Purple Basil Skrevet 9. august 2018 #8881 Del Skrevet 9. august 2018 23 timer siden, Aricia skrev: Og hun er jammen meg ikke den eneste. I denne tråden kritiseres jo ALT ved kroppen til Helene Drage, samt alt hun tar på den (eller kler av den). Alle hennes gjentatte og mislykkede forsøk på å endre kroppen sin blir også gjenstand for kritkk - enten gjør hun ikke nok, eller hun går for hardt ut, eller hun lyver om hvor mye hun egentlig gjør (hun trener nok mindre, og trøstespiser garantert i smug, for det har @Levina regnet på). Drage kritiseres for at hennes manglende kontroll over kroppen sin vil bli en hvilepute for andre overvektige, som vil tro at de kan slække like mye. Hun får skylden for fedmeepidemien blant unge, som takket være HD helt feilaktig vil begynne å akseptere seg selv slik de er, før de har oppnådd godkjent BMI (gud forby). Og så skal hun samtidig kritiseres for at skippertakene hennes der hun faktisk har gått ned i vekt kan virke triggende på de samme overvektige som hun var en hvilepute for?? Jeg blir litt svimmel, kjenner jeg. Helene Drage viser fram en kvinnekropp den vestlige verden forakter og spytter på. Hvordan i himmelens navn skal hun utøve noe press under slike rammebetingelser? Og dessuten: Hvordan skal hun kunne vise fram en slik kropp UTEN å si noe om vekt? Vekten skriker oss jo i øynene, fordi vi kulturelt er så programmert til å henge oss opp i den. Å vise fram en slik kropp, uansett hvordan, vil i vårt samfunn være et statement om vekt uansett, det vil ikke eksistere noen "nøytral" måte å gjøre det på. Og tilslutt til @Levina: Du må slutte å tro at selvforakt genererer helse. Det gjør ikke det, ser du. Uansett hvordan folk ser ut på utsiden. Flott innlegg! Takk for at du tar deg tid til å skrive så bra 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
korallrev Skrevet 9. august 2018 #8882 Del Skrevet 9. august 2018 Det er komisk at HD nærmest beskyldes for å fremme overvekt, akkurat som om et bilde av henne (hvor hun i tillegg - skrekk og gru! - POSERER for å se mindre ut) trigger andre til å hive seg over potetgullposen og sjokoladen for å bli lik henne. Det samme bildet (hvor hun fortsatt poserer, skammelig nok av en person som påstår hun er fornøyd med seg selv!) blir også en hvilepute for andre overvektige, fordi HD jo er fornøyd som hun er - selv om hun tar grep og skal gjennomføre slankeoperasjon. I tillegg går HD hardt ut og havner på smell etter smell, noe som også er feil, fordi hun prøver for hardt, men hvis hun ikke legger nok innsats i det prøver hun ikke nok? Jeg skjønner virkelig ikke logikken her. Og ikke skjønner jeg egentlig helt hvem det er skadelig for, annet enn HD selv, og da synes jeg det er en smålig diskusjon siden det vanskelig kan forsvares at hennes påvirkning som influencer er negativ. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 9. august 2018 #8883 Del Skrevet 9. august 2018 15 timer siden, veggteppe skrev: Tror du virkelig folk i Norge i 2018 ikke vet dette? Tror du virkelig HD, hennes lesere, eller noen andre - ikke - vet -dette......??? Igjen, ja, å opplyse seg er en fin ting. Begynn å opplys degselv om alvorlig misbruk. Selvinnsikt er en fin bil. Eh, hva snakker du om? Selvinnsikt? Alvorlig misbruk? Hvilket misbruk snakker du om? Misbruk av mat? Hva har min selvinnsikt med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 9. august 2018 #8884 Del Skrevet 9. august 2018 7 timer siden, veggteppe skrev: Nettopp. Ingen blir feite over natta. Det tar lang tid å utvikle sykdom. Misbruk. En 16åring har ikke utviklet dette av seg selv. Men skal likevel måtte leve med det resten av livet, mest sannsynlig. Og trenger da å møtes med medmenneskeliget. Ikke forakt. Mulig jeg misforstår deg her, men er det slik at du mener at alle som er overvektige er det pga sykdom? Har du isåfall dokumentasjon på påstanden din? Mange som er overvektige er det fordi de ikke innser hvor mye de faktisk spiser, ikke fordi de misbruker mat. Store og mange porsjoner, mye kalorier, snacks mellom måltider, sukkerholdig brus osv. De fleste aner ikke hvor mye de spiser, og magesekken venner seg til mengden mat den pleier å ta i mot. Åpenbart spiser man mer når man ikke blir mett når man burde bli mett. Det har jeg selv merket, selv om jeg aldri har lidd av sykelig overvekt. Jo mer og større porsjoner jeg spiste, jo mer la jeg på meg. Det er ikke sykdom som gjør det, det er fordi jeg spiste lenge etter jeg ble mett. Beklager å måtte si det; å si at man er overvektig fordi man er syk og ikke kan noe for det kan fort bli en unnskyldning for å ikke ta tak i og gjøre noe med overvekten. Det er jo ingen vits å prøve engang, fordi det er sykdom man bekjemper, ikke vekten i seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 9. august 2018 #8885 Del Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, FotbaIlflua skrev: Mulig jeg misforstår deg her, men er det slik at du mener at alle som er overvektige er det pga sykdom? Har du isåfall dokumentasjon på påstanden din? Mange som er overvektige er det fordi de ikke innser hvor mye de faktisk spiser, ikke fordi de misbruker mat. Store og mange porsjoner, mye kalorier, snacks mellom måltider, sukkerholdig brus osv. De fleste aner ikke hvor mye de spiser, og magesekken venner seg til mengden mat den pleier å ta i mot. Åpenbart spiser man mer når man ikke blir mett når man burde bli mett. Det har jeg selv merket, selv om jeg aldri har lidd av sykelig overvekt. Jo mer og større porsjoner jeg spiste, jo mer la jeg på meg. Det er ikke sykdom som gjør det, det er fordi jeg spiste lenge etter jeg ble mett. Beklager å måtte si det; å si at man er overvektig fordi man er syk og ikke kan noe for det kan fort bli en unnskyldning for å ikke ta tak i og gjøre noe med overvekten. Det er jo ingen vits å prøve engang, fordi det er sykdom man bekjemper, ikke vekten i seg selv. Men denne tråden handler om Helene, og hun har selv sagt at hun har slitt/sliter med overspising. Og det er en sykdom. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 9. august 2018 #8886 Del Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Birdo skrev: Men denne tråden handler om Helene, og hun har selv sagt at hun har slitt/sliter med overspising. Og det er en sykdom. Det skjønner jeg, men Veggteppe snakker om overvekt generelt, slik jeg tolker innleggene. Om Helene lider av overspising, som i hovedsak er psykisk betinget, vil en operasjon hjelpe? En operasjon vil vel ikke eliminere tankemønsteret til en som lider av sykelig overspising? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 10. august 2018 #8887 Del Skrevet 10. august 2018 6 timer siden, Luka_S skrev: @veggteppe @Aricia @Porcelain @Kollontaj @pøbelsara @Rainstorm Skulle ønske jeg kunne plusse innleggene deres tusen ganger! 👏👏👏 Samme her! 🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 10. august 2018 #8888 Del Skrevet 10. august 2018 2 timer siden, FotbaIlflua skrev: Det skjønner jeg, men Veggteppe snakker om overvekt generelt, slik jeg tolker innleggene. Om Helene lider av overspising, som i hovedsak er psykisk betinget, vil en operasjon hjelpe? En operasjon vil vel ikke eliminere tankemønsteret til en som lider av sykelig overspising? Dette kan ingen her inne svare på, det er mellom Helene og legen(e). Hun hadde nok ikke fått operasjon om det ikke var berettiget😊 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8889 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) 4 timer siden, FotbaIlflua skrev: Mulig jeg misforstår deg her, men er det slik at du mener at alle som er overvektige er det pga sykdom? Har du isåfall dokumentasjon på påstanden din? Mange som er overvektige er det fordi de ikke innser hvor mye de faktisk spiser, ikke fordi de misbruker mat. Store og mange porsjoner, mye kalorier, snacks mellom måltider, sukkerholdig brus osv. De fleste aner ikke hvor mye de spiser, og magesekken venner seg til mengden mat den pleier å ta i mot. Åpenbart spiser man mer når man ikke blir mett når man burde bli mett. Det har jeg selv merket, selv om jeg aldri har lidd av sykelig overvekt. Jo mer og større porsjoner jeg spiste, jo mer la jeg på meg. Det er ikke sykdom som gjør det, det er fordi jeg spiste lenge etter jeg ble mett. Beklager å måtte si det; å si at man er overvektig fordi man er syk og ikke kan noe for det kan fort bli en unnskyldning for å ikke ta tak i og gjøre noe med overvekten. Det er jo ingen vits å prøve engang, fordi det er sykdom man bekjemper, ikke vekten i seg selv. Du svarer jo på ditt eget spørsmål her. Du har selv spist for mye, og moderert deg da du merket at det var uheldig. Det er normalt. Det kan du sammenligne med å drikke litt for mye, man merker seg det, og modererer seg. Ekstrem fedme og ekstrem overvekt, er ikke fordi folk «ikke forstår at de spiser litt mer enn ellers», men fordi de misbruker mat. Det kan sammenlignes med alkoholisme. HD oppdaget i likhet med deg at hun spiste for mye. Dere begge forstår inntektuelt det samme. De aller fleste gjennogår samme prosess som du gjorde: spiser for mye, og forsøker på ett (eller flere) tidspunkt å redusere eller stagnere overvekten. De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Ærlig talt. Både HD og Erna Solberg, har andre problemer med mat, enn manglende viljestyrke og kunnskap om ernæring. Det er fullstendig normalt å øke ltt i vekt, og moderere seg. Det er hva majoriteten gjør. Også de som kanskje bærer på 5-10 kg for mye. Når man begynner å bikke 50kilo for mye, så er oddsen stor at vedkommende har et litt mer kompleks og utfordrende problem. Mest sannsynlig har man forsøkt å moderert seg og klart dette til en viss grad, for å se at problemet forverres. Det er den ganske samme prosessen, som alkoholikere og andre misbrukere gjennomgår. De aller fleste, selv de med liten erfaring om alkoholisme, skjønner at problemet strekker seg forbi mangel på kunnskap og viljestyrke. Også de som har i perioder drukket litt for mye, skjønner at det er nok dypere problemer som skiller mellom demselv, og en «hardcore» alkis. Med den forståelsen kommer også en form for ydmykhet og medmenneskelighet, med den alkoholiserte. Man skjønner at det hjelper neppe å belære vedkommende om helsefølgende med Alkoholisme. Man skjønner at det nytter lite å be personen «ta seg sammen». Man skjønner at den innsikten man har ikke er tilstrekkelig i så komplekse tilfeller. Og ens egen erfaring er nok ikke så relevant her. Du spør om en slankeoperasjon