AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Jeg lurer på om det er noen andre her som har mødre eller andre familiemedlemmer lik min. Jeg blir ofte svært oppgitt av henne. Hun har ikke tatt høyere utdanning og har de siste årene jobbet som kontormedarbeider, men det hindrer henne ikke i å uttale seg svært bastant om temaet hun absolutt ikke har peiling på. Her er noen eksempler: - hun mener det er en utbredt sannhet at man får problemer med å bli gravid dersom man bruker prevensjon. Spør man om kilder på dette, sukker hun oppgitt. - følgelig bør man altså unngå sex, og vente til man er i et forhold, og også da bør man kun ha sex i "sikre perioder". - abort er ikke noe man skal ta. - hun sender skjeve blikk når jeg sier jeg ser for meg å få barn i 30-årene - kunstig befruktning uten partner er "sykt" - det er mannen som skal spandere og betale for det meste - å være lesbe er rart - orker ikke å sette seg inn i hvordan høyere utdanning fungerer, til tross for at vi (døtrene hennes) tar det. Følger såvidt med på hvordan studiene våre går. Det er altså dette det går i. Jeg er fryktelig glad i henne og skulle ønske vi gikk bedre overens, men jeg kjenner jeg får lyst til å fly i taket når hun kommer med disse uttalelsene. Jeg har også en lillesøster på 18, er bekymret for hva hun sier til henne, men jeg tror heldigvis at hun ikke er så "mottakelig". Anonymkode: 085ca...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Dere er forskjellige. Holdningene hennes er ikke fullstendig uvanlige, men det kommer ikke så ofte til uttrykk da mye av et er tabu å si høyt. Grunnen til at du vet det er tross alt at det er din mor. Du kan leve ditt liv som du vil, ikke inkluder henne i alt om du vet at dere krasjer. Anonymkode: ffe1c...9c7 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Moren min er 75 år og ikke engang hun har slike holdninger.... Men hun har høyere utdanning, kanskje det har noe å si 😉 Svigermor har disse holdningene, men har ingen utdanning i det hele tatt 🙈 Anonymkode: 54493...37e 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er noen andre her som har mødre eller andre familiemedlemmer lik min. Jeg blir ofte svært oppgitt av henne. Hun har ikke tatt høyere utdanning og har de siste årene jobbet som kontormedarbeider, men det hindrer henne ikke i å uttale seg svært bastant om temaet hun absolutt ikke har peiling på. Her er noen eksempler: - hun mener det er en utbredt sannhet at man får problemer med å bli gravid dersom man bruker prevensjon. Spør man om kilder på dette, sukker hun oppgitt. - følgelig bør man altså unngå sex, og vente til man er i et forhold, og også da bør man kun ha sex i "sikre perioder". - abort er ikke noe man skal ta. - hun sender skjeve blikk når jeg sier jeg ser for meg å få barn i 30-årene - kunstig befruktning uten partner er "sykt" - det er mannen som skal spandere og betale for det meste - å være lesbe er rart - orker ikke å sette seg inn i hvordan høyere utdanning fungerer, til tross for at vi (døtrene hennes) tar det. Følger såvidt med på hvordan studiene våre går. Det er altså dette det går i. Jeg er fryktelig glad i henne og skulle ønske vi gikk bedre overens, men jeg kjenner jeg får lyst til å fly i taket når hun kommer med disse uttalelsene. Jeg har også en lillesøster på 18, er bekymret for hva hun sier til henne, men jeg tror heldigvis at hun ikke er så "mottakelig". Anonymkode: 085ca...fc9 Shit så smålig og arrogant du er..skal ikke morra de får ha egne meninger fordi hun ikke har utdannelse? Syns heller ikke meningene hennes er så veldig sjokkerende eller tilbakestående selv om hun glemmer begrunne synspunktene sine. Anonymkode: db2c3...8d0 17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Dette handler mer om personlighet enn utdanning og alder. Noen mennesker mener at deres mening er best uansett hvor gamle og utdannede de er. Anonymkode: d6e2d...ab1 5
Hactar Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Vel, mye av dette er jo verdispørsmål dere er uenige om. Du kan ta en prat om prevensjon med søsteren din, men ellers tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye om påvirkningskraften til din mor. Dere opplever en uttalt generasjonskløft, og dette kan være frustrerende særlig for unge voksne. Med årene blir det lettere å verdsette på foreldrenes gode sider og ellers jatte med. Dette forutsatt at hun egentlig er en ok person, bare med litt gammeldagse holdninger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Hvorfor gidder du å diskutere dette med henne? Anonymkode: 93f57...d2f
smilo Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Jeg har barn på ca samme alder som TS er og disse holdningene kjenner jeg ikke igjen hos noen jeg kjenner. Ikke engang hos min farmor som nærmer seg 100 år. Det er da jeg lurer på om mor til TS kanskje tilhører / har tilhørt en form for kristen organisasjon/sekt med negative meninger ang abort, homofile, og der mannen bestemmer og er forsørger? 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 Dette er nok personligheten, og ikke manglende utdannelse. Din mor sier jo mere til sine døtre,enn til andre. Dere har tydelig et åpent forhold. Kanskhe derfor hun er så frimodig i sine uttaleleser. Og holdningene er ikke ekstreme. Har hørt de verre hos høya utdannede folk. Har jeg skrevet eksempkene her, hadde du måpt Anonymkode: ab662...101 1
A4-livet Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 Hvorfor er det relevant at hun jobber som kontormedarbeider? Med den tankegangen din er det jo bare leger som skal kunne uttale seg om prevensjon ol, syns du er minst like på jordet som moren din. Hilsen sekretær (som har en ufullført høyere utdanning i tillegg, så da får jeg kanskje lov å uttale meg om andre ting enn hvilken type konvolutt jeg liker best......) 6
Ulla Ullsokk Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Det er faktisk sånn at p-piller kan gjøre at det tar lang tid å komme tilbake i hormonell balanse, og dermed gjøre det vanskeligere å få barn. Det sa ihvertfall legen til venninna mi. Ikke at leger alltid vet hva de snakker om, men det høres logisk ut. Ellers høres hun ut som om hun tilhører min besteforeldregenerasjon, og de hadde vært rundt 120 år hvis de levde 1
Hedda-78 Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Jeg forstår ikke din påstand om at hun uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Mye av dette er jo ikke direkte faktafeil eller uintelligent, det er et spørmål om personlige meninger (og hun har jo peiling på sine egne personlige meninger). Hun mener at man ikke skal ta abort - det finnes da abortmotstandere i alle samfunnslag, og det finnes ikke noe rett og galt svar på dette. Hun må få mene det hvis hun vil, selv om du er uenig. Det samme gjelder hennes syn på lesbiske, det er en personlig mening, og så lenge hun ikke hetser eller forskjellsbehandler lesbiske/homofile, så må hun jo få mene det hun vil. At man skal vente med sex til ekteskapet og at mannen skal betale er jo en smule gammeldags, men igjen en personlig mening som hun nok deler med mange, også høyt utdannede. Du må unngå å begynne å krangle med henne om synspunktene hennes. Du må akseptere at folk ser ulikt på ting. Man trenger jo ikke være enig om alt. 3
Illuminatum Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er noen andre her som har mødre eller andre familiemedlemmer lik min. Jeg blir ofte svært oppgitt av henne. Hun har ikke tatt høyere utdanning og har de siste årene jobbet som kontormedarbeider, men det hindrer henne ikke i å uttale seg svært bastant om temaet hun absolutt ikke har peiling på. Her er noen eksempler: - hun mener det er en utbredt sannhet at man får problemer med å bli gravid dersom man bruker prevensjon. Spør man om kilder på dette, sukker hun oppgitt. - følgelig bør man altså unngå sex, og vente til man er i et forhold, og også da bør man kun ha sex i "sikre perioder". - abort er ikke noe man skal ta. - hun sender skjeve blikk når jeg sier jeg ser for meg å få barn i 30-årene - kunstig befruktning uten partner er "sykt" - det er mannen som skal spandere og betale for det meste - å være lesbe er rart - orker ikke å sette seg inn i hvordan høyere utdanning fungerer, til tross for at vi (døtrene hennes) tar det. Følger såvidt med på hvordan studiene våre går. Det er altså dette det går i. Jeg er fryktelig glad i henne og skulle ønske vi gikk bedre overens, men jeg kjenner jeg får lyst til å fly i taket når hun kommer med disse uttalelsene. Jeg har også en lillesøster på 18, er bekymret for hva hun sier til henne, men jeg tror heldigvis at hun ikke er så "mottakelig". Anonymkode: 085ca...fc9 Hva har dette med manglende utdannelse å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 Det kan være helt tilfeldig, men jeg ser i min omgangskrets en ulik måte å diskutere på ettersom om folk har utdannelse eller ei. I min familie er det et par stk som har holdninger som jeg synes er helt på jordet, men da unngår jeg bare akkurat de temaene. Og de synes helt sikkert at mine holdninger er like rare. Tror man kan kommer langt med å bare la noen ting ligge, og flytte fokus over på noe annet om man merker at man irriterer seg. Noen mennesker er det mer ok å diskutere med enn andre. Og noen holdninger er det lettere å "svelge" enn andre. Anonymkode: 0d082...cc0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er noen andre her som har mødre eller andre familiemedlemmer lik min. Jeg blir ofte svært oppgitt av henne. Hun har ikke tatt høyere utdanning og har de siste årene jobbet som kontormedarbeider, men det hindrer henne ikke i å uttale seg svært bastant om temaet hun absolutt ikke har peiling på. Her er noen eksempler: - hun mener det er en utbredt sannhet at man får problemer med å bli gravid dersom man bruker prevensjon. Spør man om kilder på dette, sukker hun oppgitt. - følgelig bør man altså unngå sex, og vente til man er i et forhold, og også da bør man kun ha sex i "sikre perioder". - abort er ikke noe man skal ta. - hun sender skjeve blikk når jeg sier jeg ser for meg å få barn i 30-årene - kunstig befruktning uten partner er "sykt" - det er mannen som skal spandere og betale for det meste - å være lesbe er rart - orker ikke å sette seg inn i hvordan høyere utdanning fungerer, til tross for at vi (døtrene hennes) tar det. Følger såvidt med på hvordan studiene våre går. Det er altså dette det går i. Jeg er fryktelig glad i henne og skulle ønske vi gikk bedre overens, men jeg kjenner jeg får lyst til å fly i taket når hun kommer med disse uttalelsene. Jeg har også en lillesøster på 18, er bekymret for hva hun sier til henne, men jeg tror heldigvis at hun ikke er så "mottakelig". Anonymkode: 085ca...fc9 Jeg kjenner folk som er jurister og siv.ing's som forfekter samme meninger som du skisserer her i punktene nedover, samt at klimaendringer ikke er menneskeskapt (slik Trumph mener). Du bør lære deg å respektere at andre har ulike meninger enn hva du har. Anonymkode: 1ae4f...a2b
Leifr Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner folk som er jurister og siv.ing's som forfekter samme meninger som du skisserer her i punktene nedover, samt at klimaendringer ikke er menneskeskapt (slik Trumph mener). Du bør lære deg å respektere at andre har ulike meninger enn hva du har. Anonymkode: 1ae4f...a2b Vet du hva, enkelte meninger fortjener rett og slett ikke respekt. (Jeg er selv utdannet siv.ing og vet utmerket godt hva som trengs og ikke trengs for å komme igjennom et tilsvarende studie; det at noen har høyere utdanning trenger slett ikke bety at deres kunnskap eller meninger bør tillegges noen spesiell betydning -- SPESIELT ikke hva gjelder emner utenfor det deres utdanning direkte berørte.) 1
Calypso Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 Selv om hun ikke har utdannelse så betyr ikke det at hun ikke er et medlem av samfunnet, hun må da få lov til å si hva hun mener selv om du er uenig. Jeg er også uenig i mye av det moren din sier (av det du listet opp) men jeg har ikke fullført videregående engang, så det at det har noe med manglende utdanning å gjøre er jo bare tull men om du har behov for å heve deg selv over andre så vær så god.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #18 Skrevet 19. desember 2016 Hun er moren din og dere har en sterk tilknytning uansett om dere er uenige. Prøv å se forbi de rare meningene hennes og husk at hun ikke kan forandres uten å ville deg selv! har selv en mor som hadde ekstremt fordømmende holdninger, var åpent rasistisk og dømmende på facebook uten å skjønne hvor mye hun kunne såre folk. Jeg gråt over hvor bekymret jeg var for at mitt barn skulle plukke opp disse holdningene og kalle sine venner for stygge navn i bhg. Men hun ville ikke lære, og kunne ikke forandres, så hun var sånn til hun døde. Anonymkode: de27c...14f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #19 Skrevet 19. desember 2016 TS. Først må jeg takke for alle svar, jeg tar til meg alle de forskjellige synspunktene Jeg ser mange reagerer på at jeg nevner hva hun jobber som og utdanningsnivå. Det handler absolutt ikke om at jeg har behov for å hevde meg. Meningen med dette var bare å vise hvor hun kommer fra med alle disse uttalelsene. Jeg anerkjenner henne selvfølgelig som en del av samfunnet, men noe av det viktigste man lærer ved å ta høyere utdanning er jo blant annet å være kildekritisk. Hun er mer av typen som hører en tilfeldig anekdote fra en venninne/kollega og deretter ser på dette som uomtvistelige sannheter. Er man kritisk til om ting hun sier stemmer, fnyser hun bare. Dere har nok rett i at det er en generasjonskløft mellom oss, spesielt hva angår verdispørsmål. Hun hadde svært religiøse foreldre, og en del av disse holdningene har hun nok med seg hjemmefra. Likevel synes jeg det vitner om en slags arroganse når man uttaler seg bastant om ting man ikke har peiling på. Jeg synes det er naturlig å lese seg opp på ting, eller bare si det som det er - ''dette har jeg ikke utdanning innenfor eller erfaring med, så det har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg skråsikkert om''. Tenker spesielt da på dette med prevensjon og fertilitet. Jeg føler nesten hun prøver å spre skremselspropaganda til oss, som alle har kjæreste og følgelig benytter oss av prevensjon.. Uansett, jeg tar som sagt til meg alle svarene jeg har fått her. Jeg skal prøve å ha det i bakhodet fremover for å unngå krangling og diskusjoner. Til deg som spurte om hvorfor jeg gidder diskuterer med henne - jeg vet rett og slett ikke! Hun kommer med stor sannsynlighet aldri til å endre tankegang og kommunikasjonsstil, så jeg plager nok bare meg selv ved å irritere meg over dette. Anonymkode: 085ca...fc9
ViljaH Skrevet 19. desember 2016 #20 Skrevet 19. desember 2016 Ved å ta utdannelse lærer man slike ting som kildekritikk og status i forskning og at det finnes ingen fasit bare argumenter av forskjellig vekt. Det er hva jeg strever med med min egen mor, som ikke har utdannelse. Hun er knallhardt bastant, åpner ikke opp for at argumenter til fordel for andre synspunkt kan ha noe vekt. Da er det ikke så gøy å diskutere. Ang. prevensjon, om man går på p-piller så kan det ta opptil et år før de kunstige hormonene er vasket ut av kroppen. Det er ganske velkjent. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå