere på det. Hun får ikke sove og mister matlysten hvis hun tar ettermiddags tablett.  Hva hadde dere gjort? Dette barnet er det eneste barnet i sin klasse uten telefon.  Og det fordi hun er den eneste som aldri klarer å holde kontroll på seg selv gjennom en hel dag.  Jeg vet jeg bare er en stemor men dette holder meg ofte våken på nettene 

Jeg ville kanskje ikke ha gjort det, da det koster penger. Men til syvende og sist er det materielle ting det går utover. Men jeg tror man får kjøpt telefoner som ikke er så lette å knuse, også. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, petterm skrev:

Liten vits i å gi en telefon hun ødelegger med en gang, selv om det er det hun ønsker seg. 

Hva med å vurdere en telefon som tåler litt juling? 

Eks https://www.dustinhome.no/product/5010858014/b30-dual-sim?manufacturer=cat

Eller 

http://www.lefdal.com/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/CATS30BK/caterpillar-s30-mobiltelefon?scid=EXT_SEM_GPLA_TELE&gclid=CLC_wpHw_tACFSezcgodjN8CMQ

Ikke det samme som en iPhone, men bedre enn en knust telefon. 

Dessverre er iPhone det eneste godkjente på den skolen. Altså av barna. Hun blir uten tvil mobbet hvis hun kommer med noe annet 

Skrevet

Jeg synes ikke mor har rett til å legge seg opp i hva far gir sin datter når de ikke er gift/sammen lenger. Gi det dere har lyst til å gi. Men det kan jo være ok å si fra til mor at dere gjør det, så slipper datter å oppleve dårlig stemning på julaften. Bedre om mor er forberedt. 

Når det er sagt, personlig synes jeg det er galskap å gi en julegave til 7-8000 kroner til en som mest sannsynlig slenger den i gulvet. Var jeg dere ville jeg kjøpt en iphone 4. Da får hun iphone, som hun ønsker seg, men til en fjerdedel av prisen. 

• Liker 4
Skrevet

En helt annen ting dersom hun har så store vansker på ettermiddag/kveld og ikke kan ta ettermiddagsmedisin pga søvnvansker og dårlig appetitt som jo er kjente bivirkninger. Regner med at det da er Ritalin hun får eller? Har dere vurdert Concerta? Det gies som depot og tas dermed bare en gang om dagen, men har en langtidsvirkning. Mange som synes det er bedre ift søvnvansker. Og så er det jo lettere å administrere.

Anonymkode: c8c6a...79c

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på at hun allerede har knust 4 telefoner forstår jeg moren hennes og ville nok ventet med å kjøpe en så dyr telefon til hun klarer å kontrollere sinnet sitt bedre. Men det er opp til dere, det er deres penger :)

Skrevet

Jeg synes mors ønske skal respekteres, og ville aldri gitt mobil til mitt barn om ikke far var enig. 

• Liker 7
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barnets far noen mening? Er det ikke han som styrer, leder og ordner opp i dette? For en pingle-"mann"...dette er jo en sak for barnets to foreldre, 

Anonymkode: 98309...359

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helt annen ting dersom hun har så store vansker på ettermiddag/kveld og ikke kan ta ettermiddagsmedisin pga søvnvansker og dårlig appetitt som jo er kjente bivirkninger. Regner med at det da er Ritalin hun får eller? Har dere vurdert Concerta? Det gies som depot og tas dermed bare en gang om dagen, men har en langtidsvirkning. Mange som synes det er bedre ift søvnvansker. Og så er det jo lettere å administrere.

Anonymkode: c8c6a...79c

Det er vel barnets mor og far som drøfter slikt med legen, ingen andre. 

Anonymkode: 98309...359

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe "dilemma", jeg vil ikke kjøpt en såpass dyr mobil til en 13-åring, spesielt ikke når hun allerede har ødelagt 4 telefoner!

Forstår mor godt og hadde respektert dette.

Anonymkode: bd62a...6a2

• Liker 7
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er iPhone det eneste godkjente på den skolen. Altså av barna. Hun blir uten tvil mobbet hvis hun kommer med noe annet 

Spørsmålet er hva som skjer når hun har knust den nye telefonen? Skal dere fortsette å kjøpe nye iPhoner støtt og stadig? Ellers blir hun vel mobbet fordi hun ikke har telefon. 

• Liker 5
Skrevet
På 19.12.2016 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Synes dere virkelig det er ok å "godkjenne" mobbing på denne måten? Aksepterer alle stilltiende på denne skolen mobbing, siden alle får iPhone? Hva sier lærerne?

Jeg kan godt forstå mor her, når barnet har ødelagt så mye, synes jeg det er en uting å gi henne en så dyr telefon.

• Liker 5
Skrevet

Hun kommer jo aldri til å lære og beherske seg om det ikke medfører konsekvenser. Knuser hun en iphone og får ny gang på gang, så spiller det jo ingen rolle om hun knuser den igjen. Hun får jo ny likevel. 

Syns mor er fornuftig her og jeg syns også dette må være en sak mellom mor og far. Ikke noe stemor skal overstyre. 

• Liker 4
Skrevet

En 12-13 år gammel jente "trenger" ikke å knuse ting med vilje, uansett adhd-diagnose. Si til henne at hun får en ny iphone når hun har sluttet med dette, for eksempel til påske eller sommer. 

Anonymkode: 197f5...d21

• Liker 4
Skrevet
På 19.12.2016 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Dårligste argumentet ever. Dersom hun er i en utsatt posisjon, spiller det ingen rolle om hun har den riktige telefonen,kuleste jakka eller feteste veska. De vil alltid finne noe å ta henne på.

• Liker 4
Skrevet

Dersom hun blir mobbet, hva skal en knust og ødelagt iPhone hjelpe?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...