Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun hadde jo ikke som mål å komme først inn, men å gjennomføre og ikke bryte. 

 

Hun konkurrerte med seg selv på en måte, og hadde hun brutt løpet så hadde hun tapt for seg selv. Jeg synes hun gjennomførte målet sitt : å ikke bryte og komme i mål på under 6 timer.

 

Skal man tenke sånn at man aldri kan delta på noe i tilfelle man ikke blir blant de beste så kan man bare gi opp og bure seg inne først som sist.

 

Har ikke sett på lenken din. 

 

Helt enig i dette.

Jeg synes hun har all grunn til å være stolt av seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det meningsløst? 

 

 

Hva er poenget med å konkurrere når det er åpenbart at man blir sist? Kan man ikke heller bare sykle, svømme og gå tur på fritiden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Jo, det var deltagere som brøt. Det står på hjemmesiden. https://topptid.no/results/dashboard/1133 

 

At vi lever i et prestasjonssamfunn er ganske tydelig ut fra denne tråden her. Hva vil dere da, at folk skal gjemme seg bort og ikke melde seg på løp før de har sjans om topp 3? At Helene melder seg på og rusleløper 1 mil synes jeg er kjempefint, det tror jeg senker terskelen for at andre kommer seg ut og beveger seg mer. Om det å trene skal være forbeholdt eliten så kommer vi ingen vei med å forbedre folkehelsa. 

 

Og altså, 

 

målet til Helene som hun fikk hjelp av Coach Simen til å gjennomføre var å fullføre Østfold Thriatlon. Og det klarte hun. Så et uoppnåelig mål var det vel ikke???? Hun hadde til og med mål om å klare det på under 6 timer, ergo hadde hun ganske god koll på hva som var oppnåelig for henne. 

 

Vi kan godt gjøre dette til en tråd om hvordan Helene er et offer for det forferdelige prestasjonssamfunnet som insinuerer at dersom man har en ambulanse som følgebil på et idrettsarrangement har man kanskje tatt seg litt vann over hodet. Om man har hoppet tre ganger på ski på Geilo er man selvsagt like mye i stand til å sette utfor Holmenkollen som alle andre, og fysiske hindringer, det har vi bare i hodet. Det er ingen større problemer for en på 90+ kg å løpe et maraton enn en som er 40 kilo lettere, i tillegg er det ekstremt sunt, særlig for knær, ankler og hofter som skal bære en videre resten av livet. 

 

La oss for all del ikke problematisere trenings- og kostholdsverden som har gjort det slik at den viktigste måten for en personlig trener å markedsføre seg på er å drive med ulike former for PR-stunt (særlig av den lettkledde arten) i stedet for å konkurrere på kompetanse og meritter. La oss heller ikke kritisere personlige trenere som sier "go you!" når kundene kommer med mål som kan være direkte helseskadelige for dem. Hvem er vi til å dømme? Det hadde selvfølgelig ikke vært bedre for Helene med mer moderate tilnærminger enn å gå vekselivis på fitness-konkurransediett/bacon og crossfit, overspising etter perioder med ekstremdiett med vektoppgang som et synlig resultat, eller masse løping.

 

Det viktigste er at vi får et eller annet skikkelig ekstremt vi kan gi en like på instagram. Det er jo på ingen måte ekstrem oppførsel som gjør at sykelig overvektige gjerne havner der de er i utgangspunktet, så la oss for all del be om mer av det!

Endret av GlutenBlaster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å konkurrere når det er åpenbart at man blir sist? Kan man ikke heller bare sykle, svømme og gå tur på fritiden.  

 

Man håper på det beste,såpass snill må man være med seg selv.Og man kan få motivasjon til å gjøre det bedre neste gang.

 

Som forbilde for de med ekstra kilo på kroppen synes jeg også det er veldig positivt at hun stilte opp,og viser at slike konkurranser ikke bare er forbeholdt de som ser supertrente og atletiske ut.All ære til henne for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan godt gjøre dette til en tråd om hvordan Helene er et offer for det forferdelige prestasjonssamfunnet som insinuerer at dersom man har en ambulanse som følgebil på et idrettsarrangement har man kanskje tatt seg litt vann over hodet. Om man har hoppet tre ganger på ski på Geilo er man selvsagt like mye i stand til å sette utfor Holmenkollen som alle andre, og fysiske hindringer, det har vi bare i hodet. Det er ingen større problemer for en på 90+ kg å løpe et maraton enn en som er 40 kilo lettere, i tillegg er det ekstremt sunt, særlig for knær, ankler og hofter som skal bære en videre resten av livet. 

 

La oss for all del ikke problematisere trenings- og kostholdsverden som har gjort det slik at den viktigste måten for en personlig trener å markedsføre seg på er å drive med ulike former for PR-stunt (særlig av den lettkledde arten) i stedet for å konkurrere på kompetanse og meritter. La oss heller ikke kritisere personlige trenere som sier "go you!" når kundene kommer med mål som kan være direkte helseskadelige for dem. Hvem er vi til å dømme? Det hadde selvfølgelig ikke vært bedre for Helene med mer moderate tilnærminger enn å gå vekselivis på fitness-konkurransediett/bacon og crossfit, overspising etter perioder med ekstremdiett med vektoppgang som et synlig resultat, eller masse løping.

 

Det viktigste er at vi får et eller annet skikkelig ekstremt vi kan gi en like på instagram. Det er jo på ingen måte ekstrem oppførsel som gjør at sykelig overvektige gjerne havner der de er i utgangspunktet, så la oss for all del be om mer av det!

 

Jeg har da vitterlig ikke kalt Helene noe offer for prestasjonssamfunnet. Jeg sier bare at det er synd om man ikke kan få melde seg på ulike arrangementer dersom man ikke har sjans på å kjempe i toppen! At folk mener man kan drive med sykling og løping på fritiden i stedet sier bare litt om hvor viktig det er å prestere i vårt samfunn. Og det tror jeg ikke er heldig for folkehelsen i samfunnet som helhet. Jeg synes det er merkelig at selv det at Helene har fullført et triathlon blir feil fordi hun "ikek har de fysiske forutsetningene for det". Om hun har fullført så har hun da det! 

 

Resten for stå for din egen regning, vi ser tydeligvis ting med helt forskjellige øyne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GlutenBlaster

Jeg har da vitterlig ikke kalt Helene noe offer for prestasjonssamfunnet. Jeg sier bare at det er synd om man ikke kan få melde seg på ulike arrangementer dersom man ikke har sjans på å kjempe i toppen! At folk mener man kan drive med sykling og løping på fritiden i stedet sier bare litt om hvor viktig det er å prestere i vårt samfunn. Og det tror jeg ikke er heldig for folkehelsen i samfunnet som helhet. Jeg synes det er merkelig at selv det at Helene har fullført et triathlon blir feil fordi hun "ikek har de fysiske forutsetningene for det". Om hun har fullført så har hun da det! 

 

Resten for stå for din egen regning, vi ser tydeligvis ting med helt forskjellige øyne. 

Har ikke sagt det er feil. 

 

Har bare sagt at det ikke var så lurt. Å drive med løping på så høy kroppsvekt er ikke lurt. Å drive en konkurranseform der arrangøren synes de må kjøre med ambulanse som følgebil for at du skal kunne gjøre det på en forsvarlig måte er ikke lurt. Å velge å gå for fulldistanse på noe man aldri har prøvd med lite (kondisjons)trening i kroppen er ikke lurt. Gjennom hele oppkjøringen har hun også slitt med smerter i legger og andre steder som også tyder på at kroppen protesterer ganske solid mot opplegget.

 

Nå skal hun løpe maraton, da. Om du synes det er en fornuftig målsetning for noen som veier nærmere 100 kg, og får så vondt i leggene at hun knapt kan gå når hun prøver å løpe og at det er et naturlig treningsmål fremover, så får det, for å bruke dine egne ord, også stå for din egen regning :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt det er feil. 

 

Har bare sagt at det ikke var så lurt. Å drive med løping på så høy kroppsvekt er ikke lurt. Å drive en konkurranseform der arrangøren synes de må kjøre med ambulanse som følgebil for at du skal kunne gjøre det på en forsvarlig måte er ikke lurt. Å velge å gå for fulldistanse på noe man aldri har prøvd med lite (kondisjons)trening i kroppen er ikke lurt. Gjennom hele oppkjøringen har hun også slitt med smerter i legger og andre steder som også tyder på at kroppen protesterer ganske solid mot opplegget.

 

Nå skal hun løpe maraton, da. Om du synes det er en fornuftig målsetning for noen som veier nærmere 100 kg, og får så vondt i leggene at hun knapt kan gå når hun prøver å løpe og at det er et naturlig treningsmål fremover, så får det, for å bruke dine egne ord, også stå for din egen regning :)

 

Nå skal hun ikke løpe maraton i morgen da, men i løpet av 2016. Det kan jo ikke være sånn at man ikke kan sette mål dersom man ikke kan utføre det IDAG, NÅ!!! Da hadde ikke verden gått mye fremover hvis vi skulle tenkt slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er supert at hun gjennomførte, og som flere sier, fint at terskelen for å være med på sånne ting senkes. Ikke for at flere skal kunne legge ut bilder av den selv på FB og instagram, men fordi å konkurrere kan være kjempegøy, man blir en erfaring rikere, man får kanskje lyst til å fortsette, sette seg mål osv.

Jeg kunne f.eks aldri meldt meg på verken triatlon, maraton ol. Men om jeg visste at det var flere " i min klasse" som skulle konkurrere, så kanskje? Det må jo være positivt for de fleste av arrangørene også, mer inntekter osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å konkurrere når det er åpenbart at man blir sist? Kan man ikke heller bare sykle, svømme og gå tur på fritiden.

Kanskje fordi man har glede av det? Både veien frem til konkurransen og selve konkurransen. Jeg har vært med på mange lignende konkurranser, og bare så vidt vært bedre enn kanskje 15 % av deltakerne. Men jeg har kost meg likevel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun var heldig som fikk fullføre:) det er flere arrangører som faktisk ikke lar deg fullføre dersom du bruker så så lang tid, eller som i Heøenes tilfelle - ikke kom i mål før medaljeseremonien

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man har glede av det? Både veien frem til konkurransen og selve konkurransen. Jeg har vært med på mange lignende konkurranser, og bare så vidt vært bedre enn kanskje 15 % av deltakerne. Men jeg har kost meg likevel.

 

 

Men i dette tilfelle var det ikke bare "nedre del" av listene. Det blir litt freakshow, som de afrikanerne som kommer i mål 4 timer etter resten av konkurentene når det er vinter-OL

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man har glede av det? Både veien frem til konkurransen og selve konkurransen. Jeg har vært med på mange lignende konkurranser, og bare så vidt vært bedre enn kanskje 15 % av deltakerne. Men jeg har kost meg likevel.

For så vidt enig, men jeg syns at hvis man lager merarbeid for arrangørene så burde man kanskje vente med å stille i konkurranse. Når en proff arrangør vurderer det sånn at det er nødvendig med ambulanse som følgebil og de må vente med å pakke ned fordi sistemann ikke har kommet i mål før etter at de andre har fått premier, så bør kanskje ambisjonsnivået legges litt lavere inn til videre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes hun var heldig som fikk fullføre:) det er flere arrangører som faktisk ikke lar deg fullføre dersom du bruker så så lang tid, eller som i Heøenes tilfelle - ikke kom i mål før medaljeseremonien

 

Men i dette tilfelle var det ikke bare "nedre del" av listene. Det blir litt freakshow, som de afrikanerne som kommer i mål 4 timer etter resten av konkurentene når det er vinter-OL

 

For så vidt enig, men jeg syns at hvis man lager merarbeid for arrangørene så burde man kanskje vente med å stille i konkurranse. Når en proff arrangør vurderer det sånn at det er nødvendig med ambulanse som følgebil og de må vente med å pakke ned fordi sistemann ikke har kommet i mål før etter at de andre har fått premier, så bør kanskje ambisjonsnivået legges litt lavere inn til videre.

Hun har ikke laget merarbeid for arrangørene. Det er helt normalt på mosjonsløp at flere av deltagerne kommer i mål etter medaljesermoni. Hun var i mål i god tid før cut-off tiden. Det var heller ikke sånn at de kalte inn en ambulanse bare pga HD. 

 

La oss se hva arrangøren skriver på sin hjemmeside

her

Grunnen til at så mange blir med, er at vi tilrettelegger for alle.  Hvis du har joggesko, sykkel og kan svømme så har vi en plass til deg

(...)

 Visjonen  vår er å skape en konkurranse for nybegynneren og eliteutøveren. En konnkurranse hvor du opplever mestring, men som også tvinger deg ut av komforsonen

(...)

Dette er et triathlonarrangment for alle som er glade i å bevege seg eller som har lyst til å komme i bedre form, og det er ingen krav at man er “proff” eller har vært med i noen form for triathlon tidligere. Triathlon er en konkurranse og treningsform som har vokst enormt den siste tiden. Fokuset vårt er å skape en større oppmerksomhet rundt dette også i årets konkurranse. Samtidig ønsker vi at folk skal kunne ha et mål og en artig og tildels krevende utfordring å jobbe mot.

 

Og her

SIKKEHERT (...) Røde Kors støtter oss med ambulanse og ekstrapersonell for at du skal føle deg tryggere.

CUT-OFF Løpere som ikke er i mål innen klokken 18, vil bli tatt ut av konkurransen.

Endret av gjest:)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvepopcorn

Blir spennende hvordan hun skal klare maraton, da. Og ut fra snapchat har hun i seg enorme mengder godis og smoothie, greit nok at man skal kose seg i blant men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Blir spennende hvordan hun skal klare maraton, da. Og ut fra snapchat har hun i seg enorme mengder godis og smoothie, greit nok at man skal kose seg i blant men :P

Blir ikke særlig spennende. Fortsetter det på samme måte i et års tid til, har hun nok gått opp 15-20 kg til, og kan skylde det på tankestress og manglende motivasjon. Igjen. Men zzzz. Bloggen har uansett nådd et nytt kjedelighetsnivå siden det bare består av unnskyldninger og tankespinnerier igjen, så jeg har gitt opp :D KamillaK, en annen slankeblogger, har i det minste klart å få til noe i etterkant av vektnedgangen, så har byttet beite :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skjer med å dytte puppene så til de grader opp i kamera for å vise at man har en ny bok? Ref snapchat..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Hva skjer med å dytte puppene så til de grader opp i kamera for å vise at man har en ny bok? Ref snapchat..

Hun har ved flere anledninger selv sagt at hun *elsker puppene sine*....Ikke vanskelig å se det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ved flere anledninger selv sagt at hun *elsker puppene sine*....Ikke vanskelig å se det :)

Så store pupper er sjeldent så pene uten bh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke om de er pene eller hva de måtte være. Skjønner bare ikke poenget. Ser tydelig at det er gjort bevisst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...