Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnbris
1 time siden, Lovelulu skrev:

Det er veldig vanskelig å få til den mellomtingen, når man har et overspisingsproblem, som HD har. Det er en spiseforstyrrelse.

Ja, derfor lurer jeg på hvordan dette skal gå, med operasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Grønnbris skrev:

Skjønner selvfølgelig at hun ikke vil på diett på ferien, men finnes en mellomting mellom å kun spise salatblader og å spise nesten utelukkende fritert mat eller bakervarer med utrolige mengder kalorier... Går faktisk an å kose seg selv om man ikke velger det aller verste alternativet! Hun er glad i å gjøre ting vanskelig for seg selv. Å gå fra masse kcal i overskudd til MASSE i underskudd (sikter til lever-dietten) er ikke akkurat oppskrift på suksess. 

Det er kjempelett! Bare å bestille dobbel porsjon grillede grønsaker i stedet for pommes. Be om Tzatsiki og droppe feite suser. Grillet kjøtt og fisk og skalldyr i Hellas er så godt!! Ikke nødvendig å spise bearbeide mat som, kjøttfarse, pølser, hamburgere og kebabkjøtt druknet i dressing. På stranden er det bare å trykke innpå frukt og grønsaker.  ALL frukt og grønt i sydeuropa er nydelig!Til frokost går det faktisk an med yoghurt og musly, i stedet for toast og bacon.  

At det blir ekstra kalorier utover dette med tanke på deserter, vin/øl og is er jo selvsagt. Man skal jo ikke være helt asketisk. Men nå er jeg en av de som faktisk LIKER og VELGER fisk og grønnsaker fremfor junk.

Helene har innrømmet selv at hun ikke er opptatt av mat, ikke KAN lage mat, og aller helst ville hatt næring i form av en pille. 

Synd, for dette kunnet hjulpet henne veldig. Å spise et plaint knekkebrød med makrell,  trekke en hvit fisk og dampe grønnsaker til middag. Hun har innehar ingen matkultur. Det er ikke uten grunn at "TORSK og BROKKOLI er skrekkeksempelt hennes for hva hun aller minst vil spise... 🙄 

Endret av Perle
leifer
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perle skrev:

Det er kjempelett! Bare å bestille dobbel porsjon grillede grønsaker i stedet for pommes. Be om Tzatsiki og droppe feite suser. Grillet kjøtt og fisk og skalldyr i Hellas er så godt!! Ikke nødvendig å spise bearbeide mat som, kjøttfarse, pølser, hamburgere og kebabkjøtt druknet i dressing. På stranden er det bare å trykke innpå frukt og grønsaker.  ALL frukt og grønt i sydeuropa er nydelig!Til frokost går det faktisk an med yoghurt og musly, i stedet for toast og bacon.  

At det blir ekstra kalorier utover dette med tanke på deserter, vin/øl og is er jo selvsagt. Man skal jo ikke være helt asketisk. Men nå er jeg en av de som faktisk LIKER og VELGER fisk og grønnsaker fremfor junk.

Helene har innrømmet selv at hun ikke er opptatt av mat, ikke KAN lage mat, og aller helst ville hatt næring i form av en pille. 

Synd, for dette kunnet hjulpet henne veldig. Å spise et plaint knekkebrød med makrell,  trekke en hvit fisk og dampe grønnsaker til middag. Hun har innehar ingen matkultur. Det er ikke uten grunn at "TORSK og BROKKOLI er skrekkeksempelt hennes for hva hun aller minst vil spise... 🙄 

Kan ikke du bare publisere dette til alle leger og andre som jobber med overvektige? Så blir vi jo kvitt overvektsproblematikken med en gang. Det er jo så enkelt👏🏻

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Birdo skrev:

Kan ikke du bare publisere dette til alle leger og andre som jobber med overvektige? Så blir vi jo kvitt overvektsproblematikken med en gang. Det er jo så enkelt👏🏻

Hvorfor så sint???  Damen er PT-utsannet og kostholdsveileder. Det ER virkelig spesielt at hun misliker god mat og gode råvarer. 

Og JA, jeg forstår mekanismene spiseforstyrrelser. Jeg har desverre p.erfaring. Jeg påpekte bare i dette innlegget at HD har et ikke-eksisterende forhold til vanlig hverdagsmat med enkle rene rådvarer, og at det hadde vært svært nyttig å lære seg å lage basic mat. 

Endret av Perle
Mobilknoting
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lovelulu skrev:

Det er veldig vanskelig å få til den mellomtingen, når man har et overspisingsproblem, som HD har. Det er en spiseforstyrrelse.

Men det er da jeg ikke skjønner at operasjon blir løsningen? Hvordan kan operasjon hjelpe mot det? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, cerruti skrev:

Men det er da jeg ikke skjønner at operasjon blir løsningen? Hvordan kan operasjon hjelpe mot det? 

Det er fullt mulig å legge på seg betydelig dersom man ikke har hodet på rett plass

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjonen er en tvang i en periode. Etterpå står man alene, med eget hode. 

Ingen selvfølge at OP aldri gjør deg overvektig igjen, men du går ned fordi du tvinges til å spise mindre før magen utvider seg igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grønnbris skrev:

Ja, derfor lurer jeg på hvordan dette skal gå, med operasjonen...

Det går vel bra med operasjonen, men en må ha hodet på rett plass etter endt slanking da også. For det er fullt mulig å legge på seg igjen etter en slik operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cerruti skrev:

Jeg vil tro at det er profesjonelle som hjelper til etter operasjonen, slik at en får hjelp og veiledning. Det er nok også motiverende at vekten går ned etter operasjonen, og en får mer vilje til å holde vekten.

Endret av Lovelulu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg vil tro at det er profesjonelle som hjelper til etter operasjonen, slik at en får hjelp og veiledning. Det er nok også motiverende at vekten går ned etter operasjonen, og en får mer vilje til å holde vekten.

Nå sier jo mange her at veiledning og kunnskap om kosthold er lettere sagt enn gjort så det er akkurat det samme om man vil ned i vekt på gamle måten eller ved operasjon. Hodet må omprogrammeres uansett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miranda16 skrev:

Nå sier jo mange her at veiledning og kunnskap om kosthold er lettere sagt enn gjort så det er akkurat det samme om man vil ned i vekt på gamle måten eller ved operasjon. Hodet må omprogrammeres uansett. 

Enig. Det er i hodet det sitter, og klarer man ikke legge om tenkningen vil en operasjon være et skummelt alternativ. De som skal opereres burde bevise at de er «omprogrammert» før de trilles inn på op.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venn av meg har tatt slankeoperasjon. Han jukser med dietten og spiser altfor mye. På to år har han lagt på seg nesten all vekten igjen, fordi han ikke ønsker/klarer å endre vanene sine. Operasjonen er derfor helt bortkastet. Om man ikke har viljen med seg og hodet på riktig sted, er en fedmeoperasjon ikke bedre en en quick-fix. Det vil ikke fungere i lengden. Jeg håper Helene er mentalt forberedt på at hun uansett må endre vanene sine. (selv om hun har gitt uttrykk for at hun velger operasjon fordi hun ikke ønsker å endre vanene sine nok til å gå ned vekten på egen hånd.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper HD deler tiden etter operasjonen, på godt og vondt. Vi er mange som kan lære mye av den veien hun skal gå, men det betinger at hun er ærlig og «naken». Deler hun bare litt av reisen, blir det ikke like lærerikt. 

Grunnen til at jeg håper hun deler mer, er at jeg har to gode venninner som vurderer operasjon. 

For tiden blir de begge nektet, pga psyken. Hun ene har diagnose på en spiseforstyrrelse. 

Dersom det stemmer at HD lider av overspising, så skulle hun vel ikke fått innvilget operasjon? Så da må jo konklusjonen bli at hun er frisk? 

Hun hevder også at hun ikke har fysiske problemer pga vekten, men hun har også nevnt at hun må gå på leverdietten noen uker lenger enn normalt, uten å si noe om hvorfor. 

Ut over det, så virker det som at hun koser seg i syden, og ser ikke ut til å følge noen diett. Nesten så jeg håper hun snaper andres mat, for å provosere. Om jeg var i hennes sandaler, så hadde jeg i hvert fall ikke dokumentert hva jeg spiste i syden, rett før en slankeoperasjon. Hun må spise hva hun vil, men hun MÅ ikke dokumentere det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange, kompliserte ting rundt dette med en operasjon. Masse synsing på ting man ikke har peiling på er jo så unødvendig og spekulering rundt hvordan hver enkel her inne tror det blir å gå med Helene er jo bare tåpelig. Selv om mange her inne er så enkle vesen at det bare er å spise mindre å være mere aktiv, så er det mange i den store verden som er mer komplisert enn som så. Det skal jo ikke spekuleres på forumet så kom nå med noe annet. (Har rapportert meg selv for brukerdebatt, å det må dere også gjerne gjøre.)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutter siden, Miranda16 skrev:

Ja, men vil tro det følger med mer hjelp når en har fått utført en slik operasjon, så hodet blir med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Ja, men vil tro det følger med mer hjelp når en har fått utført en slik operasjon, så hodet blir med.

På forkurset så lærer man veldig mye om hvordan man mentalt skal kunne endre tilnærminger til det man sliter med, kunnskap om kosthold etc. Etter endt kurs velger ca 90% operasjon. Det er ikke slik at man får en "psykolog kastet etter seg". Slik er det ikke i helsevesenet generelt. Forstått det som at man har samtaler med psykolog som er svært tidsavgrenset. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Miranda16 skrev:

På forkurset så lærer man veldig mye om hvordan man mentalt skal kunne endre tilnærminger til det man sliter med, kunnskap om kosthold etc. Etter endt kurs velger ca 90% operasjon. Det er ikke slik at man får en "psykolog kastet etter seg". Slik er det ikke i helsevesenet generelt. Forstått det som at man har samtaler med psykolog som er svært tidsavgrenset. 

Nei psykologer får man ikke kastet etter seg, men hun kan jo velge å gå lenge til psykolog om hun ønsker, vertfall hos privat psykolog. Nå er det ikke sikkert psykolog er svaret på alt heller. Jeg syns vi skal ønske HD lykke til jeg, og håpe hun klarer dette, isteden for å nesten si hun ikke klarte det, før hun engang har utført operasjonen.

Endret av Lovelulu
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marthe75 skrev:

Hun hevder også at hun ikke har fysiske problemer pga vekten, men hun har også nevnt at hun må gå på leverdietten noen uker lenger enn normalt, uten å si noe om hvorfor. 

Hm? Det har jeg ikke fått med meg, må hun gå på dietten lengre enn 3 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...