AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Dere som har ungdommer som fortsatt bor hjemme pga studier. Gir dere lommepenger? Har ungdommene oppgaver hjemme? Tenker på ungdommer i slutten av tenårene, begynnelsen av tyveårene. Anonymkode: 61286...9c6
Nuttery Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 Hva legger du i ungdommer og hva legger du i studier? Ungdom tenker jeg under 19 og går på VGS. Studenter er 19+ og kan få studielån. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 De tjener vel egne penger i tillegg til det de får fra Lånekassen. For meg er det en selvfølge at de betaler for kost og losji, samt at de gjør en del husarbeid. Voksne mennesker trenger ikke puter under armene. Anonymkode: d82bc...896 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Lommepenger?? De får da studielån. Evt jobb for de som har mulighet til det. Må gjøre husarbeid ja. Anonymkode: 2cbf6...1ce 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 Idiotisk å ta opp studielån hvis en bor hjemme, da. Synes ikke de skal få lommepenger, men gratis mat og rom er greit så lenge de bidrar i huset. Anonymkode: 01915...35d 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 Studielån synes jeg ikke man bør ta så lenge man bor hjemme. Jeg tenker på vgs elever, og høgskole/ universitet. De som kun går på skole og ikke arbeider. Her må vi gi ungdommen "lommepenger" da de ikke arbeider selv ennå. Hus og mat synes jeg er en selvfølge de får uten å betale. Men, hva med penger til kino osv? Andre med voksne barn boende hjemme? TS Anonymkode: 61286...9c6 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Studielånet er det mest gunstige lånet en kan få. Ren idioti ikke å ta opp det når man har mulighet. Med mindre man ikke er i stand til å spare det da, selvsagt. Dersom man bruker opp hele lånet lønner det seg ikke. Anonymkode: 2cbf6...1ce 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 Ææææ?? Jeg er student! For å være ærlig så sitter jeg her og er noe overasket over at du mener du skal betale kino og gi lommepenger til dine VOKSNE, myndige, avkom! ( kunne skrevet barn istedet for avkom, men poenget mitt er jo at de ikke er barn ) For å ta det et steg videre, hadde jeg gått ut med en fyr og det kom fram at han fikk lommepenger av foreldrene sine så hadde jeg avsluttet det hele. Noe mindre atraktivt enn det er vanskelig å komme på. Jeg er enig i at så lenge du har mulighet til det så skal studenter som bor hjemme få slippe å betale husleie vis de ikke tar studielån. Folk som bor hos sine foreldre og tar studielån for å finnansiere fylla er like teit! De fleste jeg kjenner bor ikke hos sine foreldre når de studerer. De fleste får betalt reisen hjem til jul ol av foreldre. Det er hyggelig. De få jeg kjenne som bor hos sine foreldre har ikke betalt leie men de har absolutt ikke fåt lommepenger. Ved å bo gratis og få gratis mat, varmtvann, strøm osv så har de sluppet å ha utgifter på mellom 5 og 10 tusen kroner. Det er sjenerøst nok i mine øyne. Nå syns jeg ikke det er riktig at vi som utenforstående skal ha noe å si på hva du bruker pengene dine på så lenge det ikke er til ulovlig virksomhet, men du gjør kanskje barna dine en bjørne tjeneste? Anonymkode: 3af32...540 7
ViljaH Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 VGS-elever må forsørges av foreldrene. Dere kan likevel sette en moderat grense for hvor mye dere bidrar per måned, og hvis ungdommen ønsker høyere forbruk så kan denne få seg en liten helgejobb. Studenter som bor hjemme synes jeg får god deal med kost og losji. Dere kan ta litt betalt for dette om dere ønsker. Jeg synes slike skal betale kinoen sin selv. På tide å tørrtrene på ansvar som voksen. De får stipend hos lånekassen, og kan skaffe seg en liten jobb som gir nok til lommepenger. Husk at studentlivet skal være en mager tid i livet, hvor man knepper ned forbruket. Man må ikke ha jeans til 1500 kr stykket osv. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 Her har vi to ungdommer boende hjemme. Ingen av de arbeider vedsidenav vgs og universitet. Og vgs eleven får ikke stipend selv om h*n er over 18. Synes jeg må bidra litt til at de får en fritid og kan dra på kino osv. Men, føler noenganger det blir feil. TS Anonymkode: 61286...9c6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 Atte hva? De har ikke jobb ved siden av studiene, og derfor må du gi de lommepenger? Nei, du må heller lære de at ingenting kommer gratis i livet, og for at de skal få lommepenger må de få dette via lønn fra en jobb. Det skulle bare mangle når de er så heldig å få kost og losji gratis! Du gjør de en bjørnetjeneste dersom du begynner å gi de lommepenger i tillegg... Anonymkode: 0f0e7...4ce 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 Vil du ha barna dine boende hjemme i en evighet? Kan love deg du gjør dem en gigantisk bjørnetjeneste! Flyttet ut da jeg var 18, og har ALDRI fått en eneste krone av mine foreldre annet enn flybillett hjem eller blitt stukket til 200 kr i løpet av en julemiddag. Jeg jobbet ved siden av studiene (noe som er en viktig ting arbeidsgivere ser på i ettertid), sparte penger og levde på havregrøt og nudler noen dager hvor jeg hadde prioritert feil (og heller brukt pengene på byen). Det å flytte hjemmefra er en læringsprosess, og studenter i Norge har plenti med tilbud de kan benytte seg av igjennom samskipsnader etc. Det å være "fattig" i studieperioden bygger karakter, lærer oss å prioritere - og straffer oss når vi har vært litt idioter. Slik lærer vi til neste gang. Og du tenker på å gi dem lommepenger i tillegg? Nei, vet du hva. De får skaffe seg en deltidsjobb, om det så er 2 dager i måneden eller at de må jobbe i feriene for å kunne ha noe å spe på med. Det verste jeg møter er bortskjemte (ja, bortskjemte) unge voksne som i løpet av studietiden har fått alt fra foreldrene sine fordi de skal være "snille". Vil du gi dem lommepenger kan du heller sette inn 1000 kr på konto en gang i måneden dersom de IKKE bor hjemme, men ikke belønn dem for at de bor hjemme hos mamma og pappa når de studerer. Studier er en jobb, og jeg kommer selv til å forvente at barna enten flytter hjemmefra eller betaler en symbolsk sum for kost&losji den dagen de er ferdige med vgs. Anonymkode: 95d9a...693 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Atte hva? De har ikke jobb ved siden av studiene, og derfor må du gi de lommepenger? Nei, du må heller lære de at ingenting kommer gratis i livet, og for at de skal få lommepenger må de få dette via lønn fra en jobb. Det skulle bare mangle når de er så heldig å få kost og losji gratis! Du gjør de en bjørnetjeneste dersom du begynner å gi de lommepenger i tillegg... Anonymkode: 0f0e7...4ce Nei, gi dem lommepenger og la jobbene være igjen til oss som er voksne og arbeidsledige med regninger å betale Anonymkode: 1f026...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #14 Skrevet 17. desember 2016 Får "lommepenger" på 200 kr i måneden. Foreldrene mine begynte med lommepenger når jeg var 12 og søsteren min var 8, derfor får jeg et par år til for å gjøre det likt. Anonymkode: a4a9c...61a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 Takk for mange svar. Tar gjerne imot fleres erfaringer med voksne barn boende hjemme. Hva med vgs eleven? Mener dere alle ungdommer må arbeide vedsidenav skole fra de begynner på vgs? Her får "barna" penger til kino, kafébesøk osv. TS Anonymkode: 61286...9c6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 Flere av søskenbarna mine med voksne barn Solvor hjemme har jobb ved siden av og tar studielån. Studielånet settes rett på bsu og mye av inntektene de får inn spares. I tillegg betaler de husleie til foreldrene sine. Foreldrene setter inn husleiepengene på eget konto som barna får når de skal kjøpe egen bolig. Jeg syns det var en fin ordning som jeg også har tenkt å gjøre på mine barn når den tid kommer. Anonymkode: 9f05b...725
Drømmern Skrevet 17. desember 2016 #17 Skrevet 17. desember 2016 Da jeg bodde hjemme fikk jeg en viss sum av foreldrene mine til det jeg måtte trenge av klær, mat, fest osv. I tillegg jobbet jeg, men satte mest mulig på sparekonto. Denne ordningen varte ut vgs. Skulle jeg bodd hjemme mens jeg studerte var dealen at jeg måtte betale husleie og ikke fikk lommepenger. Dette var fordi de ønsket at jeg skulle flytte hjemmefra for min egen del, og i det minste lære meg å styre min egen økonomi på godt og vondt. Nå som jeg studerer i en annen by får jeg heller ikke faste lommepenger, men moren min overfører av og til et par hundre til meg hvis hun får det for seg.. utenom det har jeg jobb i et vikarbyrå. Syns dette er en god ordning, da kontroll på personlig økonomi er noe av det viktigste for å klare seg, og det kommer mange gode erfaringer av det. Vil også si som en lenger oppe sa; det er veldig turnoff om studenten bor hjemme og får lommepenger.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #18 Skrevet 17. desember 2016 De er MER enn gammel nok til å ta en ekstra jobb og får MYE om du gir både hus og mat. Syns egentlig de burde hjulpet med matbudsjettet. Lommepenger er absurd. Det er ikke mange timene de trenger jobbe per mnd for lommepenger. Du gjør dem en bjørnetjeneste om du gir dem lommepenger og lar deg utnytte på det groveste uansett hvor hardt morshjertet banker for deres ve og vel. Anonymkode: 1365b...467
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #19 Skrevet 17. desember 2016 Hva med vgs elever? De har vi som foreldre forsørgelsesplikt for, og de får ikke stipend av Lånekassen. TS Anonymkode: 61286...9c6
Spiteful Skrevet 17. desember 2016 #20 Skrevet 17. desember 2016 Nå går jeg vg3 og bor hjemme. Jeg får penger når jeg trenger det, for jeg er ikke særlig dyr å ha i huset. Dvs, er ikke ute hele tiden og bruker penger på unødvendig. Bor mest sannsynlig hjemme under studiene neste år også, og det blir nok akkurat som nå. Holder på med å skaffe jobb nå, men er ekstremt vanskelig her jeg bor. Når det gjelder husarbeid så hjelper jeg selvsagt til hver dag; Søppel, mat, rydding, vasking, hagearbeid, barnepass etc. Dette gjør jeg "gratis" ettersom jeg får alt jeg trenger hjemme (Hos oss skal alle som bor hjemme hjelpe til uten å få "belønning" for det er selvfølge). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå