Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, CecilieX skrev:

Det finnes regler og det finnes normer. Du må gjerne bruke KG sine regler som etiske retningslinjer, men faktum er at du ut i fra respons og likerklikk er langt unna det som flertallet mener er etisk og medmenneskelig riktig. 

Det eneste argumentet du har er at HD deler og da har du rett til å mene noe om det. Deg om det. 

Du skriver jo til og med at du anerkjenner st HD er i en sårbar situasjon, men lar heller ikke det gi grunnlag for refleksjon. 

Du avslører deg grundig i innlegget det du skriver at «vi må komme tilbake til å diskutere HD, og du er mer interessert i hvordan det går med sukkerstoppen hennes. Hvorfor interesserer det deg? Hvis hun klarer det, gir det deg glede? I så fall ville det jo bringe noe positivt inn i livet ditt. Men jeg ser ikke at du har et slikt fokus, for det du bruker tid på her er ikke ros, det er fokus på alt det HD ikke får til. Det er ikke legitim kritikk, og det er heller ikke å «hjelpe noen» som du så fint skrev. Narr meg ikke til å le. 

Respons her inne og likerklikk sier egentlig ikke noe om kritikken er berettighet i det hele tatt. HD har en liten blogg, med få lesere. Det jeg har observert og man kan se i dette tilfellet er at dere som er faste travere her inne på rampelys og veldig kritisk til andre bloggere, spesielt CBE hvor det meste er galt med hva hun gjør, kommer inn her og egentlig vet veldig lite om denne bloggeren, annet at hun er overvektig.  Dere deltar ikke i debatten, det eneste mange av dere gjør er å kritisere de som er kritiske. Dere klarer ikke å argumenter mot det det som blir sagt, annet enn at det er uetisk og fatshaming. Selv om dere er 40 inne på tråden om CBE hver dag for å finne feil, så betyr ikke det at kritikken er berettiget, fordi dere er samstemte der inne. Jeg synes heller ikke du skal snakke så mye om hva som medmenneskelighet og hva som er ikke er berettighet kritikk, du kan fort møte deg selv i døra..

Endret av Levina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
13 minutter siden, Levina skrev:

Respons her inne og likerklikk sier egentlig ikke noe om kritikken er berettighet i det hele tatt. HD har en liten blogg, med få lesere. Det jeg har observert og man kan se i dette tilfellet er at dere som er faste travere her inne på rampelys og veldig kritisk til andre bloggere, spesielt CBE hvor det meste er galt med hva hun gjør, kommer inn her og egentlig vet veldig lite om denne bloggeren, annet at hun er overvektig.  Dere deltar ikke i debatten, det eneste mange av dere gjør er å kritisere de som er kritiske. Dere klarer ikke å argumenter mot det det som blir sagt, annet enn at det er uetisk og fatshaming. Selv om dere er 40 inne på tråden om CBE hver dag for å finne feil, så betyr ikke det at kritikken er berettiget, fordi dere er samstemte der inne. Jeg synes heller ikke du skal snakke så mye om hva som medmenneskelighet og hva som er ikke er berettighet kritikk, du kan fort møte deg selv i døra..

Som sagt, du er hjertelig velkommen til å diskutere mine innlegg i CBE tråden. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Som sagt, du er hjertelig velkommen til å diskutere mine innlegg i CBE tråden. 

Det har jeg gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Levina skrev:

Dette er både feil og brukerdebatt. Det er flere brukere som argumenterer godt mot deg, og dine svar er da stort sett at de "ikke ser hele bildet" eller "ikke leser bloggen like grundig som deg". Å henvende seg til et "dere" og påstå at dette "dere" gjør ditt og datt hører heller ikke hjemme her. Jeg savner fortsatt svar på spørsmålene jeg har stilt deg, hva kan man kritisere som ikke handler om vekt? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2018 den 7.39, pøbelsara skrev:

Vis meg gjerne hvor normalvektige er fritt vilt i denne debatten? Samtidig som du påviser hvor feks @veggteppe benytter seg av latterliggjøring, spydigheter og påstander. 

Hvis du ikke kan det, foreslår jeg at du stapper disse argumentene tilbake igjen i ræva. Siden vi er på det nivået, mener jeg. 

👏👏👏👏👏

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
25 minutter siden, Levina skrev:

Det har jeg gjort. 

Jeg vil at du skal dokumentere påstanden om at jeg møter meg selv i døra og at det er grunnlag for å se likt på det du og jeg holder på med. 

Jeg har redegjort for hvordan jeg tenker, hvilke valg jeg gjør. Men la meg gjøre det klart nok en gang:

Jeg tar utgangspunkt i å snakke om business, hvordan man drifter sin blogg. Hvordan toppbloggerne bruker bloggene sine og hvordan de påvirker leserne sine negativt. Jeg fokuserte (i fortid) på CBE fordi hun hadde stort skadepotensiale, bekreftet av fagfolk innen psykisk helse og svangerskapsomsorg. Unge kvinner leser bloggen hennes og tar skade av det. Flere tusen unge jenter har sittet og sett på redigerte bilder (ikke bare av hud, men av kropp), og følt på presset og mislykketheten av å ikke greie det samme. 

I begynnelsen tenkte jeg ofte over at hun var et menneske bak bloggen, og jeg trodde i min naivitet at hvis jeg bare prøvde å vise henne hvor skadelig det var for så mange, så ville hun forstå. Et av de første innleggene mine skrev jeg i medfølelse med henne, der jeg spurte folk i tråden hvordan kritikken mot henne kunne stilne. 

Siden har jeg lært. Jeg fikk sjokk da hun presenterte det første magebildet etter fødsel. Trodde noen måtte ha hacket instakontoen hennes. Jeg trodde på henne da hun skrev at hun «ville gjort det hvis hun visste». Men da hun gjentok det etter andre fødsel da skjønte jeg det. Hun bryr seg ikke om hva slags negative effekter bloggingen har på andre. Hun tar aldri til seg kritikk. Så joda, jeg skjønner at det kan være belastende å bli diskutert side opp og side ned. Men i valget mellom å ta hensyn til et menneske i motsetning til flere tusen, så blir valgt enkelt. CBE.no representerer et samfunnsproblem. Og jeg gjentar, det er dokumentert av fagfolk. 

Jeg står fjellstøtt i troen på at min kritikk handler om å være en motstemme. Kan jeg ikke nå frem til CBE så kan jeg i allefall bevisstgjøre andre. Psykisk helse er min hjertesak, og igjen det er en dokumenterbar sammenheng mellom bruken av SoMe og den epidemien vi har av psykisk uhelse. 

Det evt skadepotensialet som HD kan ha er en fjert i havet i forhold, men jeg venter fortsatt på at noen skal dokumenterer det. Folk kommer ikke til å velge å bli overvektige på grunn av henne, men folk sitter på Finn Skårderud sitt kontor med CBE som kroppslig forbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg vil at du skal dokumentere påstanden om at jeg møter meg selv i døra og at det er grunnlag for å se likt på det du og jeg holder på med. 

Jeg har redegjort for hvordan jeg tenker, hvilke valg jeg gjør. Men la meg gjøre det klart nok en gang:

Jeg tar utgangspunkt i å snakke om business, hvordan man drifter sin blogg. Hvordan toppbloggerne bruker bloggene sine og hvordan de påvirker leserne sine negativt. Jeg fokuserte (i fortid) på CBE fordi hun hadde stort skadepotensiale, bekreftet av fagfolk innen psykisk helse og svangerskapsomsorg. Unge kvinner leser bloggen hennes og tar skade av det. Flere tusen unge jenter har sittet og sett på redigerte bilder (ikke bare av hud, men av kropp), og følt på presset og mislykketheten av å ikke greie det samme. 

I begynnelsen tenkte jeg ofte over at hun var et menneske bak bloggen, og jeg trodde i min naivitet at hvis jeg bare prøvde å vise henne hvor skadelig det var for så mange, så ville hun forstå. Et av de første innleggene mine skrev jeg i medfølelse med henne, der jeg spurte folk i tråden hvordan kritikken mot henne kunne stilne. 

Siden har jeg lært. Jeg fikk sjokk da hun presenterte det første magebildet etter fødsel. Trodde noen måtte ha hacket instakontoen hennes. Jeg trodde på henne da hun skrev at hun «ville gjort det hvis hun visste». Men da hun gjentok det etter andre fødsel da skjønte jeg det. Hun bryr seg ikke om hva slags negative effekter bloggingen har på andre. Hun tar aldri til seg kritikk. Så joda, jeg skjønner at det kan være belastende å bli diskutert side opp og side ned. Men i valget mellom å ta hensyn til et menneske i motsetning til flere tusen, så blir valgt enkelt. CBE.no representerer et samfunnsproblem. Og jeg gjentar, det er dokumentert av fagfolk. 

Jeg står fjellstøtt i troen på at min kritikk handler om å være en motstemme. Kan jeg ikke nå frem til CBE så kan jeg i allefall bevisstgjøre andre. Psykisk helse er min hjertesak, og igjen det er en dokumenterbar sammenheng mellom bruken av SoMe og den epidemien vi har av psykisk uhelse. 

Det evt skadepotensialet som HD kan ha er en fjert i havet i forhold, men jeg venter fortsatt på at noen skal dokumenterer det. Folk kommer ikke til å velge å bli overvektige på grunn av henne, men folk sitter på Finn Skårderud sitt kontor med CBE som kroppslig forbilde. 

❤️💪🏼👊🏼

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, CecilieX skrev:

:blomst:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Levina skrev:

Problemet er vel de som egentlig ikke leser bloggen til HD og det eneste argumentene man komme rmed at det er fathshaming og mobbing fordi man tar opp kritikkverdige forhold. Det er flere her inne som har skrevet at de egentlig ikke leser denne blogggen. Da vet man heller ikke hvordan hun har ytret  seg eller hvordan hun har fremstått i disse årene. Da framstår man lite troverdig i denne debatten, når det eneste man komme med er fatshamingkortet. Det blir helt meningsløst og linke til alle selvmotsigelsene HD har kommet med opp gjennom årene. De som har fulgt med bloggen har fått med seg det. 

Jeg har fulgt med på bloggen hennes i åresvis. Jeg følger også henne på snap, både hennes egen og på Teamlivstil. Og jeg er ikke enig med deg.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos spesielt til @veggteppe, men også dere andre som har en beundringsverdig tålmodighet ifht å imøtegå fatshaming og menneskeforakt. Tusen takk for at dere gidder. ❤

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Levina skrev:

WORD! Godt oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Levina skrev:

Problemet er vel de som egentlig ikke leser bloggen til HD og det eneste argumentene man komme rmed at det er fathshaming og mobbing fordi man tar opp kritikkverdige forhold. Det er flere her inne som har skrevet at de egentlig ikke leser denne blogggen. Da vet man heller ikke hvordan hun har ytret  seg eller hvordan hun har fremstått i disse årene. Da framstår man lite troverdig i denne debatten, når det eneste man komme med er fatshamingkortet. Det blir helt meningsløst og linke til alle selvmotsigelsene HD har kommet med opp gjennom årene. De som har fulgt med bloggen har fått med seg det. 

Helt enig.

Jeg forstår ikke hvorfor folk som tydeligvis ikke leser bloggen skal kommentere?

Jeg har nevnt før at det er bloggeren og bloggen som diskuteres her så da må folk forholde seg til det istedenfor å få følelsesmessige utbrudd fordi de føler seg personlig angrepet.

Jeg er ikke nileser av bloggen. Jeg titter innom i ny og ne. Følger heller ikke på Insta eller Snap,men har sett bilder da det er åpen profil. Følger ikke på Facebook heller.

Men jeg har lest siden den gangen hun gikk ned første gang. Og bitt meg merke i visse ting. Og i motsetning til enkelte så klarer jeg å holde meg kritisk. Se hva som er bra og hva som er mindre bra uten at det skal være shaming.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sterkt kritisk til hennes uthenging av de som ikke klarte å miste vekt den gangen hun selv hadde slanket seg. Hun brukte mye av den samme retorikken som nå blir brukt mot henne i denne tråden. Den gang hun sa det var det ikke greit, og nå som andrer sier det samme er det heller ikke greit!

Men jeg håper og tror hun har lært siden da. At hun har lært at mennesker er forskjellige og nedturer kan ramme alle. Skulle HD ta en CBE (tenker post partumbilder her) og tross bedre viten gjenta de samme tingene etter et nytt vekttap, lover jeg HD skal få høre det og! 

Jeg ser at HD vingler en del og tidvis er tvetydig, men jeg ser helt ærlig ikke det horribelt kritikkverdige i det. Kanskje det er så enkelt som at hun faktisk sliter med å få det til å fungere? Det er en menneskelig egenskap og i dette tilfellet er det ingen andre enn henne selv det går ut over.

At hun er en hvilepute for andre overvektige er nok bare fri fantasi for overvekt er så langt unna vestens ideal det går an å komme. Tvert i mot tror jeg, og har fått bekreftet her i tråden, at mange finner trøst i at de ikke er alene om å synes vekt er vanskelig (obs ikke det samme som hvilepute). HD viser ofte hun feiler og det er greit for det er faktisk lov å feile og likevel prøve på nytt senere. Jeg applauderer ikke hennes, i mine øyne, litt for hårete mål, men å mobbe henne for det er helt unødvendig og over grensen. Gjentar - dette går ikke ut over andre enn henne selv. I motsetning til de fleste av de andre bloggerne hvor det i høyeste grad gjør akkurat det.

Jeg er engasjert i denne tråden fordi det her vises det ene grumme eksempel på fatshaming etter det andre. Jeg ønsker ikke det skal være akseptert å avskrive argumentene til og infantilisere voksne bare fordi de er overvektige. Det er så mange fordommer mot denne gruppen jeg blir helt matt.

PS. Ja jeg har fulgt med på denne bloggeren en god stund så mine tanker om HD må nok diskrediteres på andre måter. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Helt enig.

Jeg forstår ikke hvorfor folk som tydeligvis ikke leser bloggen skal kommentere?

Jeg har nevnt før at det er bloggeren og bloggen som diskuteres her så da må folk forholde seg til det istedenfor å få følelsesmessige utbrudd fordi de føler seg personlig angrepet.

Jeg er ikke nileser av bloggen. Jeg titter innom i ny og ne. Følger heller ikke på Insta eller Snap,men har sett bilder da det er åpen profil. Følger ikke på Facebook heller.

Men jeg har lest siden den gangen hun gikk ned første gang. Og bitt meg merke i visse ting. Og i motsetning til enkelte så klarer jeg å holde meg kritisk. Se hva som er bra og hva som er mindre bra uten at det skal være shaming.

Hvorfor hevder du til stadighet at folk føler seg personlig angrepet?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, mobbing er vondt. Det gjør stor skade. Mobbing er ikke greit, enten bloggeren heter HD, CBE, Funkygine, Sophie Elise etc.  Vekt og utseende spiller ingen rolle, mobbing er ikke greit uansett. 

Hvorfor gnåler dere om at "dere kan umulig følge bloggen, bla bla bla"? Er jo merkeligere at dere (mobben) følger den, når dere tydeligvis ikke får noe positivt ut av den....

Er vel noe i uttrykket: Respect your haters. They are the ones who think you are better than them! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har spurt, men svært få ordentlige svar har kommet, så jeg spør igjen: hva er kritikkverdig med HD, altså HVA kan påvirke andre negativt og på hvilken måte? Når jeg spør om hva som kan påvirke andre negativt er det fordi ellers går det kun ut over HD selv at hun er tvetydig og kommer med selvmotsigelser og lignende - og da går vel kritikken mest på en enkeltperson som feiler i det hun prøver på.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, Binnie skrev:

Spiller ingen rolle om man leser bloggen eller ikke. Spiller ingen rolle hva hun har sagt tidligere, eller hva noen "leste mellom linjene". Spiller ingen rolle hva hun veier, hvordan hun poserer, redigerer etc. For mye av det som skrives i denne tråden har INGENTING med kritikk å gjøre, det er kun mobbing. Grov, stygg mobbing. KG burde komme i medias søkelys (igjen) for i det hele tatt å tillate at dette får lov til å foregå!!

Å påstå at det ikke er mobbing, bare fordi det ikke blir moderert bort, blir bare for dumt! Voksne mennesker bør inneha såpass mye folkeskikk og skamvett når dem omtaler andre mennesker, at dem ikke burde ha behov for å lite på en moderater på KG for å vite hva som er mobbing!

Så innmari enig med deg!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, korallrev skrev:

Mange har spurt, men svært få ordentlige svar har kommet, så jeg spør igjen: hva er kritikkverdig med HD, altså HVA kan påvirke andre negativt og på hvilken måte? Når jeg spør om hva som kan påvirke andre negativt er det fordi ellers går det kun ut over HD selv at hun er tvetydig og kommer med selvmotsigelser og lignende - og da går vel kritikken mest på en enkeltperson som feiler i det hun prøver på.

For meg personlig: jeg er overvektig, jeg begynner å skjerpe meg hver mandag. For meg kunne HD vær en inspirasjon om hun klarte å utføre det hun begynner på. Men hun gjør ikke det, og det har blitt «ikke en gang hun klarer det. Hun som både er PT og kostholdsveileder». For meg normaliserer hun det å ikke få det til. 

Når hun, som har alle verktøyene, ikke klarer det, hvordan kan jeg forvente at jeg skal klare det? 

(Dette er svar på spørsmålet, og ikke et ønske om slanketips). 

Jeg skulle ønske at hun var ærlig om nederlagene også. Jeg har sjelden sett henne skrive at planen gikk i dass, og hvorfor. Hun lar bare være å skrive om det, frem til en ny start. 

Jeg kjente ikke til henne når hun gikk ned 60kg, men den epoken tror jeg kunne inspirert meg positivt. 

Jeg synes hun blogger veldig halvveis, på en måte. Hun sier ofte A, men ikke B. 

Hun velger selvsagt selv hva hun vil dele, og jeg velger selv hva jeg vil lese. Målet hennes er å ha en populær blogg, men sånn hun har holdt på i det siste, så er det lite som fenger til å gi daglige klikk. 

Bloggen går på tomgang, og det vises godt i diskusjonen her inne. De siste sidene består for det meste av diskusjon av diskusjonen, og den kunne like gjerne vært på «kropp og helse». 

Jeg har et håp om at operasjonen gir henne ny giv og ny gnist i bloggen. Jeg er ikke aktuell for operasjon selv, men hun kan bidra til generell større forståelse rundt sånne operasjoner, på godt og vondt. 

Hun har allerede tatt leserne med på start-kurs, men brukte dessverre mest til på å kritisere kurset, fordi det var lite nytt for henne. Treningen var gymtimegørr og tipsene passet ikke henne, som tross alt er kostholdsveileder. Dette er ting som har blitt kritisert i tråden her, og kan hverken kalles mobbing eller fatshaming.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marthe75 skrev:

For meg personlig: jeg er overvektig, jeg begynner å skjerpe meg hver mandag. For meg kunne HD vær en inspirasjon om hun klarte å utføre det hun begynner på. Men hun gjør ikke det, og det har blitt «ikke en gang hun klarer det. Hun som både er PT og kostholdsveileder». For meg normaliserer hun det å ikke få det til. 

Når hun, som har alle verktøyene, ikke klarer det, hvordan kan jeg forvente at jeg skal klare det? 

Jeg skulle ønske at hun var ærlig om nederlagene også. Jeg har sjelden sett henne skrive at planen gikk i dass, og hvorfor. Hun lar bare være å skrive om det, frem til en ny start. 

Jeg kjente ikke til henne når hun gikk ned 60kg, men den epoken tror jeg kunne inspirert meg positivt. 

Hun velger selvsagt selv hva hun vil dele, og jeg velger selv hva jeg vil lese. Målet hennes er å ha en populær blogg, men sånn hun har holdt på i det siste, så er det lite som fenger til å gi daglige klikk. 

Bloggen går på tomgang, og det vises godt i diskusjonen her inne. De siste sidene består for det meste av diskusjon av diskusjonen, og den kunne like gjerne vært på «kropp og helse». 

Jeg har et håp om at operasjonen gir henne ny giv og ny gnist i bloggen. Jeg er ikke aktuell for operasjon selv, men hun kan bidra til generell større forståelse rundt sånne operasjoner, på godt og vondt. 

Hun har allerede tatt leserne med på start-kurs, men brukte dessverre mest til på å kritisere kurset, fordi det var lite nytt for henne. Treningen var gymtimegørr og tipsene passet ikke henne, som tross alt er kostholdsveileder. Dette er ting som har blitt kritisert i tråden her, og kan hverken kalles mobbing eller fatshaming.

Men jeg syns at du fikk frem det du syns var kritikkverdig på en saklig måte. Sånn skal det gjøres.🙂

Endret av Infinity
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marthe75 skrev:

Et klart og fint svar 👍🏻 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...