Birdo Skrevet 10. august 2018 #8941 Del Skrevet 10. august 2018 16 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Du er ganske freidig som konkluderer med at Helene Drage og ikke minst Erna Solberg misbruker mat. Hvordan vet du det? Ved å se på fysikken deres? 1/4 av Norges befolkning ansees nå som overvektige; https://www.fhi.no/nyheter/2017/overvekt-fedme-i-norge/ Fedme er et stort samfunnsproblem, og har oppstått med eksplosiv utvikling de siste 20 årene. Jeg er ingen forsker, men jeg nekter å tro at over en million nordmenn har psykiske problemer med misbruk av mat. Det handler mest om kosthold og aktivitetsnivå. Nordmenn spiser mer, spiser mer usunn mat, drikker mye brus. Magesekken utvider seg etterhvert som man venner den til større mengder mat. Jo mer kan man spise før man blir mett. Man trenger ikke nødvendigvis å ha en spiseforstyrrelse for å bli overvektig. Tja, Helene har jo skrevet at hun har et problem med overspising. Det er misbruk av mat. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8942 Del Skrevet 10. august 2018 18 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Du er ganske freidig som konkluderer med at Helene Drage og ikke minst Erna Solberg misbruker mat. Hvordan vet du det? Ved å se på fysikken deres? 1/4 av Norges befolkning ansees nå som overvektige; https://www.fhi.no/nyheter/2017/overvekt-fedme-i-norge/ Fedme er et stort samfunnsproblem, og har oppstått med eksplosiv utvikling de siste 20 årene. Jeg er ingen forsker, men jeg nekter å tro at over en million nordmenn har psykiske problemer med misbruk av mat. Det handler mest om kosthold og aktivitetsnivå. Nordmenn spiser mer, spiser mer usunn mat, drikker mye brus. Magesekken utvider seg etterhvert som man venner den til større mengder mat. Jo mer kan man spise før man blir mett. Man trenger ikke nødvendigvis å ha en spiseforstyrrelse for å bli overvektig. Hadde du gidda å lese linkene jeg la ut i innlegget du sjøl siterer her. Så hadde du sett at svaret står der, på det du spør om. Det er bortkasta å diskutere med deg når instansen din er så liten til å opplyse degselv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8943 Del Skrevet 10. august 2018 5 minutter siden, Birdo skrev: Tja, Helene har jo skrevet at hun har et problem med overspising. Det er misbruk av mat. Fair enough om Drage. Hvor har Erna Solberg gått ut å informert om sine problemer med overspising? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8944 Del Skrevet 10. august 2018 3 minutter siden, veggteppe skrev: Hadde du gidda å lese linkene jeg la ut i innlegget du sjøl siterer her. Så hadde du sett at svaret står der, på det du spør om. Det er bortkasta å diskutere med deg når instansen din er så liten til å opplyse degselv. Jeg HAR lest innleggene dine. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at du selv er forholdsvis unyansert. Du konkluderer i øst og vest uten å ha belegg for antakelsene dine. Et eksempel på det er at du bruker Erna Solberg som et eksempel på noen som har psykisker problemer rundt mat. Med mindre du ER Erna Solberg, har du ingen innsikt i hennes mentale relasjon til mat. Andre får ikke lov til å synse, eller komme med fakta, men du selv skal få lov, fordi du etter din mening forsvarer overvektige og overvekt. Igjen; basert på dine "fakta", skal 1/4 av Norges befolkning ha psykiske problemer med mat og overspising, fordi du sier at alle VET at de er overvektige og VET hva de kan gjøre for å fikse det. Men de klarer ikke fordi de har et sykelig forhold til mat. Kan du dokumentere den påstanden? Min påstand er at det er godt mulig å være overvektig UTEN å ha en spiseforstyrrelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8945 Del Skrevet 10. august 2018 4 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Jeg HAR lest innleggene dine. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at du selv er forholdsvis unyansert. Du konkluderer i øst og vest uten å ha belegg for antakelsene dine. Et eksempel på det er at du bruker Erna Solberg som et eksempel på noen som har psykisker problemer rundt mat. Med mindre du ER Erna Solberg, har du ingen innsikt i hennes mentale relasjon til mat. Andre får ikke lov til å synse, eller komme med fakta, men du selv skal få lov, fordi du etter din mening forsvarer overvektige og overvekt. Igjen; basert på dine "fakta", skal 1/4 av Norges befolkning ha psykiske problemer med mat og overspising, fordi du sier at alle VET at de er overvektige og VET hva de kan gjøre for å fikse det. Men de klarer ikke fordi de har et sykelig forhold til mat. Kan du dokumentere den påstanden? Min påstand er at det er godt mulig å være overvektig UTEN å ha en spiseforstyrrelse. Hadde du lest LINKEN til den vitenskapelige artikkelen hadde du funnet svaret på det du spør om. Nei, JEG sier ikke at 1/4 har psykiske peoblemer. Igjen : stråmann. Men det er jo alt dere «mobben» her inne gidder å rutte med i tråden. Stråmann og synsing. Null vitenskap. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8946 Del Skrevet 10. august 2018 19 timer siden, veggteppe skrev: Du svarer jo på ditt eget spørsmål her. Du har selv spist for mye, og moderert deg da du merket at det var uheldig. Det er normalt. Det kan du sammenligne med å drikke litt for mye, man merker seg det, og modererer seg. Ekstrem fedme og ekstrem overvekt, er ikke fordi folk «ikke forstår at de spiser litt mer enn ellers», men fordi de misbruker mat. Det kan sammenlignes med alkoholisme. HD oppdaget i likhet med deg at hun spiste for mye. Dere begge forstår inntektuelt det samme. De aller fleste gjennogår samme prosess som du gjorde: spiser for mye, og forsøker på ett (eller flere) tidspunkt å redusere eller stagnere overvekten. De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Ærlig talt. Både HD og Erna Solberg, har andre problemer med mat, enn manglende viljestyrke og kunnskap om ernæring. Det er fullstendig normalt å øke ltt i vekt, og moderere seg. Det er hva majoriteten gjør. Også de som kanskje bærer på 5-10 kg for mye. Når man begynner å bikke 50kilo for mye, så er oddsen stor at vedkommende har et litt mer kompleks og utfordrende problem. Mest sannsynlig har man forsøkt å moderert seg og klart dette til en viss grad, for å se at problemet forverres. Det er den ganske samme prosessen, som alkoholikere og andre misbrukere gjennomgår. De aller fleste, selv de med liten erfaring om alkoholisme, skjønner at problemet strekker seg forbi mangel på kunnskap og viljestyrke. Også de som har i perioder drukket litt for mye, skjønner at det er nok dypere problemer som skiller mellom demselv, og en «hardcore» alkis. Med den forståelsen kommer også en form for ydmykhet og medmenneskelighet, med den alkoholiserte. Man skjønner at det hjelper neppe å belære vedkommende om helsefølgende med Alkoholisme. Man skjønner at det nytter lite å be personen «ta seg sammen». Man skjønner at den innsikten man har ikke er tilstrekkelig i så komplekse tilfeller. Og ens egen erfaring er nok ikke så relevant her. Du spør om en slankeoperasjon vil hjelpe mot misbruk. Som jeg sa tidligere finnes det studier som viser at det er en forekomst av alkoholmisbruk blant overvektsopererte. Så nei, jeg tror ikke operasjonen i seg selv fikser problemet. Fedmekirkurgi er såpass nytt at langtidseffekten finnes det få studier om. Men det er klart at enkelte har tilbakefall. Så fedmekirkurgi er ingen fasit på overvektsproblemet det heller. Det er ikke noe perfekt løsning. Men det er kanskje noe av det beste vi har, per dags dato. Om vi skal sammenligne med alkoholikeren, så vil man kunne medisinere for å forsøke å fjerne noe av misbruket. Men heller ikke medisiner har vist seg å være en garanti for suksess. —— Jeg nevnte Kate Moss tidligere i tråden, og sa at HD ville hatt mer respekt og mindre kritikk om hun var narkoman fremfor tykk. Det var ikke spøk men fakta. HD får kritikk i tråden her for å være et usunt forbilde og en dårlig influencer fordi hun er tykk. Det er jo usunt må vite. Hvor sunn tror du egentlig kroppen til Kate Moss er? Og hvem er den største influenceren og mest sannsynlig det største forbilde for kropp, hos unge jenter? Kate eller Helene? Jeg fikk også en beskjed i tråden om å lese meg opp om helsekonselvensene ved overvekt, og dødsfall skyldes overvekt. Det er riktig at livsstilssykdommer er hva som tar livet av de fleste i den vestlige verden idag. Og disse livsstilssykdommene er da for eksempel hjerte og karsykdommer. Men hva er gjennomsnittsalderen da, til disse som dør av det? 70 år? 80 ? Og hva er gjennomsnittsalderen til de som lider av undervekt, evnt. rusmisbruk for å holde vekta nede? 40 år? 50? studier viser at de med noen kilo for mye, lever faktisk lengst. Jeg synes dere som kommer med disse belærende kommentarene om HD og generelt omtaler henne som en dårlig influencer fremstår både uvitende og hykleriske. Kunnskapsløse. rett og slett. Du tolker andres intensjoner og meninger ganske fritt, synes jeg. Hvor har jeg skrevet noe om at jeg tror overvektige har manglende viljestyrke? Se på et utdrag av hva du selv skriver: De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Du tillegger meg intensjoner du ikke har noen forutsetninger for å vite noe om. Jeg diskuterer sak, ikke person. Overvekt er og blir et samfunnsproblem som må håndteres. Poenget mitt var at om man føler at man har en god nok unnskyldning for å ikke gjøre noe med overvekten, er det større sannsynlighet for at man lar være å prøve. Ikke fordi man er uintelligent, men fordi det er enklere å la være å håndtere problemene sine en å faktisk ta tak i dem. Det gjelder på alle områder i livet, ikke bare for overvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8947 Del Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, FotbaIlflua skrev: Du tolker andres intensjoner og meninger ganske fritt, synes jeg. Hvor har jeg skrevet noe om at jeg tror overvektige har manglende viljestyrke? Se på et utdrag av hva du selv skriver: De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Du tillegger meg intensjoner du ikke har noen forutsetninger for å vite noe om. Jeg diskuterer sak, ikke person. Overvekt er og blir et samfunnsproblem som må håndteres. Poenget mitt var at om man føler at man har en god nok unnskyldning for å ikke gjøre noe med overvekten, er det større sannsynlighet for at man lar være å prøve. Ikke fordi man er uintelligent, men fordi det er enklere å la være å håndtere problemene sine en å faktisk ta tak i dem. Det gjelder på alle områder i livet, ikke bare for overvekt. Jeg har skrevet utdypende om forskjellen på «unnskyldinger» og «forklaring på årsaksammenheng» som du også ser ut til å blande sammen. Det er to ulike ting. Å finne en forklaring betyr ikke at man har en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Men nå gjentar jeg megselv. Igjen, det er bortkastet med tid for meg å gjenta meg selv fordi du kun bruker stråmann. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8948 Del Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, veggteppe skrev: Jeg har skrevet utdypende om forskjellen på «unnskyldinger» og «forklaring på årsaksammenheng» som du også ser ut til å blande sammen. Det er to ulike ting. Å finne en forklaring betyr ikke at man har en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Men nå gjentar jeg megselv. Igjen, det er bortkastet med tid for meg å gjenta meg selv fordi du kun bruker stråmann. Jeg er veldig klar over forskjellen på de to. Du svarer nok en gang ikke på spørsmålet; hva skal til for at vi skal få bukt med dette samfunnsproblemet som fedme faktisk har blitt? Man opererer jo ikke psykisk syke og forventer at de skal bli friske mentalt? På hvilken måte hjelper en slankeoperasjon på en med psykiske problemer med mat og overspising? Det er nok av eksempler på de som har tatt slankeoperasjon og har lagt på seg all overvekten igjen. Om det mentale ikke er med, går det ikke an å få til en endring. Å få en diagnose KAN få flere til å gi opp å prøve, fordi diagnosen tilsier at det er vanskeligere å få det til en for en uten diagnose. Derfor kan det bli en "god" unnskyldning til å la være å prøve. Merk at jeg snakker generelt om temaet, ikke om spesifikke personer slik som du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8949 Del Skrevet 10. august 2018 10 minutter siden, veggteppe skrev: Jeg har skrevet utdypende om forskjellen på «unnskyldinger» og «forklaring på årsaksammenheng» som du også ser ut til å blande sammen. Det er to ulike ting. Å finne en forklaring betyr ikke at man har en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Men nå gjentar jeg megselv. Igjen, det er bortkastet med tid for meg å gjenta meg selv fordi du kun bruker stråmann. Morsomt at du anklager meg for stråmannsargumentasjon når du selv er sitert i innlegget mitt når du selv bruker stråmann😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8950 Del Skrevet 10. august 2018 11 minutter siden, veggteppe skrev: Jeg har skrevet utdypende om forskjellen på «unnskyldinger» og «forklaring på årsaksammenheng» som du også ser ut til å blande sammen. Det er to ulike ting. Å finne en forklaring betyr ikke at man har en unnskyldning for å ikke gjøre noe. Men nå gjentar jeg megselv. Igjen, det er bortkastet med tid for meg å gjenta meg selv fordi du kun bruker stråmann. Du har skrevet utdypende, men du har lagt fram egne spekulasjoner på hvorfor navngitte personer er overvektige. Det er ikke greit. Snakk for deg selv, eller snakk generelt istedenfor å spekulere i andres psykiske helse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8951 Del Skrevet 10. august 2018 Akkurat nå, FotbaIlflua skrev: Jeg er veldig klar over forskjellen på de to. Du svarer nok en gang ikke på spørsmålet; hva skal til for at vi skal få bukt med dette samfunnsproblemet som fedme faktisk har blitt? Man opererer jo ikke psykisk syke og forventer at de skal bli friske mentalt? På hvilken måte hjelper en slankeoperasjon på en med psykiske problemer med mat og overspising? Det er nok av eksempler på de som har tatt slankeoperasjon og har lagt på seg all overvekten igjen. Om det mentale ikke er med, går det ikke an å få til en endring. Å få en diagnose KAN få flere til å gi opp å prøve, fordi diagnosen tilsier at det er vanskeligere å få det til en for en uten diagnose. Derfor kan det bli en "god" unnskyldning til å la være å prøve. Merk at jeg snakker generelt om temaet, ikke om spesifikke personer slik som du gjør. Jeg har svart på alt dette. Jeg forklarte deg at kirurgi ikke løser problemet men er nok det beste alternativet vi har pr d.d. Jeg har vist til vitenskapelige artikler som forteller om korrelasjon mellom lidelsen overspising og atypiske spiseproblemer, og andre psykiske lidelser: depresjon, isolasjon, og at det derfor er viktig med korrekt opplysning rundt fedme og ikke spre fordommer, negativt stigma og «fatshaming» Jeg har vist til norsk forskning som dokumenterer at soioøkonomiske klasseskiller øker sannsynligheten for fedme (bedre økonomi = bedre helse) og skrevet om samfunnets jobb rundt å minimere dette gapet mellom barn av ulikt klasseskille. Jeg har skrevet om hvordan vi må først og fremst forebygge fedme blant normalvektige, ettersom det å bli tykk kan skape en livslang lidelse, dermed må man leve med den belastningen (misbruket) resten av livet. Jeg har skrevet om hvordan de som allerede er misbrukere først og fremst må finne mestringsstrategier som gjør at de kan leve som misbrukere, ikke ta sikte på å bli normalvektig, men leve med sykdommen sin. Jeg har skrevet om hvordan fatshaming, banalisering og infantilisering av overvektige, å stigmatisere dem og undergrave dem, bidrar til ytterligere sosial isolasjon og depresjon blant denne gruppa , og dermed øker risikoen for isolering av også barna deres, som kan bidra til å opprettholde en negativ spiral. «Arvesynd» Alt dette kan du lese i de siste innleggene mine, så dette er kun gjentagelser, noe jeg egentlig skulle slippe å gjøre i en seriøs debatt. Om du skal «angripe» en motdebattant slik du gjør her, bede minstekravet være at du hadde selv tatt deg ork til å lese hva vedkommende du angriper faktisk har skrevet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. august 2018 #8952 Del Skrevet 10. august 2018 9 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Jeg er veldig klar over forskjellen på de to. Du svarer nok en gang ikke på spørsmålet; hva skal til for at vi skal få bukt med dette samfunnsproblemet som fedme faktisk har blitt? Man opererer jo ikke psykisk syke og forventer at de skal bli friske mentalt? På hvilken måte hjelper en slankeoperasjon på en med psykiske problemer med mat og overspising? Det er nok av eksempler på de som har tatt slankeoperasjon og har lagt på seg all overvekten igjen. Om det mentale ikke er med, går det ikke an å få til en endring. Å få en diagnose KAN få flere til å gi opp å prøve, fordi diagnosen tilsier at det er vanskeligere å få det til en for en uten diagnose. Derfor kan det bli en "god" unnskyldning til å la være å prøve. Merk at jeg snakker generelt om temaet, ikke om spesifikke personer slik som du gjør. Nesten 90 % er fornøyde 10 år etter operasjonen. Selvsagt er det noen som ikke får det til, det får vi alle håpe at HD gjør. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. https://www.lhl.no/gardermoen/behandling-operasjon/slankeoperasjon/livet-ti-ar-etter-slankeoperasjon/ Overvektig er man forøvrig allerede hvis man er 1.62 og veier 66 kg, men veier du 65 kg er du normalvektig. Mange faller inn i denne kategorien når vi snakker om antall overvektige i Norge. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8953 Del Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, veggteppe skrev: Jeg har svart på alt dette. Jeg forklarte deg at kirurgi ikke løser problemet men er nok det beste alternativet vi har pr d.d. Jeg har vist til vitenskapelige artikler som forteller om korrelasjon mellom lidelsen overspising og atypiske spiseproblemer, og andre psykiske lidelser: depresjon, isolasjon, og at det derfor er viktig med korrekt opplysning rundt fedme og ikke spre fordommer, negativt stigma og «fatshaming» Jeg har vist til norsk forskning som dokumenterer at soioøkonomiske klasseskiller øker sannsynligheten for fedme (bedre økonomi = bedre helse) og skrevet om samfunnets jobb rundt å minimere dette gapet mellom barn av ulikt klasseskille. Jeg har skrevet om hvordan vi må først og fremst forebygge fedme blant normalvektige, ettersom det å bli tykk kan skape en livslang lidelse, dermed må man leve med den belastningen (misbruket) resten av livet. Jeg har skrevet om hvordan de som allerede er misbrukere først og fremst må finne mestringsstrategier som gjør at de kan leve som misbrukere, ikke ta sikte på å bli normalvektig, men leve med sykdommen sin. Jeg har skrevet om hvordan fatshaming, banalisering og infantilisering av overvektige, å stigmatisere dem og undergrave dem, bidrar til ytterligere sosial isolasjon og depresjon blant denne gruppa , og dermed øker risikoen for isolering av også barna deres, som kan bidra til å opprettholde en negativ spiral. «Arvesynd» Alt dette kan du lese i de siste innleggene mine, så dette er kun gjentagelser, noe jeg egentlig skulle slippe å gjøre i en seriøs debatt. Om du skal «angripe» en motdebattant slik du gjør her, bede minstekravet være at du hadde selv tatt deg ork til å lese hva vedkommende du angriper faktisk har skrevet. Flott, saklig og mye mer nyansert informasjon en jeg har sett i de tidligere innleggene dine, tusen takk! Jeg har som sagt lest innleggene dine, men oppfattet dem ikke slik som det du framlegger nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8954 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) 23 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Hvis du har så mye kunnskap som du påstår, hvorfor ikke komme med noen gode argumenter istedenfor sinte, usaklige utbrudd? For å opplyse oss uopplyste, mener jeg? Det er fristende å anta at du selv er ganske sår på dette temaet, basert på måten du svarer på. Jeg gjentar og ber deg utdype: hva antar du min «sårhet» består av? Og på hvilken måte er den isåfall relevant? Det er rimelig å anta at du forsøker å spekulere i min vekt, og mener at siden du antar jeg er overvektig så er dermed også mine meninger inhabile. Om det ikke er å ha fordommer mot overvektige så vet ikke jeg. Du forsøker jo å fatshame og undergrave meg, via å spekulere rundt min vekt. Enda jeg har ikke nevnt min egen vekt eller «følelser» rundt tema en eneste gang. Jeg har konstatert fakta, og kommet med forslag til løsninger på et globalt problem. om tråden var om abort, spekulerer du da også i om din motdebattør har tatt abort? Og isåfall, er vedkommende da inhabil ? Er meningene mindre valid?gjelder dette også homofile som diskuterer homofili? Farvede som diskuterer rasisme? Utdyp og oppklar gjerne hvorfor du sitter å spekulerer i min «sårhet» og hvorfor du føler det er relevant å dra denne påståtte «sårheten» inn i tråden? Endret 10. august 2018 av veggteppe 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 10. august 2018 #8955 Del Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, veggteppe skrev: Jeg gjentar og ber deg utdype: hva antar du min «sårhet» består av? Og på hvilken måte er den isåfall relevant? Det er rimelig å anta at du forsøker å spekulere i min vekt, og mener at siden du antar jeg er overvektig så er dermed også mine meninger inhabile. Om det ikke er å ha fordommer mot overvektige så vet ikke jeg. Du forsøker jo å farshame og undergrave meg, via å spekulere rundt min vekt. om tråden var om abort, spekulerer du da også i om din motdebattør har tatt abort? Og isåfall, er vedkommende da inhabil ? Er meningene mindre valid?gjelder dette også homofile som diskuterer homofili? Farvede som diskuterer rasisme? Utdyp og oppklar gjerne hvorfor du sitter å spekulerer i min «sårhet» og hvorfor du føler det er relevant å dra denne påståtte «sårheten» inn i tråden? Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8956 Del Skrevet 10. august 2018 Akkurat nå, FotbaIlflua skrev: Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. Den som åpenlyst er inhabil her er jo du. Jeg har aldri sagt noe av det du har «oppfattet» du sitter å tolker og spekulerer i øst og vest. Du har åpenlyst vært så farget av dine fordommer at jeg må gjenta megselv utallige ganger før noe går inn. Det er direkte pinlig. Jeg har heller aldri sagt noe om mine «følelser» til tema i tråden, så her igjen ilegger du andre noe som ikke er der. Jeg har diskutert på et generelt nivå basert på vitenskap og forskning. Ærlig talt: du driter deg ut. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8957 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) 13 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. Jeg skal korrigere og opplyse deg litt ytterligere også: I en debatt er det irrelevant om vedkommende du diskuterer med er bias, med mindre argumentasjonen bygges utelukkende ut ifra følelser og antagelser. En kvinne som har utført 10 aborter kan fortsatt ha gode argumenter og vise til forskning og vitenskap, når hun legger frem sine poeng vedrørende abort. Skal du være en god debattør angriper du hennes argumenter, ikke henne som person. Ta for deg, og argumenter imot hva hun faktisk sier, ikke hva du antar at hun føler. Du har forsøkt å undergrave mine argumenter i denne tråden via å sitte å spekulere i hva du gjetter at er mine følelser. Det vitner om en så lavmål debattkultur, og ja, jeg vil til og med si moral, at det er skammelig. Endret 10. august 2018 av veggteppe 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 10. august 2018 #8958 Del Skrevet 10. august 2018 22 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. Jeez. Der tapte du. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 11. august 2018 #8959 Del Skrevet 11. august 2018 1 time siden, FotbaIlflua skrev: Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. Virkelig!?? Jeg lar meg stadig sjokkere over deg! Ingen i denne tråden holder forsvarstaler for fedme. Men man oppfordrer til folkeskikk og innsikt. Og man forsvarer den selvfølgelige rett den enkelte har til å elske kroppen sin selv om man innser til det fulle at den burde og kan forbedres for bedre psykisk og fysisk helse. Uten å bli beskyldt for å lyve. Jeg er så glad flere har engasjert seg i denne tråden. Jeg føler jeg har kjempet en forholdsvis ensom kamp her tidligere og jeg må innrømme at jeg har resignert. Det er så tydelig nå at enkelte KG-medlemmer faller av fordi tråden har blitt vridd fra nedlatende «triumfer» hver gang HD «feiler» til mer voksne innlegg og betraktninger. Jeg heier så innmari på HD, uansett hva operasjonen og årene etter bringer. Det er fader ikke mange som er tøffe nok til å stå i noe slik hun gjør og som tør å vise at livet også har en vrangsiden. Hun er rett og slett ærlig og menneskelig, og det provoserer tydeligvis. Hun hadde en veldig fin snapdag på Livstilssnappen for noen dager siden der hun både reflektert og grundig snakket om egen overvekt - som hun også har gjort i egne kanaler. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 11. august 2018 #8960 Del Skrevet 11. august 2018 5 timer siden, Birdo skrev: Tja, Helene har jo skrevet at hun har et problem med overspising. Det er misbruk av mat. Pass på nå så ikke du blir beskyldt for å si at hun har psykiske problemer. Det er jo sånn dere trekker frem argumenter fra ræva. Et utsagn blir til at man shamer eller tråkker på noen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg