Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Sahara_ skrev:

Wow den dama eier ikke egenskapen med å legge seg flat og si "sorry folkens her bomma jeg". Neida isteden er det 35 kommentarer med hvordan alle leserne misforstår og ikke fatter greia... 😛

Jeg forstår heller ikke det behovet for å hele tiden forklare at «hun greier å gå ned i vekt» og «det har hun gjort flere ganger.» 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carina Maria
4 minutter siden, cerruti skrev:

Jeg forstår heller ikke det behovet for å hele tiden forklare at «hun greier å gå ned i vekt» og «det har hun gjort flere ganger.» 

Hun har jo gått ned men gårt opp igjen og det er vanlig hos dem som overspiser for dem prøver kur på kur. Hun har prøvd mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Porcelain skrev:

Jeg syns vel de to første utheva bolkene her slår den siste i hjel. Du dømmer ikke, men du skriver og overvektige tar en offerrolle - og insinuerer vel også at iom at dette ikke skyldes manglende informasjon må det skyldes noe annet. Stigmaet da er ofte latskap, evt kombinert med at overvektige er dumme. 

Helt enig. 

Innlegget du siterer var et motargument mot min påstand om at overvektige møtes med fordomsfull moralisme. Og hva besto motargumentet i? Fordomsfull moralisme, faktisk.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hun gjentar seg i det evinnelige, om at hun ikke gjør dette for å bli tynn, og at hun støtt og stadig glemmer å spise og påpeker at folk ikke må være så dumme som henne. Og graden av kroppsfokus erte bilder øker i takt med vektnedgangen. 

Hva med å bare kalle en spade for en spade. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, neiognei skrev:

Forsking (ja, ordentlig utført realibel og valid forskning) viser at overvektige dømmes, diskrimineres og stigmatiseres pga vekta. Dine venner er nok ikke noe unntak og ikke du heller. 

Her kan du kose deg med et utall artikler som omhandler emnet. Noen basert på synsing og noen på forskning. 

Les, lær og kom med antakelsene og synsingen din siden. 

Du sier da litt imot deg selv. Det er så enkelt, man har jo så mye kunnskap i dag. Hvorfor er det så mange kraftig overvektige da? Fordi at de som er overvektige graver seg ned i selvmedlidenhet? Her har du noen hull i ekspertuttalelsen din. 

Ler høyt 😄 kanskje har jeg levd litt lenger enn deg.Når jeg skriver at det aldri har vært så stor aksept for fete mennesker så sammenligner jeg det med tidligere tider hvor fedme var et nærmest ikke-eksisterende problem og hvor de få "stakkarene" som var store,virkelig slet med blikk,kommentarer,vansker med å få kjøpt klær osv...   Forskning er så mangt.En forsker finner gjerne det han/hun ønsker å finne.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Emmy_H skrev:

Nei, det er overhodet ikke positivt at det er blitt så overfokus på vekt fra man er baby. Statistikken tilsier at dette ikke har hjulpet. Når det gjelder mat og trening så er det en lettvint tilnærming til overvektsproblematikk. Det er mange grunner til at man er overvektig og det har ikke folk noe med! 

Ja du har forsåvidt rett i at det er mange årsaker som ligger bak.MEN det dreier seg uansett om at inntaket er høyere enn forbruket.For å forklare litt mer så kan ikke to damer som har en helt lik kroppssammensetning,alder og aktivitetsnivå nødvendigvis spise like mye og opprettholde vekten på samme nivå.Har den ene en eller annen sykdom for eksempel stoffskifte,pcos osv må det hensyntas om man ønsker å beholde vekta (noe som er opp til hver enkelt) ,og også enkelte medisiner gjør at den som bruker disse må ned i inntak av kalorier om en vektøkning er uønsket.

Jeg er selv i denne situasjonen både med sykdommer og medisiner som øker vekten,men klarer å holde det i sjakk med noe andre synes er et strengt kostholdsregime,men som for meg er en godt innarbeidet vane som jeg aldri tenker over.Gener spiller også inn,og jeg har heller ikke der trukket vinnerloddet.Likevel er det altså mulig å holde vekta.Orker man ikke å gjøre en innsats for seg selv og sitt liv,så er det fair enough for min del i hvertfall.Men hvordan helsevesenet vil tenke om de som ikke har holdt normalvekt,det vil fremtiden vise.Jeg har hørt at enkelte storrøykere blir dårlig behandlet og du skal ikke se bort ifra at også overvektige vil bli det i fremtiden.Helsebudsjettet øker fra år til år av mange grunner og de som etter noen legers syn har påført seg sykdom ved en dårlig livsstil,vil kanskje ikke havne først i køen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, tutsi123 skrev:

Ja du har forsåvidt rett i at det er mange årsaker som ligger bak.MEN det dreier seg uansett om at inntaket er høyere enn forbruket.For å forklare litt mer så kan ikke to damer som har en helt lik kroppssammensetning,alder og aktivitetsnivå nødvendigvis spise like mye og opprettholde vekten på samme nivå.Har den ene en eller annen sykdom for eksempel stoffskifte,pcos osv må det hensyntas om man ønsker å beholde vekta (noe som er opp til hver enkelt) ,og også enkelte medisiner gjør at den som bruker disse må ned i inntak av kalorier om en vektøkning er uønsket.

Jeg er selv i denne situasjonen både med sykdommer og medisiner som øker vekten,men klarer å holde det i sjakk med noe andre synes er et strengt kostholdsregime,men som for meg er en godt innarbeidet vane som jeg aldri tenker over.Gener spiller også inn,og jeg har heller ikke der trukket vinnerloddet.Likevel er det altså mulig å holde vekta.Orker man ikke å gjøre en innsats for seg selv og sitt liv,så er det fair enough for min del i hvertfall.Men hvordan helsevesenet vil tenke om de som ikke har holdt normalvekt,det vil fremtiden vise.Jeg har hørt at enkelte storrøykere blir dårlig behandlet og du skal ikke se bort ifra at også overvektige vil bli det i fremtiden.Helsebudsjettet øker fra år til år av mange grunner og de som etter noen legers syn har påført seg sykdom ved en dårlig livsstil,vil kanskje ikke havne først i køen.

Helsevesenet har allerede begynt å behandle folk med BMI over 28 dårlig allerede. De tilegner vekten en grunn til enhver sykdom som kan relateres til dette, og hopper bukk over genetikken. Når jenter med litt overvekt blir henvist til fedmeklinikken, da er det noe hakkende galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tutsi123 skrev:

Ler høyt 😄 kanskje har jeg levd litt lenger enn deg.Når jeg skriver at det aldri har vært så stor aksept for fete mennesker så sammenligner jeg det med tidligere tider hvor fedme var et nærmest ikke-eksisterende problem og hvor de få "stakkarene" som var store,virkelig slet med blikk,kommentarer,vansker med å få kjøpt klær osv...   Forskning er så mangt.En forsker finner gjerne det han/hun ønsker å finne.

Samme som nå da, med andre ord.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Emmy_H skrev:

Helsevesenet har allerede begynt å behandle folk med BMI over 28 dårlig allerede. De tilegner vekten en grunn til enhver sykdom som kan relateres til dette, og hopper bukk over genetikken. Når jenter med litt overvekt blir henvist til fedmeklinikken, da er det noe hakkende galt. 

Synes det er flott jeg at fedmepoliklinikken har kapasitet til å ta imot også de som ikke har alvorlig fedme.Forebygging er som regel bedre enn brannslukning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Birdo skrev:

Samme som nå da, med andre ord.

Nå må du gi deg.I dag er jo en større del av befolkningen langt over normalvektig og bare det gjør at det er mer akseptabelt og mindre uvanlig.Men skjønner det er nytteløst å tale til døve ører.Når mange her inne har bestemt seg for å innta offerrollen pga overvekt/fedme/sykelig fedme så får dere kose dere videre med de valgene dere har tatt for deres liv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Emmy_H skrev:

Hopper bukk over genetikken????? Hva i alle dager mener du Helsevesenet skal gjøre med genene dine og mine???? Vi som har dårlige gener i forhold til fedme har to valg.Spise det som antas som et vanlig inntak i forhold til høyde/vekt/alder/kjønn/aktivitetsnivå og å gå opp i vekt,eller å innse at min kropp tillater ikke det samme inntaket som "alle andre" har og justere deretter for å beholde vekten. Det er ditt VALG og INGEN TING Helsevesenet kan hjelpe DEG med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tutsi123 skrev:

Hopper bukk over genetikken????? Hva i alle dager mener du Helsevesenet skal gjøre med genene dine og mine???? Vi som har dårlige gener i forhold til fedme har to valg.Spise det som antas som et vanlig inntak i forhold til høyde/vekt/alder/kjønn/aktivitetsnivå og å gå opp i vekt,eller å innse at min kropp tillater ikke det samme inntaket som "alle andre" har og justere deretter for å beholde vekten. Det er ditt VALG og INGEN TING Helsevesenet kan hjelpe DEG med.

Der er vi enige, helsevesenet kan ikke hjelpe når det er gener som ligger til grunn. Det burde kanskje vært mer fokus på det, enn det typiske mat inn-kalori regnskap. Og en start er å slutte å skjære alle overvektige over en kam. 

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Der er vi enige, helsevesenet kan ikke hjelpe når det er gener som ligger til grunn. Det burde kanskje vært mer fokus på det, enn det typiske mat inn-kalorier inn. Og en start er å slutte å skjære alle overvektige over en kam. 

Jeg vet ikke hvem som skjærer alle over en kam,og har aldri vært utsatt for noe negativt.Derimot har jeg fått grundig hjelp og gjennomgang av alle faktorer som spiller inn for min overvekt i voksen alder,uten at det tilsynelatende var overspising med i bildet.Så med justering av inntaket i forhold til Helsevesenets anbefalinger gikk vektnedgangen av seg selv og har holdt seg der i mange år.Jeg var tidligere aktiv idrettsutøver og er dermed oppvokst med et sunnere kosthold enn folk flest.Har knapt spist sjokolade,kaker eller potetgull for å nevne noe,i mitt liv.I forhold til idretten var det ødeleggende i forhold til prestasjoner.Jeg har smakt på alt i dag,men kan ikke si jeg liker hverken feit mat eller søte saker.Så jeg har fortsatt med mitt sunne kosthold også i voksen alder.Noe som også er kommet mann og barn tilgode.Ingen av de har overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, tutsi123 skrev:

Synes det er flott jeg at fedmepoliklinikken har kapasitet til å ta imot også de som ikke har alvorlig fedme.Forebygging er som regel bedre enn brannslukning.

Det er ikke uvanlig å vente ett år på å få tilbakemelding om du får hjelp eller ikke, så om de faktisk har kapasitet til å gjøre noe forebyggende kan da diskuteres. Min erfaring fra opphold hos div klinikker er at de som er der har venta så lenge pga skammelige holdninger mot overvektige fra andre og lang ventetid for å komme inn gjør ting mye tyngre enn hva det behøver være og mange av tiltakene er brannslukking, ikke forebygging.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tutsi123 skrev:

Nå må du gi deg.I dag er jo en større del av befolkningen langt over normalvektig og bare det gjør at det er mer akseptabelt og mindre uvanlig.Men skjønner det er nytteløst å tale til døve ører.Når mange her inne har bestemt seg for å innta offerrollen pga overvekt/fedme/sykelig fedme så får dere kose dere videre med de valgene dere har tatt for deres liv.

2 timer siden, tutsi123 skrev:

Takk og amen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tutsi123 skrev:

Jeg søkte om henvisning til fedmeklinikken på sykehuset i Trondheim, men fikk høre jeg ikke var tykk nok. Det er tragisk, for det er vel før man evt blir for tykk man trenger hjelp..Særlig med min bakgrunn og overspisings spiseforstyrrelse. Så det kan ikke være så god kapasitet over hele landet 😔 Du har helt rett at forebygging er mye bedre enn når skaden virkelig er der. Må folk rope om hjelp mange ganger i et av verdens rikeste land?.. Mener ikke å få denne tråden til å handle om meg, ville bare få frem hvordan de er noen steder her i landet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, Carina Maria skrev:

Hun har jo gått ned men gårt opp igjen og det er vanlig hos dem som overspiser for dem prøver kur på kur. Hun har prøvd mange ganger. 

Helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner også (igjen) om at det går an å engasjere seg i saker selv om de ikke berører en personlig, noe som synes utenkelig for mange på dette forumet. :roll: 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...