Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

30 minutter siden, Miranda16 skrev:

HD deler spesifikt antall kg hun går ned og det er verken riktig eller nødvendig. Hvorfor retter ikke HD seg etter Sunn Fornuft Plakaten som hun har forpliktet seg til? 

31 minutter siden, Miranda16 skrev:

HD deler spesifikt antall kg hun går ned og det er verken riktig eller nødvendig. Hvorfor retter ikke HD seg etter Sunn Fornuft Plakaten som hun har forpliktet seg til? 

Sier meg enig med Bolledeig. Det er ikke Norges grunnlov. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, arnoyb skrev:

Men hun jobber jo mot det å bli sunn og normalvektig. Hun er/var jo sykelig overvektig. Er jo ikke noe mere fornuftig det liksom! Skulle tro at det å finne veien ut av spiseproblemer er riktig også i forhold til denne sunn fornuft plakaten....

Men finner man veien ut av spiseproblemer med operasjon? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, cerruti skrev:

Overspising er det da god dokumentasjon på at mange kommer seg ut av med operasjon. Dere som er så skeptisk til dette, dere er klar over at det er fagpersonell som driver med dette? Sier seg jo selv. Forkuset og div før operasjon er behjelpelig slik at man kan få spiseproblemet ut av aktiv fase, klarer du ikke det får du ikke operasjon.  Noen ganger er det lurt å heller lese ei bok eller Google litt om tema å heller la være å legge ut kritikk som er grunnløs. Er sjokkerende at man uten kunnskap kan sitte skamløst å kritisere helsevesenet og hakke på noen som prøver å komme seg ut av en avhengighet.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, cerruti skrev:

Men vet du fasiten på å finne veien ut av spiseproblemer? Noe må man prøve, for det finnes ingen fasit. En ting kan hjelpe for en person, og noe annet for en annen. Og operasjon må være et godt verktøy, og med helsepersonell som hjelper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, cerruti skrev:

HD har fått utført operasjonen via det offentlige, i tillegg til selve inngrepet så ibefattet det også et forkurs der det var psykologer inkludert, og det er også oppfølging i etterkant for å jobbe med hodet. Det er ikke som om hun har tatt inngrepet privat i Talin og overlatt til seg selv etterpå. Det var ikke en samlebåndsoperasjon i utlandet. 

Så ja, jeg har trua på at en sånn operasjon i regi av det offentlige med oppfølging både før og etter kan være veien ut av en spiseforstyrrelse 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
9 timer siden, cerruti skrev:

Suksessraten til slankeopererte er VELDIG mye høyere enn for de som "bare" slanker seg. Så ja, mye tyder på det. Men ikke direkte overraskende at det heller ikke var nok at hun "tok tak i problemene sine og kontaktet profesjonelle" som var gjennomgangstemaet i trådene om henne i en to års tid. 

"Helene må ta tak i de underliggende problemene!"

*Tar tak og blir med på opplegg med lege, trening og psykolog*

"Jo men ikke på den måten!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig Helene lykkes!

Det jeg har reagert på i denne prosessen, er hennes tilsynelatende ambivalens ifht operasjon. Hun sa i en podcast at det ikke var sant at hun hadde vært så usikker som det hun ga uttrykk for, og at hun hadde vært klar for at hun kom til å gå for operasjonen en god stund. Dette i den tiden hun skulle avgjøre veien videre etter kurs. Hun sier hun har kjent på mye skam rundt dette valget grunnet tidligere holdninger, og at en stadig vingling/usikkerhet har vært med å rettferdiggjøre valget ovenfor følgerne.

Jeg HÅPER virkelig at dette er tilfellet hele veien. Det er ikke merkelig at det er store følelser og mange tanker i sving, men jeg håper hun har vært mer tydelig rundt sitt valg til helsepersonell. Hvis hun har vært like vinglete, usikker og utydelig ifht operasjon med helsepersonell, så er det faktisk helt på sin plass å kritisere helsepersonellet. Da burde de ta det ansvaret å avvente operasjon, og gi henne tid og verktøy til at motivasjon og vilje til å gjennomføre operasjonen, og tiden etter, er helt på plass!

Jeg synes det er totalt uansvarlig å gjennomføre en så omfattende operasjon på en menneske som viser så stor ambivalens rundt det. Det er ikke en betent blindtarm som må fjernes i dag. Det kan godt vente noen mndr. Men nå er hun operert, og jeg håper det går bra med henne, og at dette var riktig verktøy for henne!

Endret av BeverTramp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, cerruti said:

Nei. Man blir operert i magen, ikke i hodet.

Men operasjonen er et verktøy som hjelper man å komme godt i gang - og DET hjelper på psyken. Ingen vet på forhånd hva som skal til for å få bukt med et spiseproblem, det betyr ikke at man ikke skal prøve en veldokumentert behandling.

3 hours ago, BeverTramp said:

Jeg håper virkelig Helene lykkes!

Det jeg har reagert på i denne prosessen, er hennes tilsynelatende ambivalens ifht operasjon. Hun sa i en podcast at det ikke var sant at hun hadde vært så usikker som det hun ga uttrykk for, og at hun hadde vært klar for at hun kom til å gå for operasjonen en god stund. Dette i den tiden hun skulle avgjøre veien videre etter kurs. Hun sier hun har kjent på mye skam rundt dette valget grunnet tidligere holdninger, og at en stadig vingling/usikkerhet har vært med å rettferdiggjøre valget ovenfor følgerne.

Jeg HÅPER virkelig at dette er tilfellet hele veien. Det er ikke merkelig at det er store følelser og mange tanker i sving, men jeg håper hun har vært mer tydelig rundt sitt valg til helsepersonell. Hvis hun har vært like vinglete, usikker og utydelig ifht operasjon med helsepersonell, så er det faktisk helt på sin plass å kritisere helsepersonellet. Da burde de ta det ansvaret å avvente operasjon, og gi henne tid og verktøy til at motivasjon og vilje til å gjennomføre operasjonen, og tiden etter, er helt på plass!

Jeg synes det er totalt uansvarlig å gjennomføre en så omfattende operasjon på en menneske som viser så stor ambivalens rundt det. Det er ikke en betent blindtarm som må fjernes i dag. Det kan godt vente noen mndr. Men nå er hun operert, og jeg håper det går bra med henne, og at dette var riktig verktøy for henne!

Uenig. Jeg satt på min operasjonsdag og ombestemte meg tusen ganger. Det er et ekstremt skremmende valg å ta, og operasjonen er ikke reversibel. Å ha betenkeligheter og usikkerhet er helt normalt. Man kan faktisk trekke seg helt frem til narkosen er gitt, og det har skjedd at folk har gått ut av operasjonssalen. Man får krystallklare råd på forkurs, man får god informasjon. At valget ikke er enkelt er åpenbart. Det betyr ikke at man skal stoppes i prosessen for at helsevesenet skal forsikre seg om at man er 100% sikker, for mange blir det rett og slett et "leap of faith" til slutt fordi man  endre livet sitt.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, arnoyb skrev:

Overspising er det da god dokumentasjon på at mange kommer seg ut av med operasjon. Dere som er så skeptisk til dette, dere er klar over at det er fagpersonell som driver med dette? Sier seg jo selv. Forkuset og div før operasjon er behjelpelig slik at man kan få spiseproblemet ut av aktiv fase, klarer du ikke det får du ikke operasjon.  Noen ganger er det lurt å heller lese ei bok eller Google litt om tema å heller la være å legge ut kritikk som er grunnløs. Er sjokkerende at man uten kunnskap kan sitte skamløst å kritisere helsevesenet og hakke på noen som prøver å komme seg ut av en avhengighet.

Roe ned litt kanskje? Jeg stilte et spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cerruti skrev:

Roe ned litt kanskje? Jeg stilte et spørsmål. 

Jeg har vært i systemet lenge pga spiseproblemer, det er frustrerende at folk er så påståelig og uviten som mange i denne tråden er. Slike holdninger som mange her inne viser er med på å bygge opp om skam som igjen gjør det å søke hjelp så mye tyngre. Enkelte roper om en sunn fornuft plakat men viser null sunn fornuft selv når de omtaler andre, det er mitt svar basert på. Om du har disse holdningene vet jeg ikke, men det er flere som leser denne tråden og deltar i den...

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arnoyb skrev:

Jeg har vært i systemet lenge pga spiseproblemer, det er frustrerende at folk er så påståelig og uviten som mange i denne tråden er. Slike holdninger som mange her inne viser er med på å bygge opp om skam som igjen gjør det å søke hjelp så mye tyngre. Enkelte roper om en sunn fornuft plakat men viser null sunn fornuft selv når de omtaler andre, det er mitt svar basert på. Om du har disse holdningene vet jeg ikke, men det er flere som leser denne tråden og deltar i den...

Jeg er så enig med deg!

Endret av Lovelulu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cerruti skrev:

Ja, det kan man godt gjøre.  Jeg så en dokumentar fra BBC, hvor de dokumenterte at lysten på fet og søt mat etter operasjon endret seg veldig.  Det skjer noe med hormonproduksjonen.  De har ikke funnet ut enda hvorfor det skjer, men det er helt klart at det foregår en endring. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Puffin skrev:

Nei. Man blir operert i magen, ikke i hodet.

Det er faktisk vist at det skjer noe med hormonproduksjonen til de som gjennomgår denne operasjonen. Dette fører igjen til lavere lyst på kraftig mat, og behovet for overspising blir borte.    

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til BBC-dokumentar som viser linken mellom endret hormonproduksjon og dempet sultfølelse etter slankeoperasjon.

Filmen kan ikke vises her, men det står også litt om det i artikkelen.

https://www.bbc.com/news/health-18779997

""The modern thinking is that by doing the surgery you're producing changes in various hormones, chemical messengers which affect hunger levels and fullness levels, which in turn cause the weight loss."

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at en operasjon er en snarvei, men jeg tenker at mange som velger den utvei kanskje ikke har prøvd hardt nok, eller ikke har prøvd å gå ned i vekt på riktig måte.  Altså ikke spesielt for HD, men hva må de legge fram av "dokumentasjon" på gjentatte forsøk på vektnedgang for å få innvilget operasjon?  Og hva må de forsøkene bestå i? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, MiniMjau skrev:

Jeg mener ikke at en operasjon er en snarvei, men jeg tenker at mange som velger den utvei kanskje ikke har prøvd hardt nok, eller ikke har prøvd å gå ned i vekt på riktig måte.  Altså ikke spesielt for HD, men hva må de legge fram av "dokumentasjon" på gjentatte forsøk på vektnedgang for å få innvilget operasjon?  Og hva må de forsøkene bestå i? 

Det er ikke en operasjon man bare kan velge. Det er en ganske omfattende prosess i forkant

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wenda skrev:

Det er ikke en operasjon man bare kan velge. Det er en ganske omfattende prosess i forkant

Ja, jeg skjønner det er en lang prosess.  Litt dårlig ordvalg. Men i den prosessen mot operasjon, må de "vise" at kan evt ikke kan gå ned i vekt ved hjelp av mat/trening?  Altså om de greier det, så er vel en operasjon ikke nødvendig.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...