Gjest chiki Skrevet 17. desember 2016 #21 Skrevet 17. desember 2016 Vi er 4 søsken. Jeg er eldst og er 26 år nå. 3 av oss fikk deltidsjobb da vi gikk 2.året på videregående. Broren min kunne ikke ha jobb siden han gikk ett mer krevende studium. Flyttet ut da jeg var 17, fikk litt penger av foreldrene mine il strøm om vinteren og slikt. De betalte også det stipendet ikke dekte det året jeg gikk på folkehøgskole
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #22 Skrevet 17. desember 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har vi to ungdommer boende hjemme. Ingen av de arbeider vedsidenav vgs og universitet. Og vgs eleven får ikke stipend selv om h*n er over 18. Synes jeg må bidra litt til at de får en fritid og kan dra på kino osv. Men, føler noenganger det blir feil. TS Anonymkode: 61286...9c6 News flash, så lenge barnet ditt går på videregående er du FORPLIKTET(!!!) til å forsørge hen, jf. med loven. Så den " samvittigheten" din kan du bare legge fra deg med en gang. Anonymkode: e3736...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #23 Skrevet 17. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med vgs elever? De har vi som foreldre forsørgelsesplikt for, og de får ikke stipend av Lånekassen. TS Anonymkode: 61286...9c6 Forsørgerplikt gjelder bare til unger er 18, selv om de fleste bor hjemme til de er 19, men det betyr ikke at foreldre skal dekke kino og helgefylla for voksne barn. Men mat, losji og nødvendige utgifter. Det er helt normalt! å begynne å jobbe før en er 18 for å kunne ha egen frihet. Ingen har forresten rett på stipend når de bor hjemme. Anonymkode: 1365b...467 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #24 Skrevet 17. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: News flash, så lenge barnet ditt går på videregående er du FORPLIKTET(!!!) til å forsørge hen, jf. med loven. Så den " samvittigheten" din kan du bare legge fra deg med en gang. Anonymkode: e3736...8ea Var det virkelig å svare med store bokstaver? Forpliktet eller ikke, så tar ikke ungdom skade av at de blir økonomisk selvstendig så tidlig som mulig. Jeg tok selv av min egen økonomi som 12-åring, og kjøpte det jeg trengte av egne penger. Anonymkode: 9f05b...725
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #25 Skrevet 17. desember 2016 Nå er det ikke alle steder det er lett å få en deltidsjobb. Da får man trå til og hjelpe ungdommen. Men betingelsen er at de prøverå få seg jobb, ikke er kresne og ikke kravstore verken når det gjelder jobb eller lommepenger. Anonymkode: 0ce74...179
oslojente1980 Skrevet 17. desember 2016 #26 Skrevet 17. desember 2016 Nå har ikke vi så store barn ennå. Men jeg tenker frem i tid at de skal få bo hjemme gratis, så lenge de går på skole. Men lommepenger kan "tjenes" ved å gjøre oppgaver hjemme. Følge husetsregler når de bor hjemme. Om de hadde bodd hjemme og jobbet fult hadde vært noe annet. Håper ikke det er tilfelle 😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå