AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Del Skrevet 17. desember 2016 Jeg blir uten vaskemaskin i et par uker rett etter jul. Har behov for å vaske klær i løpet av denne perioden, fordi jeg er en student som trener mye og bruker dermed mye treningsklær og også mye undertøy siden jeg dusjer en del. Tenker den enkleste løsningen blir å vaske klær for hånd, i balje med vaskemiddel, da jeg ikke kjenner noen i nærheten her som jeg kan spørre om å låne vaskemaskin i denne perioden. Men blir egentlig klær ordentlig rene av håndvask? Tenker da særlig siden klærne er svette + at undertøy bør jo bli vasket rimelig nøye. Noen erfaringer/meninger, eller generelt tips? Anonymkode: a2bda...9ad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1072674-vaske-kl%C3%A6r-for-h%C3%A5nd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #2 Del Skrevet 17. desember 2016 Treningsklær er det viktig å skylle godt i kaldt vann med en gang etter bruk. Dette vil hindre at de blir sure. Legg de deretter i bløt i varmt vann med vaskemiddel i et par timer, før du skyller dem godt. Truser bør også skylles i kaldt vann før vask. Truser kan gjerne kokes. Kroppsvæsker inneholder proteiner. Når proteiner utsettes for varmt vann stivner de, og kroppsvæskene blir dermed sittende i klærne og kan skape lukt. Derfor er det viktig å skylle klær som utsettes for mye kroppsvæske med kaldt vann før vask. Kjøkkenklutene bør også kokes. Bukser og gensere kan luftes, og da trenger de ikke vaskes så ofte. Dette gjelder spesielt jeans. Heng plagget på en kleshenger rett etter bruk, og la det henge på et luftig sted til neste dag. Fjern eventuelle flekker med egnede metoder så slipper du vaske hele plagget. Dette rådet gjelder egentlig også når du har vaskemaskin, siden det sparer klærne for unødvendig vasking som øker slitasjen. Husk å kjøpe et vaskemiddel som egner seg for håndvask. Jeg liker Biotex. Anonymkode: b58d8...5d1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1072674-vaske-kl%C3%A6r-for-h%C3%A5nd/#findComment-19042087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #3 Del Skrevet 17. desember 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Treningsklær er det viktig å skylle godt i kaldt vann med en gang etter bruk. Dette vil hindre at de blir sure. Legg de deretter i bløt i varmt vann med vaskemiddel i et par timer, før du skyller dem godt. Truser bør også skylles i kaldt vann før vask. Truser kan gjerne kokes. Kroppsvæsker inneholder proteiner. Når proteiner utsettes for varmt vann stivner de, og kroppsvæskene blir dermed sittende i klærne og kan skape lukt. Derfor er det viktig å skylle klær som utsettes for mye kroppsvæske med kaldt vann før vask. Kjøkkenklutene bør også kokes. Bukser og gensere kan luftes, og da trenger de ikke vaskes så ofte. Dette gjelder spesielt jeans. Heng plagget på en kleshenger rett etter bruk, og la det henge på et luftig sted til neste dag. Fjern eventuelle flekker med egnede metoder så slipper du vaske hele plagget. Dette rådet gjelder egentlig også når du har vaskemaskin, siden det sparer klærne for unødvendig vasking som øker slitasjen. Husk å kjøpe et vaskemiddel som egner seg for håndvask. Jeg liker Biotex. Anonymkode: b58d8...5d1 Takk for svar! Er dette med skylling av klær som jeg har svettet i noe jeg bør gjøre også før jeg vasker dem i vaskemaskin? Til vanlig går det flere dager fra jeg bruker et plagg på trening til jeg vasker det, fordi jeg pleier å samle opp slik at jeg ikke vasker unødvendig mange ganger. Har aldri skylt treningsklær rett etter bruk (men hengt dem over en stol slik at de "luftes"), men har aldri merket noe lukt. Heller ikke fra undertøy. Og hva mener du med at undertøy og kjøkkenkluter bør kokes? Altså legges i kokende vann? Og hva med håndklær som er brukt på hender etter håndvask og etter dusj? Anonymkode: a2bda...9ad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1072674-vaske-kl%C3%A6r-for-h%C3%A5nd/#findComment-19042143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #4 Del Skrevet 17. desember 2016 Noen flere vaske-eksperter som kan svare meg her? Anonymkode: a2bda...9ad Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1072674-vaske-kl%C3%A6r-for-h%C3%A5nd/#findComment-19043066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Selfie Skrevet 19. desember 2016 #5 Del Skrevet 19. desember 2016 Hei, jeg har bodd i Øst-Afrika tidligere, i områder hvor det ikke var vanlig med vaskemaskin. Og det gikk helt fint. Vaskemetoden jeg lærte der er slik: Legg klærne i bløt en halvtime sammen med vaskepulver. Vannet bør være så varmt som klærne tåler, flekker går av lettest med varmt vann. Jeg pleier å ta undertøy i eget vann. Gnikk så på alle flekker og skyll plaggene godt i såpevannet. Vri deretter opp så godt du kan, før du skyller klærne flere ganger i rent vann. Her i Norge kan du kjøpe feks Blenda pulver, det må ikke være Biotex. Du må være veldig nøye for å få alt rent, men jeg liker det faktisk. Det er som bollebaking eller strikking, man roer ned livet litt. Terapeutisk:-) Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1072674-vaske-kl%C3%A6r-for-h%C3%A5nd/#findComment-19052802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå