Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

@Levina jeg ser du skriver " det er du som sitter på sannheten og svaret. "

- Nei. Ikke JEG. men VITENSKAPELIG DOKUMENTERT FORSKNING

. Det er på tide at dere med så mye bastante meninger om fedme, begynner å lese dere opp! Begynn å argumenter ut ifra fakta, ikke synsing, følelser og antagelser. 

Jeg anbefaler spesielt @Miranda16 @FotbaIlflua og @Levina å lese denne vitenskapelige artikkelen:

https://tidsskriftet.no/2004/08/tema-spiseforstyrrelser/patologisk-overspising-en-oversikt  

Min påstand: "Ekstrem fedme er en lidelse". Utdrag fra artikkelen:

En form for spiseforstyrrelse som ikke klassifiseres som anoreksi eller bulimi kalles patologisk overspising (tvangsspising). Ved patologisk overspising inntar man raskt store mengder mat og har ingen kontroll over matinntaket. Patologisk overspising klassifiseres også som en restgruppe («andre, atypiske spiseforstyrrelser»)

Et lite utdrag for å understreke min påstand 2:  sammenheng mellom depresjon, sosial isolasjon og fedme:

" Stunkard (7) har også pekt på at som ved anoreksi og bulimi er det betydelig psykiatrisk komorbiditet ved patologisk overspising, knyttet til så vel depresjon, rus og angst som personlighetsforstyrrelser.

Jeg er ikke enig i absolutt alt i artikkelen, men drar den frem fordi det er på høy tid at spesielt dere tre begynner å anerkjenne at fedme kan hos mange være en lidelse, og at dere aldri mer kommer med påstander rettet til at det er utelukkende er manglende viljestyrke eller innteligens/mangel på informasjon, som er hovedårsakene til fedme. Dere sprer feilinformasjon, særdeles bastant, og dette bør dere slutte med, ettersom dere skader mer enn dere bidrar.

PÅSTAND 3: FEDME OG OVERVEKT ER MER VANLIG I EN LAVERE SOSIOØKONIMISK KLASSE: 

Dette er ikke noe særlig banebrytende påstand, men den er altså motsagt her i tråden av kunnskapsløse kverulanter, så jeg får vel vise til forskning:

Her er et lite sitat: " 

Flere undersøkelser viser at utdanning og økonomi har betydning for kostholdet. I en studie fra 2010 med over 9000 voksne i Oslo, ble det funnet at jo lengre utdanning, desto større inntak av sunn.

Tall fra Helsedirektoratet i fjor viser også at personer med høy utdanning spiste mer og frukt og grønnsaker enn personer med lav utdanning". https://www.nrk.no/norge/helsemessig-klasseskille-1.11806088 

I USA er dette skillet større, og mye tyder på at det kan vokse også her i Norge, om man ikke tar grep. 

HVORDAN KAN VI FOREBYGGE OVERVEKT ?

Min påstand 4 er at spesielt holdningene dere tre kommer med i tråden (fatshaming, forenkling av virkeligheten "man må bare ha viljestyrke og informasjon" osv) - er særdeles skadelig. Ja den bidrar mer til å skade kampen mot overvekt enn hva den hjelper. Fordi dere stigmatiserer overvektige som dumme og viljesvake. Negative stigma og fordommer mot mennesker med sykdom vet vi at forverrer sykdomsbildet, ikke minimerer. 

Denne påstanden kommer jeg med fordi vi vet nå (takket være forskning) at overspising er en reell lidelse. Og den må behandles og møtes deretter. Det er også høy korrelasjon mellom andre psykiske lidelser (depresjon, angst) for mennesker som lever med dette. 

Å møte ei slik menneskegruppe med forakt, (slik dere gjør) er det siste de trenger. Vi vet (takket være forskning) at sosioøkonomiske klasseskiller fremmer fedme. Løsningen i "a bigger scale" blir dermed 1.) Anerkjenne at overspising er en lidelse og må møtes som det: med forståelse, empati og behandling. Hindre ytterligere sosial isolasjon, depresjon, som er vanlige følger av å negativt stigmatiseres/mobbes/.  Med andre ord: Få bukt på fordommer og negativt stigma. Det gjør vi via å spre informasjon, slik jeg har gjort i denne tråden her. Opplyse dere, rett og slett!

Overspisere må lære seg å leve med lidelsen sin. På samme måte som andre misbrukere gjør. En alkoholiker sier seg å være alkoholiker, bare med sykdommen i sjakk, når vedkommende er tørrlagt. Dvs at de lever med en konstant trang til å drikke som skal bekjempes hver eneste dag. For en overspiser er det nok endel av det samme. En overspiser (som HD) kan være "frisk" i perioder, men har likevel en kamp vedkommende skal bekjempe på daglig basis, som andre uten lidelsen, ikke kjemper. Dermed er min påstand at målet for en overspiser må være å finne strategier som gjør at hen kan leve med sykdommen, og holde den i sjakk. Målet er ikke nødvedigvis å bli slank/normalvektig. 

En viktig del med kampen mot overvekt er å hindre at den forverres i generasjonene fremover. Derfor er kunnskap så viktig. Som sagt så vet vi at det er et økonomisk klasseskille som forsterker overvekt. Det er relevant for å forebygge overvekt til barn. De barna som kommer fra slike samfunnslag bør og må derfor "integreres" i lek og samspill med barn og familier fra andre klasselag. Og skoler og samfunnet rundt må legge til rette for å minimere klasseskillet. Forsøk på dette ser vi allerede er igang, via reduserte priser på frukt og grønnsaker, avgift på sukker, osv. De fleste barn skal ha mulighet til å låne både ski og sportsutstyr, enten av skoler eller andre organisasjoner i de fleste nærmiljø. Likevel er idrett dyrt og ingen rettighet blant barn. 

Når fete foreldre stigmatiseres som "dovne, viljesvake" og "uvitende", er det stor risiko for at de trekker seg unna arenaer hvor denne forakten og fordommene er som sterkest, eller mest tydelig. Eksempelvis treningstudio, turer, idrettshaller osv. Foreldre isolerer seg og med dem, barna deres. Og sirkelen gjentar seg. 

Jeg skjønner at dere ikke ser det store bildet når dere sitter her inne dag inn  og dag ut for å kritisere HD.

Det er ikke kritikken mot henne i seg selv jeg har problemer med men retorikken dere bruker.

Det er kommentarer om hennes manglende viljestyrke, og påstander som bygger på fordommer og stigmatisering om at overvektige er viljesvake og dumme. Ko,mbinert med groteske kommentarer om hennes kropp. Mange overvektige ser nok ikke på HD som noe ideal, men de kan finne støtte i at hun fremstår relativt fri for depresjon, er sosialt aktiv (isolerer seg ikke, slik mange overvektige gjør) at hun pynter seg og er aktiv med å trene, forsøke nye ting (slik mange overvektige ikke tørr)

At dere hetser og håner henne for disse forsøkene, er trist. Det er lite "heia-gjeng" å se her inne, men mange "hyener" og "gribber" som sirkler over henne for å se hva hennes neste fall vil bli. 

Endret av veggteppe
  • Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Kollontaj skrev:

@Levina Du er vel enig i disse betraktningene? 

«Det er så tydelig at det er "vanlige" folk som bare ikke liker denne bloggeren. Ja, de leser bloggen uansett hvor dårlig moral og uetisk hun er i følge de, så dobbeltmoralen er tilstede. Man kan jo da undre seg over det..Nå er vel bloggeren såpass herdet og vet hvordan det er inne på dette forumet, at hun ikke affiseres av det, men jeg synes det virkelig ikke er greit at voksne personer holder på å kritisere, komme med nedlatende holdninger til denne bloggeren. 

Det er ikke istand til å ta noen form for selvkritikk på hvordan de holder på, for det å kritisere et annet menneske er helt greit.

Man kan lure på hvordan voksne og noen yngre mennnesker kan gå inn hver dag på et forum og skrive negativt om denne personens gjøren og laden. De snakker om moral og etikk. Hvor er deres egen moral når de snakker nedsettende, spekulerer om denne bloggerens personlighet  og vurderingsevne?  Noen er også mødre, er det gode forbilder? Det er aldri noe positivt som kommer frem, det meste blir tolket og vurdert til noe negativt.

