Ellevill Skrevet 13. juli 2018 #8441 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Husk at en overvektig behøver ikke fråtse. La oss ta et helt enkelt eksempel. Si at du hver dag spiser litt mer enn du burde: ett glass melk og et knekkebrød med brunost. Cirka 200 kcal. Dette vil isolert sett føre til en vektoppgang på ca 9 kilo i løpet av et år, 27 kilo på 3 år. Overvektige er ikke en ensartet type mennesker der alle koordinert har et enormt matfokus eller konstant har bearnaise i munnviken. Men noe går galt på veien, og det på svært mange forskjellige måter. Det eneste de har til felles er kalorioverskuddet, på jevn eller ujevn basis, som de inntar. Endret 13. juli 2018 av Ellevill 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 13. juli 2018 #8442 Del Skrevet 13. juli 2018 9 timer siden, ti10 skrev: Det synes jeg er en i overkant hårsår tolkning av innlegget. Jeg har ikke noe ønske eller behov for å henge ut noen eller være ufin, jeg har kun gitt uttrykk for min oppfatning av saken. Inntrykket mitt er basert på det jeg har observert, både som ansatt i servicebransjen og privat. Har ikke uttalt meg negativt om at noen som helst, verken overvektige, folk med gjennomsnittsvekt eller syltynne spiser mat offentlig. Jeg brukte også ord som tror og sier ikke at det gjelder alle. Hvis noen blir fornærmet av et slikt innlegg, bør man kanskje holde seg unna denne typen debatter. Nå var det vel ikke slik at eksiltrønder ble fornærmet? Hun var rett og slett bare ikke enig med deg. Høres mer ut som om det var du som ble fornærmet av det. 😂 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. juli 2018 #8443 Del Skrevet 13. juli 2018 26 minutter siden, Ellevill skrev: Nå var det vel ikke slik at eksiltrønder ble fornærmet? Hun var rett og slett bare ikke enig med deg. Høres mer ut som om det var du som ble fornærmet av det. 😂 Fornærmet av at noen feiltolker innlegget mitt? 😅 Jeg legger fram et inntrykk jeg har dannet meg basert på observasjoner, og hun påstår jeg har fordommer fordi jeg beskriver atferd jeg gjentatte ganger har sett. Uenighet er noe annet. Nå har jeg nevnt i to innlegg at det dreier seg om inntrykk jeg har og at det ikke dreier seg om alle overvektige, likevel svarer du og eksiltronder som om jeg har innledet tidenes korstog mot alle som er overvektige. Slapp av, trekk pusten og les hele innleggene hvis du vil diskutere. Og så kan du lese innlegget til sahara_ også. Men nå må jeg sove. God natt😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 13. juli 2018 #8444 Del Skrevet 13. juli 2018 Har lest alle innleggene, ellers takk. 🤗 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 14. juli 2018 #8445 Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) Feil tråd... Endret 14. juli 2018 av Miranda16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 14. juli 2018 #8446 Del Skrevet 14. juli 2018 20 timer siden, Ellevill skrev: Husk at en overvektig behøver ikke fråtse. La oss ta et helt enkelt eksempel. Si at du hver dag spiser litt mer enn du burde: ett glass melk og et knekkebrød med brunost. Cirka 200 kcal. Dette vil isolert sett føre til en vektoppgang på ca 9 kilo i løpet av et år, 27 kilo på 3 år. Overvektige er ikke en ensartet type mennesker der alle koordinert har et enormt matfokus eller konstant har bearnaise i munnviken. Men noe går galt på veien, og det på svært mange forskjellige måter. Det eneste de har til felles er kalorioverskuddet, på jevn eller ujevn basis, som de inntar. Dette! En veldig viktig påminnelse. Takk for kommentar 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sahara_ Skrevet 14. juli 2018 #8447 Del Skrevet 14. juli 2018 23 minutter siden, miaw skrev: Dette! En veldig viktig påminnelse. Takk for kommentar Jeg har aldri lest dette selv; Men min PT mente at overvektige lagrer lettere maten som spises som fett fremfor å forbrenne. Eks: Normalvektig: 200 kcal melk - 100% forbrennes. Overvektig: 200 kcal melk - 25% lagres som fett, resten forbrennes Så det han mente med det er at om to forskjellige kroppstyper spiser akkurat det samme, vil ikke den overvektige ha samme resultatet som den normalvektige. Man må rett og slett spise ENDA mindre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 14. juli 2018 #8448 Del Skrevet 14. juli 2018 Hvis man ser på overspising så er det noen generelle kjennetegn som man ikke kan stikke under en stol. http://www.sinnetshelse.no/artikler/overspising.htm Ved overspising er mange av de samme mekanismene i sving som ved bulimi. Det dreier seg i begge tilfeller om kontrollsvikt, både når det gjelder følelser og atferd. Det som karakteriserer overspiserne, er at de spiser mye raskere enn normalt. Ofte er også spisingen spontan og kaotisk. Mange blir ubehagelig mette fordi de spiser store mengder mat uten egentlig å være fysisk sultne. Det er for eksempel ikke uvanlig at overspiserne spiser doble måltider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hattivatti Skrevet 14. juli 2018 #8449 Del Skrevet 14. juli 2018 Kan vi ta fedmedebatten en annen plass og fortsette med bloggeren her? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FotbaIlflua Skrevet 14. juli 2018 #8450 Del Skrevet 14. juli 2018 1 time siden, Sahara_ skrev: Jeg har aldri lest dette selv; Men min PT mente at overvektige lagrer lettere maten som spises som fett fremfor å forbrenne. Eks: Normalvektig: 200 kcal melk - 100% forbrennes. Overvektig: 200 kcal melk - 25% lagres som fett, resten forbrennes Så det han mente med det er at om to forskjellige kroppstyper spiser akkurat det samme, vil ikke den overvektige ha samme resultatet som den normalvektige. Man må rett og slett spise ENDA mindre Det er fakta at jo mer muskelmasse man har, jo mer forbrenner man selv når man ikke er aktiv. Jo mer fett, jo lavere forbrenning. Så ja, om man er overvektig er det lurt å bygge muskler for å ha en stabil og varig vektnedgang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 15. juli 2018 #8451 Del Skrevet 15. juli 2018 På 12.7.2018 den 14.44, Rosalie skrev: Og for de som ikke helt skjønner hva kroppsakrivisme faktisk handler om, har Carina E. Carlsen forklart det ganske greit i denne IG-posten. Jeg synes ikke Helene er på dette nivået. Hun her fronter jo faktisk fedme og kaller det "kroppspositivisme" mens Helene oppmuntrer iallefall til et sunt kosthold og sier at det ikke er sunt å være overvektig. Helene beskyldes for å oppmuntre til overvekt, noe jeg ikke synes hun gjør i det hele tatt. Det er Carina som gjør det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 15. juli 2018 #8452 Del Skrevet 15. juli 2018 Fint om Carina kan få sin egen tråd. Carina er rett og slett sykelig overvektig og stolt av det samtidig som hun bodyshamer normalvektige. Tviler på at Helene som fronter sunnhet og glede samt trening vil sammenlignes med Carina. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severin Skrevet 15. juli 2018 #8453 Del Skrevet 15. juli 2018 1 time siden, Takida skrev: Fint om Carina kan få sin egen tråd. Carina er rett og slett sykelig overvektig og stolt av det samtidig som hun bodyshamer normalvektige. Tviler på at Helene som fronter sunnhet og glede samt trening vil sammenlignes med Carina. Her tolker du Carina sånn som du selv ønsker. Jeg har absolutt ikke inntrykket av at hun bedriver noe bodyshaming, verken av normal- eller undervektige. Carina er et herlig, friskt pust i denne debatten, og hun viser at man kan snakke frem noen, uten å rakke ned på andre. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 15. juli 2018 #8454 Del Skrevet 15. juli 2018 Akkurat nå, Severin skrev: Her tolker du Carina sånn som du selv ønsker. Jeg har absolutt ikke inntrykket av at hun bedriver noe bodyshaming, verken av normal- eller undervektige. Carina er et herlig, friskt pust i denne debatten, og hun viser at man kan snakke frem noen, uten å rakke ned på andre. Carina undervurderer sin overvekt noe helt vanvittig og feks hashtsggen om 'litt valker skader ikke. På C er det ikke 'litt valker. Som sagt, HD og C kan ikke sammenlignes, så opprett heller en hyllest-tråd til C et annet sted 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severin Skrevet 15. juli 2018 #8455 Del Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Takida skrev: Carina undervurderer sin overvekt noe helt vanvittig og feks hashtsggen om 'litt valker skader ikke. På C er det ikke 'litt valker. Som sagt, HD og C kan ikke sammenlignes, så opprett heller en hyllest-tråd til C et annet sted Hva Carina synes og mener om sin egen kropp er vel hennes sak? At hun velger å dele det kan du mene hva du vil om. Hashtaggene tar man alltid med en klype salt uansett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 15. juli 2018 #8456 Del Skrevet 15. juli 2018 (endret) Mange synes det er greit å legge ut naken- eller lettkledde bilder som plus-size, men Gud forby om noen legger ut et bilde av "vaskebrettet". Lenge leve dobbeltmoralet. Ja, til mindre fokus på kropp uansett om man er en str 36 eller 48! Endret 15. juli 2018 av Miranda16 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 15. juli 2018 #8457 Del Skrevet 15. juli 2018 Akkurat nå, Severin skrev: Hva Carina synes og mener om sin egen kropp er vel hennes sak? At hun velger å dele det kan du mene hva du vil om. Hashtaggene tar man alltid med en klype salt uansett. Men dette er uansett ikke en tråd om svært usunne Carina. Det er en tråd om HD som fronter en litt annen livsstil. Lag en tråd om C et annet sted og ikke ødelegg denne tråden med C 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 15. juli 2018 #8458 Del Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Mange synes det er greit å legge ut bilder som plus-size, men Gud forby om noen legger ut et bilde av "vaskebrettet". Lenge leve dobbeltmoralet. Ja, til mindre fokus på kropp uansett om man er en str 36 eller 48! Dette er jeg enig i. Men feks HD sin blogg handler jo om kropp og da er fokuset deretter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severin Skrevet 15. juli 2018 #8459 Del Skrevet 15. juli 2018 10 minutter siden, Miranda16 skrev: Mange synes det er greit å legge ut bilder som plus-size, men Gud forby om noen legger ut et bilde av "vaskebrettet". Lenge leve dobbeltmoralet. Ja, til mindre fokus på kropp uansett om man er en str 36 eller 48! Så lenge jeg får se plus-size bilder, så bryr jeg meg ikke om hva andre legger ut 🤣 Det er uansett alt for mange nakne kropper rundt omkring - i alle fasonger. Kan man ikke selge melk uten å vise pupper, lenger? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tutsi123 Skrevet 15. juli 2018 #8460 Del Skrevet 15. juli 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Mange synes det er greit å legge ut bilder som plus-size, men Gud forby om noen legger ut et bilde av "vaskebrettet". Lenge leve dobbeltmoralet. Ja, til mindre fokus på kropp uansett om man er en str 36 eller 48! Enig.Skjønner ikke helt poenget med den bekreftelsen de som poster halvnakne bilder søker.Uansett om de kvalifiserer til fedmeoperasjon,har en normal kroppsbygning ,er veldig veltrent eller er av en eller annen grunn avmagret.Det er i grunnen et sykdomstegn i seg selv.Jeg er ganske aktiv både med trening og ute i naturen,rett og slett fordi jeg liker det.Det er også slik jeg vokste opp,dvs at den aktivitet jeg velger er lystbetont,og det helt uten å poste et bilde hverken av trening eller toppturer på fb,insta eller andre plasser.Men jeg er tilknyttet noen treningsgrupper på fb blant annet,og der ser jeg at mange nærmest er avhengige av den hyllesten de får ved å poste bilder og hva de gjorde den aktuelle økten.De samme personene skriver også om manglende motivasjon innimellom.Manglende motivasjon er et helt ukjent fenomen hos meg,for jeg trener ikke for å vise meg frem for noen.Jeg gjør det fordi det er en god vane og fordi helsa mi har veldig godt av det.Mer motivasjon enn det trenger man ikke,heller ikke støtterop fra fremmede følger.Det er en trist utvikling,og for meg virker det veldig sykt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg