Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bolledeig skrev:

Ja for en universitetsutdannelse er virkelig en garanti for personlig modenhet. 

Hva slags "holdninger" er det du er redd hun skal få tilbake egentlig? Når jeg leser denne tråden her virker det mest som om folk er redde for at Helene skal få de samme holdningene som dere har mot henne i dag 😄

Jeg tenker at hun var voksen og utdannet. Men hun har bedrevet fat-shaming og rakket ned på plus size modeller som dårlige forbilder og en uting før. Og at ingen ønsker være stor eller synes det er fint. Jeg er bare redd for at hun begynner slik igjen.

Hva slags holdninger mener du jeg har mot Helene? Jeg har ikke noe imot henne sånn sett, men påpeker hvordan hun har gått fra anti-plus size til pro-plus size, til et eller annet midt i mellom.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig
4 minutter siden, Miramira95 skrev:

Hva slags holdninger mener du jeg har mot Helene? Jeg har ikke noe imot henne sånn sett, men påpeker hvordan hun har gått fra anti-plus size til pro-plus size, til et eller annet midt i mellom.

Jeg adresserer mer et generelt hjertesukk, og jeg tar selvkritikk om du kan ha blitt feilaktig inkludert i "folk" begrepet. :)

Jeg snakker først og fremst om dem som med den ene hånden skriver innlegg om hvor fæl Helene var som likte fitness og var kritisk til plus size modeller, samtidig som de selv skriver innlegg om hvordan det er ekstremt viktig at Helene får ned fettprosenten og at hun er et dårlig forbilde som overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bolledeig skrev:

Jeg adresserer mer et generelt hjertesukk, og jeg tar selvkritikk om du kan ha blitt feilaktig inkludert i "folk" begrepet. :)

Jeg snakker først og fremst om dem som med den ene hånden skriver innlegg om hvor fæl Helene var som likte fitness og var kritisk til plus size modeller, samtidig som de selv skriver innlegg om hvordan det er ekstremt viktig at Helene får ned fettprosenten og at hun er et dårlig forbilde som overvektig.

Ok. Har alltid heiet frem store damer som ønsker å være forbilder, og mer skuffet over at Helene synes å ha brukt dette mer som en krykke enn å faktisk virke genuint glad i seg selv. Det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At hun har brukt plus size de siste to årene for å fremme seg selv og så har hun heller følt seg lite fornøyd men sagt noe annet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miramira95 skrev:

Ok. Har alltid heiet frem store damer som ønsker å være forbilder, og mer skuffet over at Helene synes å ha brukt dette mer som en krykke enn å faktisk virke genuint glad i seg selv. Det er det inntrykket jeg sitter igjen med. At hun har brukt plus size de siste to årene for å fremme seg selv og så har hun heller følt seg lite fornøyd men sagt noe annet.

Å være fornøyd med seg selv og glad i seg selv betyr ikke at man ikke kan endre seg. Tvertimot, skam og dårlig selvfølelse kan gjøre endring vanskeligere. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Miramira95 skrev:

Det er jo en type argumentasjon som går igjen i denne tråden, da, så du skiller deg ikke så veldig ut fra de øvrige som er kritiske.

Problemet med denne argumentasjonen er, slik jeg ser det: Man baserer seg på synsing og påståtte underliggende og uuttrykte motiver for å slå fast at Helene Drage ikke er ærlig eller troverdig. Det er jo selvsagt et stort problem rent logisk å slå fast noe slikt. I tillegg synes man å legge til grunn en veldig enkel forklaringsmodell når det gjelder selvbilde, forhold til egen kropp og sammenheng mellom tanker og handlinger i den forbindelse. For det er jo ikke sånn at man enten er fornøyd med seg selv, eller misfornøyd. At man enten stortrives i en stor kropp, eller ikke. Eller for den del at man har bestemt seg for å gå ned i vekt, og så bare gjennomfører. Alle disse motsetningene kan være sanne samtidig. Selvbilde er komplekst, og forholdet til egen kropp kan være svært sammensatt, særlig når man har en kroppsform som foraktes av samfunnet. 

I denne tråden påvises imidlertid slike motsetninger i uttalelser fra Drage, eller man tolker dem fram på mer eller mindre tynt grunnlag, og så slår man fast at hun lyver og ikke eier troverdighet. Det er etter mitt syn temmelig korttenkt og svært lite empatisk. Særlig når det nærmest feires i tråden at bloggeren har gått på nok en smell, feks ikke har kunnet gjennomføre noe hun satte seg som mål og sa hun virkelig ville, og så klarte hun det ikke likevel - "var det ikke det vi visste" liksom.

Endret av Aricia
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bolledeig skrev:

Det er vel nødvendigvis ikke samme person som skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
1 time siden, Miramira95 skrev:

OK.

Men alt dette kan jo være sant på en gang. Det kan være at hun har vært fornøyd med seg selv, men samtidig har ønsket å endre kroppen sin.

Når det gjelder plus.size opplegget og aktivismen rundt, så er det jo så enkelt som dette: På samme måte som du gjerne ikke oppdager hvor mye som ikke er universelt utformet før en selv triller i stol eller kjører en barnevogn, er det jo ganske naturlig at man blir mer aktivistisk og "på" problemstillinger knyttet til alt man opplever som overvektig i en verden som tar som utgangspunkt at du skal være normalvektig. 

Personlig fikk jeg beskjed om at det fantes en aldri så liten gen-bombe i familien min, med en alvorlig sykdom der risikoen for å få den mangedobles ved også lett overvekt og en del andre livsstilsfaktorer. Jeg tok derfor tak i samtlige av dem, som en ren risikohåndtering. Jeg var ikke på noe som helst tidspunkt misfornøyd med hvordan kroppen min var verken før eller nå. Fornøyd da, fornøyd nå. Så enkelt, og vanskelig kan det være. Det er heller ingenting i veien for at Helene også kan ha fått en tilsvarende beskjed og agerer deretter. Derfor blir jeg litt oppgitt over alt hykle-maset.

Det mest kritikkverdige med Helenes virksomhet har etter mitt syn vært når hun har stått frem som talsperson for ulike mer eller mindre dårlige kostholds- og treningsopplegg og råd. Det gjør hun ikke lenger. Hun har en helt annen jobb, og trekkes ikke frem som "ekspertkommentator" på området. Da må det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hennes helse er hennes valg og syn, men jeg føler hun trekker ned dette med vekt angående seg selv. Dessuten, det samarbeidet med henne og Carina E Carlsen? Er det lagt helt på is nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miramira95 skrev:

Ja hennes helse er hennes valg og syn, men jeg føler hun trekker ned dette med vekt angående seg selv. Dessuten, det samarbeidet med henne og Carina E Carlsen? Er det lagt helt på is nå?

Når hadde de et samarbeide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, neiognei skrev:

Når hadde de et samarbeide? 

Ho skreiv noe for litt siden om noe og noe med Carina, husker ikke når og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
På 21.11.2018 den 14.42, Porcelain skrev:

Å være fornøyd med seg selv og glad i seg selv betyr ikke at man ikke kan endre seg. Tvertimot, skam og dårlig selvfølelse kan gjøre endring vanskeligere. 

Hun tenker også på helsen sin for det er vanskeligere og gå ned i vekt når dem blir voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags oppfølging hun får, når hun må ut på insta og spørre om råd angående både legemidlene hun tar og kosthold.... skulle tro de som opereres har noen de kan kontakte eller at de har fått med seg instruksjoner hjem?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, MiniMjau skrev:

Lurer på hva slags oppfølging hun får, når hun må ut på insta og spørre om råd angående både legemidlene hun tar og kosthold.... skulle tro de som opereres har noen de kan kontakte eller at de har fått med seg instruksjoner hjem?

Må da være lov å spørre om tips og råd vel? Man blir vel greit dritt lei den samme maten hele tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt irritert av innlegget i dag, det er litt bedreviter. Helt greit at hun ikke vil være med i noe forum eller fb gruppe for slankepresset men hun bruker jo bloggen til å stille spørsmål som andre opererte bruker gruppene til. Jeg er også ganske overraska over hvor lite info hun har skaffa seg selv før operasjonen. Det at hun ikke fikk et arr midt i puppetattoveringa er uvanlig. Om du skal opereres så undersøker du jo dette før du tattoveres, hun fikk bare en hyggelig overraskelse når hun våkna liksom! Det er bare de som er veldig stor der arret vil bli lengre ned enn på de som er litt mindre. Men de kan selvfølgelig ha starta med en ny teknikk i Moss de siste årene slik at arret kommer lengre ned. Poenget mitt er at måten hun ler av andre opererte som har kommet med råd blir for teit!

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arnoyb skrev:

Jeg blir litt irritert av innlegget i dag, det er litt bedreviter. Helt greit at hun ikke vil være med i noe forum eller fb gruppe for slankepresset men hun bruker jo bloggen til å stille spørsmål som andre opererte bruker gruppene til. Jeg er også ganske overraska over hvor lite info hun har skaffa seg selv før operasjonen. Det at hun ikke fikk et arr midt i puppetattoveringa er uvanlig. Om du skal opereres så undersøker du jo dette før du tattoveres, hun fikk bare en hyggelig overraskelse når hun våkna liksom! Det er bare de som er veldig stor der arret vil bli lengre ned enn på de som er litt mindre. Men de kan selvfølgelig ha starta med en ny teknikk i Moss de siste årene slik at arret kommer lengre ned. Poenget mitt er at måten hun ler av andre opererte som har kommet med råd blir for teit!

Hvor er det hun sitter og ler av andre opererte egentlig? Jeg har lest innlegget, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at hun ler av andre, og er bedreviter :klo:  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hjarte skrev:

Hvor er det hun sitter og ler av andre opererte egentlig? Jeg har lest innlegget, men jeg forstår ikke helt hva du mener med at hun ler av andre, og er bedreviter :klo:  

Som jeg sier så er det min oppfatning av henne etter siste blogginnlegg. Hun er glad hun melde seg ut av fb gruppa, sier at så teite andre var som uttalte seg om hvor hun ville få arr. Jeg synes hun virker bedrevitende, noe som er snodig når hun legger ut spørsmål på ig til folk som ikke kan noe om overvekstoperasjoer, men som hun egntlig burde ringt sykehuset å spurt om! Virker også som hun ikke har leita opp noe særlig info om generelle ting rundt en operasjon, de fleste skulle man tro gjorde dette lenge før operasjonen!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, arnoyb skrev:

Som jeg sier så er det min oppfatning av henne etter siste blogginnlegg. Hun er glad hun melde seg ut av fb gruppa, sier at så teite andre var som uttalte seg om hvor hun ville få arr. Jeg synes hun virker bedrevitende, noe som er snodig når hun legger ut spørsmål på ig til folk som ikke kan noe om overvekstoperasjoer, men som hun egntlig burde ringt sykehuset å spurt om! Virker også som hun ikke har leita opp noe særlig info om generelle ting rundt en operasjon, de fleste skulle man tro gjorde dette lenge før operasjonen!

Tolkingens kunst mestrer du ihvertfall. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, neiognei skrev:

Tolkingens kunst mestrer du ihvertfall. 

Alle får vell ei oppfatning av ting de leser. Vanligvis er jeg enig i mye av det Helene skriver og liker generelt henne, men av det siste innlegget så er dette min oppfatning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MiniMjau skrev:

Det er jo ikke rart at man blir usikker, man er tross alt nyoperert og vil ikke gjøre ting feil. En kamerat av meg har vært slankeoperert og ja, de får mye informasjon og god oppfølging i forkant og etterkant av operasjon, men det kan også være overveldende mye å ta inn når man nå står i en ganske stor livsendring. Hun har en relativt stor følgerskare i sosiale medier så ingen skam å be om råd.

Endret av gjestgitt
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...