vil hjelpe mot misbruk. Som jeg sa tidligere finnes det studier som viser at det er en forekomst av alkoholmisbruk blant overvektsopererte. Så nei, jeg tror ikke operasjonen i seg selv fikser problemet. Fedmekirkurgi er såpass nytt at langtidseffekten finnes det få studier om. Men det er klart at enkelte har tilbakefall. Så fedmekirkurgi er ingen fasit på overvektsproblemet det heller. Det er ikke noe perfekt løsning. Men det er kanskje noe av det beste vi har, per dags dato. Om vi skal sammenligne med alkoholikeren, så vil man kunne medisinere for å forsøke å fjerne noe av misbruket. Men heller ikke medisiner har vist seg å være en garanti for suksess. —— Jeg nevnte Kate Moss tidligere i tråden, og sa at HD ville hatt mer respekt og mindre kritikk om hun var narkoman fremfor tykk. Det var ikke spøk men fakta. HD får kritikk i tråden her for å være et usunt forbilde og en dårlig influencer fordi hun er tykk. Det er jo usunt må vite. Hvor sunn tror du egentlig kroppen til Kate Moss er? Og hvem er den største influenceren og mest sannsynlig det største forbilde for kropp, hos unge jenter? Kate eller Helene? Jeg fikk også en beskjed i tråden om å lese meg opp om helsekonselvensene ved overvekt, og dødsfall skyldes overvekt. Det er riktig at livsstilssykdommer er hva som tar livet av de fleste i den vestlige verden idag. Og disse livsstilssykdommene er da for eksempel hjerte og karsykdommer. Men hva er gjennomsnittsalderen da, til disse som dør av det? 70 år? 80 ? Og hva er gjennomsnittsalderen til de som lider av undervekt, evnt. rusmisbruk for å holde vekta nede? 40 år? 50? studier viser at de med noen kilo for mye, lever faktisk lengst. Jeg synes dere som kommer med disse belærende kommentarene om HD og generelt omtaler henne som en dårlig influencer fremstår både uvitende og hykleriske. Kunnskapsløse. rett og slett. Endret 10. august 2018 av veggteppe 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 10. august 2018 #8890 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) På 9.8.2018 den 17.08, veggteppe skrev: Hvem skal stille disse kravene? Du? Til en fremmed? Om man går i behandling stilles det krav. Men man må selv ønske hjelp for at det skal ha en effekt. Det nytter lite å stille krav til noen som ikke selv mentalt er kommet dithen at de er forberedt på det. Stiller man krav må man også ha kompetanse til å forvalte ansvaret som følger med. Mange gjør det bra i behandling. Problemet oppstår når de skal stå på egne ben. En alkoholiker tar mer skade av gjentatte avrusninger (det er en massiv påkjenning for kroppen) på samme måte tror jeg overvektige som går opp og ned i vekt (jojo slankere) kan skade kroppen mer enn noen som er stabilt overvektig. Det er vel forskning som indikerer dette også, mener jeg å ha lest. Det nytter lite å stille krav av en fremmed som ikke selv er klar for å ta tak i sykdommen sin, og når man selv ikke hverken har kompetanse eller erfaring til å påta seg ansvaret som kommer med dette «kravet». Derfor mener jeg det du sier her er bare tøv. Skal du stille krav, fra HD? Eller andre overvektige? Andre misbrukere? Eller kun de som er maktmisbrukere? Lite gjennomtenkt påstand. Hva om man har god selvinnsikt, gjør det bra i behandling og er innstilt på å bli frisk- men likevel ikke greier å ta råd ut i praksis? Ikke fordi man ikke vil, men fordi man glemmer det akkurat når situasjonen oppstår? Fordi man har så fullt i hodet at man ikke en gang klarer å få med seg det behandler sier fordi det er for mange ord? Endret 3. desember 2018 av Jegskulleønskeat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 10. august 2018 #8891 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) 4 timer siden, veggteppe skrev: Du svarer jo på ditt eget spørsmål her. Du har selv spist for mye, og moderert deg da du merket at det var uheldig. Det er normalt. Det kan du sammenligne med å drikke litt for mye, man merker seg det, og modererer seg. Ekstrem fedme og ekstrem overvekt, er ikke fordi folk «ikke forstår at de spiser litt mer enn ellers», men fordi de misbruker mat. Det kan sammenlignes med alkoholisme. HD oppdaget i likhet med deg at hun spiste for mye. Dere begge forstår inntektuelt det samme. De aller fleste gjennogår samme prosess som du gjorde: spiser for mye, og forsøker på ett (eller flere) tidspunkt å redusere eller stagnere overvekten. De som er over 50 kg overvektig er ikke det utelukkende fordi de «innser ikke hvor mye de spiser». Det er fordi korrigeringsprosessen, er for vanskelig for dem. Det virker som at du og mange med deg antar at da mangler disse folka viljestyrke. Og at siden du har klart dette må din viljestyrke på magisk vis være bedre enn deres, og de må se til å «ta seg sammen». Forbedre viljestyrken sin. Tror du virkelig at mennesker som for eksempel Erna Solberg mangler viljestyrke? Eller at hun er for uintelligent til å forstå at hun spiser for mye? At det er hennes kognitive egenskaper som svikter? Men du derimot, som ikke er overvektig, er i en annen liga her? Ærlig talt. Både HD og Erna Solberg, har andre problemer med mat, enn manglende viljestyrke og kunnskap om ernæring. Det er fullstendig normalt å øke ltt i vekt, og moderere seg. Det er hva majoriteten gjør. Også de som kanskje bærer på 5-10 kg for mye. Når man begynner å bikke 50kilo for mye, så er oddsen stor at vedkommende har et litt mer kompleks og utfordrende problem. Mest sannsynlig har man forsøkt å moderert seg og klart dette til en viss grad, for å se at problemet forverres. Det er den ganske samme prosessen, som alkoholikere og andre misbrukere gjennomgår. De aller fleste, selv de med liten erfaring om alkoholisme, skjønner at problemet strekker seg forbi mangel på kunnskap og viljestyrke. Også de som har i perioder drukket litt for mye, skjønner at det er nok dypere problemer som skiller mellom demselv, og en «hardcore» alkis. Med den forståelsen kommer også en form for ydmykhet og medmenneskelighet, med den alkoholiserte. Man skjønner at det hjelper neppe å belære vedkommende om helsefølgende med Alkoholisme. Man skjønner at det nytter lite å be personen «ta seg sammen». Man skjønner at den innsikten man har ikke er tilstrekkelig i så komplekse tilfeller. Og ens egen erfaring er nok ikke så relevant her. Du spør om en slankeoperasjon vil hjelpe mot misbruk. Som jeg sa tidligere finnes det studier som viser at det er en forekomst av alkoholmisbruk blant overvektsopererte. Så nei, jeg tror ikke operasjonen i seg selv fikser problemet. Fedmekirkurgi er såpass nytt at langtidseffekten finnes det få studier om. Men det er klart at enkelte har tilbakefall. Så fedmekirkurgi er ingen fasit på overvektsproblemet det heller. Det er ikke noe perfekt løsning. Men det er kanskje noe av det beste vi har, per dags dato. Om vi skal sammenligne med alkoholikeren, så vil man kunne medisinere for å forsøke å fjerne noe av misbruket. Men heller ikke medisiner har vist seg å være en garanti for suksess. —— Jeg nevnte Kate Moss tidligere i tråden, og sa at HD ville hatt mer respekt og mindre kritikk om hun var narkoman fremfor tykk. Det var ikke spøk men fakta. HD får kritikk i tråden her for å være et usunt forbilde og en dårlig influencer fordi hun er tykk. Det er jo usunt må vite. Hvor sunn tror du egentlig kroppen til Kate Moss er? Og hvem er den største influenceren og mest sannsynlig det største forbilde for kropp, hos unge jenter? Kate eller Helene? Jeg fikk også en beskjed i tråden om å lese meg opp om helsekonselvensene ved overvekt, og dødsfall skyldes overvekt. Det er riktig at livsstilssykdommer er hva som tar livet av de fleste i den vestlige verden idag. Og disse livsstilssykdommene er da for eksempel hjerte og karsykdommer. Men hva er gjennomsnittsalderen da, til disse som dør av det? 70 år? 80 ? Og hva er gjennomsnittsalderen til de som lider av undervekt, evnt. rusmisbruk for å holde vekta nede? 40 år? 50? studier viser at de med noen kilo for mye, lever faktisk lengst. Jeg synes dere som kommer med disse belærende kommentarene om HD og generelt omtaler henne som en dårlig influencer fremstår både uvitende og hykleriske. Kunnskapsløse. rett og slett. Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor man er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt. Men, det er ingen unnskyldning for at man ikke skal kunne gjøre en endring, selv om det er vanskelig. Det gjelder allle som har et avhengighetsproblem. Det er mange overvektig som klarer å gå ned i vekt hvert år. Mange gjør det ved at de forandrer kosthold, begynner og trener og forandrer sin tankegang. Det er faktisk mulig, men det krever en innsats. Men, det man vet i dag er at bypass/ sleeve, eller det man kaller slankeoperasjon har best effekt på en varig vektnedgang på overvektige. Så er det også veldig mange overvektige som ikke ønsker hjelp til en vektnedgang av ulike årsaker og ikke klarer å gå ned i vekt, til de da opplever en tidligere død. Så det sier seg selv at det er da ikke 70-80 årene man dør, men mye tidligere. Så må du nok engang prøve å lese deg opp på hvorfor jeg har vært kritisk til hvordan hun fremstår i sine So- Me kanaler. Jeg ønsker ikke å gjenta hva jeg tidligere har skrevet. Endret 10. august 2018 av Levina 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattivatti Skrevet 10. august 2018 #8892 Del Skrevet 10. august 2018 5 minutter siden, Levina skrev: Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor man er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt. Men, det er ingen unnskyldning for at man ikke skal kunne gjøre en endring, selv om det er vanskelig. Det gjelder allle som har et avhengighetsproblem. Det er mange overvektig som klarer å gå ned i vekt hvert år. Mange gjør det ved at de forandrer kosthold, begynner og trener og forandrer sin tankegang. Det er faktisk mulig, men det krever en innsats. Men, det man vet i dag er at bypass/ sleeve, eller det man kaller slankeoperasjon har best effekt på en varig vektnedgang på overvektige. Så er det også veldig mange overvektige som ikke ønsker hjelp til en vektnedgang av ulike årsaker og ikke klarer å gå ned i vekt, til de da opplever en tidligere død. Så det sier seg selv at det er da ikke 70-80 årene man dør, men mye tidligere. Så må du nok engang prøve å lese deg opp på hvorfor jeg har vært kritisk til hvordan hun fremstår i sine So- Me kanaler. Jeg ønsker ikke å gjenta hva jeg tidligere har skrevet. I følge en forskningsartikler skrevet i legetidsskriften The Lancet i 2016 dør overvektige 1-10år tidligere en andre. Det vil vel si at de helt fint kan leve til de er 70-75år? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 10. august 2018 #8893 Del Skrevet 10. august 2018 3 minutter siden, Ryuk skrev: I følge en forskningsartikler skrevet i legetidsskriften The Lancet i 2016 dør overvektige 1-10år tidligere en andre. Det vil vel si at de helt fint kan leve til de er 70-75år? De dør tidligere ved at de er overvektige enn hvis de ikke hadde overvektige. Hva er poenger ditt? At det ikke er et så stort samfunnsproblem allikevel. Men, det er det. Det er vel ingen som ønsker å få hjerte/ kar sykdommer, diabetes eller kreft, som faktisk øker sjansen ved overvekt, ikke bare fedme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 10. august 2018 #8894 Del Skrevet 10. august 2018 26 minutter siden, Levina skrev: Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor man er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt. Men, det er ingen unnskyldning for at man ikke skal kunne gjøre en endring, selv om det er vanskelig. Det gjelder allle som har et avhengighetsproblem. Det er mange overvektig som klarer å gå ned i vekt hvert år. Mange gjør det ved at de forandrer kosthold, begynner og trener og forandrer sin tankegang. Det er faktisk mulig, men det krever en innsats. Men, det man vet i dag er at bypass/ sleeve, eller det man kaller slankeoperasjon har best effekt på en varig vektnedgang på overvektige. Så er det også veldig mange overvektige som ikke ønsker hjelp til en vektnedgang av ulike årsaker og ikke klarer å gå ned i vekt, til de da opplever en tidligere død. Så det sier seg selv at det er da ikke 70-80 årene man dør, men mye tidligere. Så må du nok engang prøve å lese deg opp på hvorfor jeg har vært kritisk til hvordan hun fremstår i sine So- Me kanaler. Jeg ønsker ikke å gjenta hva jeg tidligere har skrevet. Det er jo nettopp det Helene prøver på, men så fort hun forteller om en plan så blir den planen revet ifra hverandre her inne og skadefryden kommer frem i sekundet hun trår feil. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 10. august 2018 #8895 Del Skrevet 10. august 2018 6 minutter siden, Levina skrev: Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor man er overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt. Men, det er ingen unnskyldning for at man ikke skal kunne gjøre en endring, selv om det er vanskelig. Det gjelder allle som har et avhengighetsproblem. Det er mange overvektig som klarer å gå ned i vekt hvert år. Mange gjør det ved at de forandrer kosthold, begynner og trener og forandrer sin tankegang. Det er faktisk mulig, men det krever en innsats. Men, det man vet i dag er at bypass/ sleeve, eller det man kaller slankeoperasjon har best effekt på en varig vektnedgang på overvektige. Så er det også veldig mange overvektige som ikke ønsker hjelp til en vektnedgang av ulike årsaker og ikke klarer å gå ned i vekt, til de da opplever en tidligere død. Så det sier seg selv at det er da ikke 70-80 årene man dør, men mye tidligere. Så må du nok engang prøve å lese deg opp på hvorfor jeg har vært kritisk til hvordan hun fremstår i sine So- Me kanaler. Jeg ønsker ikke å gjenta hva jeg tidligere har skrevet. Det er klart at man skal forsøke. Hele HD sin eksistens som blogger og trådens opphav her, kommer jo av HD sine forsøk. Både vellyktede og mislykkede. Det blir veldig ironisk at du igjen skal komme med stråmann og formynderi: « det er ingen unnskyldning for å ikke prøve». Men la meg oppklare stråmannen din for deg nok en gang: ingen har sagt at man ikke skal forsøke. Sånn. Håper du fikk det inn. Det hadde vært veldig artig å se deg eller noen andre argumentere med noe annet enn stråmenn. For det er alt dere bygger kritikken og forakten på: stråmanm 1.) «Helene forherliger fedme» - Ingen kan bevise noe slikt fordi det er en løgn. Stråmann 2.) « HD Bagatelliserer overvekt» - ingen kan bevise noe slikt fordi der er løgn. Din nye stråmann 3.) « veldig mange overvektige ønsker ikke hjelp». - Det finnes vel knapt noen industri som er så massiv som slanke og livsstilsprodukter og programmer. Så igjen. Løgn. Din nye stråmann nr 4.) «Årsaksammenheng er ingen unnskyldning til å ikke prøve» - Nei, såklart ikke. Det virker som du blander mellom «forklaring» og «unnskyldning». La meg oppklare for deg: «En unnskyldning for å ikke gjøre noe» betyr at man bruker et argument/teori/påstand/årsakssammenheng for å ikke å forsøke å gjøre endring (for eksempel bli rusfri) «en forklaring» er å se på ulike faktorer som forklarer hvorfor tilstand x har oppstått i utgangspunktet, og hvorfor forsøket man gjorde muligens ikke lykkes. Om forskere ikke var interessert i årsakssammenheng (som er forklaringer på ting) så ville vi vært veldig kunnskapsløse. Det er også gjennom å bryte ned ting og se på forklaringer, man kan finne bedre løsninger. For eksempel kan det være mange former for andre psykiske lidelser (angst, depresjon, selvskading, sosial isolasjon, og misbruk) - som skyldes seksuelle misbruk mot barn/overgrep/voldtekt. Eller omsorgssvikt, grov mobbing. Kansje en kombinasjon av alt det overnevnte. Dette er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være viktig for individet selv å se på årsakssammenhengen og dermed forklaringen på lidelsen sin. Men, det betyr såklart ikke at vedkommende ikke skal prøve. Tvert imot: Det kan være langt lettere å prøve, når man forstår at problemet man sliter med, oppsto i en kontekst. Og skyldes derfor ikke at man er dum eller viljesvak (slik du så inderlig ønsker å påstå) - men at man opplevde noe grusomt som gjorde at man mistet kontroll over noe, og/eller utviklet en forsvarsmekanisme. Når man aksepterer at man hverken er dum eller viljesvak (selv om man møter en mobb med mennesker som gjerne vil tre det stemplet ned over hodet på en, slike som deg..) - så kan det være langt lettere å forstå segselv og bevisstgjøres sine ressurser, ikke begrensinger. Og ta ibruk de ressursene. Til sist ser jeg at du, arrogant nok, ber meg «lese meg opp for å forstå hva du tenker». Hva du tenker og føler, driter jeg i. Du kan velge å ikke forstå. Jeg tror ikke du er særlig mye mer belest enn noen andre i denne tråden. Lite du har skrevet bevitner det. Det er kun stråmann du har kommet med, bygget på uvitenhet rett og slett. Og alle argumentene dine har blitt fullstendig revet i filler, iløpet av de siste dagene. Og ærlig talt så skriver jeg ikke til deg. Jeg skriver til de 30-40 personene som har kjørt på med likes de siste dagene og bidratt til å ta avstand og oppgjør med alt oppgulpet og fatshamingen i denne tråden. Alle oss som er drittlei av at det gulpes opp så mye uvitenhet, hat og shame mot et enkelt menneske, utelukkende fordi vedkommende er overvektig. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 10. august 2018 #8896 Del Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, veggteppe skrev: Det er klart at man skal forsøke. Hele HD sin eksistens som blogger og trådens opphav her, kommer jo av HD sine forsøk. Både vellyktede og mislykkede. Det blir veldig ironisk at du igjen skal komme med stråmann og formynderi: « det er ingen unnskyldning for å ikke prøve». Men la meg oppklare stråmannen din for deg nok en gang: ingen har sagt at man ikke skal forsøke. Sånn. Håper du fikk det inn. Det hadde vært veldig artig å se deg eller noen andre argumentere med noe annet enn stråmenn. For det er alt dere bygger kritikken og forakten på: stråmanm 1.) «Helene forherliger fedme» - Ingen kan bevise noe slikt fordi det er en løgn. Stråmann 2.) « HD Bagatelliserer overvekt» - ingen kan bevise noe slikt fordi der er løgn. Din nye stråmann 3.) « veldig mange overvektige ønsker ikke hjelp». - Det finnes vel knapt noen industri som er så massiv som slanke og livsstilsprodukter og programmer. Så igjen. Løgn. Din nye stråmann nr 4.) «Årsaksammenheng er ingen unnskyldning til å ikke prøve» - Nei, såklart ikke. Det virker som du blander mellom «forklaring» og «unnskyldning». La meg oppklare for deg: «En unnskyldning for å ikke gjøre noe» betyr at man bruker et argument/teori/påstand/årsakssammenheng for å ikke å forsøke å gjøre endring (for eksempel bli rusfri) «en forklaring» er å se på ulike faktorer som forklarer hvorfor tilstand x har oppstått i utgangspunktet, og hvorfor forsøket man gjorde muligens ikke lykkes. Om forskere ikke var interessert i årsakssammenheng (som er forklaringer på ting) så ville vi vært veldig kunnskapsløse. Det er også gjennom å bryte ned ting og se på forklaringer, man kan finne bedre løsninger. For eksempel kan det være mange former for andre psykiske lidelser (angst, depresjon, selvskading, sosial isolasjon, og misbruk) - som skyldes seksuelle misbruk mot barn/overgrep/voldtekt. Eller omsorgssvikt, grov mobbing. Kansje en kombinasjon av alt det overnevnte. Dette er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være viktig for individet selv å se på årsakssammenhengen og dermed forklaringen på lidelsen sin. Men, det betyr såklart ikke at vedkommende ikke skal prøve. Tvert imot: Det kan være langt lettere å prøve, når man forstår at problemet man sliter med, oppsto i en kontekst. Og skyldes derfor ikke at man er dum eller viljesvak (slik du så inderlig ønsker å påstå) - men at man opplevde noe grusomt som gjorde at man mistet kontroll over noe, og/eller utviklet en forsvarsmekanisme. Når man aksepterer at man hverken er dum eller viljesvak (selv om man møter en mobb med mennesker som gjerne vil tre det stemplet ned over hodet på en, slike som deg..) - så kan det være langt lettere å forstå segselv og bevisstgjøres sine ressurser, ikke begrensinger. Og ta ibruk de ressursene. Til sist ser jeg at du, arrogant nok, ber meg «lese meg opp for å forstå hva du tenker». Hva du tenker og føler, driter jeg i. Du kan velge å ikke forstå. Jeg tror ikke du er særlig mye mer belest enn noen andre i denne tråden. Lite du har skrevet bevitner det. Det er kun stråmann du har kommet med, bygget på uvitenhet rett og slett. Og alle argumentene dine har blitt fullstendig revet i filler, iløpet av de siste dagene. Og ærlig talt så skriver jeg ikke til deg. Jeg skriver til de 30-40 personene som har kjørt på med likes de siste dagene og bidratt til å ta avstand og oppgjør med alt oppgulpet og fatshamingen i denne tråden. Alle oss som er drittlei av at det gulpes opp så mye uvitenhet, hat og shame mot et enkelt menneske, utelukkende fordi vedkommende er overvektig. 👏👏👏👏👏👏👏 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 10. august 2018 #8897 Del Skrevet 10. august 2018 @veggteppe !! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birdo Skrevet 10. august 2018 #8898 Del Skrevet 10. august 2018 41 minutter siden, veggteppe skrev: Det er klart at man skal forsøke. Hele HD sin eksistens som blogger og trådens opphav her, kommer jo av HD sine forsøk. Både vellyktede og mislykkede. Det blir veldig ironisk at du igjen skal komme med stråmann og formynderi: « det er ingen unnskyldning for å ikke prøve». Men la meg oppklare stråmannen din for deg nok en gang: ingen har sagt at man ikke skal forsøke. Sånn. Håper du fikk det inn. Det hadde vært veldig artig å se deg eller noen andre argumentere med noe annet enn stråmenn. For det er alt dere bygger kritikken og forakten på: stråmanm 1.) «Helene forherliger fedme» - Ingen kan bevise noe slikt fordi det er en løgn. Stråmann 2.) « HD Bagatelliserer overvekt» - ingen kan bevise noe slikt fordi der er løgn. Din nye stråmann 3.) « veldig mange overvektige ønsker ikke hjelp». - Det finnes vel knapt noen industri som er så massiv som slanke og livsstilsprodukter og programmer. Så igjen. Løgn. Din nye stråmann nr 4.) «Årsaksammenheng er ingen unnskyldning til å ikke prøve» - Nei, såklart ikke. Det virker som du blander mellom «forklaring» og «unnskyldning». La meg oppklare for deg: «En unnskyldning for å ikke gjøre noe» betyr at man bruker et argument/teori/påstand/årsakssammenheng for å ikke å forsøke å gjøre endring (for eksempel bli rusfri) «en forklaring» er å se på ulike faktorer som forklarer hvorfor tilstand x har oppstått i utgangspunktet, og hvorfor forsøket man gjorde muligens ikke lykkes. Om forskere ikke var interessert i årsakssammenheng (som er forklaringer på ting) så ville vi vært veldig kunnskapsløse. Det er også gjennom å bryte ned ting og se på forklaringer, man kan finne bedre løsninger. For eksempel kan det være mange former for andre psykiske lidelser (angst, depresjon, selvskading, sosial isolasjon, og misbruk) - som skyldes seksuelle misbruk mot barn/overgrep/voldtekt. Eller omsorgssvikt, grov mobbing. Kansje en kombinasjon av alt det overnevnte. Dette er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være viktig for individet selv å se på årsakssammenhengen og dermed forklaringen på lidelsen sin. Men, det betyr såklart ikke at vedkommende ikke skal prøve. Tvert imot: Det kan være langt lettere å prøve, når man forstår at problemet man sliter med, oppsto i en kontekst. Og skyldes derfor ikke at man er dum eller viljesvak (slik du så inderlig ønsker å påstå) - men at man opplevde noe grusomt som gjorde at man mistet kontroll over noe, og/eller utviklet en forsvarsmekanisme. Når man aksepterer at man hverken er dum eller viljesvak (selv om man møter en mobb med mennesker som gjerne vil tre det stemplet ned over hodet på en, slike som deg..) - så kan det være langt lettere å forstå segselv og bevisstgjøres sine ressurser, ikke begrensinger. Og ta ibruk de ressursene. Til sist ser jeg at du, arrogant nok, ber meg «lese meg opp for å forstå hva du tenker». Hva du tenker og føler, driter jeg i. Du kan velge å ikke forstå. Jeg tror ikke du er særlig mye mer belest enn noen andre i denne tråden. Lite du har skrevet bevitner det. Det er kun stråmann du har kommet med, bygget på uvitenhet rett og slett. Og alle argumentene dine har blitt fullstendig revet i filler, iløpet av de siste dagene. Og ærlig talt så skriver jeg ikke til deg. Jeg skriver til de 30-40 personene som har kjørt på med likes de siste dagene og bidratt til å ta avstand og oppgjør med alt oppgulpet og fatshamingen i denne tråden. Alle oss som er drittlei av at det gulpes opp så mye uvitenhet, hat og shame mot et enkelt menneske, utelukkende fordi vedkommende er overvektig. 👏🏻 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 10. august 2018 #8899 Del Skrevet 10. august 2018 20 minutter siden, veggteppe skrev: Det er klart at man skal forsøke. Hele HD sin eksistens som blogger og trådens opphav her, kommer jo av HD sine forsøk. Både vellyktede og mislykkede. Det blir veldig ironisk at du igjen skal komme med stråmann og formynderi: « det er ingen unnskyldning for å ikke prøve». Men la meg oppklare stråmannen din for deg nok en gang: ingen har sagt at man ikke skal forsøke. Sånn. Håper du fikk det inn. Det hadde vært veldig artig å se deg eller noen andre argumentere med noe annet enn stråmenn. For det er alt dere bygger kritikken og forakten på: stråmanm 1.) «Helene forherliger fedme» - Ingen kan bevise noe slikt fordi det er en løgn. Stråmann 2.) « HD Bagatelliserer overvekt» - ingen kan bevise noe slikt fordi der er løgn. Din nye stråmann 3.) « veldig mange overvektige ønsker ikke hjelp». - Det finnes vel knapt noen industri som er så massiv som slanke og livsstilsprodukter og programmer. Så igjen. Løgn. Din nye stråmann nr 4.) «Årsaksammenheng er ingen unnskyldning til å ikke prøve» - Nei, såklart ikke. Det virker som du blander mellom «forklaring» og «unnskyldning». La meg oppklare for deg: «En unnskyldning for å ikke gjøre noe» betyr at man bruker et argument/teori/påstand/årsakssammenheng for å ikke å forsøke å gjøre endring (for eksempel bli rusfri) «en forklaring» er å se på ulike faktorer som forklarer hvorfor tilstand x har oppstått i utgangspunktet, og hvorfor forsøket man gjorde muligens ikke lykkes. Om forskere ikke var interessert i årsakssammenheng (som er forklaringer på ting) så ville vi vært veldig kunnskapsløse. Det er også gjennom å bryte ned ting og se på forklaringer, man kan finne bedre løsninger. For eksempel kan det være mange former for andre psykiske lidelser (angst, depresjon, selvskading, sosial isolasjon, og misbruk) - som skyldes seksuelle misbruk mot barn/overgrep/voldtekt. Eller omsorgssvikt, grov mobbing. Kansje en kombinasjon av alt det overnevnte. Dette er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være viktig for individet selv å se på årsakssammenhengen og dermed forklaringen på lidelsen sin. Men, det betyr såklart ikke at vedkommende ikke skal prøve. Tvert imot: Det kan være langt lettere å prøve, når man forstår at problemet man sliter med, oppsto i en kontekst. Og skyldes derfor ikke at man er dum eller viljesvak (slik du så inderlig ønsker å påstå) - men at man opplevde noe grusomt som gjorde at man mistet kontroll over noe, og/eller utviklet en forsvarsmekanisme. Når man aksepterer at man hverken er dum eller viljesvak (selv om man møter en mobb med mennesker som gjerne vil tre det stemplet ned over hodet på en, slike som deg..) - så kan det være langt lettere å forstå segselv og bevisstgjøres sine ressurser, ikke begrensinger. Og ta ibruk de ressursene. Til sist ser jeg at du, arrogant nok, ber meg «lese meg opp for å forstå hva du tenker». Hva du tenker og føler, driter jeg i. Du kan velge å ikke forstå. Jeg tror ikke du er særlig mye mer belest enn noen andre i denne tråden. Lite du har skrevet bevitner det. Det er kun stråmann du har kommet med, bygget på uvitenhet rett og slett. Og alle argumentene dine har blitt fullstendig revet i filler, iløpet av de siste dagene. Og ærlig talt så skriver jeg ikke til deg. Jeg skriver til de 30-40 personene som har kjørt på med likes de siste dagene og bidratt til å ta avstand og oppgjør med alt oppgulpet og fatshamingen i denne tråden. Alle oss som er drittlei av at det gulpes opp så mye uvitenhet, hat og shame mot et enkelt menneske, utelukkende fordi vedkommende er overvektig. Jeg er jo ikke akkurat overrasket av at du ikke er interessert i hva andre tenker om Helene Drages rolle som influencer og hvordan hun fremstiller seg selv, annet enn at det er du som sitter på sannheten og svaret. De hersketeknikkene du prøver på preller av meg, så det er sagt. Det er så tydelig at fedme er et sensitivt tema å diskutere og at det er mange som er engasjeret av personlige årsaker. Du kommer med en masse forklaringen på årsaker til sin avhengighet. Man må også handle og stå i det, for å kunne klare en livsstilsendring. Det er mange unnskyldinger og forklaringer Helene Drage har kommet opp med de siste årene. Det er da påfallende at hun ser seg som inspirator for andre overvektige. Nå har hun gått hardt ut med at hun skal ha sukkerstopp og 25 treningsøkter denne måneden. Hva er poenger med å gå så hardt ut, når man vet at man ikke vil lykkes med det.. Det er så mye dobbelkommuniksjon og selvmotsigelser denne bloggerne viser sine i So-Me kanaler, som ihverfall jeg reagerer på, så får det være opp til andre at man velger å lukke øynene for det. Dette handler ikke om mobbing, fatshaming eller hets for fordi man tar opp kritikkverdige forhold. Men, det er det eneste flere av dere klarer å få ut av kritikken og da kommer man ikke lenger. Så da henvender jeg meg til de som forstår hva dette handler om. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. august 2018 #8900 Del Skrevet 10. august 2018 @Levina Du er vel enig i disse betraktningene? «Det er så tydelig at det er "vanlige" folk som bare ikke liker denne bloggeren. Ja, de leser bloggen uansett hvor dårlig moral og uetisk hun er i følge de, så dobbeltmoralen er tilstede. Man kan jo da undre seg over det..Nå er vel bloggeren såpass herdet og vet hvordan det er inne på dette forumet, at hun ikke affiseres av det, men jeg synes det virkelig ikke er greit at voksne personer holder på å kritisere, komme med nedlatende holdninger til denne bloggeren. Det er ikke istand til å ta noen form for selvkritikk på hvordan de holder på, for det å kritisere et annet menneske er helt greit. Man kan lure på hvordan voksne og noen yngre mennnesker kan gå inn hver dag på et forum og skrive negativt om denne personens gjøren og laden. De snakker om moral og etikk. Hvor er deres egen moral når de snakker nedsettende, spekulerer om denne bloggerens personlighet og vurderingsevne? Noen er også mødre, er det gode forbilder? Det er aldri noe positivt som kommer frem, det meste blir tolket og vurdert til noe negativt. Det at en ung, flott jente bygger om sin egen bedrift og gjør det strålende, kan nok irritere mange. Jeg opplever at det er mye jantelov og misunnelse som er tilstede der inne. Det kan være at mange ikke de ikke så bra i sitt eget liv, og at det da føles godt å slå tilbake mot denne personen de er så opptatt av.» ...for det er utdrag av et innlegg du har skrevet om de som kritiserer en annen blogger. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg