Kollontaj Skrevet 11. august 2018 #8981 Del Skrevet 11. august 2018 Levina skrev (På 11.8.2018 den 9.50): Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. Ekspander Eh, du tar feil, rett og slett. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 11. august 2018 #8982 Del Skrevet 11. august 2018 Levina skrev (På 11.8.2018 den 9.50): Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. Ekspander Jeg klarer bare ikke å fatte at noen er så lite opplyst som det du lirer av deg i tråden her. Hvis man på tross av kunnskap likevel ikke greier å gjennomføre då må man lete etter andre årsaker. Jeg, som interessert i mennesker, vil kunne forme mange hypoteser. Leser man om overspisingsproblematikk (som HD skriver om på bloggen) så defineres det som en psykisk lidelse. Det handler om bakenforliggende årsaker som gjør at man ikke greier å omsette hva enn kunnskap man har til praksis. Man må først få bukt med disse bakenforliggende årsakene før man vil kunne slutte å overspise. Dette velger du å ikke adressere. I alle fall tror jeg ikke at du kan ha gjort deg tanker om det, all den tid du bruker såpass mye tid på å snakke nedsettende om HD sin manglende gjennomføringsevne. Det er som om noen kritiserer en kvinne med brukket bein, for at hun ikke løper fort nok. Og nei, jeg er ikke overvektig, så jeg kan ikke beskyldes for å ta de personlig. Det jeg er, er et medmenneske som ikke ville drømme om å sparke på folk som sliter. At noen av HD sine kritikere skriver at hun er en influencer og således bør tåle kritikk, får meg til å flire. Legitim influencerkritikk, handler om hvordan influenceren negativt påvirker samfunnet og leserne sine. Det å hakke løs på en person som ikke greier å gå ned i vekt er så langt unna legitim kritikk som det går an. Det er ikke kritikk av bloggvirksomhet mange av dere holder på med, det er latterliggjøring av HD som person. Jeg ser skadefryd, håning og nedlatenhet. Det som dog gleder meg er å se at dere er i mindretall. I motsetning til de fleste andre Rampelyståder, så er flertallet mot dere som kritiserer HD. Hvis selv ikke det, får dere til å stille dere spørsmål om det kanskje kan være dere gjør noen urett, vel da er et kanskje ikke håp. Takk til dere som gidder å bruke tid på gode, velformulerte og kunnskapsrike innlegg! Det nytter, og det er så utrolig flott at motstemmene kommer frem. Om det ikke nytter å overbevise traverne i tråden, så vil det være viktig for andre som leser tråden å se at det ikke er flertallet som viser slike elendige holdniger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #8983 Del Skrevet 11. august 2018 Levina skrev (På 11.8.2018 den 9.50): Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. Ekspander Det finnes nok absolutt barnevernspedagoger som har barn selv som får help fra barnevernet. Det finnes absolutt tannleger som må få både rotfylling og regulering. Det finnes kirurger som utfører lungeoperasjoner på kreftpasienter, som selv tar seg en røyk. Det finnes sykepleiere som jobber på avrusningsklinikker, som misbruker legemidler. Det finnes dessverre ansvarpersoner, fosterfamilier, som jobber med barn, og misbruker dem. Det finnes utallige eksempler på selvmotsigelser. HD er intet unntak, en PT som sliter med å motivere segselv til å trene. Nå har jo HD skiftet beite, og den prosessen har jo sikkert vært en utfordring i segselv. Jeg personlig har ikke ville hatt en PT med dårligere kondis enn megselv. Men jeg har lest flere argumentere for at de hadde følt seg mer bekvem med en PT de kunne føle seg trygg på, og assosiere seg med, og som hadde forståelse og erfaring med deres problemer. Så det er vel kanskje ulikt, hva man prefererer og hva som fungerer. Men selvmotsigelser finner man i de fleste yrker og sektorer, HD er dessverre ikke noe unntak der. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 11. august 2018 #8984 Del Skrevet 11. august 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Minner trådens deltakere på regelen om brukerdebatt, og at tråden kan bli stengt om ikke regelen overholdes. Sitat Du kan ikke poste innhold med: * Brukerdebatt [...] Brukerdebatt er å diskutere en bruker eller på andre måter legge opp til debatter rundt andre brukere. Ekspander 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #8985 Del Skrevet 11. august 2018 FotbaIlflua skrev (På 10.8.2018 den 22.23): Du tolker andres intensjoner og meninger ganske fritt, synes jeg. Hvor har jeg skrevet noe om at jeg tror overvektige har manglende viljestyrke? Se på et utdrag av hva du selv skriver: De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Du tillegger meg intensjoner du ikke har noen forutsetninger for å vite noe om. Jeg diskuterer sak, ikke person. Overvekt er og blir et samfunnsproblem som må håndteres. Poenget mitt var at om man føler at man har en god nok unnskyldning for å ikke gjøre noe med overvekten, er det større sannsynlighet for at man lar være å prøve. Ikke fordi man er uintelligent, men fordi det er enklere å la være å håndtere problemene sine en å faktisk ta tak i dem. Det gjelder på alle områder i livet, ikke bare for overvekt. Ekspander Jeg vil gjerne dra frem dette utsagnet til @fotballflua. Utsagnet/påstanden, er at med god nok unnskyldning unnlater man å gjøre noe. «unnskyldingen» i dette tilfellet, et at overspising er en patologisk spiseforstyrrelse. Jeg lurer på, @FotbaIlflua: bør vi unnlate å diagnostisere andre spiseforstyrrelser også (bulimi og anoreksi) med fare for at en diagnose vil fungere som «unnskyldning» og «sovepute»? - eller er det bare de som lider av overspising, dette gjelder...? 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 11. august 2018 #8986 Del Skrevet 11. august 2018 Levina skrev (På 11.8.2018 den 9.50): Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. Ekspander Jeg kan fortelle deg at jeg kjenner en tannlege som drikker brus hver dag og alltid kjøper snusen sin i butikker der han anser det lite sannsynlig å møte kjente eller kunder. Hvis du ikke vet det er begge deler svært uheldig for tennene og han har synlige skader i tannkjøttet av snusen. Jeg har ei venninne som jobber i barnevernet som opplevde at politiet leverte bekymringsmelding på et av barna hennes til barnevernskontoret i nabokommunen (hasj på fest). Slik kunne jeg fortsatt, har masse eksempler. Det disse har til felles er ikke at de ikke forstår eller ikke evner - men de er mennesker med feil og styrker som tør fortelle om egen «utilstrekkelighet». Det burde de gjort til deg, det hadde sikkert blitt en givende prat...! 😂 Dette er bare anekdoter og ikke akkurat forskning. Men er du ikke enig i at det er slik livet er? Er du perfekt i alt du gjør? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 11. august 2018 #8987 Del Skrevet 11. august 2018 CecilieX skrev (På 11.8.2018 den 10.45): Jeg klarer bare ikke å fatte at noen er så lite opplyst som det du lirer av deg i tråden her. Hvis man på tross av kunnskap likevel ikke greier å gjennomføre då må man lete etter andre årsaker. Jeg, som interessert i mennesker, vil kunne forme mange hypoteser. Leser man om overspisingsproblematikk (som HD skriver om på bloggen) så defineres det som en psykisk lidelse. Det handler om bakenforliggende årsaker som gjør at man ikke greier å omsette hva enn kunnskap man har til praksis. Man må først få bukt med disse bakenforliggende årsakene før man vil kunne slutte å overspise. Dette velger du å ikke adressere. I alle fall tror jeg ikke at du kan ha gjort deg tanker om det, all den tid du bruker såpass mye tid på å snakke nedsettende om HD sin manglende gjennomføringsevne. Det er som om noen kritiserer en kvinne med brukket bein, for at hun ikke løper fort nok. Og nei, jeg er ikke overvektig, så jeg kan ikke beskyldes for å ta de personlig. Det jeg er, er et medmenneske som ikke ville drømme om å sparke på folk som sliter. At noen av HD sine kritikere skriver at hun er en influencer og således bør tåle kritikk, får meg til å flire. Legitim influencerkritikk, handler om hvordan influenceren negativt påvirker samfunnet og leserne sine. Det å hakke løs på en person som ikke greier å gå ned i vekt er så langt unna legitim kritikk som det går an. Det er ikke kritikk av bloggvirksomhet mange av dere holder på med, det er latterliggjøring av HD som person. Jeg ser skadefryd, håning og nedlatenhet. Det som dog gleder meg er å se at dere er i mindretall. I motsetning til de fleste andre Rampelyståder, så er flertallet mot dere som kritiserer HD. Hvis selv ikke det, får dere til å stille dere spørsmål om det kanskje kan være dere gjør noen urett, vel da er et kanskje ikke håp. Takk til dere som gidder å bruke tid på gode, velformulerte og kunnskapsrike innlegg! Det nytter, og det er så utrolig flott at motstemmene kommer frem. Om det ikke nytter å overbevise traverne i tråden, så vil det være viktig for andre som leser tråden å se at det ikke er flertallet som viser slike elendige holdniger. Ekspander 👏👏👏 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 11. august 2018 #8988 Del Skrevet 11. august 2018 @CecilieX 👏🏻 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 11. august 2018 #8989 Del Skrevet 11. august 2018 veggteppe skrev (På 11.8.2018 den 12.20): Jeg vil gjerne dra frem dette utsagnet til @fotballflua. Utsagnet/påstanden, er at med god nok unnskyldning unnlater man å gjøre noe. «unnskyldingen» i dette tilfellet, et at overspising er en patologisk spiseforstyrrelse. Jeg lurer på, @FotbaIlflua: bør vi unnlate å diagnostisere andre spiseforstyrrelser også (bulimi og anoreksi) med fare for at en diagnose vil fungere som «unnskyldning» og «sovepute»? - eller er det bare de som lider av overspising, dette gjelder...? Ekspander Selvføgelig er det det! Hadde overspiserne bare hatt viljestyrke nok hadde de ikke vært så feite. Det er nemlig så enkelt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #8990 Del Skrevet 11. august 2018 veggteppe skrev (På 11.8.2018 den 12.20): Jeg vil gjerne dra frem dette utsagnet til @fotballflua. Utsagnet/påstanden, er at med god nok unnskyldning unnlater man å gjøre noe. «unnskyldingen» i dette tilfellet, et at overspising er en patologisk spiseforstyrrelse. Jeg lurer på, @FotbaIlflua: bør vi unnlate å diagnostisere andre spiseforstyrrelser også (bulimi og anoreksi) med fare for at en diagnose vil fungere som «unnskyldning» og «sovepute»? - eller er det bare de som lider av overspising, dette gjelder...? Ekspander Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker ikke om spesifikke personer, jeg snakker generelt. Det er DU som fjerndiagostiserer andre, spesifikke personer, med spiseforstyrrelsen overspising. Legg gjerne ved dokumentasjon på at Erna Solberg sliter med overspising, slik du hevder. Jeg snakker generelle mekanismer. Endring generelt er ubehagelig for de fleste. Man ønsker å ha det slik man er vant til å ha det, fordi det er trygt. Om man sliter med vekten, og får en diagnose som feks lavt stoffskifte, så KAN (merk; KAN) det bli en hvilepute i den forstand at man kan tenke at man ikke klarer å gå ned i vekt uansett fordi man har lavt stoffskifte. Det betyr ikke i praksis at man ikke kan, men man kan unnskylde seg med at man er overvektig pga stoffskiftet, ikke pga mengde eller type mat man putter i seg. Jeg kjenner flere med lavt stoffskifte som sier at de ikke går ned i vekt uansett hva de gjør. Men felles for dem er at de spiser langt mer mat en vanlige porsjoner. Det er psykologiske mekanismer, det har ingenting med fatshaming å gjøre. Faktum er at mange overvektige klarer å ta tak i problemene sine å gjøre noe med overvekten, så det er ikke umulig om man vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #8991 Del Skrevet 11. august 2018 pøbelsara skrev (På 11.8.2018 den 8.10): Hvis hun sier noe, og du er den eneste som ikke oppfatter hva hun sier, er det vel mindre sannsynlig at det er hennes formidling enn din oppfatningsvilje eller -evne det står på. Forøvrig forstår jeg virkelige ikke denne hoverende indignasjonen over at HD strever med vekten sin. Hvorfor er det så provoserende at hun skriver om en vanskelig prosess og deler suksesser og fiaskoer? Og hvorfor er det så provoserende at hun prøver å føle seg bra underveis i denne prosessen? Ekspander Det er flere en meg som oppfatter det slik. Ref andre innlegg i tråden. Jeg har ikke skrevet ETT ORD om HD! Annet en å spørre andre debattanter om hvordan de kan vite at hun har en psykisk diagnose basert på hva de ser av henne på internett. Hva HD gjør eller ikke gjør, har ingen relevans for meg og mitt liv. Mine innlegg er generelle, ikke om en eller flere spesifikke, navngitte personer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 11. august 2018 #8992 Del Skrevet 11. august 2018 FotbaIlflua skrev (På 11.8.2018 den 14.56): Det er flere en meg som oppfatter det slik. Ref andre innlegg i tråden. Jeg har ikke skrevet ETT ORD om HD! Annet en å spørre andre debattanter om hvordan de kan vite at hun har en psykisk diagnose basert på hva de ser av henne på internett. Hva HD gjør eller ikke gjør, har ingen relevans for meg og mitt liv. Mine innlegg er generelle, ikke om en eller flere spesifikke, navngitte personer. Ekspander Men dette er en tråd om HD. Ta gjerne en generell diskusjon om overvekt i en tråd et annet sted. Skriver du her, så må leses det du skriver i den konteksten, og blir enten du vil eller ikke direkte knyttet til hennes situasjon all den tid du skriver i hennes tråd. Jeg har selv skrevet innlegg der jeg henter frem generelle kilder, men motsatt vei, som forklaringsmodeller som motbeviser at hun mangler viljestyrke, og da rammer det ikke henne som enkeltperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #8993 Del Skrevet 11. august 2018 CecilieX skrev (På 11.8.2018 den 15.12): Men dette er en tråd om HD. Ta gjerne en generell diskusjon om overvekt i en tråd et annet sted. Skriver du her, så må leses det du skriver i den konteksten, og blir enten du vil eller ikke direkte knyttet til hennes situasjon all den tid du skriver i hennes tråd. Jeg har selv skrevet innlegg der jeg henter frem generelle kilder, men motsatt vei, som forklaringsmodeller som motbeviser at hun mangler viljestyrke, og da rammer det ikke henne som enkeltperson. Ekspander Point taken. Men mener fremdeles at det bør være lov å svare generelt på enkelt-innlegg i en tråd. Jeg har ingen formening om HD sitt liv, og skjønner godt at det man ser på sosiale medier uansett bare er en del av det store bildet. Målet mitt var å nyansere bildet litt. Det ble åpenbart ikke oppfattet slik, men ble oppfattet som fatshaming istedet. Det synes jeg er veldig trist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #8994 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) FotbaIlflua skrev (På 11.8.2018 den 14.47): Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker ikke om spesifikke personer, jeg snakker generelt. Det er DU som fjerndiagostiserer andre, spesifikke personer, med spiseforstyrrelsen overspising. Legg gjerne ved dokumentasjon på at Erna Solberg sliter med overspising, slik du hevder. Jeg snakker generelle mekanismer. Endring generelt er ubehagelig for de fleste. Man ønsker å ha det slik man er vant til å ha det, fordi det er trygt. Om man sliter med vekten, og får en diagnose som feks lavt stoffskifte, så KAN (merk; KAN) det bli en hvilepute i den forstand at man kan tenke at man ikke klarer å gå ned i vekt uansett fordi man har lavt stoffskifte. Det betyr ikke i praksis at man ikke kan, men man kan unnskylde seg med at man er overvektig pga stoffskiftet, ikke pga mengde eller type mat man putter i seg. Jeg kjenner flere med lavt stoffskifte som sier at de ikke går ned i vekt uansett hva de gjør. Men felles for dem er at de spiser langt mer mat en vanlige porsjoner. Det er psykologiske mekanismer, det har ingenting med fatshaming å gjøre. Faktum er at mange overvektige klarer å ta tak i problemene sine å gjøre noe med overvekten, så det er ikke umulig om man vil. Ekspander Men det er jo ingen som har sagt at det er umulig? Hva har det med saken å gjøre? Tror du diagnoser generelt brukes som «unnskyldning» for å unnlate å behandle eller ta tak i en lidelse? ........ Jeg la med en link for mange sider siden, som jeg har bedt deg lese flere ganger nå. Men, la meg oppsummere den for deg: I den linken står det blant annet at rundt 30% av de med overvekt/fedme lider av overspising/atypisk spiseforstyrrelse, og ca 6% av normalvektige lider av dette. (Det finnes dog helt garantert mørketall) Flere mennesker er også undervektig, og en viss andel av dem lider av anoreksi/bulimi. Av den andelen er det noen som blir friske og noen som ikke blir det. Å poengtere at noen har en lidelse/diagnose; er ikke for å påpeke at da er det «umulig» å korrigere problemet. Men: det sier seg selv at den andelen av de som har vært undervektig som ikke har hatt en spiseforstyrrelse, - vil ha det langt enklere med å øke vekten, enn de som har en lidelse. Mange «råd» til overvektige er så banale at det er pinlig. «Tell kcalorier», «Spis mindre/tren mer», «ha mer viljestyrke». Man snakker ikke slik til/om undervektige fordi de aller fleste idag har kunnskap om spiseforstyrrelsen anoreksi og bulimi, så man skjønner at det er ikke så enkelt og banalt. Samtidig som det er fullt mulig å bli frisk. Men man holder endel av de banale kommentarene for segselv. Det er sjeldent undervektige stemples som «viljesvake og uvitende», men dette stemplet ser ut til å gå hånd i hånd med overvektige. Enda det er større andel av mennesker som lider av patologisk overspising. Jeg har ønsket å ta et oppgjør med de fordommene og infantiliseringen, stigmatiseringen og fordummingen av overvektige. I prosessen har absolutt alle hersketeknkkker blitt brukt for å tie meg. Inkludert forsøk på fatshaming, for å undergrave, infanrilisere, fordumme og stigmatisere meg. Så forsøket på å spekulere i min vekt og bruke det imot meg for å avskrive mine argumenter, beviser og poengterer denne forkastelige ukulturen jeg forsøker å ta et oppgjør med her i tråden. —— Jeg har ingen intensjon om å «fjerndiagnostisere» noen. Som andre har påpekt til deg tidligere i tråden har HD selv snakket om overspising problemet sitt. Vedr. Erna så skrev jeg noe i dur av at «jeg tror problemet med så stor overvekt skyldes noe annet enn kun manglende viljestyrke eller kunnskap». Det betyr ikke at jeg har «diagnostisert» henne, men jeg tar avstand fra at overvekt utelukkende handler om manglende viljestyrke og/eller kunnskap. Jeg brukte Erna for å vise deg at overvektige kan ha en viljestyrke og innteligens som overgår de fleste av oss, dermed krakeleres argumentet om at det er mangel på disse to «hovedkomponentene» som er årsaken til overvekt. Argumentet mitt kommer forøvrig fra forfatteren «Allan Carr», som har skrevet de anerkjente bøkene «endelig ikke-røyker». En røyker, er på samme måte som en overvektig, noen som ofte blir sett på som viljesvak, når vedkommende ikke klarer å stumpe røyken. Værst er, skriver Allan, at mange røykere aksepterer dette i sitt stille sinn, om segselv. Denne fordommen mot røykere er så «akseptert», at røykeren selv tror på det. Så for å få røykeren til å forstå at han ikke mangler viljestyrke, trekker han frem at de mest viljesterke og suksessfulle mennesker, kan også ha problemer med å slutte å røyke. Dette er et viktig poeng for Allan å understreke, ettersom ingen vil evne å stumpe røyken, om de har avskrevet segselv som viljesvak. Og det samme gjelder jo åpenlyst for noen med overvektsproblematikk. Endret 11. august 2018 av veggteppe 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 11. august 2018 #8995 Del Skrevet 11. august 2018 @veggteppe Bra innlegg! 👍 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #8996 Del Skrevet 11. august 2018 veggteppe skrev (På 11.8.2018 den 15.34): Men det er jo ingen som har sagt at det er umulig? Hva har det med saken å gjøre? Tror du diagnoser generelt brukes som «unnskyldning» for å unnlate å behandle eller ta tak i en lidelse? ........ Jeg la med en link for mange sider siden, som jeg har bedt deg lese flere ganger nå. Men, la meg oppsummere den for deg: I den linken står det blant annet at rundt 30% av de med overvekt/fedme lider av overspising/atypisk spiseforstyrrelse, og ca 6% av normalvektige lider av dette. (Det finnes dog helt garantert mørketall) Flere mennesker er også undervektig, og en viss andel av dem lider av anoreksi/bulimi. Av den andelen er det noen som blir friske og noen som ikke blir det. Å poengtere at noen har en lidelse/diagnose; er ikke for å påpeke at da er det «umulig» å korrigere problemet. Men: det sier seg selv at den andelen av de som har vært undervektig som ikke har hatt en spiseforstyrrelse, - vil ha det langt enklere med å øke vekten, enn de som har en lidelse. Mange «råd» til overvektige er så banale at det er pinlig. «Tell kcalorier», «Spis mindre/tren mer», «ha mer viljestyrke». Man snakker ikke slik til/om undervektige fordi de aller fleste idag har kunnskap om spiseforstyrrelsen anoreksi og bulimi, så man skjønner at det er ikke så enkelt og banalt. Samtidig som det er fullt mulig å bli frisk. Men man holder endel av de banale kommentarene for segselv. Det er sjeldent undervektige stemples som «viljesvake og uvitende», men dette stemplet ser ut til å gå hånd i hånd med overvektige. Enda det er større andel av mennesker som lider av patologisk overspising. Jeg har ønsket å ta et oppgjør med de fordommene og infantiliseringen, stigmatiseringen og fordummingen av overvektige. I prosessen har absolutt alle hersketeknkkker blitt brukt for å tie meg. Inkludert forsøk på fatshaming, for å undergrave, infanrilisere, fordumme og stigmatisere meg. Så forsøket på å spekulere i min vekt og bruke det imot meg for å avskrive mine argumenter, beviser og poengterer denne forkastelige ukulturen jeg forsøker å ta et oppgjør med her i tråden. —— Jeg har ingen intensjon om å «fjerndiagnostisere» noen. Som andre har påpekt til deg tidligere i tråden har HD selv snakket om overspising problemet sitt. Vedr. Erna så skrev jeg noen dur av at «jeg tror problemet med så stor overvekt skyldes noe annet enn kun manglende viljestyrke eller kunnskap». Det betyr ikke at jeg har «diagnostisert» henne, men jeg tar avstand fra at overvekt utelukkende handler om manglende viljestyrke og/eller kunnskap. Jeg brukte Erna for å vise deg at overvektige kan ha en viljestyrke og innteligens som overgår de fleste av oss, dermed krakeleres argumentet om at det er mangel på disse to «hovedkomponentene» som er årsaken til overvekt. Argumentet mitt kommer forøvrig fra forfatteren «Allan Carr», som har skrevet de anerkjente bøkene «endelig ikke-røyker». En røyker, er på samme måte som en overvektig, noen som ofte blir sett på som viljesvak, når vedkommende ikke klarer å stumpe røyken. Værst er, skriver Allan, at mange røykere aksepterer dette i sitt stille sinn, om segselv. Denne fordommen mot røykere er så «akseptert», at røykeren selv tror på det. Så for å få røykeren til å forstå at han ikke mangler viljestyrke, trekker han frem at de mest viljesterke og suksessfulle mennesker, kan også ha problemer med å slutte å røyke. Dette er et viktig poeng for Allan å understreke, ettersom ingen vil evne å stumpe røyken, om de har avskrevet segselv som viljesvak. Og det samme gjelder jo åpenlyst for noen med overvektsproblematikk. Ekspander Du har åpenbart mye kunnskap og er en intelligent person. For min del forsvinner budskapet litt i den nedlatende tonen du leverer budskapet på. Jeg vet ikke hva formålet ditt er, kanskje å idiotshame meg? 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 11. august 2018 #8997 Del Skrevet 11. august 2018 FotbaIlflua skrev (På 11.8.2018 den 15.45): Du har åpenbart mye kunnskap og er en intelligent person. For min del forsvinner budskapet litt i den nedlatende tonen du leverer budskapet på. Jeg vet ikke hva formålet ditt er, kanskje å idiotshame meg? 😉 Ekspander Da får du lese om igjen. Virkelig. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 11. august 2018 #8998 Del Skrevet 11. august 2018 Kollontaj skrev (På 11.8.2018 den 15.51): Da får du lese om igjen. Virkelig. Ekspander Jeg har lest. Flere ganger. Ellers takk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2018 #8999 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) FotbaIlflua skrev (På 11.8.2018 den 15.45): Du har åpenbart mye kunnskap og er en intelligent person. For min del forsvinner budskapet litt i den nedlatende tonen du leverer budskapet på. Jeg vet ikke hva formålet ditt er, kanskje å idiotshame meg? 😉 Ekspander Nei. Men, du og endel andre har vært ganske påståelige gjennom tråden, og min opplevelse er at påstandene og argumentene dere har kommet med bygger på mye av de fordommene som er veldig typisk, rettet mot overvektige. Jeg beklager om du føler jeg har fremstått nedlatende eller arrogant, samtidig blir også min retorikk «hardere» når jeg må «skjære gjennom» en hel del stråmann, misforståelser, antagelser og spekuleringer. Enda jeg har forsøkt å bryte ned argumentene dine og andre som har vært motdebattører mot meg her, bit for bit, og motbevise via å peke på forskning, fakta og andre teorier. Ikke følelser eller antagelser. Min intensjon er også å være en bidragsyter til det å bekjempe overvekt. Mitt våpen er å spre informasjon og stå opp imot fordommer og stigmatisering. Endret 11. august 2018 av veggteppe 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11. august 2018 #9000 Del Skrevet 11. august 2018 @FotbaIlflua : Nå var det veldig fristende å sitere deg og si "Du virker veldig sår og nærtagende på dette, her er det tydelig at det ligger personlige motiver bak for deg. Og da er det jo ikke så lett å være objektiv". Det er jo det @veggteppe med flere har fått høre gjentatte ganger over de siste sidene her. Denslags er selvsagt aldri en hensiktsmessig framgangsmåte for å få en debatt inn i et godt spor. Det er forskjell på å være skarp i tonen, og det å gå direkte på person og bli usaklig. Det siste tvinger debattanter ned i skyttergravene, og gjør skarp tone enda skarpere, og så er skyttergravskrigen fort i gang. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg