Infinity Skrevet 12. august 2018 #9101 Skrevet 12. august 2018 28 minutter siden, Miranda16 skrev: Har aldri sagt at fete mennesker er late og dumme? Jeg har aldri brukt de ordene. Er fete mennesker mindre intelligente Hva har intelligens med overvekt og gjøre? Er folk med psykiske lidelser mindre intelligente en andre? Det jeg har sagt er at får at man må selv være villige til å jobbe med problemene sine og det kreves hardt arbeid. Dersom man lager unnskyldninger for seg selv og ikke tar ansvar for seg selv vil man heller ikke komme noen vei. Det gjelder ikke bare overvektige. Jeg tror på at mange overvektige finner inspirasjon i at HDs budskap at man burde like seg selv og gir ideer til hvordan man kan kle seg. At HD er en inspirasjon i henhold til en sunn livsstil er hun etter min mening ikke. Derfor tror jeg dette kan bli en hvilepute for folk til å faktisk ta tak i problemene sine, når HD ikke klarer det heller. På generell basis så er sannsynligheten for å lykkes størst når man ser til andre som har oppnådd suksess med en livstilsendring. Man blir ikke motivert av noen som gang på gang mislykkes. Enkel psykologi Det er supert at dere som mener at andre i denne tråden er fordomsfulle ikke har et snev at fordommer mot andre. Tenk at leger har fordommer. Sørg for å være perfekte selv, før dere kommer med slike påstander. Fordomsfrihet eksisterer ikke Jeg tror absolutt ikke at noen bruker det som hvilepute hvis ikke HD klarer å nå målene sine. Hvorfor tror du det? Å kalle forsøk som mislykkes for selvmotsigelser og løgn er ikke konstruktivt. Å sukke å stønne over at hun er syk IGJEN.. er jo bare tåpelig. 20
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9102 Skrevet 12. august 2018 6 timer siden, veggteppe skrev: Du snakker om «aktive valg». En anorektiker stikker selv fingeren ned i halsen, vil du definere det som et «aktivt valg»? På lik linje som at overspising er et «aktiv valg»? Nå må du ikke dra alle overvektige over samme kam. Poenget mitt var at ikke alle overvektige har spiseforstyrrelser. Noen har psykiske eller genetiske utfordringer som medfører overvekt, andre har livsstilsproblemer. Det å spise for mye og usunt kan ikke sammenlignes med å ha en spiseforstyrrelse. Være seg overspising eller bulimiker. 3
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9103 Skrevet 12. august 2018 5 timer siden, veggteppe skrev: Det er tydelig at det å få bukt med alle fordommene mot overvektige i denne tråden er som å skulle omvende rasister eller homofober. Det vendes tilbake til den samme retorikken: «man må ta grep», «man må ta ansvar», «man må handle» @SunnivaOslo sammenligner det å være misbruker og å ha en lidelse med å ha en hobby. Man må bare «stå på». Konklusjonen blir at anorektikere og bulimikere som dør av sykdommen sin, suicidale som har slitt med å være suicidal i åresvis og til sist tar livet sitt, er alle «viljesvake» de «tok ikke grep» og «forsøkte ikke hardt nok». Er det rart man blir forbanna ? «“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” A.Einstein. De samme menneskene som TAPER kampen mot psykiske lidelser, være seg misbruk, angst og depresjon, kan være de mest fantastiske, geniale, kreative og ressurssterke innenfor andre felt. Men de som bare vil dømme fisken ut ifra dens manglende evne til å fly, har vel egne årsaker til å se utilstrekkelighetene i alle andre, for å gi sitt eget liv og eksistens mening. Kloke ord. MEN; du sauser sammen alle som har overvekt og definerer dem som syke og derfor ikke kan noe for overvekten sin. Det er samme prinsipp som å si at alle som er tynne har anorexia. Det er viktig å skille på de som er syke og de som ikke er syke. Om jeg, over tid, spiser mer en jeg burde fordi jeg liker sjokolade og andre ting som er kaloritette og legger på meg, betyr det ikke at jeg har lidelsen overspising. Jeg gjentar meg selv; 1/4 av Norges befolkning lider ikke av overspising. Flere av dem er overvektige fordi de spiser mer en de burde og beveger seg for lite. Det er IKKE fatshaming å si det, det er fakta. Det framkommer også i artikkelen jeg og du har vist til tidligere i tråden. 6
Miranda16 Skrevet 12. august 2018 #9104 Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, Infinity skrev: Jeg tror absolutt ikke at noen bruker det som hvilepute hvis ikke HD klarer å nå målene sine. Hvorfor tror du det? Å kalle forsøk som mislykkes for selvmotsigelser og løgn er ikke konstruktivt. Å sukke å stønne over at hun er syk IGJEN.. er jo bare tåpelig. Nå er det slik at man har størst sjanse for å lykkes(men alle typer utfordringer) når man ser til de som har lykkes. Enkel psykologi. Hvis du ønsker en livsstilendring blir du inspirert av de som har lykkes eller en som strever med det og ikke får det til? At hun med disse ukes utfordringene så oppfordrer hun leserne om å være med. Hvis HD gang på gang faller gjennom, hva gjør dette med de som har slengt seg på? Kan dette gjøre at andre gir opp også? HD har sagt gang på gang at hun ikke skal gå ball-to-the-walls, men gjør det likevel. Hvorfor setter hun seg ikke realistiske mål? 4
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9105 Skrevet 12. august 2018 1 time siden, Miranda16 skrev: Har aldri sagt at fete mennesker er late og dumme? Jeg har aldri brukt de ordene. Hva har intelligens med overvekt og gjøre? Er folk med psykiske lidelser mindre intelligente en andre? Det jeg har sagt er at får at man må selv være villige til å jobbe med problemene sine og det kreves hardt arbeid. For mange er det en livslang kamp. Dersom man lager unnskyldninger for seg selv og ikke tar ansvar for seg selv vil man heller ikke komme noen vei. Det gjelder ikke bare overvektige. Jeg tror på at mange overvektige finner inspirasjon i at HDs budskap at man burde like seg selv og gir ideer til hvordan man kan kle seg. At HD er en inspirasjon i henhold til en sunn livsstil er hun etter min mening ikke. Derfor tror jeg dette kan bli en hvilepute for folk til å faktisk ta tak i problemene sine, når HD ikke klarer det heller. På generell basis så er sannsynligheten for å lykkes størst når man ser til andre som har oppnådd suksess med en livstilsendring. Man blir ikke motivert av noen som gang på gang mislykkes. Enkel psykologi Det er supert at dere som mener at andre i denne tråden er fordomsfulle ikke har et snev at fordommer mot andre. Fordomsfrihet eksisterer ikke Jeg har aldri nevnt deg 🙂 Jeg er langt på vei enig med deg, btw 😉 1
Infinity Skrevet 12. august 2018 #9106 Skrevet 12. august 2018 5 minutter siden, Miranda16 skrev: Nå er det slik at man har størst sjanse for å lykkes(men alle typer utfordringer) når man ser til de som har lykkes. Enkel psykologi. Hvis du ønsker en livsstilendring blir du inspirert av de som har lykkes eller en som strever med det og ikke får det til? At hun med disse ukes utfordringene så oppfordrer hun leserne om å være med. Hvis HD gang på gang faller gjennom, hva gjør dette med de som har slengt seg på? Kan dette gjøre at andre gir opp også? HD har sagt gang på gang at hun ikke skal gå ball-to-the-walls, men gjør det likevel. Hvorfor setter hun seg ikke realistiske mål? Hun har sikkert tro på det når hun setter igang . Blogging om livstilsendring og vektnedgang kan kun gjøres i ettertid da. Altså kun hvis de lykkes ? 6
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9107 Skrevet 12. august 2018 1 minutt siden, Infinity skrev: Hun har sikkert tro på det når hun setter igang . Blogging om livstilsendring og vektnedgang kan kun gjøres i ettertid da. Altså kun hvis de lykkes ? Så klart ikke. Hun har helt sikkert troa før hun setter i gang. Historikken sier at hun sjelden kommer i mål, da er det litt dumt å gå så høyt ut hver gang. 1
Infinity Skrevet 12. august 2018 #9108 Skrevet 12. august 2018 15 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Så klart ikke. Hun har helt sikkert troa før hun setter i gang. Historikken sier at hun sjelden kommer i mål, da er det litt dumt å gå så høyt ut hver gang. Så det kan ikke være en inspirasjon å se at hun ikke gir seg, men prøver igjen ? For mange år siden prøvde jeg å slutte å røyke, men sprakk gang på gang. Heldigvis fikk jeg ikke noe pekefinger av venner og kjente. Jeg klarte det til slutt, og har vært røykfri i 10 år. Jeg har venner som røyker som gjerne skulle vært foruten, men det holder ikke for dem at jeg klarte det. Kanskje klarer de det en dag. Kanskje aldri. 14
Miranda16 Skrevet 12. august 2018 #9109 Skrevet 12. august 2018 38 minutter siden, Infinity skrev: Hun har sikkert tro på det når hun setter igang . Blogging om livstilsendring og vektnedgang kan kun gjøres i ettertid da. Altså kun hvis de lykkes ? Hvis man gang på gang prøve å endre på noe med samme oppskriften og det ikke funker, så burde man kanskje endre strategi 7
Infinity Skrevet 12. august 2018 #9110 Skrevet 12. august 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Hvis man gang på gang prøve å endre på noe med samme oppskriften og det ikke funker, så burde man kanskje endre strategi La nå hun selv finne ut hva som er best strategi for henne. 8
Miranda16 Skrevet 12. august 2018 #9111 Skrevet 12. august 2018 41 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Jeg har aldri nevnt deg 🙂 Jeg er langt på vei enig med deg, btw 😉 Var @Pølsesara som viste til en artikkel om at jeg mente at jeg beskrev overvektige som dumme og late. Har aldri tatt de ordene i min munn. 1
Miranda16 Skrevet 12. august 2018 #9112 Skrevet 12. august 2018 13 minutter siden, Infinity skrev: La nå hun selv finne ut hva som er best strategi for henne. Ja, nå skal hun prøve noe helt nytt. Hun har og vil ha en gruppe mennesker som har god kompetanse på området. Synes hun er tøff jeg. Selv hadde jeg vært livredd 1
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9113 Skrevet 12. august 2018 27 minutter siden, Infinity skrev: Så det kan ikke være en inspirasjon å se at hun ikke gir seg, men prøver igjen ? For mange år siden prøvde jeg å slutte å røyke, men sprakk gang på gang. Heldigvis fikk jeg ikke noe pekefinger av venner og kjente. Jeg klarte det til slutt, og har vært røykfri i 10 år. Jeg har venner som røyker som gjerne skulle vært foruten, men det holder ikke for dem at jeg klarte det. Kanskje klarer de det en dag. Kanskje aldri. Klart det kan. Mennesker er ulikt skrudd sammen og motiveres av ulike ting. HD gir seg, nesten hver gang. Hun har hittil oftere gitt opp en hun har klart å gjennomføre. Og det er helt greit. Men fallhøyden er større når man gjør alt offentlig. Jeg er ikke enig i at det er motiverende for hvermansen å se at noen med utdannelse innen trening og helse ikke klarer å gjennomføre de nødvendige endringene i eget liv. Det er lett å tenke; jeg har ikke samme kompetanse, da klarer IALLEFALL ikke jeg det. 5
Birdo Skrevet 12. august 2018 #9114 Skrevet 12. august 2018 7 timer siden, Levina skrev: Nei, du må ikke ta ut en bitteliten del og konkludere. Hvis man klarer å se hele bildet, så er det enklere å forstå min konstruktive kritikk. Det har ikke falt deg inn at du ikke klarer å formidle det du liksom mener? Når du gang på gang må be folk om å lese det du skriver en gang til, og alle andre enn deg ser det samme, så er det nok ikke vi som er problemet. 14
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9115 Skrevet 12. august 2018 2 timer siden, Miranda16 skrev: Var @Pølsesara som viste til en artikkel om at jeg mente at jeg beskrev overvektige som dumme og late. Har aldri tatt de ordene i min munn. Nei men du har vel hevdet at HD «fremmer» og «forherliger» fedme? 3 timer siden, FotbaIlflua skrev: Nå må du ikke dra alle overvektige over samme kam. Poenget mitt var at ikke alle overvektige har spiseforstyrrelser. Noen har psykiske eller genetiske utfordringer som medfører overvekt, andre har livsstilsproblemer. Det å spise for mye og usunt kan ikke sammenlignes med å ha en spiseforstyrrelse. Være seg overspising eller bulimiker. Jeg har forklart for deg ca fem ganger nå at det er ikke snakk om «alle» overvektige. Jeg har også vist til konkrete tall. (Ca 30 % av overvektige og 6% av normalvektige) Så hvorfor å du fortsetter å «påpeke» noe vi allerede hae avklart skjønner jeg ikke. Men la meg si det med teskje, (igjen) jeg snakker om de med ekstrem fedme som har erfaring og kunnskap om ernæring og kosthold. Jeg snakker om de med lidelse, overspiserne. 8
FotbaIlflua Skrevet 12. august 2018 #9116 Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, veggteppe skrev: Nei men du har vel hevdet at HD «fremmer» og «forherliger» fedme? Jeg har forklart for deg ca fem ganger nå at det er ikke snakk om «alle» overvektige. Jeg har også vist til konkrete tall. (Ca 30 % av overvektige og 6% av normalvektige) Så hvorfor å du fortsetter å «påpeke» noe vi allerede hae avklart skjønner jeg ikke. Men la meg si det med teskje, (igjen) jeg snakker om de med ekstrem fedme som har erfaring og kunnskap om ernæring og kosthold. Jeg snakker om de med lidelse, overspiserne. Takk, da var det avklart. Fint om du kan presisere dette i innleggene dine, da det hittil framstår som om du refererer til alle som er overvektige. Betyr det at du er enig i at de som er overvektige og ikke er syke har et potensiale for å bli slankere om de er villige til å endre vanene sine? Fint om du også kan unngå bruk av hersketeknikk, det gagner ikke debatten. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9117 Skrevet 12. august 2018 @FotbaIlflua du har terpet endel på dette med at 1/4 av Norges befolkning er overvektig og de helsefarene overvekt følger med. Det er på tide at vi rydder opp litt i den «sausinga» som du snakker om; Forskning viser at de med lett overvekt lever lengst. LENGRE enn normalektige. Det betyr at målgruppa du er så hysterisk for, inkluderer noen av de med BEST helsegevinst. «Overvekt» definisjonen inkluderer altså ganske mye. Jeg er ikke så interessert i å snakke om de med 5-10kg for mye som kanskje kunne kutta ut en frukt om dagen, eller to for å gå ned de fem kiloene. Om de karakteriseres for «viljesvake» så tror jeg mange av dem flirer rått og sier at det driter de i, også slår de seg fornøyd på magen. Med god rett ! De er ikke i noe akutt «helsefare» og de utgjør ikke noe stor «helserisiko» Tvert imot er det en samfunnsbelastning at så mange lever til de bikker 80. Og som sagt; de med lett overvekt lever lengst! Denne tråden handler om HD. Hun har slitt med EKSTREM overvekt og har en LANG HISTORIE med fedmeproblematikk. Hun skal opereres nå. HUN er målgruppa av overvektige de fleste av oss refererer til og snakker om. Denne gruppa SLITER fordi de sosialt blir STIGMATISERT OG UTSTØTT, møtt med FORDOMMER og fordumming. Så om du vil snakke om fruktsukker osv så er det så light- kunnskap i forhold til ei gruppe som sliter massivt, som HAR kunnskap, men en LIDELSE. De trenger forståelse, ikke hets. Og ja, jeg skriver med blokkbokstaver fordi jeg begynner å bli lei av å måtte gjenta megselv en trillion ganger. 20
