Gå til innhold

Helene Drage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt bloggen hennes noen år nå, og jeg skal innrømme jeg synes det er merkelig at hun ikke blir slankere utifra at hun spiser sunt og det enorme treningsregimet hun har. Hun har helt sikkert masse muskler og er sterk som bare rakkeren (mtp det instabildet igår der hun skyver den dødstunge maskinen foran seg), men hun blir jo bare ikke slankere!

 

Nå sier jeg ikke at hun er feit, for det synes jeg ikke hun er, men hun er absolutt i godt hold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gundagrynte

hahah fanatisk behov å forsvare? Det er ikke jeg som har skrevet ørten innlegg om dama her. Jeg bare kommenterer at du har et sterkt behov for å virkelig ta henne..... 

 

må legge til at jeg er ikke noe leser av bloggen hennes, jeg fanger kun opp det som sviver min vei via FB eller media.

..på lik linje som du virkelig har et sterkt behov for å ta enhver som kritiserer henne....??!! Når man stikker seg så til de grader frem som det hun har gjort..og gjør...da må man forvente alle typer reaksjoner. Les litt av bloggen hennes, gå gjerne tilbake noen år og ta ting derfra. For det henger faktisk ikke på greip å påstå at man har trent 5-6 ganger i uken og spist sunt i 4 år at man fortsatt er overvektig og ser utrent ut...slik hun gjør. Det er min personlige mening og det må jeg få lov å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg kan ta feil. Men man trenger ikke så veldig mange timer med fysikk på VGS for å forstå hvor upraktisk det er å løpe når man har mye ekstra å bære på. Trenger i grunn bare en tur i fjellet med en veldig tung sekk.

Svømming derimot er langt mindre stress, og har man mye lårpower kan man i det minste lage en god del watt på en sykkel. I løp er det utelukkende en ulempe, noe som også forklarer hvorfor legger og ankler slår seg vrange når hun løper, som hun også skriver selv på bloggen.

 

Her er en som mener det ikke er noe i veien for at overvektige løper:

 

http://www.vg.no/forbruker/helse/vektklubb-no/melding-til-overvektige-det-er-bare-aa-begynne-aa-loepe/a/10087196/

 

Nå er Drage i mye bedre form enn det disse er, ettersom hun har trent en god stund før hun bestemte seg for maraton.

 

Det er mye som er upraktisk når man er overvektig. Trening generelt er ikke akkurat veldig praktisk. Men det alene betyr ikke at man som overvektig må ligge unna alt som er upraktisk. Når det kommer til trening er det faktisk veldig lurt å ha en innstilling om at til og med det som er upraktisk kan gjennomføres! Så lenge det ikke er skadelig er det ingenting galt i å utfordre seg selv. Og akkurat om det er skadelig eller ei for henne vet vel Drage bedre enn du gjør.

 

Syns som vanlig at det legges frem så utrolig merkelig kritikk mot henne. Nå er det plutselig et problem at hun har et ambisiøst treningsmål, fordi hun er overvektig...? Altså, hæ..? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

For det henger faktisk ikke på greip å påstå at man har trent 5-6 ganger i uken og spist sunt i 4 år at man fortsatt er overvektig og ser utrent ut...slik hun gjør. Det er min personlige mening og det må jeg få lov å mene.

 

Dette har du og jeg diskutert før. 

 

JO, det er mulig å trene mye og spise sunt og likevel være overvektig. Det er nesten allmennkunnskap! For å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd. Da holder det ikke å trene. Da holder det ikke å spise sunt. Da må man spise mindre enn man forbrenner. Man kan spise sunt, men likevel spise for mye. Det er veldig enkelt faktisk, å spise for mye, men sunt. Og det holder heller ikke å spise mindre bare for en periode - etter hvert som man går ned i vekt må man spise mindre og mindre for å fortsette å gå ned i vekt (med mindre man startet med å spise veldig lite i utgangspunktet, som øker sannsynligheten for å sprekke).

 

Det er ikke noe du bare kan ha en mening om. Det er fakta. Trening og sunnhet er IKKE ensbetydende med vektnedgang.

 

Det er selvfølgelig en mulighet for at Helene lyver om hva hun har gjort (og det er ikke uvanlig at overvektige vrir litt på sannheten når de mislykkes), men at du sliter med å tro at man kan trene, spise sunt og likevel være overvektig er jo bare komisk og utrolig lite nyansert! Blir som jeg skal påstå at "min personlige mening er at griser kan fly og det må jeg få lov til å mene" - jeg må jo for all del få lov til å mene det, men da må jeg tåle at noen kommer med fakta og sier at min mening er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Det er ikke overvekten til Dragen som er kilden til kritikken her, det er den manglende selvinnsikten og i bunn og grunn kunnskap og forståelse om hvordan kroppen fungerer og hva som er lurt å gjøre i treningssammenheng. Men dette faller inn under dette her "internett PT utnevnt kosthold og treningsekspert" som skal jobbe med å hjelpe andre å nå målene sine men selv går inn for helt urealistiske målsetninger selv. Jeg har aldri forstått hvorfor disse såkalte "hårete målene" skal være en gullstandard innen treningsverden, når de stort satt ender opp med at folk går alt for hardt ut, brenner kruttet og gir opp, i stedet for å fokusere på mer moderate tilnærminger. 

 

"Alle feiler nå og da og dersom man ikke feiler har man ikke prøvd hardt nok er min mening" er jo mantraet hennes. Bloggen er en stilstudie i hvordan man setter i gang med et urealistisk prosjekt etter det andre som fortløpende renner ut i sanden eller mislykkes. Det er helt greit å gjøre som privatperson, vi har alle våre sterke og svake sider, men hun skal altså si opp jobben sin for å jobbe som trener på fulltid. 

 

Det er ikke noe verre eller bedre enn PTer som jobber som styrkecoacher som i tillegg gjør helt idiotiske ting selv, som å trekke frem skadede utøvere som likevel kjører maksløft som "gladsaker" eller som setter seg som målsetning å skulle gå ned 15 kg samtidig som de skal øke maksstyrken sin med 20-30%. 

 

 

 

Leggene gav meg store problemer den første runden, men heldigvis løsnet det etter 4,5 km. Jeg merker det imidlertid veldig godt nå, så fremover mot triathlon må jeg bli enda flinkere til å tøye og rulle hver dag.

 

Fra writeup om 10kilometersløpet. Kroppen hennes protesterer vilt på å løpe (som ikke er så rart  med tung kropp som hovedsaklig løper på asfalt og/eller mølle, stikk i strid med det olympiatoppentreneren du linket til anbefalte)

 

Så ja, det virker som hun "vet selv" at dette nødvendigvis ikke er så heldig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gundagrynte

Dette har du og jeg diskutert før. 

 

JO, det er mulig å trene mye og spise sunt og likevel være overvektig. Det er nesten allmennkunnskap! For å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd. Da holder det ikke å trene. Da holder det ikke å spise sunt. Da må man spise mindre enn man forbrenner. Man kan spise sunt, men likevel spise for mye. Det er veldig enkelt faktisk, å spise for mye, men sunt. Og det holder heller ikke å spise mindre bare for en periode - etter hvert som man går ned i vekt må man spise mindre og mindre for å fortsette å gå ned i vekt (med mindre man startet med å spise veldig lite i utgangspunktet, som øker sannsynligheten for å sprekke).

 

Det er ikke noe du bare kan ha en mening om. Det er fakta. Trening og sunnhet er IKKE ensbetydende med vektnedgang.

 

Det er selvfølgelig en mulighet for at Helene lyver om hva hun har gjort (og det er ikke uvanlig at overvektige vrir litt på sannheten når de mislykkes), men at du sliter med å tro at man kan trene, spise sunt og likevel være overvektig er jo bare komisk og utrolig lite nyansert! Blir som jeg skal påstå at "min personlige mening er at griser kan fly og det må jeg få lov til å mene" - jeg må jo for all del få lov til å mene det, men da må jeg tåle at noen kommer med fakta og sier at min mening er feil.

Det jeg indirekte sier er at jeg tror at hun spiser MER enn det hun sier og trener MINDRE enn det hun selv påstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg måtte innom en tur og lese igjen, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva i alle dager en så pass stor jente som det Helene er har å gjøre TRIATHLON etter. Det er en utrolig dårlig skjult hemmelighet at det er fryktelig tungt å løpe når man er tung, og når hun på et testløp på 10k løper det på 6 kilometer i timen (1 t 40 minutter) som for de aller fleste knapt er rask gange burde det ringe en bjelle. Hvorfor ikke fokusere på konkurransegrener der vekten ikke jobber så mot henne (som sykling og svømming) i stedet for løpingen?

Jeg må si jeg er lite imponert over #coachsimen fra webcoaching også som lar henne fortsette dette urealistiske prosjektet. Det er et kvalitetstegn hos en PT at vedkommende ikke lar kundene sine gå løs på all slags mulige urealistiske målsetninger. Disse er jo for Helenes del direkte helseskadelige.

 

 

Det er ikke overvekten til Dragen som er kilden til kritikken her, det er den manglende selvinnsikten og i bunn og grunn kunnskap og forståelse om hvordan kroppen fungerer og hva som er lurt å gjøre i treningssammenheng. Men dette faller inn under dette her "internett PT utnevnt kosthold og treningsekspert" som skal jobbe med å hjelpe andre å nå målene sine men selv går inn for helt urealistiske målsetninger selv. Jeg har aldri forstått hvorfor disse såkalte "hårete målene" skal være en gullstandard innen treningsverden, når de stort satt ender opp med at folk går alt for hardt ut, brenner kruttet og gir opp, i stedet for å fokusere på mer moderate tilnærminger. 

 

"Alle feiler nå og da og dersom man ikke feiler har man ikke prøvd hardt nok er min mening" er jo mantraet hennes. Bloggen er en stilstudie i hvordan man setter i gang med et urealistisk prosjekt etter det andre som fortløpende renner ut i sanden eller mislykkes. Det er helt greit å gjøre som privatperson, vi har alle våre sterke og svake sider, men hun skal altså si opp jobben sin for å jobbe som trener på fulltid. 

 

Det er ikke noe verre eller bedre enn PTer som jobber som styrkecoacher som i tillegg gjør helt idiotiske ting selv, som å trekke frem skadede utøvere som likevel kjører maksløft som "gladsaker" eller som setter seg som målsetning å skulle gå ned 15 kg samtidig som de skal øke maksstyrken sin med 20-30%. 

 

 

Fra writeup om 10kilometersløpet. Kroppen hennes protesterer vilt på å løpe (som ikke er så rart  med tung kropp som hovedsaklig løper på asfalt og/eller mølle, stikk i strid med det olympiatoppentreneren du linket til anbefalte)

 

Så ja, det virker som hun "vet selv" at dette nødvendigvis ikke er så heldig. 

 

Jeg er mer enig med deg nå som du kom med et mer nyansert innlegg. Jeg er heller ingen fan av disse hårete målene alle skal ha i dag, og er enig i de generelle betraktningene dine.

 

Men i det første sitatet ditt pekte du ikke på noe av dette, du bare reagerte på at en overvektig kvinne skulle delta i triathlon/jogge en lengre distanse. Og det er det altså ingenting i veien for, for det er ingenting som tilsier at overvektige ikke skal jogge, selv om det er mer praktisk å svømme. Du fikk det til å virke som at det hadde vært helt greit om hun deltok i triathlon om hun var 65 kg, men det er jo ikke vekten ene og alene som avgjør hva som er lurt og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Jeg er mer enig med deg nå som du kom med et mer nyansert innlegg. Jeg er heller ingen fan av disse hårete målene alle skal ha i dag, og er enig i de generelle betraktningene dine.

 

Men i det første sitatet ditt pekte du ikke på noe av dette, du bare reagerte på at en overvektig kvinne skulle delta i triathlon/jogge en lengre distanse. Og det er det altså ingenting i veien for, for det er ingenting som tilsier at overvektige ikke skal jogge, selv om det er mer praktisk å svømme. Du fikk det til å virke som at det hadde vært helt greit om hun deltok i triathlon om hun var 65 kg, men det er jo ikke vekten ene og alene som avgjør hva som er lurt og ikke. 

 

Det har du selvsagt helt rett i. Men vekten er likevel ikke helt irrelevant :)

 

Uansett ser jeg at hun rager på Facebook over innlegget mitt nå. Hun har visst skrevet på insta også at folk tror hun ikke kommer til å ffullføre. Jeg har for ordens skyld aldri sagt at hun er usunn, jeg har bare sagt at hun har en tendens til å sette seg urealistiske mål. Som å melde seg på Crossfit Games uten å kunne gjennomføre halvparten av øvelsene som konkurransen har eller målsetning om å stille i bodyfitness/bikinifitness (et eller to år etter skrivende stund avhengig av når det var) når vektnedgangsreisen begynte på 140 kg.

 

Og med mine egne prosjekter går det helt fint, takk som spør, takket være jevn og trutt innsats og ikke å gå full retard med et nytt prosjekt hver eneste måned :)

 

Hun kommer sikkert til å fullføre triathlonet, hvis hun får lov å bruke masse tid. Spørs jo helt hvor snille arrangørene er.

Endret av GlutenBlaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Det har du selvsagt helt rett i. Men vekten er likevel ikke helt irrelevant :)

 

Uansett ser jeg at hun rager på Facebook over innlegget mitt nå. Jeg har for ordens skyld aldri sagt at hun er usunn, jeg har bare sagt at hun har en tendens til å sette seg urealistiske mål. Som å melde seg på Crossfit Games uten å kunne gjennomføre halvparten av øvelsene som konkurransen har eller målsetning om å stille i bodyfitness/bikinifitness (et eller to år etter skrivende stund avhengig av når det var) når vektnedgangsreisen begynte på 140 kg.

 

Og med mine egne prosjekter går det helt fint, takk som spør, takket være jevn og trutt innsats og ikke å gå full retard med et nytt prosjekt hver eneste måned :)

Merkelig...for hun leser jo aldri her inne.....*host..kremt.*.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

For øvrig blogget hun for senest TO UKER SIDEN at hun var redd hun ikke ville klare å gjennomføre målet sitt (sånn siden det kritiseres at man ser på rimeligheten i denne målsetningen)

Sitat fra bloggen er fjernet.

Jeg synes det er helt fantastisk at hun går amok om haters på instagram og på Facebook at alle mener hun vil mislykkes samtidig som hun skriver selv på sin egen blogg at hun faktisk har en del tvil om dette er mulig til å gjennomføre. Omg. Tydelig at hun tar all tvil og alle negative tanker og reflekterer dem videre på alle andre.

Redigert for sitat fra blogg.

- Mag, mod.

Endret av GlutenBlaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jo lengre unna man er et mål, jo mindre forståelse har man for hva som faktisk kreves for å gjennomføre målet. Før jeg løpte min første halvmarathon snakket jeg både om marathon og ultraløp. Jeg hadde trent noe før halvmarathon, men ikke løpt distansen. And guess what? 21 km er faktisk langt når du ikke har trent nok for det! Jeg tviler ikke på at Helene har veldig LYST til å gjennomføre, men jeg er usikker på om hun faktisk forstår hva det kreves.

 

Man kan jobbe mye med treningen, men i utholdenhets idrett jobber vekten mot deg. Spesielt i en idrett som løping hvor du får all vekten på kneer og ankler.

 

Jeg håper hun snart tar til vett og skjønner at man ikke MÅ ha hårete mål eller konkurrere for å være god. Det holder å konkurrere mot seg selv en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

For øvrig blogget hun for senest TO UKER SIDEN (sånn siden det kritiseres at man ser på rimeligheten i denne målsetningen)

 

 

Jeg synes det er helt fantastisk at hun går amok om haters på instagram og på Facebook at alle mener hun vil mislykkes samtidig som hun skriver selv på sin egen blogg at hun faktisk har en del tvil om dette er mulig til å gjennomføre. Omg. Tydelig at hun tar all tvil og alle negative tanker og reflekterer dem videre på alle andre.

Jeg vet ikke om noen som takler kritikk dårligere enn henne...Det er nærmest full krig mot de som ikke tilber henne og kysser bakken hun går på...Virker lite gjennomtenkt å ønske seg kjendisstatus hvis man ikke takler effekten av å eksponere seg slik hun har gjort i flere år...Forventer hun at alle skal være enige med henne i ett og alt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GlutenBlaster

Jeg tenker at jo lengre unna man er et mål, jo mindre forståelse har man for hva som faktisk kreves for å gjennomføre målet. Før jeg løpte min første halvmarathon snakket jeg både om marathon og ultraløp. Jeg hadde trent noe før halvmarathon, men ikke løpt distansen. And guess what? 21 km er faktisk langt når du ikke har trent nok for det! Jeg tviler ikke på at Helene har veldig LYST til å gjennomføre, men jeg er usikker på om hun faktisk forstår hva det kreves.

 

Det har jeg faktisk aldri tenkt over før, men selvfølgelig finnes Dunning-Kruger-effekten også i treningsverdenen! Veldig mye lettere å være virkelighetsfjern når man ikke har peiling på hvor mye arbeid som faktisk ligger bak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å lese alle innleggene der hun gjør alt for å fortelle at det er normalt å se ut som hun gjør, at utseende og vekt ikke betyr noe. Motsier man ikke seg selv som pt da?

 

Husker hun også gikk av hektene når hun spurte om hva folk synes om at pt'n var overvektig.

 

Sorry, men tror nok de fleste vil ha en pt med gode holdninger og trent kropp.

 

Uansett fulgt dama siden 2008 fra vg sin blogg. Så vet ganske mye.

 

ps: startet selv å trene i fjor, veide godt over 100kg. Så skjønner at noe galt må dama gjøre med mat/treningsmengde....

Endret av Nyttig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Kjipt å lese alle innleggene der hun gjør alt for å fortelle at det er normalt å se ut som hun gjør, at utseende og vekt ikke betyr noe. Motsier man ikke seg selv som pt da?

 

Husker hun også gikk av hektene når hun spurte om hva folk synes om at pt'n var overvektig.

 

Sorry, men tror nok de fleste vil ha en pt med gode holdninger og trent kropp.

 

Uansett fulgt dama siden 2008 fra vg sin blogg. Så vet ganske mye.

 

ps: startet selv å trene i fjor, veide godt over 100kg. Så skjønner at noe galt må dama gjøre med mat/treningsmengde....

Da er vi flere som har fulgt henne siden da :) Jeg vet ikke hvem hun prøver å overbevise om at det er normalt å se ut som hun gjør....for det er det ikke mener jeg hvis man faktisk trener så mye som det hun påstår...Skjønner ikke hvorfor hun spør om hva folk syns om overvektig PT når hun ikke tåler å høre andres mening...Helt på trynet!! Men masse lykke til med ditt prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GlutenBlaster
Hallo, å kle av seg for oppmerksomhet er det eldste PR-stuntet i verden :P er ikke grenser for hva slags kjendiser og ikke-kjendiser som kler av seg når de skal selge et eller annet. Helene fortsetter bare trenden. Hun prøver å etablere seg som kostholds- og treningsekspert og her får hun profileringen hun trenger.

MODIG er den som prøver å selge noe i 2015 med klærne på :mrgreen:

Endret av GlutenBlaster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Modig?? Hvorfor det? Bikinien ble oppfunnet i 1946, men ble ikke populær før på 50-tallet. Og siden det har folk gått med og uten cellulitter og +/- vekt på stranden...Hva er nytt? Modig i min verden er de som kjemper mot kreft...som tør bryte ut av voldelige forhold...som viser hva som faktisk er viktig i livet. Å vise frem kroppen sin ene og alene for oppmerksomhetens skyld har da vel aldri vært viktig...

Endret av gundagrynte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...