Gå til innhold

Oppgitt over mors holdninger

Fremhevede innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Først må jeg takke for alle svar, jeg tar til meg alle de forskjellige synspunktene :)

Jeg ser mange reagerer på at jeg nevner hva hun jobber som og utdanningsnivå. Det handler absolutt ikke om at jeg har behov for å hevde meg. Meningen med dette var bare å vise hvor hun kommer fra med alle disse uttalelsene. Jeg anerkjenner henne selvfølgelig som en del av samfunnet, men noe av det viktigste man lærer ved å ta høyere utdanning er jo blant annet å være kildekritisk. Hun er mer av typen som hører en tilfeldig anekdote fra en venninne/kollega og deretter ser på dette som uomtvistelige sannheter. Er man kritisk til om ting hun sier stemmer, fnyser hun bare.

Anonymkode: 085ca...fc9

Dette er en sannhet med modifikasjoner. De fleste som tar høyere utdannelse (meg selv inkludert) har lært viktigheten av kildebruk, men det betyr ikke at man endrer standpunkt. Hvordan vi ser verden er i stor grad et resultat av oppvekst og kultur, samt ens individuelle personlighet. "Confirmation bias" er utbredt selv blant høyt utdannede, og selv blant mennesker med doktorgrad er det vanlig at man søker etter forskning som bekrefter ens ståsted, fremfor å ta til seg ny informasjon og revurdere alt man tidligere har trodd.

Det var nylig en artikkel i Aftenposten som gjenga forskning mtp. stemmegivning og hvordan ens politiske ståsted faktisk var helt "inngrodd" i en, uten at man endret ståsted når man mottok ny informasjon. Dette gjaldt også de høyt utdannede, selv om de (på bakgrunn av sin utdannelse) kunne argumentere for at deres ståsted var mer "veloverveid".

Utdannelsen gir deg argumentasjonsevnen, men mer nøytral er man som regel ikke. Det er bare lettere å himle med øynene over de som ikke har ordforrådet til å argumentere for meningene sine.

Anonymkode: ffe1c...9c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Ved å ta utdannelse lærer man slike ting som kildekritikk og status i forskning og at det finnes ingen fasit bare argumenter av forskjellig vekt. Det er hva jeg strever med  med min egen mor, som ikke har utdannelse. Hun er knallhardt bastant, åpner ikke opp for at argumenter til fordel for andre synspunkt kan ha noe vekt. Da er det ikke så gøy å diskutere.

Ang. prevensjon, om man går på p-piller så kan det ta opptil et år før de kunstige hormonene er vasket ut av kroppen. Det er ganske velkjent.

Midlertidig hormonstatus og evne til å bære frem barn er to forskjellige ting.

Skrevet

Folk får vel mene hva de vil så lenge det ikke skader andre. Du får neppe gjort noe med det uansett ts. Det beste du kan gjøre er ikke å diskutere slike saker med henne, og heller overse det når hun snakker om det.

Du har dine meninger hun har sine.

Hvis det er noen trøst har moren min sagt mye verre ting enn det, og hun har helt andre holdninger til ting enn jeg har. Men hun får nå tenke og føle som hun vil, lite jeg kan gjøre med det.

Anonymkode: c9279...bb3

Skrevet

TS - jeg tenker at det er fint at du er mer åpen og opplyst enn din mor men jeg tenker også at du fint kan være overbærende på dette da din mor helt sikkert ikke mener være ignorant eller på annen måte ufin, det er bare noe hun har "lært" gjennom sitt liv, sine opplevelser osv som riktignok er fremmed i dag for mange men ikke for alle. Dessuten så jeg ikke helt hva utdannelsen og jobben hadde med saken å gjøre? Det virket nesten som om "bare kontorarbeid" i dine øyne ikke er en "god jobb"? Det er like stigmatiserende som din mors holdninger - så dere er kanskje ikke så ulike som du tror? 

Skrevet

Oppgitt over at du bruker hennes utdanning som grunnlag for hennes holdninger, som om personer som ikke har høyere utdanning ikke kan ha meninger om forskjellige temaer som ikke inngår i deres utdanning, uten å utgreie til en minste detalj hvorfor ditt og hvorfor datt.

Anonymkode: b1a8a...c16

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
På 18. desember 2016 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er noen andre her som har mødre eller andre familiemedlemmer lik min. Jeg blir ofte svært oppgitt av henne. Hun har ikke tatt høyere utdanning og har de siste årene jobbet som kontormedarbeider, men det hindrer henne ikke i å uttale seg svært bastant om temaet hun absolutt ikke har peiling på. Her er noen eksempler:

- hun mener det er en utbredt sannhet at man får problemer med å bli gravid dersom man bruker prevensjon. Spør man om kilder på dette, sukker hun oppgitt. 

- følgelig bør man altså unngå sex, og vente til man er i et forhold, og også da bør man kun ha sex i "sikre perioder".

- abort er ikke noe man skal ta.

- hun sender skjeve blikk når jeg sier jeg ser for meg å få barn i 30-årene

- kunstig befruktning uten partner er "sykt" 

- det er mannen som skal spandere og betale for det meste

- å være lesbe er rart

- orker ikke å sette seg inn i hvordan høyere utdanning fungerer, til tross for at vi (døtrene hennes) tar det. Følger såvidt med på hvordan studiene våre går. 

Det er altså dette det går i. Jeg er fryktelig glad i henne og skulle ønske vi gikk bedre overens, men jeg kjenner jeg får lyst til å fly i taket når hun kommer med disse uttalelsene. Jeg har også en lillesøster på 18, er bekymret for hva hun sier til henne, men jeg tror heldigvis at hun ikke er så "mottakelig". 

Holdninger som dette kan en med høyere utdanning også ha.

At man har tatt høyere utdanning er ikke ensbetydende med at man er opplyst i alle områder i livet, er mer intelligent eller har holdninger lik majoriteten i samfunnet. Derimot har man vært mer privligert, som har hatt muligheten til å ta en høyere utdanning.

Man er ikke uintelligent fordi om man har egne meninger, andre synspunkt eller holdninger enn det du har selv. En person som ikke har tatt høyere utdanning, vil heller aldri kunne sette seg inn i hvordan det er, f eks med eksamenstid og press, fordi de vil ikke eie begrep og forståelse for det, uansett. 

Husk at hun også er fra en annen generasjon, noe som vil farge hennes synspunkter. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Midlertidig hormonstatus og evne til å bære frem barn er to forskjellige ting.

Men hvis du legger godsiden litt til, så er det kanskje dette hun sikter til - man kan jo få problemer med å bli gravid om man går lenge på pillen. Selv om det blir bedre etter noe tid. Kanskhe moren din blir bastant fordi du er litt piggete og firkanta :)

Skrevet

Høres ut som hun er religiøs.

Anonymkode: 212c7...c74

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hun er religiøs.

Anonymkode: 212c7...c74

Man trenger ikke være "religiøs" for å verdsette holdninger som TS sin mor har, man er bare litt "gammeldags" på en måte..

Skrevet
13 timer siden, ViljaH skrev:

Ved å ta utdannelse lærer man slike ting som kildekritikk og status i forskning og at det finnes ingen fasit bare argumenter av forskjellig vekt.

Vel. Man kan lære slike ting. I beste fall. Jaggu ikke alle jeg studerte sammen med som faktisk gjorde det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 35 og har begynt med høyere utdanning nå. Vi holder på å lære om kildebruk og med en gang jeg leste inlegget til TS, så forstod jeg poenget hennes! Det ER viktig å gjøre seg opp gode meninger, og det ER viktig å ikke dømme andre. Min egen mor var helt lik, men det var ikke mulig å forandre  desverre..Ser også på svigermor at hun har bastante meninger, som kansje er noe utdaterte, men alikevel bastante. Det skal nok litt til før en person endrer sin menining, som feks store nye livserfaringer. Min mor fordømmet homofili, og jeg er selv ganske skeiv så...Ble innmari lei meg når hun sa det, spesielt fordi jeg trodde hun ikke hadde slike meninger før.  

Anonymkode: de27c...14f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...