Gå til innhold

Psykiatrisk status presens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om en person som blir beskrevet slik av lege: 

Psykiatrisk status presens: God formell, men nedsatt emosjonell kontakt. Mimikkfattig, ser trist ut, men noe latter når hn blir ille til mote eller ser det ulogiske i eget resonnement. orientert for tid og sted. Adekvat i samtale, ingen tegn til psykose eller latenstid. Snakker lavt og noe sakte. 

Eller rettere spurt, hvordan kan man tolke denne beskrivelsen? Spesielt første setning. 

Anonymkode: 9f648...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg husker rett, så er "formell kontakt" om folk håndhilser ordentlig, og jevnt over følger normale sosiale koder for kontakt. Så at personen oppfattes som distansert og "kald", men ellers ved sine fulle fem.

Men dette er tatt fra hukommelsen, og den er noget trett.

Anonymkode: 9dc29...c40

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg husker rett, så er "formell kontakt" om folk håndhilser ordentlig, og jevnt over følger normale sosiale koder for kontakt. Så at personen oppfattes som distansert og "kald", men ellers ved sine fulle fem.

Men dette er tatt fra hukommelsen, og den er noget trett.

Okei, så det med nedsatt emosjonell kontakt går litt hånd i hanske med å være mimikkfattig og kanskje ha lite innlevelse i tonefall etc.? Med andre ord klassisk symptom på moderat/alvorlig depresjon for eksempel?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så det med nedsatt emosjonell kontakt går litt hånd i hanske med å være mimikkfattig og kanskje ha lite innlevelse i tonefall etc.? Med andre ord klassisk symptom på moderat/alvorlig depresjon for eksempel?

Ja. Basert på dette, ville jeg "diagnostisert" moderat depresjon, eventuelt angst. Men det er ren gjetting.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrisk status presens: God formell, men nedsatt emosjonell kontakt. Mimikkfattig, ser trist ut, men noe latter når hn blir ille til mote eller ser det ulogiske i eget resonnement. orientert for tid og sted. Adekvat i samtale, ingen tegn til psykose eller latenstid. Snakker lavt og noe sakte. 

Eller rettere spurt, hvordan kan man tolke denne beskrivelsen? Spesielt første setning. 

Kan gjøre rede for seg og føre en normal samtale, mener jeg at det betyr. Ut fra beskrivelsen tenker jeg at diagnosen som er satt er depresjon, alternativt PTSD eller liknende.

Anonymkode: 3a683...783

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Men det ses også ved stressreaksjoner og utmattelse.

Anonymkode: 3a683...783

Skrevet

Takk for svar. Hva tenker dere om en person som har diagnosen alvorlig depresjon, men likevel ler der det føles naturlig? Er det ikke litt paradoksalt at en person som planlegger å ta selvmord i nær fremtid likevel kan le og se humoren rundt egen situasjon/responderer på behsndlers måte å være litt humoristisk på? Ser liksom for meg at en så syk person ikke klarer å le av noe som helst. Eller kanskje vedkommende egentlig ler veldig lett som frisk, så den latter og smil som vises ved alvorlig depresjon likevel er klart dempet i forhold til personens normale følelsesspekter? 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hva tenker dere om en person som har diagnosen alvorlig depresjon, men likevel ler der det føles naturlig? Er det ikke litt paradoksalt at en person som planlegger å ta selvmord i nær fremtid likevel kan le og se humoren rundt egen situasjon/responderer på behsndlers måte å være litt humoristisk på? Ser liksom for meg at en så syk person ikke klarer å le av noe som helst. Eller kanskje vedkommende egentlig ler veldig lett som frisk, så den latter og smil som vises ved alvorlig depresjon likevel er klart dempet i forhold til personens normale følelsesspekter? 

Tja. Selv om en lider i 95 % av tiden, og ønsker å avslutte sitt eget liv, så er en ikke programforpliktet til å miste galgenhumoren. Enkelte blir også svært gode skuespillere.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Selv om en lider i 95 % av tiden, og ønsker å avslutte sitt eget liv, så er en ikke programforpliktet til å miste galgenhumoren. Enkelte blir også svært gode skuespillere.

Du har et poeng der ja. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som en grei beskrivelse av en person som er deprimert. 

Anonymkode: 744b1...dfa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger du selvmord bør du si det til behandler. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger du selvmord bør du si det til behandler. 

Behandler vet det. Lurer bare på hva han tenker om at en med så konkrete planer om å ikke leve mer også kan le og smile en del i løpet av samtale.

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at legen trenger et norskkurs for å lære at dette ikke er et ord, og at det mangler en a eller u avhengig av hvilket kjønn det er snakk om.

Vi er ikke svenske høner, er vi vel?

Endret av Jus sanguinis
Skrevet
9 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg tenker at legen trenger et norskkurs for å lære at dette ikke er et ord, og at det mangler en a eller u avhengig av hvilket kjønn det er snakk om.

Det er jo jeg som har skrevet hn fordi jeg ikke vil si noe om kjønn. Hva er dette for noe å henge seg opp i? 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Kutt ut! :angry:

Anonymkode: c6c12...dc7

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behandler vet det. Lurer bare på hva han tenker om at en med så konkrete planer om å ikke leve mer også kan le og smile en del i løpet av samtale.

Det er helt normalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...