AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Hei! Jeg kan til tider føle meg svært nedstemt. Har totalt hatt tre slike perioder (som har vart i 4-7 dager) ila det siste halve året, ingenting før det. Dreier seg først og fremst om at jeg er redd for å miste de som står meg nærmest. Er dette et tegn på at jeg sliter psykisk (depresjon, angst, andre psykiske lidelser)? Min mentale helse er det viktigste for meg og jeg er svært opptatt av å holde den ved like så langt det er mulig. Er det noen som har tips til hvordan det er mulig å forebygge depresjon og andre liknende diagnoser? Setter stor pris på alle svar! Anonymkode: 586b1...132
Teriyaki Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Alle er nedstemt innimellom. Tviler på at nedstemthet på 4-7 dager tre ganger på et halvt år oppfyller kriteriene for depresjon. Jeg er inne i en periode med alvorlig depresjon, men har hatt moderat depresjon siden juli i år. På det kartleggingsskjemaet (MADRS) som jeg har gått gjennom med behandler tre ganger så tas det utgangspunkt i de tre siste dagene. Mulig også et par spørsmål som går på siste to uker, men hovedsakelig så nært som tre dager. For å svare på spørsmål angående å unngå generell depresjon som ikke er situasjons-utløst så er sunt kosthold, aktivitet, hvile, sosialt liv, jobb og ikke minst å huske på å gjøre noe man liker av og til uansett hvor travelt men har det. Pluss at det er viktig at man ved begynnende depresjon ikke isolerer seg, blir inaktiv og sånn sett legger til rette for at depresjonen får utvikle seg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Helt normalt og sunt å føle seg nedstemt iblant. Det er når du ikke klarer å komme deg opp igjen at det begynner å bli farlig. Går det flere måneder er det et dårlig tegn. Selvsagt, noen hendelser i livet tar lengre tid å sørge over enn andre. Anonymkode: 6366d...6b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå