Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, SunnivaOslo skrev:

De er jo ikke "tilfeldigvis" større. De har fått lov til å spise hva de vil og blitt store. De er ofre for barnemishandling.

Det er kanskje et par prosent som er syke,går på medisiner,er "større" ift høyde på jevnaldrende osv, men de fleste overvektige barn (og voksne) er det fordi de spiser uten hemninger og beveger lite på seg.

Her illustrerer du jo poenget jeg påpekte i innlegget mitt og viste til i lenkene, nemlig at overvekt ikke glorifiseres i media, men hånes, og at denne tråden praktiserer akkurat det i stor stil.

• Liker 30
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 timer siden, Miranda16 skrev:

Du lenker denne til min profil og dette er et helt annet tema.

Er enig at man ikke kan lykkes for å gjøre det for andres del

Nå er det ganske mange nyanser  som diskuteres og har blitt debatert svært mye i denne tråden og har ikke mulighet til å ta opp mine synspunkt for ente gang. Det handler mye om hvordan HD velger å uttrykke seg på som gjør at hun mister troverdigheten.  

Er enig i mye disse artiklene du henviser til. Å være overvektig har ikke noe høystatus blant helsepersonell. Som alle avhengige så må man være villig til å ville gjøre noe med problemene sine og søke hjelp. Man må jobbe med det mentale. Problemet som sagt er at overvekt blir ikke prioritert høyt nok. Ironisk når nok når mange sliter med overvekt. Nå er terapeuter uansett en mangelvare i helsevesenet.

Det jeg svarte på var påstanden din om at glorifisering av overvekt var utbredt i media, og at dette kunne bli en sovepute for de overvektige. 

Jeg viste til at det motsatte er tilfellet: Overvektige blir utsatt for stereotypiske fordommer, hets og forenklede forklaringsmodeller i media, og denne påføringen av skam bidrar ikke til å endre problematikken i positiv retning overhodet. Tråden her deltar i denne typen kommunikasjon om overvekt etter min mening, med en navngitt blogger og kroppen hennes som offer.

Endret av Aricia
  • Liker 17
Skrevet
58 minutter siden, Aricia skrev:

Her illustrerer du jo poenget jeg påpekte i innlegget mitt og viste til i lenkene, nemlig at overvekt ikke glorifiseres i media, men hånes, og at denne tråden praktiserer akkurat det i stor stil.

Men de spiser jo ut en hemninger/ for mye når de er så overvektige som de er? Mener du at de spiser moderat?lite? Hadde de gjort det så hadde de ikke vært overvektige.

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, Aricia skrev:

La meg replisere med noen lenker som påpeker det alle med øyne kan se, nemlig den motsatte tendensen, basert på forskning. Overvekt stigmatiseres og hånes i media, og denne framstillingen og skammen den påfører overvektige er med på å forverre problematikken.

https://forskning.no/helsepolitikk-mat-overvekt-samfunnsmedisin-sykdommer/2014/06/media-og-folk-flest-far-dei-tyngste-til

https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-slanking-overvekt/2008/06/foler-seg-sosialt-diskriminert

Fra den siste lenken:

Det er jo så enkelt som at overvekt ikke er vanlig. Før så var du nærmest en freak når du var feit. Nå bare vokser og vokser folk. 

Dessverre så får de merkelapper på seg som kan være uheldige feks som at de er dumme,har dårlig hygiene og er bare late. Dette er såklart absolutt ikke bra.

Men nå om dagen så er det såkalte pluz size damer og "kroppspositivster" som kler av seg for å vise seg frem (greit nok det) samtidig som de hetser vanlige kvinner og mener at de skal få en slags rød løper foran dem. Alle skal hylle dem, men jeg mener det er usunt å hylle sykelig overvekt.

Hva hvis anorektikere hadde gjort dette? Stått i bikini og sagt at de elsker kroppen sin? At de er dumme og friske? (Inntil videre...) sagt at "45 kg er like ok som 65 kg. Det er personen som teller ikke vekta"...

• Liker 7
Skrevet
46 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Det er jo så enkelt som at overvekt ikke er vanlig. Før så var du nærmest en freak når du var feit. Nå bare vokser og vokser folk. 

Dessverre så får de merkelapper på seg som kan være uheldige feks som at de er dumme,har dårlig hygiene og er bare late. Dette er såklart absolutt ikke bra.

Men nå om dagen så er det såkalte pluz size damer og "kroppspositivster" som kler av seg for å vise seg frem (greit nok det) samtidig som de hetser vanlige kvinner og mener at de skal få en slags rød løper foran dem. Alle skal hylle dem, men jeg mener det er usunt å hylle sykelig overvekt.

Hva hvis anorektikere hadde gjort dette? Stått i bikini og sagt at de elsker kroppen sin? At de er dumme og friske? (Inntil videre...) sagt at "45 kg er like ok som 65 kg. Det er personen som teller ikke vekta"...

Kroppspositivisme handler om at alle kropper er bra nok, så du tillegger feil motiv når du påstår at "(...) hetser vanlige kvinner" (Hva er forresten en vanlig kvinne? Tydeligvis ikke noen som er overvektig?). En kroppspositivist sier ikke at den ene kroppen er mer verdt enn andre, slik store deler av samfunnet gjør. En overvektig kropp er mindre verdt, noe denne tråden er et skremmende godt eksempel på. 

Når det gjelder sammenligningen din med anorektikere er det heldigvis veldig få som nå sier "Det er jo bare å spise". De aller fleste forstår at anoreksi er en sykdom, som krever behandling utover akkurat det som handler om å spise / ikke spise. Samtidig er det ikke lenge siden se og hør hadde Linni Meisters vektnedgang i kilo etter farmen kjendis i krigstyper på framsida, og det fokuset var i liten grad negativt. Det er mer triggende for en usikker 14åring å se "Linni veier bare xx kilo!!" enn det er å se en overvektig kvinne si "Jeg er også verdt noe, jeg er mer enn overvekten min." 

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, SunnivaOslo skrev:

Men de spiser jo ut en hemninger/ for mye når de er så overvektige som de er? Mener du at de spiser moderat?lite? Hadde de gjort det så hadde de ikke vært overvektige.

Apropos forenkla forklaringsmodell.

• Liker 15
Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker.

Edie, adm.

Skrevet (endret)
6 timer siden, SunnivaOslo skrev:

De er jo ikke "tilfeldigvis" større. De har fått lov til å spise hva de vil og blitt store. De er ofre for barnemishandling.

Nettopp! Så hvorfor skal dette barnet bli mobbet og uglesett fordi foreldrene ikke har tatt tak i det? Hvorfor skal de i voksen alder bli møtt med "ja, men det er jo bare å spise riktig og trene", og så har de ingen aning om hvordan man spiser riktig? De har ikke lært dette hjemmefra, og da trenger man grundig opplæring og støtte for å lære det. Det de ikke trenger, er fordømmelse og forenklede råd fra folk som ikke har peiling.

2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Hva hvis anorektikere hadde gjort dette? Stått i bikini og sagt at de elsker kroppen sin? At de er dumme og friske? (Inntil videre...) sagt at "45 kg er like ok som 65 kg. Det er personen som teller ikke vekta"..

Første avsnitt er nok en ubegrunnet fordom! Vet ikke om det er kun i kg-verden... Men kjenner ingen som "hetser" vanlige kvinner.

Siste avsnitt blir ikke relevant. Anorektikere må vel også lære å like kroppen sin og ville det beste for den. Man hater ikke kroppen sin frisk.

Endret av tunaen
  • Liker 16
Skrevet
2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

(...)

(...)

Hvilken verden lever du i? Mener du kroppspositivisme betyr at overvektige hetser «vanlige» kvinner? 

Jeg har både vært tynn, slank og overvektig. Overvekten kom sannsynligvis som følge av noe som gjorde at livet mitt ble snudd på hodet i negativ forstand - og maten var mitt dop eller min trøst. Med overvekten fulgte en voldsom selvforakt som styrte hele mitt liv. Overvektiges selvbilde bekreftes ved å lese her inne: også andre forakter overvektige - og det er trist og nedbrytende lesning. Jeg ser også at det å forsøke å jobbe med - eller å være - glad i seg selv og kroppen, sin til tross for at man er ulykkelig i den, latterliggjøres. 

Du nevner anorektikere. Om min reaksjon på mitt trauma hadde vært å bli sykelig tynn, tror du omverden hadde foraktet meg da? Eller ville jeg fått komplimenter? Event. medfølelse hvis vektnedgangen var dødelig? 

————-———-

Når det gjelder HD har jeg aldri oppfattet at hun hyller fedme eller påstår at det er sunt å være overvektig. Jeg synes enkelte her tolker henne som fanden leser bibelen. Dere «tar» henne på det meste hun gjør.

Jeg lurer på hvordan deres liv er? Jeg vet iallfall at mitt er fullt av humper i veien. Det er oppturer og det er nedturer, jeg tar både feil og riktige valg. Jeg er et menneske på godt og vondt. Og personlig mener jeg at det er slike mennesker som er spennende. Hvis dere synes det er så utfordrende å følge en som HD på sosiale medier, kan jeg anbefale andre bloggere som bare beskriver livets solside, har et enormt fokus på den perfekte kroppen og som viser frem et regissert liv - gjerne ved hjelp av barn og skjult reklame. 

• Liker 24
Gjest eksiltronder
Skrevet
4 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det høres ut som du tror at alle overvektige binge-spiser slik man ser på film?

Man kan helt fint bli overvektig uten å spise store mengder. Det er hva man spiser som avgjør, sjelden mengden.

Skrevet
1 time siden, Ellevill skrev:

Hvilken verden lever du i? Mener du kroppspositivisme betyr at overvektige hetser «vanlige» kvinner? 

Jeg har både vært tynn, slank og overvektig. Overvekten kom sannsynligvis som følge av noe som gjorde at livet mitt ble snudd på hodet i negativ forstand - og maten var mitt dop eller min trøst. Med overvekten fulgte en voldsom selvforakt som styrte hele mitt liv. Overvektiges selvbilde bekreftes ved å lese her inne: også andre forakter overvektige - og det er trist og nedbrytende lesning. Jeg ser også at det å forsøke å jobbe med - eller å være - glad i seg selv og kroppen, sin til tross for at man er ulykkelig i den, latterliggjøres. 

Du nevner anorektikere. Om min reaksjon på mitt trauma hadde vært å bli sykelig tynn, tror du omverden hadde foraktet meg da? Eller ville jeg fått komplimenter? Event. medfølelse hvis vektnedgangen var dødelig? 

————-———-

Når det gjelder HD har jeg aldri oppfattet at hun hyller fedme eller påstår at det er sunt å være overvektig. Jeg synes enkelte her tolker henne som fanden leser bibelen. Dere «tar» henne på det meste hun gjør.

Jeg lurer på hvordan deres liv er? Jeg vet iallfall at mitt er fullt av humper i veien. Det er oppturer og det er nedturer, jeg tar både feil og riktige valg. Jeg er et menneske på godt og vondt. Og personlig mener jeg at det er slike mennesker som er spennende. Hvis dere synes det er så utfordrende å følge en som HD på sosiale medier, kan jeg anbefale andre bloggere som bare beskriver livets solside, har et enormt fokus på den perfekte kroppen og som viser frem et regissert liv - gjerne ved hjelp av barn og skjult reklame. 

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 6
Skrevet
20 timer siden, eksiltronder skrev:

Jeg har diskutert så mye i denne tråden (og med denne brukeren), at det har jeg mer eller mindre gitt opp. Noen synes det er greit å kritisere i hytt og vær kun fordi HD er overvektig - og så frekk at hun til og med tør å like deg selv - og disse har tydeligvis fripass her.

Vi lever i en verden hvor det er verre å være tjukk enn å være slem. Trist, men sant.

Lena Dunham adresserer dette i sin siste IG-post. Hun var overvektig og fikk pes for det, gikk kraftig ned i vekt og ble hyllet, har nå lagt på seg en god del og har nok en gang blitt paparazzienes favorittmål når de trenger noen å gjøre narr av.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Og for de som ikke helt skjønner hva kroppsakrivisme faktisk handler om, har Carina E. Carlsen forklart det ganske greit i denne IG-posten.

Endret av Rosalie
  • Liker 10
Skrevet
På 12.7.2018 den 5.42, SunnivaOslo skrev:

Dette må være det dummeste jeg har lest , snakk om å ikke skjønne noe

• Liker 12
Skrevet
På ‎12‎.‎07‎.‎2018 den 10.04, eksiltronder skrev:

Det høres ut som du tror at alle overvektige binge-spiser slik man ser på film?

Man kan helt fint bli overvektig uten å spise store mengder. Det er hva man spiser som avgjør, sjelden mengden.

Tror det for de aller fleste overvektige er en kombinasjon av mengde, hva man spiser og manglende bevegelse. Sier ikke at det gjelder alle, men jeg har inntrykk av at mange overvektige også er mer opptatt av mat enn andre. Dvs. er man på tur/ utflukt og de ser en kafé/ kiosk, så skal det handles selv om man ikke er sulten. Og når det gjelder disse tilbudene der man kan spise så mye man vil for en viss sum, virker det som at mengden er viktigere enn om man får noe som man synes er godt. 

Gjest eksiltronder
Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Tror det for de aller fleste overvektige er en kombinasjon av mengde, hva man spiser og manglende bevegelse. Sier ikke at det gjelder alle, men jeg har inntrykk av at mange overvektige også er mer opptatt av mat enn andre. Dvs. er man på tur/ utflukt og de ser en kafé/ kiosk, så skal det handles selv om man ikke er sulten. Og når det gjelder disse tilbudene der man kan spise så mye man vil for en viss sum, virker det som at mengden er viktigere enn om man får noe som man synes er godt. 

Trist å høre at de klassiske fordommene fremdeles holdes vedlike. Akkurat slike utsagn som dette gjør at mange overvektige har store problemer med å spise ute blant folk.

Skrevet
12 minutter siden, eksiltronder skrev:

Trist å høre at de klassiske fordommene fremdeles holdes vedlike. Akkurat slike utsagn som dette gjør at mange overvektige har store problemer med å spise ute blant folk.

Det er ikke en fordom, men en generell observasjon i forskjellig oppførsel ihht normalvektig og overvektig. 

Jeg ser selv overvektig og kjenner meg veldig godt igjen i hva ti10 sier. Og jeg ser samme trenden blant venner, familie og kjente. Det betyr selvfølgelig ikke at min observasjon er generell trend blant alle overvektige, men jeg har også vært hos terapeut for behandling av overvekt som sa det samme som ti10 sier; Overvektige har ofte en egen spesifikk tankegang ihht mat: Må kose oss, må benytte sjansen (selv om man ikke er sulten, ikke hver dag man får kake på jobb, ikke sant?) osv. For en eller annen grunn har mange overvektige mye frykt i seg for å kjenne sult eller å gå glipp av situasjoner som presenterer god mat. Det er et eller annet i underbevisstheten som trigger den type oppførsel. Det er derfor jeg personlig syntes at å gå ned i vekt til tider kan være veldig utfordrende, fordi denne underbevisste tankegangen om overspising føles som et primært behov (i lik linje som andre føler et primært behov for søvn og vann f.eks) osv. Normalvektige kan ha et mye lavere stressnivå ihht tanken om å hoppe over et måltid f.eks. 

The good news is at underbevisthetens tankegang kan endres med mye bevisst jobbing :)

• Liker 17
Skrevet
21 minutter siden, eksiltronder skrev:

Det synes jeg er en i overkant hårsår tolkning av innlegget. Jeg har ikke noe ønske eller behov for å henge ut noen eller være ufin, jeg har kun gitt uttrykk for min oppfatning av saken. Inntrykket mitt er basert på det jeg har observert, både som ansatt i servicebransjen og privat. Har ikke uttalt meg negativt om at noen som helst, verken overvektige, folk med gjennomsnittsvekt eller syltynne spiser mat offentlig. Jeg brukte også ord som tror og sier ikke at det gjelder alle. Hvis noen blir fornærmet av et slikt innlegg, bør man kanskje holde seg unna denne typen debatter. 

Skrevet

Synes HD kommer med et godt poeng i siste innlegg; "De som betyr noe er de du er glad i, venner, familie og kjæreste, og de er garantert ikke venn med deg pga måten du ser ut. Tenk deg om selv, hvorfor er du venn med dine venner? Hvorfor er du sammen med kjæresten din? Er det kun pga utseende? Så om det ikke er det for deg, hvorfor tror du det er slik for alle andre?"

• Liker 9
Skrevet
11 timer siden, ti10 skrev:

Wow! Er det mulig?

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...