Det at en ung, flott jente bygger om sin egen bedrift og gjør det strålende, kan nok irritere mange.

Jeg opplever at det  er mye jantelov og misunnelse som er tilstede der inne. Det kan være at mange ikke de ikke så bra i sitt eget liv, og at det da føles godt å slå tilbake mot denne personen de er så opptatt av.»

...for det er utdrag av et innlegg du har skrevet om de som kritiserer en annen blogger. 

Jeg ser hvilket nivå du legger deg på. Jeg synes absolutt at den kritikken som handler om hvordan hun fremstiller seg selv på sine so-me kanaler, som jeg og andre har kommet opp med i denne tråden er berettighet. Jeg har tatt opp det som jeg synes er kritikkverdig. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, veggteppe skrev:

@Levina jeg ser du skriver " det er du som sitter på sannheten og svaret. "

- Nei. Ikke JEG. men VITENSKAPELIG DOKUMENTERT FORSKNING

. Det er på tide at dere med så mye bastante meninger om fedme, begynner å lese dere opp! Begynn å argumenter ut ifra fakta, ikke synsing, følelser og antagelser. 

Jeg anbefaler spesielt @Miranda16 @FotbaIlflua og @Levina å lese denne vitenskapelige artikkelen:

https://tidsskriftet.no/2004/08/tema-spiseforstyrrelser/patologisk-overspising-en-oversikt  

Min påstand: "Ekstrem fedme er en lidelse". Utdrag fra artikkelen:

En form for spiseforstyrrelse som ikke klassifiseres som anoreksi eller bulimi kalles patologisk overspising (tvangsspising). Ved patologisk overspising inntar man raskt store mengder mat og har ingen kontroll over matinntaket. Patologisk overspising klassifiseres også som en restgruppe («andre, atypiske spiseforstyrrelser»)

Et lite utdrag for å understreke min påstand 2:  sammenheng mellom depresjon, sosial isolasjon og fedme:

" Stunkard (7) har også pekt på at som ved anoreksi og bulimi er det betydelig psykiatrisk komorbiditet ved patologisk overspising, knyttet til så vel depresjon, rus og angst som personlighetsforstyrrelser.

Jeg er ikke enig i absolutt alt i artikkelen, men drar den frem fordi det er på høy tid at spesielt dere tre begynner å anerkjenne at fedme kan hos mange være en lidelse, og at dere aldri mer kommer med påstander rettet til at det er utelukkende er manglende viljestyrke eller innteligens/mangel på informasjon, som er hovedårsakene til fedme. Dere sprer feilinformasjon, særdeles bastant, og dette bør dere slutte med, ettersom dere skader mer enn dere bidrar.

PÅSTAND 3: FEDME OG OVERVEKT ER MER VANLIG I EN LAVERE SOSIOØKONIMISK KLASSE: 

Dette er ikke noe særlig banebrytende påstand, men den er altså motsagt her i tråden av kunnskapsløse kverulanter, så jeg får vel vise til forskning:

Her er et lite sitat: " 

Flere undersøkelser viser at utdanning og økonomi har betydning for kostholdet. I en studie fra 2010 med over 9000 voksne i Oslo, ble det funnet at jo lengre utdanning, desto større inntak av sunn.

Tall fra Helsedirektoratet i fjor viser også at personer med høy utdanning spiste mer og frukt og grønnsaker enn personer med lav utdanning". https://www.nrk.no/norge/helsemessig-klasseskille-1.11806088 

I USA er dette skillet større, og mye tyder på at det kan vokse også her i Norge, om man ikke tar grep. 

HVORDAN KAN VI FOREBYGGE OVERVEKT ?

Min påstand 4 er at spesielt holdningene dere tre kommer med i tråden (fatshaming, forenkling av virkeligheten "man må bare ha viljestyrke og informasjon" osv) - er særdeles skadelig. Ja den bidrar mer til å skade kampen mot overvekt enn hva den hjelper. Fordi dere stigmatiserer overvektige som dumme og viljesvake. Negative stigma og fordommer mot mennesker med sykdom vet vi at forverrer sykdomsbildet, ikke minimerer. 

Denne påstanden kommer jeg med fordi vi vet nå (takket være forskning) at overspising er en reell lidelse. Og den må behandles og møtes deretter. Det er også høy korrelasjon mellom andre psykiske lidelser (depresjon, angst) for mennesker som lever med dette. 

Å møte ei slik menneskegruppe med forakt, (slik dere gjør) er det siste de trenger. Vi vet (takket være forskning) at sosioøkonomiske klasseskiller fremmer fedme. Løsningen i "a bigger scale" blir dermed 1.) Anerkjenne at overspising er en lidelse og må møtes som det: med forståelse, empati og behandling. Hindre ytterligere sosial isolasjon, depresjon, som er vanlige følger av å negativt stigmatiseres/mobbes/.  Med andre ord: Få bukt på fordommer og negativt stigma. Det gjør vi via å spre informasjon, slik jeg har gjort i denne tråden her. Opplyse dere, rett og slett!

Overspisere må lære seg å leve med lidelsen sin. På samme måte som andre misbrukere gjør. En alkoholiker sier seg å være alkoholiker, bare med sykdommen i sjakk, når vedkommende er tørrlagt. Dvs at de lever med en konstant trang til å drikke som skal bekjempes hver eneste dag. For en overspiser er det nok endel av det samme. En overspiser (som HD) kan være "frisk" i perioder, men har likevel en kamp vedkommende skal bekjempe på daglig basis, som andre uten lidelsen, ikke kjemper. Dermed er min påstand at målet for en overspiser må være å finne strategier som gjør at hen kan leve med sykdommen, og holde den i sjakk. Målet er ikke nødvedigvis å bli slank/normalvektig. 

En viktig del med kampen mot overvekt er å hindre at den forverres i generasjonene fremover. Derfor er kunnskap så viktig. Som sagt så vet vi at det er et økonomisk klasseskille som forsterker overvekt. Det er relevant for å forebygge overvekt til barn. De barna som kommer fra slike samfunnslag bør og må derfor "integreres" i lek og samspill med barn og familier fra andre klasselag. Og skoler og samfunnet rundt må legge til rette for å minimere klasseskillet. Forsøk på dette ser vi allerede er igang, via reduserte priser på frukt og grønnsaker, avgift på sukker, osv. De fleste barn skal ha mulighet til å låne både ski og sportsutstyr, enten av skoler eller andre organisasjoner i de fleste nærmiljø. Likevel er idrett dyrt og ingen rettighet blant barn. 

Når fete foreldre stigmatiseres som "dovne, viljesvake" og "uvitende", er det stor risiko for at de trekker seg unna arenaer hvor denne forakten og fordommene er som sterkest, eller mest tydelig. Eksempelvis treningstudio, turer, idrettshaller osv. Foreldre isolerer seg og med dem, barna deres. Og sirkelen gjentar seg. 

Jeg skjønner at dere ikke ser det store bildet når dere sitter her inne dag inn  og dag ut for å kritisere HD.

Det er ikke kritikken mot henne i seg selv jeg har problemer med men retorikken dere bruker.

Det er kommentarer om hennes manglende viljestyrke, og påstander som bygger på fordommer og stigmatisering om at overvektige er viljesvake og dumme. Ko,mbinert med groteske kommentarer om hennes kropp. Mange overvektige ser nok ikke på HD som noe ideal, men de kan finne støtte i at hun fremstår relativt fri for depresjon, er sosialt aktiv (isolerer seg ikke, slik mange overvektige gjør) at hun pynter seg og er aktiv med å trene, forsøke nye ting (slik mange overvektige ikke tørr)

At dere hetser og håner henne for disse forsøkene, er trist. Det er lite "heia-gjeng" å se her inne, men mange "hyener" og "gribber" som sirkler over henne for å se hva hennes neste fall vil bli. 

Er du istand til å ta innover deg noe av det jeg har skrevet? Min primærkritikk handle om hennes dobbeltkommunikasjon og hvordan hun velger å fremstå i sine kanaler. Dette handler da hverken om forskning eller vitenskap. Nok engang! Kritikk er ikke fatshaming. Du klarer virkelig ikke å se forskjellen på kritikk og hets/ mobbing. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
58 minutter siden, Levina skrev:

Er du istand til å ta innover deg noe av det jeg har skrevet? Min primærkritikk handle om hennes dobbeltkommunikasjon og hvordan hun velger å fremstå i sine kanaler. Dette handler da hverken om forskning eller vitenskap. Nok engang! Kritikk er ikke fatshaming. Du klarer virkelig ikke å se forskjellen på kritikk og hets/ mobbing. 

Kritikken din er jo at hun fremmer og forherliger fedme, som er blank løgn. At hun dobbeltkommuniserer antar jeg kommer av at hun ønsker å få til noe hun ikke klarer.

Klarer du å ta inn over deg at du er endel av en mobb her inne som fremmer fordommer mot overvektige ? 

Endret av veggteppe
  • Liker 21
Skrevet
42 minutter siden, Kollontaj skrev:

«Det er så tydelig at det er "vanlige" folk som bare ikke liker denne bloggeren. Ja, de leser bloggen uansett hvor dårlig moral og uetisk hun er i følge de, så dobbeltmoralen er tilstede. Man kan jo da undre seg over det..Nå er vel bloggeren såpass herdet og vet hvordan det er inne på dette forumet, at hun ikke affiseres av det, men jeg synes det virkelig ikke er greit at voksne personer holder på å kritisere, komme med nedlatende holdninger til denne bloggeren. 

Det er ikke istand til å ta noen form for selvkritikk på hvordan de holder på, for det å kritisere et annet menneske er helt greit.

Man kan lure på hvordan voksne og noen yngre mennnesker kan gå inn hver dag på et forum og skrive negativt om denne personens gjøren og laden. De snakker om moral og etikk. Hvor er deres egen moral når de snakker nedsettende, spekulerer om denne bloggerens personlighet  og vurderingsevne?  Noen er også mødre, er det gode forbilder? Det er aldri noe positivt som kommer frem, det meste blir tolket og vurdert til noe negativt.

Det at en ung, flott jente bygger om sin egen bedrift og gjør det strålende, kan nok irritere mange.

Jeg opplever at det  er mye jantelov og misunnelse som er tilstede der inne. Det kan være at mange ikke de ikke så bra i sitt eget liv, og at det da føles godt å slå tilbake mot denne personen de er så opptatt av.»

...for det er utdrag av et innlegg du har skrevet om de som kritiserer en annen blogger. 

👏 Snakk om å møte seg selv i døra 😂 

Drit i at den forherligede bloggeren gjør alt hun kan for å ødelegge sine barns privatliv og har økt kroppspress blant gravide og barselskvinner som et av sine #goals. Det har vist intet å si så lenge den andre bloggeren er overvektig :rolleyes:

• Liker 21
Skrevet
1 time siden, Levina skrev:

Jeg er jo ikke akkurat overrasket av at du ikke er interessert i hva andre tenker om Helene Drages rolle som influencer og hvordan hun fremstiller seg selv, annet enn at det er du som sitter på sannheten og svaret.  De hersketeknikkene du prøver på preller av meg, så det er sagt. 

Det er så tydelig at fedme er et sensitivt tema å diskutere og at det er mange som er engasjeret av personlige årsaker. Du kommer med en masse forklaringen på årsaker til sin avhengighet. Man må også handle og stå i det, for å kunne klare en livsstilsendring.

Det er mange unnskyldinger og forklaringer Helene Drage har kommet opp med de siste årene. Det er da påfallende at hun ser seg som inspirator for andre overvektige. Nå har hun gått hardt ut med at hun skal ha sukkerstopp og 25 treningsøkter denne måneden. Hva er poenger med å gå så hardt ut, når man vet at man ikke vil lykkes med det.. Det er så mye dobbelkommuniksjon og selvmotsigelser denne bloggerne viser sine i So-Me kanaler, som ihverfall jeg reagerer på, så får det være opp til andre at man velger å lukke øynene for det.

Dette handler ikke om mobbing, fatshaming eller hets for fordi man tar opp kritikkverdige forhold. Men, det er det eneste flere av dere klarer å få ut av kritikken og da kommer man ikke lenger. Så da henvender jeg meg til de som forstår hva dette handler om. 

Var det ikke du som ikke likte hersketeknikker? Hvorfor er vekten til debattantene relevant?

Men kanskje du tar mine innlegg seriøst hvis jeg forteller at jeg er både normalvektig og veltrent. BMIen min har nemlig intet å si for mitt engasjement mot bodyshaming. 

• Liker 19
Skrevet
37 minutter siden, Levina skrev:

Klarer du ikke  å se selv at det du driver med er fatshaming og mobbing?

• Liker 21
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Nå bare ror du. Din primærkritikk de siste dagene har handlet om at Drage forherliger fedme, at det ikke er greit å synes en selv er awesome og sexy (med sykelig overvekt), og at man ikke kan elske en sykelig overvektig kropp fordi det er usunt og sender signal som virker som hvilepute for andre. Når argumentene og meningene dine blir så til de grader plukket fra hverandre og motbevist og tydelig forklart hvor skadelige de er så redigerer du hele historien for du har liksom aldri sagt noe av det der. 

Jeg synes det er kjipt at noen som nekter å ta innover seg kunnskap om området skal mene så mye. Men det er jo greit, det som ikke er greit er at dere sitter og spyr det ut på en så offentlig kanal som her, der mange unge leser det og går hjem og skammer seg og hater seg selv. Og attpåtil skal du nekte noe som helst ansvar for at du sprer kunnskapsløse, skadelige holdninger. 

Endret av Rainstorm
Skrevet
15 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Dette er et diskusjonsforum. Du må tåle at folk skriver her Bidro.

Det er ikke jeg som bestemmer hva som er normalvektig. Det har vært det samme i mange tusen år (sånn ca) og Helene er ikke litt overvektig, men kraftig og da reagerer jeg på at hun lyver om det. Omfavne hele det på ekte.

Jeg forstår at du identifiserer deg med henne og at hun har vært en stor inspirasjon for deg. Det er virkelig bra. Og du skal kunne være stolt over deg selv som menneske selvom du er stor. Du skal ikke skjule deg, og det er fantastisk at HD har vært en hjelp for deg.

Allikavel så må man ikke bli så "fan" at man ikke kan se det som er negativt og. Det er vanlig at slikt skjer, man hyller sitt idol og angriper de som skriver noe imot.

Hersketeknikk sa du?

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, Kollontaj skrev:

Wow, det var egentlig bare pinlig..

• Liker 12
Skrevet (endret)
1 time siden, Inocybe skrev:

👏 Snakk om å møte seg selv i døra 😂 

Drit i at den forherligede bloggeren gjør alt hun kan for å ødelegge sine barns privatliv og har økt kroppspress blant gravide og barselskvinner som et av sine #goals. Det har vist intet å si så lenge den andre bloggeren er overvektig :rolleyes:

Ja, det er helt merkverdig at man forsvarer både juks, løgn og eksponering  av egne barn, mens å være overvektig liksom er kardinalsynd. Det vitner om fullstendig forkvaklede verdier. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 22
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Rainstorm skrev:

Nå bare ror du. Din primærkritikk de siste dagene har handlet om at Drage forherliger fedme, at det ikke er greit å synes en selv er awesome og sexy (med sykelig overvekt), og at man ikke kan elske en sykelig overvektig kropp fordi det er usunt og sender signal som virker som hvilepute for andre. Når argumentene og meningene dine blir så til de grader plukket fra hverandre og motbevist og tydelig forklart hvor skadelige de er så redigerer du hele historien for du har liksom aldri sagt noe av det der. 

Jeg synes det er kjipt at noen som nekter å ta innover seg kunnskap om området skal mene så mye. Men det er jo greit, det som ikke er greit er at dere sitter og spyr det ut på en så offentlig kanal som her, der mange unge leser det og går hjem og skammer seg og hater seg selv. Og attpåtil skal du nekte noe som helst ansvar for at du sprer kunnskapsløse, skadelige holdninger. 

Jeg verken redigerer historien eller ror meg unna noe som helst. Jeg står for alt jeg har skrevet her inne. At andre er uenige, flere av åpenbart personlige årsaker og velger at alt jeg skriver er hets og mobbing, betyr ikke at det jeg ikke skriver er berettighet kritikk. Men, jeg ønsker ikke å gå videre i brukerdebatt. Det er så mye enklere å kritisere budbringeren enn budskapet. 

Endret av Levina
  • Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Levina skrev:

Jeg verken redigerer historien eller ror meg unna noe som helst. Jeg står for alt jeg har skrevet her inne. At andre er uenige, flere av åpenbart personlige årsaker og velger at alt jeg skriver er hets og mobbing, betyr ikke at det jeg ikke skriver er berettighet kritikk. Men, jeg ønsker ikke å gå videre i brukerdebatt. Det er så mye enklere å kritisere budbringeren enn budskapet. 

Det vi andre har gjort er jo nettopp å kritisere budskapet ditt. Budskapet om at HD forherliger fedme ved å like kroppen sin. Du påstår at din primærkritikk er dobbeltkommunikasjon, men de siste dagene har du jo snakket mest om at HD blir en hvilepute for andre overvektige og at det ikke er noe positivt med en overvektig kropp. Hva har det med dobbeltkommunikasjon å gjøre? 

Jeg har spurt deg mange ganger nå men du velger igjen og igjen å overse det, men når tror du man er best i stand til å behandle seg selv bra, og å være sunn, velge godt for seg selv, når man kjenner seg sexy og awesome eller når man får høre at man må ta seg sammen og det viktigste er normalvekt? 

Endret av Rainstorm
Skrevet
13 minutter siden, Levina skrev:

Det er ikke snakk om å være «uenig» med deg men å korrigere feilinformasjonen du sender ut, og informere deg om at du er en del av en mobb som stigmatiserer og skaper fordommer mot en gruppe mennesker du åpenlyst kan veldig lite om. 

• Liker 21
Skrevet
12 minutter siden, Levina skrev:

Det er ganske frekt å hevde at du/budbringeren blir kritisert her. Du får saklige, godt formulerte svar, og så maler du videre på budskapet ditt om at hun dobbeltkommunsierer. Hva i all verden er skadelig med at hun prøver å like seg selv gjennom den prosessen hun går gjennom. Du fremstiller det som om fedme skyldes karakterbrist. Du får gode, saklige argumenter som nyanserer bildet veldig. Og isteden for å ta det til deg og muligens lære noe nytt, så hevder du at levina får kritikk, ikke levinas budskap. Selv om det altså er budskapet ditt som blir møtt på ytterst saklig vis av feks @veggteppe, @Rainstorm og @Birdo

• Liker 21
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Levina skrev:

Og du, hva mener du med at flere «åpenbart er uenig av personlige årsaker» ? 

HVA er de «personlige årsakene»? 

Og på hvilken måte gjør disse «personlige årsakene» vedkommende inhabil til å utale seg? 

Forsøker du å si at de som er uenig med deg selv må være tykke, og at derfor er ikke deres mening valid? 

Er ikke det fatshaming så aner jeg ikke hva som et det. 

Endret av veggteppe
  • Liker 22
Skrevet

Hei Levina. 

Jeg har bedt deg om dette flere ganger tidligere i tråden, så jeg regner ikke med at du har noe svar nå heller, men det bør du igrunn prøve på. Kan du enkelt og greit ramse opp hva som er kritikkverdig med HDs dobbeltkommunikasjon og hvordan hun velger å fremstå i sine kanaler, uten å nevne noe knyttet til vekt? Det er det alle som skriver til deg ser skjønner du, at alt du skriver handler om HDs vekt - ikke om noe annet. 

Jeg har egentlig tenkt at du er lost case, men jeg er glad andre fortsetter å diskutere med deg slik at de som leser tråden ser hvor feil du tar. 

• Liker 22
Skrevet

Så langt jeg har klart å få med meg resonnementet til @Levina baserer hun denne påstanden om dobbeltkommunikasjon først og fremst på at hun ikke klarer å tro på, eller få det til å henge sammen, at Helene Drage både erklærer at hun er glad i seg selv og fonøyd med tilværelsen, OG at hun samtidig jobber, tross flere tilbakeslag, med å gjøre noe med overvekten sin.

Så kompleks kan tydeligvis verden ikke være iflg @Levina, så da dobbeltkommuniserer man, eller lyver, kort og godt.

Hun baserer jo dessuten lesningen sin av bloggen på en konsekvent lesing mellom linjene der hun tillegger bloggeren de motivene hun selv er overbevist om at Drage har, men er uærlig om. Hun later til å ha bestemt seg for at Drage ikke kan tas på ordet. Igjen: Som om bloggeren var et barn. Eller som om tillit til og respekt for en persons integrietet synker proposjonalt med at vedkommendes vekt øker.

• Liker 23
Skrevet
24 minutter siden, Levina skrev:

Nei Levina, du blir ikke møtt med brukerdebatt. Det er ingen som har sagt noe om deg, kun om det du faktisk skriver. Du derimot, antar feks at andre har åpenbart personlige årsaker, noe som jeg tolker som en del av fatshamingen din. "De som skriver her er tjukke, derfor skal vi ikke bry oss om hva de skriver". 

• Liker 22
Skrevet (endret)
39 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det vi andre har gjort er jo nettopp å kritisere budskapet ditt. Budskapet om at HD forherliger fedme ved å like kroppen sin. Du påstår at din primærkritikk er dobbeltkommunikasjon, men de siste dagene har du jo snakket mest om at HD blir en hvilepute for andre overvektige og at det ikke er noe positivt med en overvektig kropp. Hva har det med dobbeltkommunikasjon å gjøre? 

Jeg har spurt deg mange ganger nå men du velger igjen og igjen å overse det, men når tror du man er best i stand til å behandle seg selv bra, og å være sunn, velge godt for seg selv, når man kjenner seg sexy og awesome eller når man får høre at man må ta seg sammen og det viktigste er normalvekt? 

Det siste du skriver har jeg svart på tidligere:

Helene Drage har i hverfall snakket om at hun er sexy og awesome i par år nå, etter at hun gikk opp mange kilo igjen. Hvis det du mener stemmer, så skulle hun ha klart denne livsstilsendringen som hun har snakket om veldig lenge nå, siden hun føler seg så bra med sin egen kropp. Men, ikke noe har skjedd. Hun har ikke behandlet seg bra, i følge det man ser på So-me kanaler.

Hun spiser lite eller veldig få måltider og da gjerne noe lettvint og usunt som pizza eller burgere med masse ost. Dette har hun selv snakket om. Det har vært sjokolade til frokost. Man behandler seg ikke selv bra, hvis man fortsetter å leve på et slikt kosthold. Når hun var syk, så kunne man se 2 potetgull poser ligge foran henne. Man ser på vekten at hun ikke behandler kroppen sin noe bra. Jeg vil tro at hun har gått opp alle de kiloene hun gikk ned, ihverfall når man ser på bilder hvor hun ikke prøver å gjøre seg mindre enn det hun er. 

Det betyr ikke at jeg sier hun er et dårlig menneske og at hun ikke har andre bra egenskaper. Hun klarer heller ikke å komme seg på trening regelmessig og hun er ofte syk og sliten. Så selv om hun på bloggen forteller at hun err så fornøyd med sin egen kropp, så er det så mange ting som viser at det ikke helt stemmer. Jeg har sett programmer om mennesker med fedme og som ønsker å gå ned i vekt. Det er ingen av de som har uttalt at de føler seg så awesome og sexy,  og kun vil gå ned i vekt av helsemessige årsaker. Man må kunne være ærlig om det. Så er det nok mange som ikke ønsker å gå ned i vekt og føler det er helt greit og har det bra med det,  men denne bloggeren her har selv fortalt hvor godt det føltes å blir normalvektig, til hun forandret den historien og mente hun ikke hadde det så bra allikevel. Men, har man det ikke bra med seg selv av andre årsaker, så vil ikke en vektnedgang skyve andre mentale/psykiske utfordringer vekk.

Så det å si at man er sexy og at man elsker kroppen sin har ikke hjulpet henne til en varig livsstilsendring, men kan hende at hennes selvfølelse er bedre nå, som jo er positivt. 

Endret av Levina
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...