Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
16 timer siden, Inocybe skrev:

Syns det blir feil å arrestere HD for å posere på nøyaktig samme vis som "alle" andre rosabloggere og i samme åndedrag tillegge henne motiver som "HD kan umulig like kroppen sin når hun poserer slik".

Jeg er ikke så fan av å alltid sammenligne med hva alle andre bloggere også gjør feil. For meg blir det litt sånn "hvis alle andre hopper utfor et stup, skal der med du også gjøre det?" - prinsipp :) Det gjør det ikke mer rett allikevel. 

Jeg tror ikke at hennes strategiske posering på bilder betyr at hun hater seg selv eller kroppen sin. Alle fremhever det beste, til en viss grad. Men jeg mener Drage går litt over den graden, helt klart. Og for meg så gjør det hennes "big and beautiful" budskap litt uklart. Eksempelvis kan jeg nevne Carina og Camilla i sosiale medier som IKKE har den samme tendensen, som prøver å få frem samme budskapet som Drage (jeg er allikevel ikke enig i fremgangsmåten da for meg mer kropp = mer kroppspress, uansett størrelse). 

Endret av Sahara_
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Det var det eneste motargumentet du hadde? Jeg beklaaaager sååå mye for jag jeg skrev feil, burde nok halshugges på nærmeste torg.

Eller, hvem bryr seg. :rolleyes:

----

Spør fortsatt etter kilder på dine påstander. Det er jo ikke sånn at du lager egne regler, akkurat. ;) 

Det er allerede linket til to ganger på forrige side :)

Skrevet
3 minutter siden, Sahara_ skrev:

Det er allerede linket til to ganger på forrige side :)

JEG har lenket, samt Kollontaj. Til samme sted. Det vil si forbrukertilsynets veileder om merking i sosiale medier.

Jeg etterlyste lenk til at det MÅ stå reklame, når annonse faktisk er godkjent. Eller hva som var Levinas korrigering som hun mente at jeg tok feil i.

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Sahara_ skrev:

Jeg er ikke så fan av å alltid sammenligne med hva alle andre bloggere også gjør feil. For meg blir det litt sånn "hvis alle andre hopper utfor et stup, skal der med du også gjøre det?" - prinsipp :) Det gjør det ikke mer rett allikevel. 

Å posere og hoppe utfor et stup er i hvert fall ikke noen oppklarende sammenlikning.

Enig i at å trekke paralleller til andre hele tiden blir avsporende og kan fungere som "whataboutism". Men akkurat når det gjelder poseringer blir det noe annet. Ingen vil finne på å kritisere slanke bloggere, eller hele moteindustrien for den saks skyld, for at modeller poserer på bilder eller på catwalken. Det er sånn rosablogg-genren fungerer, og det er grep de har lånt fra moteindustrien.

At det skal gjøres et så enormt poeng av at en overvektig blogger poserer på samme måte, fordi det liksom "beviser" at hun skammer seg mer over kroppen sin enn hun påstår, det blir dermed en veldig tydelig indikator på fatshamingen i denne tråden. Andre regler skal gjelde for akkurat Helene Drage bare pågrunn av størrelsen på kroppen hennes. Og til og med til tross for at hun er så åpen om måtene hun poserer på at hun har laget et eget blogginnlegg på det, skal poseringen hennes altså betraktes som en form for løgn og uærlighet. 

Finn Skårderud har uttalt at i våre moderne vestlige samfunn stoler vi mer på de slanke enn på de overvektige. Det er som om man innbiller seg at overvekten i seg selv sier noe om karaktersvakhet og dårlig moral. Det synes jeg virkelig er noe å tenke over. For å ta litt i: Hele poseringsdebatten i denne tråden gir meg assosiasjoner til den mørkeste middelalder, der skurker i ridderromanene ofte er dverger eller spedalske, fordi man hadde en forestilling om at en uskjønn utside skjulte en tilsvarende moralsk uskjønn innside. På tide å komme seg videre, altså.

• Liker 23
Skrevet
7 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

JEG har lenket, samt Kollontaj. Til samme sted. Det vil si forbrukertilsynets veileder om merking i sosiale medier.

Jeg etterlyste lenk til at det MÅ stå reklame, når annonse faktisk er godkjent. Eller hva som var Levinas korrigering som hun mente at jeg tok feil i.

Ja det var deres lenker jeg refererte til. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Aricia skrev:

Enig i at å trekke paralleller til andre hele tiden blir avsporende og kan fungere som "whataboutism". Men akkurat når det gjelder poseringer blir det noe annet. Ingen vil finne på å kritisere slanke bloggere, eller hele moteindustrien for den saks skyld, for at modeller poserer på bilder eller på catwalken. Det er sånn rosablogg-genren fungerer, og det er grep de har lånt fra moteindustrien.

What? Leser du de andre trådene? Det kritiseres jo hele tiden til disse overdrevne poseringene slik at de fremtrer tynnere, større rumpe osv osv. Ta sist f.eks SRAAD sin rumpe i nyere blogginnlegg, som et eksempel. Jeg leser dem ikke fast men popper inn her og der og ser kritikk til måten de fremstiller kroppen sin i overdrevne positurer hele tiden. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Aricia skrev:

Finn Skårderud har uttalt at i våre moderne vestlige samfunn stoler vi mer på de slanke enn på de overvektige. Det er som om man innbiller seg at overvekten i seg selv sier noe om karaktersvakhet og dårlig moral. Det synes jeg virkelig er noe å tenke over. For å ta litt i: Hele poseringsdebatten i denne tråden gir meg assosiasjoner til den mørkeste middelalder, der skurker i ridderromanene ofte er dverger eller spedalske, fordi man hadde en forestilling om at en uskjønn utside skjulte en tilsvarende moralsk uskjønn innside. På tide å komme seg videre, altså.

Men det er verdt å nevne at der er MYE selvbedrag som foregår hos overvektige, mange danner seg sitt eget bilde av hva de mener er rett eller ei (det er f.eks derfor det oppfordres til at man skriver mat dagbok, for å se hva man FAKTISK spiser iløpet av et døgn), eller at man fått et nytt bilde av hva som FAKTISK er en normal porsjon med mat etter flere år med overspising. 

Det betyr ikke at dette fremtrer hos ALLE overvektige, langt ifra! Men i debatten i denne tråden har jeg inntrykk av at man enten er overvektig pga dårlig motivasjon / lat /viljestyrke eller pga forstyrrende sykdommer ihht hormoner og medisinering. Det kommer liksom ikke frem noe mellomting eller aksept for at der finnes overvekt i ALLE disse kategoriene. 

Og ang Drage sin overvekt: Alt vi vet nå er hva hun selv har sagt. Hun er frisk, ingen sykdommer tilknytte overvekt, men hun opplever at hennes matproblemer er relatert til trøstespising og overspising. Ut i fra hennes egen informasjon, høres det derfor ut at hennes problemer er relatert til mental tankegang og ikke fysiske sykdommer. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, BlendaSensitive skrev:

Det var det eneste motargumentet du hadde? Jeg beklaaaager sååå mye for jag jeg skrev feil, burde nok halshugges på nærmeste torg.

Eller, hvem bryr seg. :rolleyes:

----

Spør fortsatt etter kilder på dine påstander. Det er jo ikke sånn at du lager egne regler, akkurat. ;) 

Jeg ser nå at det står at man kan skrive annonse også og derfor tok jeg feil. Det beklager jeg. Jeg har fulgt med på denne debatten og det har vært skriv fra Forbrukertilsynet om at det ønskes det skal skrive kun reklame, men jeg ser nå at det står at det kan brukes annonse også. Noe jeg synes er bra. Det er uansett ikke greit å skrive annonselenker øverst og man må skive hvem man reklamerer for.

Dette er ikke min hovedkritikk. Jeg synes det bare var litt interessant at HD for ros for veldig riktig merking og hun har selv gått ut med kritikk av andre bloggere for dårlig merking, når hun selv ikke gjør dette helt riktig bestandig. 

Endret av Levina
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er så rart at hun gang på gang skal sette i gang sukkerstopp og veldig mange treningsøkter i uken. Det å gå fra det  motsatte med mye sukker, lite trening og nå til dette, må jo mislykkes. Bare den første uka så klarte hun ikke å følge planen, ei heller den andre uken. Hun legger ikke opp til en mellomting som er sunn balanse, som hun så ofte ønsker å ha fokus på. 

Hun mener hun har så mye kunnskaper som PT og kostholdsveilder, men når hun setter seg så hårete mål og aldri klare å fullføre, så virker det ikke som kunnskapene er de aller største. Må jo være lite motiverende for andre overvektige som ønsker å  følge henne på dette.

• Liker 10
Gjest eksiltronder
Skrevet
42 minutter siden, Levina skrev:

Jeg ser nå at det står at man kan skrive annonse også og derfor tok jeg feil. Det beklager jeg. Jeg har fulgt med på denne debatten og det har vært skriv fra Forbrukertilsynet om at det ønskes det skal skrive kun reklame, men jeg ser nå at det står at det kan brukes annonse også. Noe jeg synes er bra. Det er uansett ikke greit å skrive annonselenker øverst og man må skive hvem man reklamerer for.

Dette er ikke min hovedkritikk. Jeg synes det bare var litt interessant at HD for ros for veldig riktig merking og hun har selv gått ut med kritikk av andre bloggere for dårlig merking, når hun selv ikke gjør dette helt riktig bestandig. 

Jeg synes det må være lov å kritisere noe selv om en selv ikke er perfekt.

Som du sikkert leste av mitt tidligere svar til deg er det ihht veilederen ok å skrive hvem man reklamerer for -i teksten- av innlegget. Det må ikke stå øverst. Jeg trodde som deg, at det skulle stå der, men er villig til å ta til meg ny lærdom...

Gjest CecilieX
Skrevet
1 time siden, Sahara_ skrev:

Men det er verdt å nevne at der er MYE selvbedrag som foregår hos overvektige, mange danner seg sitt eget bilde av hva de mener er rett eller ei (det er f.eks derfor det oppfordres til at man skriver mat dagbok, for å se hva man FAKTISK spiser iløpet av et døgn), eller at man fått et nytt bilde av hva som FAKTISK er en normal porsjon med mat etter flere år med overspising. 

Det betyr ikke at dette fremtrer hos ALLE overvektige, langt ifra! Men i debatten i denne tråden har jeg inntrykk av at man enten er overvektig pga dårlig motivasjon / lat /viljestyrke eller pga forstyrrende sykdommer ihht hormoner og medisinering. Det kommer liksom ikke frem noe mellomting eller aksept for at der finnes overvekt i ALLE disse kategoriene. 

Og ang Drage sin overvekt: Alt vi vet nå er hva hun selv har sagt. Hun er frisk, ingen sykdommer tilknytte overvekt, men hun opplever at hennes matproblemer er relatert til trøstespising og overspising. Ut i fra hennes egen informasjon, høres det derfor ut at hennes problemer er relatert til mental tankegang og ikke fysiske sykdommer. 

Men hvorfor er det legitimt å sitte på nettet og påpeke dette selvbedraget? Går det utover noen? 

Sist jeg sjekket var forøvrig overspising en spiseforstyrrelse, altså langt mer enn enn «problemer med mental tankegang», hvilket er hovedbudskapet mitt. 

Det finnes altså andre forklaringsmodeller enn at hun bare er viljesvak og ikke greier «å ta seg sammen» slik konklusjonen er for traverne i denne tråden. 

Jeg ønsker ikke å fjerndiagnostisere henne, det er ingens oppgave, men jeg synes det er på sin plass med rn litt mer romslig forståelse og lanserer andre mulige forklaringer. 

For det er vel egentlig ingen som ønsker å løpe risikoen av å sitte på nett og håne en person for noe som i bunn og grunn er psykisk sykdom? 

Skrevet
43 minutter siden, Levina skrev:

👌

Jeg tror at HD blir mer tilgitt fordi hun forsøker gjøre en god jobb. Når hun ikke vet eller er usikker så spør hun aktivt etter hjelp. Det er en vesentlig forskjell på det og å alltid hevde man selv alltid har rett (til og med over offentlige instanser). 

Så med litt ydmykhet, blir man helt enkelt lettere tilgitt når det skjer enkelte tilfeller feil. Hvilket i HD sitt tilfelle ikke er så ofte. Hos henne lurer man faktisk ikke på om bloggen forsøker lure leseren hele tiden. Troverdighet rett og slett.

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, Sahara_ skrev:

What? Leser du de andre trådene? Det kritiseres jo hele tiden til disse overdrevne poseringene slik at de fremtrer tynnere, større rumpe osv osv. Ta sist f.eks SRAAD sin rumpe i nyere blogginnlegg, som et eksempel. Jeg leser dem ikke fast men popper inn her og der og ser kritikk til måten de fremstiller kroppen sin i overdrevne positurer hele tiden. 

Men det blir vel ikke konkludert at Sraad for eksempel umulig kan føle seg flott og sexy når hun poserer slik? Det er nemlig slik det konkluderes for HD. 

Jeg synes alle bloggerne som driver med disse poseringen er patetiske og pinlige, men jeg plukker ikke fram en enkelt av disse bloggerne og sier at akkurat denne bloggeren lever på en livsløgn for hvem i allverden kan synes kroppen hennes er fin. Diskuter gjerne overdrevne poseringer men hos HD blir debatten til regelrett fatshaming.

• Liker 8
Skrevet (endret)
49 minutter siden, Inocybe skrev:

Men det blir vel ikke konkludert at Sraad for eksempel umulig kan føle seg flott og sexy når hun poserer slik? Det er nemlig slik det konkluderes for HD. 

Jeg synes alle bloggerne som driver med disse poseringen er patetiske og pinlige, men jeg plukker ikke fram en enkelt av disse bloggerne og sier at akkurat denne bloggeren lever på en livsløgn for hvem i allverden kan synes kroppen hennes er fin. Diskuter gjerne overdrevne poseringer men hos HD blir debatten til regelrett fatshaming.

Ifølge Sraad selv er hun jo usikker og har dårlig selvbilde, som er grunnen til at hun gjør akkurat dette (behov for bekreftelser). Men der har jeg kommet til punktet hvor jeg ikke vet hva som er sant eller ei lengre. 

Jeg syntes det er kleint og unødvendig uansett kroppsstørrelsen og hvem bloggeren er ;) Heia Kristin Gjelsvik på dette punktet, sier bare jeg :duskedame:

Endret av Sahara_
  • Liker 2
Skrevet

Syns siste innlegget til Drage er verdt å nevne, veldig bra at hun tar en retning med bloggen ihht diett og slanking som ikke genererer mest klikk! Dvs hun har i det siste fått stor interesse fra lesere ang denne 3-ukers kuren hun må igjennom før operasjonen, og hun har bestemt seg for å ikke dele dette i detaljer på bloggen da det kan enkelt bli missbrukt. 

Det syntes jeg er veldig positivt og godt reflektert :hoppendeglad:

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, Levina skrev:

Jeg synes det er så rart at hun gang på gang skal sette i gang sukkerstopp og veldig mange treningsøkter i uken. Det å gå fra det  motsatte med mye sukker, lite trening og nå til dette, må jo mislykkes. Bare den første uka så klarte hun ikke å følge planen, ei heller den andre uken. Hun legger ikke opp til en mellomting som er sunn balanse, som hun så ofte ønsker å ha fokus på. 

Hun mener hun har så mye kunnskaper som PT og kostholdsveilder, men når hun setter seg så hårete mål og aldri klare å fullføre, så virker det ikke som kunnskapene er de aller største. Må jo være lite motiverende for andre overvektige som ønsker å  følge henne på dette.

HD har i det minste fullført kursene som skal til og har dokumentasjon på kunnskapen for å kunne jobbe og inspiere som PT og kostveileder. I tillegg har hun hatt kunder som har hatt gode resultater med henne som PT. Enkelte andre bloggere kan bare vise til et sponset deltidskurs på deltid som  aldri ble fullført, i partnerskap med en ernæringsfysiolog in spe som heller ikke fullførte, og der treningsinspirasjonen uteblir omvendt proporsjonalt med antall svettedråper fra flaske og feilutførte øvelser.

Jeg vet hvilken blogger jeg foretrekker i denne sammenligningen.

• Liker 23
Skrevet (endret)
1 time siden, Revenge of Cthulhu skrev:

HD har i det minste fullført kursene som skal til og har dokumentasjon på kunnskapen for å kunne jobbe og inspiere som PT og kostveileder. I tillegg har hun hatt kunder som har hatt gode resultater med henne som PT. Enkelte andre bloggere kan bare vise til et sponset deltidskurs på deltid som  aldri ble fullført, i partnerskap med en ernæringsfysiolog in spe som heller ikke fullførte, og der treningsinspirasjonen uteblir omvendt proporsjonalt med antall svettedråper fra flaske og feilutførte øvelser.

Jeg vet hvilken blogger jeg foretrekker i denne sammenligningen.

Hvis du lar deg inspirere av en blogger som gang etter gang starter prosjekter som hun ikke er istand til fullføre, av erfaring, så er jo det flott for deg. Jeg synes dessverre det ikke hjelper å ha papirer fra et kurs som kostholdsveileder, når det ikke samsvarer mellom liv og lære her på bloggen ihverfall for hennes egen del.  Det kan godt være seg at hun har motivert flere som PT på helsestudio, men for å lykkes med det yrket må man være dedikert til en viss type livsstil. Hun valgte også å ikke jobbe med det lenger. 

Hun har jo flere ganger påpekt viktigheten av en sunn balanse. Spise sunt og variert i ukedagene og spise litt sjokolade og annet kaloriemektig til helgen og trening 3 dager i uken. Her i hennes tilfelle er det plutselig trening hver dag og full stans av sukker, noe hun da ikke klarer å gjennomføre. Det er alt eller ingenting for denne bloggeren. Jeg skjønner det er vanskelig for henne, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal gå så hardt ut..

Jeg lar meg inspirere av personer som klarer å ha en sunn balanse i matveien og kose seg med både et glass vin, pizza og sjokolade i ny og ne, og trener regelmessig. Men, folk har forskjellige preferanser. Noen trenger ikke engang ha papirer på hverken PT utdannelsen eller kostholdsveiledning for å kunne trene regelmessig over tid, eller ha fokus på et balansert og sunt kosthold. 

Endret av Levina
  • Liker 14
Skrevet
16 minutter siden, Levina skrev:

Hvis du lar deg inspirere av en blogger som gang etter gang starter prosjekter som hun ikke er istand til fullføre, av erfaring, så er jo det flott for deg. Jeg synes dessverre det ikke hjelper å ha papirer fra et kurs som kostholdsveileder, når det ikke samsvarer mellom liv og lære her på bloggen ihverfall for hennes egen del.  Det kan godt være seg at hun har motivert flere som PT på helsestudio, men for å lykkes med det yrket må man være dedikert til en viss type livsstil. Hun valgte også å ikke jobbe med det lenger. 

Hun har jo flere ganger påpekt viktigheten av en sunn balanse. Spise sunt og variert i ukedagene og spise litt sjokolade og annet kaloriemektig til helgen og trening 3 dager i uken. Her i hennes tilfelle er det plutselig trening hver dag og full stans av sukker, noe hun da ikke klarer å gjennomføre. Det er alt eller ingenting for denne bloggeren. Jeg skjønner det er vanskelig for henne, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal gå så hardt ut..

Jeg lar meg inspirere av personer som klarer å ha en sunn balanse i matveien og kose seg med både et glass vin, pizza og sjokolade i ny og ne, og trener regelmessig. Men, folk har forskjellige preferanser. Noen trenger ikke engang ha papirer på hverken PT utdannelsen eller kostholdsveiledning for å kunne trene regelmessig over tid, eller ha fokus på et balansert og sunt kosthold. 

Av nysgjerrighet. Hvilke personer mener du inspirerer med hensyn til trening, kosthold og sunn balanse?

• Liker 12
Skrevet (endret)

@Levina For å være ærlig finner jeg mest inspirasjon i min egen fremgang innen trening og kosthold. Ingen bloggere kan vise til de samme resultatene som jeg har fått, med unntak av fantastiske Funkygine som ligger milevis over. Sjekk den flotte kroppen og den sunne tilnærmingen til kosthold i balanse! Men jeg blogger ikke, da jeg ikke har behov for nesegrus beundring.

Tilføyer at tråden ikke handler om meg, men siden @Levina tillegger meg som bruker ting hun ikke har forutsetninger for å vite noe om, så svarte jeg på nedenstående sitat:

"Hvis du lar deg inspirere av en blogger som gang etter gang starter prosjekter som hun ikke er istand til fullføre, av erfaring, så er jo det flott for deg."

Endret av Revenge of Cthulhu
  • Liker 10
Skrevet

Er det helt utenkelig at HD har spist seg stor grunnet dårlige matvaner, og ikke kommet seg ned i vekt pga lav selvdisiplin? Ikke at vi har noe med det heller, men..

Selvom det finnes mange grunner til at man er overvektig og ikke klarer å gå ned, som mange her har dokumentert, så kan det også være sannsynlig at i HDs tilfelle så er det ikke slik. Men at hun rett og slett bare har spist seg stor, slik som mange andre jeg vet om, inkludert meg selv. Det hun har delt i sosiale medier de siste årene tyder på at det er det som har skjedd. 

Jeg synes denne debatten som har foregått nå i en ukes tid, hadde vært mer interessant om alle faktisk hadde fulgt Helene på blogg og andre sosiale medier i flere år. Mye av det som har vært skrevet oh dokumentert har vært skrevet på generellt grunnlag. De som "kritiserer/mobber/fatshamer" henne er ofte de som faktisk har fulgt henne lenge. Som har dannet seg meninger om det hun har sagt og skrevet over lengre tid. 

Ja, det er viktig med kunnskap og forståelse, og nei ser er ikke greit å mobbe.

Men det aller meste innholdet i Helene Drages blogg/instagram/fb/snap/podcast er kropp, overvekt, utseende, mat, trening. Da er det jo ikke rart at leserne kommenterer nettopp disse tingene? Om hun selv ikke hadde "åpnet den døren" så hadde kanskje ikke fokuset blitt så mye på utseendet hennes?

HD deler ofte at hun feks ikke spiser hele dagen, men overspiser på kvelden, at hun ikke har kommet seg på trening, at hun ikke gjennomførte målet hun har satt seg, at hun er sliten, er syk, har tankekjør.. Da åpner hun for kommentarer hun ikke vil ha, og angriper de som kommer med råd. Hva er vitsen med å ha en blogg som man ikke får mene noe om, eller diskutere det som blir skrevet? Er man så sårbar vedrørende det temaet så bør man revurdere om man skal dele så mye personlig. Alt handler ikke nødvendigvis om overvekten, men når man er litt i forsvarsposisjon, sårbar og kanskje nedfor så tolker man gjerne innlegg på en annen måte enn sånn det var ment.

• Liker 16
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...