Gå til innhold

Rødming

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et problem, som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg rødmer selv om jeg ikke blir flau, hvorfor?

Anonymkode: 3d8c6...d16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt for noen. Du kan prøve å bruke en krem eller sminke som er anti-redness

Anonymkode: 82885...343

• Liker 1
Skrevet

I hvilke situasjoner rødmer du? Det kan komme av forskjellige ting dersom det ikke er følelsesmessig. Sterk mat, bivirkninger av medisiner, temperatur, rosacea etc.

Anonymkode: f078c...060

Skrevet

Får du hjertebank osv (evt angst) ifm rødmingen? Jeg rødmet ofte og kroppen reagerte selvom situasjonen ikke var flau.. Jeg var sosial, morsom, trygg osv, men vipps rødmet jeg ut av det blå! Jeg fikk GOD hjelp hos psykolog. Det føles umulig, men når jeg fikk hjelp kan alle bli kvitt rødmingen. 

Anonymkode: a8fcf...c86

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får du hjertebank osv (evt angst) ifm rødmingen? Jeg rødmet ofte og kroppen reagerte selvom situasjonen ikke var flau.. Jeg var sosial, morsom, trygg osv, men vipps rødmet jeg ut av det blå! Jeg fikk GOD hjelp hos psykolog. Det føles umulig, men når jeg fikk hjelp kan alle bli kvitt rødmingen. 

Anonymkode: a8fcf...c86

Hva gjorde du for å bli kvitt dette?

Anonymkode: 20726...f3e

Skrevet

Nervøsitet? 

Anonymkode: d292f...179

Skrevet
På Friday, December 16, 2016 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Har et problem, som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg rødmer selv om jeg ikke blir flau, hvorfor?

Anonymkode: 3d8c6...d16

Dette lirer jeg ogwå på :icon_frown:

Anonymkode: d71ab...4b3

• Liker 1
Skrevet

Sånn har jeg det og

Anonymkode: 662ef...8f2

Skrevet

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg begynte å rødme i voksen alder etter en hendelse der jeg fikk masse brå oppmerksomhet rundt et bord. Helt uskyldig egentlig men det satte igang masse tvangstanker hos meg. Jeg utviklet etterhvert erytrofobi, angst for å rødme. Jeg gikk til psykolog et par ganger men sluttet hos han da han spurte om jeg kunne kontrollere rødmingen... (!!) Jeg ble så oppgitt at jeg sluttet uten å forklare. Prøvde betablokker som legen forskrev uten at det hjalp. Dette er veldig slitsomt for de som sliter med det....Redningen for meg ble rødmeoperasjon. Denne ble på den tiden (rundt år 2000) utført i Sverige og jeg måtte betale selv men fikk igjen noe på skatten. Jeg fikk en "boost" av det så jeg sakte men sikkert kom meg over frykten og tvangstankene rundt det å rødme.

Be om hjelp fra lege! Hvis det er "ekte" rødming og ikke rocacea eller andre hudlidelser..dette må du bli sikker på. Mange blir jo tomatrøde av varme og kulde også. (Jeg er en av de også).

Lykke til! 

Skrevet

Jeg sliter også med dette.. Jeg rødmer ikke bare litt, jeg rødmer MYE. Jeg blir knallrød fra halsen og opp 😂 

Bare noen spør meg om et helt vanlig spørsmål, blir jeg varm og rød. Får jeg et komplimang, rød. Må jeg snakke i en gruppe, rød. Det skal ingenting til!! Så slitsomt, får høre det hele tiden "oi så rød du blir!"..

Blir også rød på halsen når jeg drikker alkohol, ser ut som utslett 🤔

Når jeg gråter mye så blir jeg rød prikkete i hele ansiktet. Vet ikke om det har en sammenheng jeg

Anonymkode: ba798...92d

Skrevet

Åh jeg sliter med rødming selvom jeg ikke er flau! Bare jeg blir stilt et vanlig spørsmål når mange hører på rødmer jeg. Hvis jeg snakker med en person, og jeg vet at flere i nærheten hører etter rødmer jeg. Skjønner ikke hvorfor! Det er jo ikke flaue spørsmål i det hele tatt. Blir bare sånn halvveis rød i disse sammenhengene da. Er det flaue ting, ja da blir jeg fullstendig burgunderrød :sjokkert:

Anonymkode: 74486...fdc

Skrevet
På 18.12.2016 den 15.03, Kinno skrev:

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg begynte å rødme i voksen alder etter en hendelse der jeg fikk masse brå oppmerksomhet rundt et bord. Helt uskyldig egentlig men det satte igang masse tvangstanker hos meg. Jeg utviklet etterhvert erytrofobi, angst for å rødme. Jeg gikk til psykolog et par ganger men sluttet hos han da han spurte om jeg kunne kontrollere rødmingen... (!!) Jeg ble så oppgitt at jeg sluttet uten å forklare. Prøvde betablokker som legen forskrev uten at det hjalp. Dette er veldig slitsomt for de som sliter med det....Redningen for meg ble rødmeoperasjon. Denne ble på den tiden (rundt år 2000) utført i Sverige og jeg måtte betale selv men fikk igjen noe på skatten. Jeg fikk en "boost" av det så jeg sakte men sikkert kom meg over frykten og tvangstankene rundt det å rødme.

Be om hjelp fra lege! Hvis det er "ekte" rødming og ikke rocacea eller andre hudlidelser..dette må du bli sikker på. Mange blir jo tomatrøde av varme og kulde også. (Jeg er en av de også).

Lykke til! 

Hva slags bivirkninger har du fått av operasjonen? :)

Anonymkode: 4fc16...ebc

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bivirkninger har du fått av operasjonen? :)

Anonymkode: 4fc16...ebc

Ikke noe jeg kjenner idag. I begynnelsen mistet jeg all håndsvette for det var samme nerven de kuttet som styrte det. Jeg fikk kompensasjonssvette på kroppen. Jeg kunne begynne å svette på framsiden av leggene av alle steder. Neglene ble veldig smale av manglende fuktighet i hendene. 

Dette har normalisert seg etterhvert som årene har gått. Jeg kan fortsatt rødme idag hvis jeg blir skikkelig flau, men ikke i samme grad som før, det kjennes verre ut enn det det er. Som jeg skrev så fikk jeg en bra starthjelp av dette til å komme over tankespiralen for jeg ble ikke rød etter fysisk anstrengelse engang.

Jeg anbefaler alle som tenker på operasjon å lese mye om det og sette seg inn i alt av fordeler og ulemper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...