Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Sammenligner du overvekt som i de aller fleste tilfeller er selvvalgt Black Lives Matter? Disse VELGER ikke å bli utsatt for drap,hets,rasisme og alt mulig annet.

HD blir ikke utsatt for noe av dette. Hun blir utsatt for "hat" som vil si at noen er uenige eller arresterer henne på ting.

Jeg synes det er kvalmende frekt å sammenligne svarte i Amerika og deres kamp med privilegerte hvite kvinner som har overflod av mat.

Ærlig talt,du burde skamme deg!

Word

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

dere som synes feite folk burde skamme seg og skjerpe seg - gjelder dette folk med andre livsstilssykdommer også? kreft? Hjertesykdom? Diabetes? PCOS? Barnløshet? Folk får belastningsskader i ledd på grunn av feil trening? hvor går grensen? Hvem fortjener sympati? hvem burde skamme seg?

Jeg synes det er skikkelig trist og ganske provoserende at man tar denne bloggeren fordi hun sier hun har det bra med seg selv innimellom - på tross av vektutfordringene sine. Jeg skjønner ikke hva dere mener hun skal gjøre? 

Jeg er kritisk til mye i blogg-Norge - særlig skjult reklame - og ikke minst eksponering av helt uskyldige barn. 

Men jeg har aldri sett maken til fat-shaming som det enkelte i denne tråden driver med. HDs posering kan da umulig skade dere på noe som helst vis?

Endret av pøbelsara
  • Liker 28
Skrevet
2 minutter siden, Puffin skrev:

Jeg syns det er kvalmende frekt å enkelt konkludere med at "overvekt er i de aller fleste tilfeller selvvalgt".

HD blir ikke utsatt for at noen er uenige eller "arresterer henne". Hun blir til stadighet fatshamet.

Nei.

Jeg reagerer på følgende:

Hun lyver. Hun sier hun er frisk, men er stadig utslått og utslitt. Hun lyver også om kroppen sin, hun omfavner den ikke på ekte.

Hun skriver blandt annet at hun har "litt ekstra" det er løgn. Hvorfor kan hun ikke elske seg 100%? Hvorfor lyver hun om kroppen? Det er ikke litt ekstra, det er svært mye ekstra.

Når hun maner om at hun er så frisk, men er syk hver eneste måned(omtrent) så er det selvmotsigelser.

Men det er mye positivt og. Hun er i de fleste tilfeller flink til å kle seg, men om noen diskuterer et mindre fint klesplagg så kan ikke folk hyle "fatshaming" med en gang. Hun kler seg bra mesteparten av tiden.

Hun er flink til å merke, hun lyver ikke eller "glemmer".

Det hun bør jobbe med er å kutte ut disse store prosjektene fordi hun feil er. Det er ikke hån, men mer et råd om å sette MINDRE mål som er gjennomførbare for henne og som hun ikke feil er på etter noen dager. Det er ikke slemt å si det,det er ikke shaming eller mobbing.

En annen uting er at hun ikke tåler kommentarer som kan tolkes negative og at hun kanskje bør passe på hva hun sier og da referer jeg til klaginga på 10 ukers programmet som hun fikk gratis av sykehuset.(Et eksempel)

I bunn og grunn er det både negative og positive ting. Men å lyve er ikke greit. Når man lyver om vekt og slikt å vil folk påpeke det og det må man tåle når man lyver.

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, SunnivaOslo said:

Nei.

Hun lyver. Hun sier hun er frisk, men er stadig utslått og utslitt. Hun lyver også om kroppen sin, hun omfavner den ikke på ekte.

Hun skriver blandt annet at hun har "litt ekstra" det er løgn. Hvorfor kan hun ikke elske seg 100%? Hvorfor lyver hun om kroppen? Det er ikke litt ekstra, det er svært mye ekstra.

Når hun maner om at hun er så frisk, men er syk hver eneste måned(omtrent) så er det selvmotsigelser.

Men det er mye positivt og. Hun er i de fleste tilfeller flink til å kle seg, men om noen diskuterer et mindre fint klesplagg så kan ikke folk hyle "fatshaming" med en gang. Hun kler seg bra mesteparten av tiden.

Det hun bør jobbe med er å kutte ut disse store prosjektene fordi hun feil er. Det er ikke hån, men mer et råd om å sette MINDRE mål som er gjennomførbare for henne og som hun ikke feil er på etter noen dager. Det er ikke slemt å si det,det er ikke shaming eller mobbing.

En annen uting er at hun ikke tåler kommentarer som kan tolkes negative og at hun kanskje bør passe på hva hun sier og da referer jeg til klaginga på 10 ukers programmet som hun fikk gratis av sykehuset.(Et eksempel)

I bunn og grunn er det både negative og positive ting. Men å lyve er ikke greit. Når man lyver om vekt og slikt å vil folk påpeke det og det må man tåle når man lyver.

Lyver om vekt? Fordi hun sier hun har "litt ekstra"? Det er da ingen som lurer på i hvilken grad hun er overvektig, det kan man enkelt se. Til informasjon er det et mye større problem at en overvektig person gir opp, enn at de prøver, og prøver og prøver igjen. Jeg har vært omtrentlig i hennes situasjon og det var helt unaturlig å "begynne forsiktig" når man skal snu om hele livet. Man har et behov for å legge om, og antallet kilo man skal ned er overveldende. Man går hardt ut, og så blir det vanskelig, og man går på smell etter smell. Dette er psykisk betinget, og krever en enorm jobb å snu. Velmenende råd fra omgivelsene kan faktisk bidra til å gjøre denne prosessen vanskeligere og lengre.

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, pøbelsara skrev:

Mener du at overvekt er selvvalgt? Noe så kunnskapsløst og fordomsfullt. Du burde skamme deg. Dypt og inderlig.

HD blir i denne tråden utsatt for folk som for fullt alvor mener at hun ikke bør glede seg over kroppen sin, at hun ikke skal posere i flatterende posisjoner og som mener at hun må stå til rette for hver sjokoladebit hun spiser. 

Overvekt er dessuten ikke noe rik- og privilligert-problem. Kvinnene i Norges rikeste kommune har høyest utdannelse og lavest BMI. Fedme handler ikke om luksus og privilegier.

Du burde skamme deg. Og lese deg litt opp.

Så du mener de aller fleste overvektige er det av andre grunner enn at de spiser for mye og beveger seg for lite?

Det er ihvertfall kunnskapsløst.

Fedme er ikke en luksusgreie i vesten. Usunn mat er billig og fete folk er ofte fattige (I USA) Men det handler om luksus i feks U land (IKKE det vi diskuterer nå men måtte påpekes for faktaene skyld)..

Vi alle vet at vi er blitt feitere fordi vi spiser dårligere mat. Kjappe og lettvinte løsninger. De fleste har jo også diverse årsaker som en underliggende. Derfor må man ta tak i dem. Det handler om mer enn å overspise. Vi skal ikke spekulere her, men det hadde vært mer troverdig i å være ærlig. Kanskje skrive om hva som egentlig foregår enn bare "tankekjør"..

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, SunnivaOslo said:

Så du mener de aller fleste overvektige er det av andre grunner enn at de spiser for mye og beveger seg for lite?

Det er ihvertfall kunnskapsløst.

Fedme er ikke en luksusgreie i vesten. Usunn mat er billig og fete folk er ofte fattige (I USA) Men det handler om luksus i feks U land (IKKE det vi diskuterer nå men måtte påpekes for faktaene skyld)..

Vi alle vet at vi er blitt feitere fordi vi spiser dårligere mat. Kjappe og lettvinte løsninger. De fleste har jo også diverse årsaker som en underliggende. Derfor må man ta tak i dem. Det handler om mer enn å overspise. Vi skal ikke spekulere her, men det hadde vært mer troverdig i å være ærlig. Kanskje skrive om hva som egentlig foregår enn bare "tankekjør"..

Å herlighet. Enn hvis noen bare hadde sagt til meg at jeg måtte ta tak i problemene som var underliggende da jeg var sykelig overvektig. Da kunne jeg bare skjerpet meg med en gang og blitt supertynn og vellykket! 🙄👏

• Liker 17
Gjest Max Potente
Skrevet

Vil bare kort innom og si:

JA til kvinner!

JA til mangfold!

JA til hele kropper man bor i!

JA til kjærlighet, og NEI til hat!

Skrevet
5 timer siden, veggteppe skrev:

Den kommentaren er åpenlyst så uvitende at det er pinlig.

Fedme, overvekt, rusmisbruk og alkoholisme er mer utbredt i lavere samfunnslag, spesielt lavere sosioøkonomiske samfunn. LES DEG OPP! Bli voksen for f.....  Les litt forskning, samfunnsfag og sammfunslære.Historie. Les en AVIS! Finn andre kilder til informasjon enn blogger!

Å HETSE allerede SVAKE grupper som er åpenlyst primærmotivet for dere særdeles aktive brukere her inne i denne tråden, er SÅKLART å gjøre disse menneskene mindre verdt. Du kritiserer jo HD på ukentlig (daglig??) basis. Og nærmest alt du skriver er jo for å undergrave og minimere henne som person. Bare kommentaren din idag, noe om "er hun ikke på sukkerstopp" eller hva faen (Ieser bare oppgulpet med et halvt øye) er jo bare for å begå et nytt karakterdrap på henne, en ny påpekning på at hun på en eller annen måte har begått feil, sviktet, lever ikke opp til, er en taper. De fleste bidrag i denne tråden (Du er jo en av hovedaktørene) er jo for å understreke alt HD gjør FEIL. Å hele tiden påpeke hva noen gjør FEIL er jo for å rive dem ned. Det er værtfall ikke for å bygge dem OPP. 

Så lenge du ikke evner å referere til hva jeg har skrevet, så burde du holde deg for god til å kaste ting ut i løse lufta. Kjernen i det jeg tar opp, er HD  troverdighet   Så hvis du oppfatter det er krenkende så får det være ditt problem. Vil gjerne vite hvor du har fra at jeg snakker nedsettende om hennes kropp? Så lavt du klarer å synke med de måten du diskuterer med andre meg og andre brukere sier mer om deg enn meg og andre. 

Når det gjelder dette med misbruk ol så var rammer det alle samfunnslag så prøvde å være diplomatisk, men det klarte du også å vri til noe negativt

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Puffin skrev:

Lyver om vekt? Fordi hun sier hun har "litt ekstra"? Det er da ingen som lurer på i hvilken grad hun er overvektig, det kan man enkelt se. Til informasjon er det et mye større problem at en overvektig person gir opp, enn at de prøver, og prøver og prøver igjen. Jeg har vært omtrentlig i hennes situasjon og det var helt unaturlig å "begynne forsiktig" når man skal snu om hele livet. Man har et behov for å legge om, og antallet kilo man skal ned er overveldende. Man går hardt ut, og så blir det vanskelig, og man går på smell etter smell. Dette er psykisk betinget, og krever en enorm jobb å snu. Velmenende råd fra omgivelsene kan faktisk bidra til å gjøre denne prosessen vanskeligere og lengre.

Så da er det bedre å heie på disse uoverkommelige prosjektene? Det hadde vært bedre med en realitetsorientering. Man kan ikke gjøre det samme om og om hvis man allikavel failer hver gang. Da må man prøve noe nytt og da er det dårlig gjort av lesere å ikke komme med råd om at man burde kanskje gjøre noe annet?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Puffin skrev:

Å herlighet. Enn hvis noen bare hadde sagt til meg at jeg måtte ta tak i problemene som var underliggende da jeg var sykelig overvektig. Da kunne jeg bare skjerpet meg med en gang og blitt supertynn og vellykket! 🙄👏

Ja hvis du hadde tatt tak i dem. Oppsøke hjelp fra profesjonelle. Bruke venner og familie som støtte.

Men det er jo selvsagt enklere å la være..

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, SunnivaOslo skrev:

Så da er det bedre å heie på disse uoverkommelige prosjektene? Det hadde vært bedre med en realitetsorientering. Man kan ikke gjøre det samme om og om hvis man allikavel failer hver gang. Da må man prøve noe nytt og da er det dårlig gjort av lesere å ikke komme med råd om at man burde kanskje gjøre noe annet?

Tror du virkelig fordømmelse setter i gang gode prosesser hos folk? Gode råd og oppmuntring er en ting - men forakten din er temmelig dårlig skjult, altså. jeg leser ikke noe av det du skriver som gode råd. Jeg leser alt som bedreviters forakt. Og hvis det er signalet du sender ut gang på gang uten at det fører til noen endring, så kanskje du skulle vurdere en annen fremgangsmåte?

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, SunnivaOslo said:

Hvem har autoritet til å gi et voksent menneske en "realitetsorientering"? Og da snakker vi om et menneske som er fullstendig klar over egne utfordringer og veien hun har foran seg. Det er ikke velmenende råd som gis her inne, stort sett. Det er himling med øynene, latterliggjøring og de som nærmest godter seg når det går galt. Superkonstruktivt.

• Liker 19
Skrevet
51 minutter siden, Wenda skrev:

Heia deg 🤗

Har også klart å akseptere min egen kropp mye pga HD, Camilla Lorentzen og andre som fremmer kroppspositivisme (og ikke fremmer fedme slik enkelte tolker det som)

De siste par årene har jeg turt å gå i bikini på stranden, ha på meg de klærne jeg selv ønsker å gå med, har begynt å trene regelmessig på treningssenter selv om jeg føler meg som en hval blant mange av de andre der. Jeg har det så mye bedre med meg selv

Heia deg også!🙌🏼 Og heia Helene!👏🏻

10 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Nei.

Unnskyld, men hvem er du til å bestemme det? Eller mer riktig, hvem tror du at du er?

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, Puffin skrev:

Hvem har autoritet til å gi et voksent menneske en "realitetsorientering"? Og da snakker vi om et menneske som er fullstendig klar over egne utfordringer og veien hun har foran seg. Det er ikke velmenende råd som gis her inne, stort sett. Det er himling med øynene, latterliggjøring og de som nærmest godter seg når det går galt. Superkonstruktivt.

JEpp, bare se på kommentaren om sukkerstopp. At det går an.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, SunnivaOslo said:

Ja hvis du hadde tatt tak i dem. Oppsøke hjelp fra profesjonelle. Bruke venner og familie som støtte.

Hvis du tror det er enkelt å være sykelig overvektig vet du i alle fall ikke en dritt om hva du snakker om. Det er ikke enkelt en eneste dag.

For øvrig har HD oppsøkt hjelp fra profesjonelle og får helsemessig hjelp (slik også jeg gjorde). Og tro meg, det var ikke på bakgrunn av "velmenende" råd fra bedrevitere - men ønsket om å leve et så godt liv som overhodet mulig!

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

For en menneskeforakt det fremvises her. Overvektige velger enkleste utvei, ja, det var innsikten sin. 

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

JEpp, bare se på kommentaren om sukkerstopp. At det går an.

Ja dessverre har hun sprukket allerede. Det var jo ingen overraskelse da jeg forutså det for 2 dager siden og det skrev jeg her (ble fjernet) derfor skrev jeg "Sprukket allerede?"

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Birdo skrev:

Jeg er overvektig og jeg har slitt myyye med angst pga av dette. Jeg takket nei til invitasjoner til alt, dro ikke i butikken og holdt meg generelt hjemme om det ikke var høyst nødvendig. Treningssenter kunne jeg bare glemme å tenke på. Nettopp fordi folk har en slik holdning til overvektige som kommer frem her. Det er kvalmt og utrolig nedverdigende å lese om.

Mye takket være Helene så har jeg lært meg å drite i hva andre mener og nå har jeg et mye bedre, sosialt liv. Jeg har til og med begynt på treningssenter og er på god vei ned👏🏻 Hun har vist meg at man kan være stor men fortsatt kle seg fint og at man kan leve et normalt liv. Så dere brukere her inne som holder på som dere gjør, skam dere. Dere bryter folk ned, og det er ikke greit.

❤️

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, pøbelsara skrev:

Tror du virkelig fordømmelse setter i gang gode prosesser hos folk? Gode råd og oppmuntring er en ting - men forakten din er temmelig dårlig skjult, altså. jeg leser ikke noe av det du skriver som gode råd. Jeg leser alt som bedreviters forakt. Og hvis det er signalet du sender ut gang på gang uten at det fører til noen endring, så kanskje du skulle vurdere en annen fremgangsmåte?

Du velger å lese det slikt. Ta ansvar for dine egne valg og ikke skyv dine meninger på meg.

Jeg skriver positive ting og,men det velger du å overse glatt.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, SunnivaOslo skrev:

Du velger å lese det slikt. Ta ansvar for dine egne valg og ikke skyv dine meninger på meg.

Jeg skriver positive ting og,men det velger du å overse glatt.

Jeg ser det positive du skriver, jo - men når du tror at hun er overvektig fordi hun ikke har skjønt hvordan hun skjerper seg og tar seg sammen, så sier det mye om deg. det er ikke pent å dømme. Det er så utrolig skambelagt å være overvektig i dag - jeg skjønner ikke at du kan fortsette å hevde at det bare er å "gjøre de riktige tingene". Da vet du ikke nye om hvordan mennesker fungerer og hvordan det er å bli sett ned på.

• Liker 16
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...