Birdo Skrevet 12. august 2018 #9118 Skrevet 12. august 2018 6 minutter siden, veggteppe skrev: @FotbaIlflua du har terpet endel på dette med at 1/4 av Norges befolkning er overvektig og de helsefarene overvekt følger med. Det er på tide at vi rydder opp litt i den «sausinga» som du snakker om; Forskning viser at de med lett overvekt lever lengst. LENGRE enn normalektige. Det betyr at målgruppa du er så hysterisk for, inkluderer noen av de med BEST helsegevinst. «Overvekt» definisjonen inkluderer altså ganske mye. Jeg er ikke så interessert i å snakke om de med 5-10kg for mye som kanskje kunne kutta ut en frukt om dagen, eller to for å gå ned de fem kiloene. Om de karakteriseres for «viljesvake» så tror jeg mange av dem flirer rått og sier at det driter de i, også slår de seg fornøyd på magen. Med god rett ! De er ikke i noe akutt «helsefare» og de utgjør ikke noe stor «helserisiko» Tvert imot er det en samfunnsbelastning at så mange lever til de bikker 80. Og som sagt; de med lett overvekt lever lengst! Denne tråden handler om HD. Hun har slitt med EKSTREM overvekt og har en LANG HISTORIE med fedmeproblematikk. Hun skal opereres nå. HUN er målgruppa av overvektige de fleste av oss refererer til og snakker om. Denne gruppa SLITER fordi de sosialt blir STIGMATISERT OG UTSTØTT, møtt med FORDOMMER og fordumming. Så om du vil snakke om fruktsukker osv så er det så light- kunnskap i forhold til ei gruppe som sliter massivt, som HAR kunnskap, men en LIDELSE. De trenger forståelse, ikke hets. Og ja, jeg skriver med blokkbokstaver fordi jeg begynner å bli lei av å måtte gjenta megselv en trillion ganger. Du skulle hatt en medalje, takk for at du orker!👏🏻 16
cerruti Skrevet 12. august 2018 #9119 Skrevet 12. august 2018 Kikket på hennes Instagram nå og må igjen si at jeg overhodet ikke kan skjønne at hun er så stor som det omtales i denne tråden? 7
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9120 Skrevet 12. august 2018 8 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Takk, da var det avklart. Fint om du kan presisere dette i innleggene dine, da det hittil framstår som om du refererer til alle som er overvektige. Betyr det at du er enig i at de som er overvektige og ikke er syke har et potensiale for å bli slankere om de er villige til å endre vanene sine? Fint om du også kan unngå bruk av hersketeknikk, det gagner ikke debatten. Jeg tror at de er ikke engang i helserisiko. Så om de lever gode liv og har det godt, hvorfor i helvete skal de forsøke? Og ja, de som forsøker klarer det sikkert. Men mange lever godt med litt overvekt og synes det er et greit valg. 5-10kg overvekt er som sagt ikke automatisk ensbetydende med økt helserisiko. Jeg tror også at de MED en lidelse , overspising, klarer å gå ned i vekt. Som sagt så er 6% av overspiserne normalvektig. Men det som skiller disse fra hverandre har særdeles lite med viljestyrke å gjøre. Det kan handle om gode mestringsstrategier, støtteapparatet man har rundt, hvor alvorlig lidelsen er (akkurat som med andre lidelser finnes det ulike grader. Ikke alle bulimikere er nøyaktig like syk på samme måte. Ikke alle overspiserne er like syk på samme måte) De med liten overvekt er irrelevant. Det er de med komplekse problemer som er tema her. Og da blir «gisp! - det er fruktsukker i frukt»! Så banalt at det er helt komisk. 7
Fremhevede innlegg