Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8401 Skrevet 11. juli 2018 1 minutt siden, SunnivaOslo skrev: Ja det er nettopp det. Man hører mye om "Jeg er overvektig,men er sunn og har 0 plager knyttet til det!" så viser det seg at de er mye syke og etterhvert vil de få andre ledd og muskelplager mest sannsynlig. Alle vet at overvekt er farlig. Jeg synes det er så trist når vi skal legimitere farlige ting. Skal barna våre få stappe i seg sukker og kake fordi "big is beautiful"? Skal helsevesenet bli overbelastet pga folk får flere sykdommer grunnet usunn livsstil? Jeg synes det er så urimelig trist å se mennesker på 100kg + snakke om at det er generelt greit å være så stor. Nei det er ikke det. Det er usunt,farlig og hemmende. Synes det er spesielt ille at dette er noe jenter nede i 12 års alderen biter på alt HD sier. De har ikke evne til å tenke kritisk og skjønne hvordan hun manipulerer. Selv fedme blant barn er et problem. De har tom en egen poliklinikk for overvektige barn og ungdom i Tønsberg. Selv om denne artikkelen er noen år gammel, så må man stå kan man ikke en voksent menneske fraskrive seg ansvar. "Livet er bedre enn noen gang" Her kommer det også frem hvor godt hun hadde det mentalt. Det fysiske og psykiske henger sammen. Kan garantere at mye av det samme hun tar opp her, vil hun ta opp etterhvert som hun går ned i vekt. Sunn Fornuft Plakaten som hun fronter har også blitt delevis skrotet. http://fitnessbloggen.no/helene-drage-141-kilo-fedmeoperasjon/ 5
Aricia Skrevet 11. juli 2018 #8402 Skrevet 11. juli 2018 11 minutter siden, Miranda16 skrev: Synes det er spesielt ille at dette er noe jenter nede i 12 års alderen biter på alt HD sier. De har ikke evne til å tenke kritisk og skjønne hvordan hun manipulerer. Selv fedme blant barn er et problem. De har tom en egen poliklinikk for overvektige barn og ungdom i Tønsberg. Selv om denne artikkelen er noen år gammel, så må man stå kan man ikke en voksent menneske fraskrive seg ansvar. "Livet er bedre enn noen gang" Her kommer det også frem hvor godt hun hadde det mentalt. Det fysiske og psykiske henger sammen. Kan garantere at mye av det samme hun tar opp her, vil hun ta opp etterhvert som hun går ned i vekt. Sunn Fornuft Plakaten som hun fronter har også blitt delevis skrotet. http://fitnessbloggen.no/helene-drage-141-kilo-fedmeoperasjon/ Unnskyld meg, men det er jo ikke slik dette fungerer. På generelt grunnlag: Undervektige bloggere kan bli forvrengte forbilder og trigge spiseforstyrrelser hos tenåringer. Overvektige bloggere vil aldri bli forbilder som noen ønsker å likne, fordi overvekt, særlig hos kvinner, er et av de største stigma i samfunnet i dag, noe denne tråden er et eklatant eksempel på. Selv småjenter vet det! Overvekt gir ingen cred, bare forakt, uansett hva en overvektig blogger måtte skrive om kroppen og vekten sin. Tenåringer kommer heller ikke til å strømme til helsevesenet for å forlange fedmeoperasjon, inspirert av Helene Drage. Dette er strengt regulert i det offentlige helsevesenet, og vil ikke akkurat bli noen epidemi blant unge kvinner. Man burde heller bruke kreftene på å advare mot plastiske operasjoner i Tyrkia, à la Sophie Elise. Det eneste Helene Drage kanskje kan bidra til, er å gi andre overvektige kvinner et eksempel på at de ikke trenger å hate seg selv til tross for at det akkurat de sliter med (alle sliter jo med noe) dessverre er synlig på utsiden for alle og enhver, og gir alle andre rett til å forakte dem, uten at det tydeligvis er det minste sosialt uakseptabelt å si det høyt. Jeg ser mildt sagt ikke problemet med en slik eventuell påvirkning - ingen kan unngå å få med seg de negative helseeffektene av overvekt, for å si det mildt. Å late som noe annet er på grensen til latterlig. 33
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8403 Skrevet 11. juli 2018 (endret) Poenget er at det i tillegg til voksne så er barnefedme et økende problem. Det er mange diskusjoner som pågår i samfunnet at overvekt og sykelig overvekt blir glorifisert i media. At HD eks uttrykker at det finnes sunn fysisk overvekt er ikke bra. Nå er ikke yngre mennesker og barn i samme grad se på disse faktorene med et kritisk blikk. Når hver 5 voksne er overvektig, så vil også barnefedme være et økende problem. Det store fokuset hun har på kropp, med bilder og innlegg sender heller ikke gode signaler til yngre mennesker. Nei, man trenger ikke se ut som Sraad for å være et dårlig forbilde. For noen virker det som det er greit å arrestere SE og henne, men HD er fredet Endret 11. juli 2018 av Miranda16 6
Porcelain Skrevet 11. juli 2018 #8404 Skrevet 11. juli 2018 29 minutter siden, Miranda16 skrev: Poenget er at det i tillegg til voksne så er barnefedme et økende problem. Det er mange diskusjoner som pågår i samfunnet at overvekt og sykelig overvekt blir glorifisert i media. At HD eks uttrykker at det finnes sunn fysisk overvekt er ikke bra. Nå er ikke yngre mennesker og barn i samme grad se på disse faktorene med et kritisk blikk. Når hver 5 voksne er overvektig, så vil også barnefedme være et økende problem. Det store fokuset hun har på kropp, med bilder og innlegg sender heller ikke gode signaler til yngre mennesker. Nei, man trenger ikke se ut som Sraad for å være et dårlig forbilde. For noen virker det som det er greit å arrestere SE og henne, men HD er fredet Dette er bare tull. Det er ingen i samfunnet eller i media som glorifiserer overvekt. Det finnes en del kroppspositivister, som jobber for at man skal få like kroppen sin selv om man er overvektig - ikke fordi man er overvektig. Ingen, hverken barn eller voksne, spiser sukker fordi de gjerne vil bli overvektige. 23
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8405 Skrevet 11. juli 2018 (endret) 22 minutter siden, Porcelain skrev: Dette er bare tull. Det er ingen i samfunnet eller i media som glorifiserer overvekt. Det finnes en del kroppspositivister, som jobber for at man skal få like kroppen sin selv om man er overvektig - ikke fordi man er overvektig. Ingen, hverken barn eller voksne, spiser sukker fordi de gjerne vil bli overvektige. Det er ganske mange som mener at overvekt blir glorifisert og det kan bli en hvilepute for å jobbe for en bedre helse . Uansett om man er sykelig overvektig eller har 0% kroppsfett så er ikke det store fokuset på kropp i media bra. Å hylle dem som er en "str 48", men rakke ned på en "str 36" er et merkelig fenomen. Krppsfokus er kroppsfokus uansett hvordan man vrir og vrenger på det Endret 11. juli 2018 av Miranda16 5
Porcelain Skrevet 11. juli 2018 #8406 Skrevet 11. juli 2018 2 minutter siden, Miranda16 skrev: Det er ganske mange som mener at overvekt blir glorifisert og det kan bli en hvilepute . Uansett om man er sykelig overvektig eller har 0% kroppsfett så er ikke det store fokuset på kropp i media bra. Jeg er helt enig i at det er for mye fokus på kropp i media, men stort sett dreier det seg om VG som skriver om Kylie Jenners kropp etter fødsel, eller Dagbladet som illustrerer "Nå kommer finværet" med bilder av en lettkledd kvinnekropp. Som jeg har skrevet litt om tidligere er det ikke sikkert at mer kropp er den rette løsningen, men det er iallfall et forsøk på å åpne opp for et noe mer mangfoldig samfunn. Det gagner ingen at overvektige forakter seg selv pga kroppen sin, skam er ingen slankekur. 8
Aricia Skrevet 11. juli 2018 #8407 Skrevet 11. juli 2018 56 minutter siden, Miranda16 skrev: Poenget er at det i tillegg til voksne så er barnefedme et økende problem. Det er mange diskusjoner som pågår i samfunnet at overvekt og sykelig overvekt blir glorifisert i media. At HD eks uttrykker at det finnes sunn fysisk overvekt er ikke bra. Nå er ikke yngre mennesker og barn i samme grad se på disse faktorene med et kritisk blikk. Når hver 5 voksne er overvektig, så vil også barnefedme være et økende problem. Det store fokuset hun har på kropp, med bilder og innlegg sender heller ikke gode signaler til yngre mennesker. Nei, man trenger ikke se ut som Sraad for å være et dårlig forbilde. For noen virker det som det er greit å arrestere SE og henne, men HD er fredet Overvekt glorifisert i media?? Dette synes jeg du skal hoste opp noen lenker på. Helst flere. 18
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8408 Skrevet 11. juli 2018 3 minutter siden, Porcelain skrev: Jeg er helt enig i at det er for mye fokus på kropp i media, men stort sett dreier det seg om VG som skriver om Kylie Jenners kropp etter fødsel, eller Dagbladet som illustrerer "Nå kommer finværet" med bilder av en lettkledd kvinnekropp. Som jeg har skrevet litt om tidligere er det ikke sikkert at mer kropp er den rette løsningen, men det er iallfall et forsøk på å åpne opp for et noe mer mangfoldig samfunn. Det gagner ingen at overvektige forakter seg selv pga kroppen sin, skam er ingen slankekur. Ironien er at HD fronter at overvektige er mer enn en kropp, men samtidig poster masse bilder av kroppen sin. 6
Porcelain Skrevet 11. juli 2018 #8409 Skrevet 11. juli 2018 Akkurat nå, Miranda16 skrev: Ironien er at HD fronter at overvektige er mer enn en kropp, men samtidig poster masse bilder av kroppen sin. Hvorfor er det ironisk? Skal hun ikke vise bilder av kroppen sin fordi hun er overvektig? 11
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8410 Skrevet 11. juli 2018 2 minutter siden, Aricia skrev: Overvekt glorifisert i media?? Dette synes jeg du skal hoste opp noen lenker på. Helst flere. Ja, det kan jeg gjerne! http://www.gold1043.com.au/entertainment/the-feed/health-officials-claim-overweight-models-glorify-obesity https://www.newshub.co.nz/home/health/2017/08/health-professional-claims-plus-size-models-glorify-obesity.html Har et ekstremt tregt nett, men det er bare å google. Vil igjen påpeke at det er mange som mener dette, ingen generalisering 6
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8411 Skrevet 11. juli 2018 3 minutter siden, Porcelain skrev: Hvorfor er det ironisk? Skal hun ikke vise bilder av kroppen sin fordi hun er overvektig? Hun er lei av at mange dømmer henne fordi hun er overvektig og ikke tror un har akkurat de samme ressursene som alle andre. Hvorfor fokuserer hun så mye på kropp når det er verdien som menneske som er viktigst? Hvorfor skal man i det hele tatt fokusere på kropp i media? 5
Porcelain Skrevet 11. juli 2018 #8412 Skrevet 11. juli 2018 18 minutter siden, Miranda16 skrev: Hun er lei av at mange dømmer henne fordi hun er overvektig og ikke tror un har akkurat de samme ressursene som alle andre. Hvorfor fokuserer hun så mye på kropp når det er verdien som menneske som er viktigst? Hvorfor skal man i det hele tatt fokusere på kropp i media? Det du egentlig sier er at fordi Helene Drage er overvektig skal hun ikke vise kroppen sin. Diskusjonen om hva man skal fokusere på er relevant for alle, men det er helt urimelig av deg å trekke fram overvektige som verstinger når det gjelder fokus på kropp. Problemet med å ha en overvektig kropp, eller en kropp for den saks skyld, er at du kan aldri legge fra deg kroppen din. Hvis du ønsker å ta bilde av den nye kjolen din må antagelig kroppen være med på bildet. Dersom du ønsker å legge ut bilde av en koselig middag i hagen er det ikke unaturlig at kroppen din er med på bildet. Dette grenser kanskje til persondebatt, men mitt inntrykk er at den som fokuserer mest på kroppen til Drage er du. 20
Porcelain Skrevet 11. juli 2018 #8413 Skrevet 11. juli 2018 25 minutter siden, Miranda16 skrev: Ja, det kan jeg gjerne! http://www.gold1043.com.au/entertainment/the-feed/health-officials-claim-overweight-models-glorify-obesity https://www.newshub.co.nz/home/health/2017/08/health-professional-claims-plus-size-models-glorify-obesity.html Har et ekstremt tregt nett, men det er bare å google. Vil igjen påpeke at det er mange som mener dette, ingen generalisering Disse lenkene sliter jeg med å ta seriøst, uten å ha trykket meg inn på de. Den end er altså hentet fra underholdningsavdelingen til en australsk nettside ved navn gold1043? Å legge bevisbyrden over på andre ("Det er bare å Google") er forøvrig dårlig debatteknikk. Dersom du skal bevise noe må du gjøre det selv, du kan ikke be den du diskuterer med hoste opp bevis for deg. Påstanden om at det er mange som mener dette er, utifra det du har lagt fram sålangt, feil. Det er bare du som mener dette. 21
Aricia Skrevet 11. juli 2018 #8414 Skrevet 11. juli 2018 37 minutter siden, Miranda16 skrev: Ja, det kan jeg gjerne! http://www.gold1043.com.au/entertainment/the-feed/health-officials-claim-overweight-models-glorify-obesity https://www.newshub.co.nz/home/health/2017/08/health-professional-claims-plus-size-models-glorify-obesity.html Har et ekstremt tregt nett, men det er bare å google. Vil igjen påpeke at det er mange som mener dette, ingen generalisering La meg replisere med noen lenker som påpeker det alle med øyne kan se, nemlig den motsatte tendensen, basert på forskning. Overvekt stigmatiseres og hånes i media, og denne framstillingen og skammen den påfører overvektige er med på å forverre problematikken. https://forskning.no/helsepolitikk-mat-overvekt-samfunnsmedisin-sykdommer/2014/06/media-og-folk-flest-far-dei-tyngste-til https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-slanking-overvekt/2008/06/foler-seg-sosialt-diskriminert Fra den siste lenken: Sitat I følge studien bli overvektige ofte stigmatisert og diskriminert. De mangler ofte selvtillit, og lider også av psykiske plager som depresjon. Måten fedme blir representert i media, forsterker også ofte de negative stereotypene i samfunnet. Sitat - Det er klart at det å være overvektig er svært vanskelig, men det å kalle det en sykdom og epidemi er også med på gjøre situasjonen verre, sier Samantha Thomas til forskning.no. Hun er sjefsforsker ved Monash Universitys studier av overvektige. Sitat - Folk tror at overvektige er skyld i sin egen fedme, og at de skal ta personlig ansvar for det å gå ned i vekt. - De aller fleste opplysningskampanjer og reklamer som prøver å få bukt med fedmeepidemien henvender seg direkte til individet. - Dette legger et enormt press på overvektige. Ofte blir dette presset for mye, sier Thomas. Sitat Mange av de som ble intervjuet svarte også at The Biggest Loser forsterket samfunnets negative holdninger til overvektige. Først og fremst følte de at programmet viste at overvektige kan forandre seg ved å bli hånet og mobbet. - Mange av de som ble intervjuet føler at programmet forsterker samfunnets syn på overvektige som late og umotiverte, sier Thomas. - Noen svarte også at programmet var med på å promotere det at man må være tynn for å kunne være lykkelig. 18
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8415 Skrevet 11. juli 2018 22 minutter siden, Porcelain skrev: Disse lenkene sliter jeg med å ta seriøst, uten å ha trykket meg inn på de. Den end er altså hentet fra underholdningsavdelingen til en australsk nettside ved navn gold1043? Å legge bevisbyrden over på andre ("Det er bare å Google") er forøvrig dårlig debatteknikk. Dersom du skal bevise noe må du gjøre det selv, du kan ikke be den du diskuterer med hoste opp bevis for deg. Påstanden om at det er mange som mener dette er, utifra det du har lagt fram sålangt, feil. Det er bare du som mener dette. Nå skrev jeg at det blir debattert i media. Ikke noe mer enn det. Det er like relevant å ta den debatten som med andre kroppstyper 4
Aricia Skrevet 11. juli 2018 #8416 Skrevet 11. juli 2018 Slenger med denne lenken også jeg, som en liten motvekt til den gjentatte påstanden her i tråden om at overvekt og sunnhet er en umulig kombinasjon: https://forskning.no/hjertet-overvekt-diabetes/2018/03/god-form-trumfer-slank-kropp 11
Miranda16 Skrevet 11. juli 2018 #8417 Skrevet 11. juli 2018 (endret) 21 minutter siden, Aricia skrev: La meg replisere med noen lenker som påpeker det alle med øyne kan se, nemlig den motsatte tendensen, basert på forskning. Overvekt stigmatiseres og hånes i media, og denne framstillingen og skammen den påfører overvektige er med på å forverre problematikken. https://forskning.no/helsepolitikk-mat-overvekt-samfunnsmedisin-sykdommer/2014/06/media-og-folk-flest-far-dei-tyngste-til https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-slanking-overvekt/2008/06/foler-seg-sosialt-diskriminert Fra den siste lenken: Du lenker denne til min profil og dette er et helt annet tema. Er enig at man ikke kan lykkes for å gjøre det for andres del Nå er det ganske mange nyanser som diskuteres og har blitt debatert svært mye i denne tråden og har ikke mulighet til å ta opp mine synspunkt for ente gang. Det handler mye om hvordan HD velger å uttrykke seg på som gjør at hun mister troverdigheten. Er enig i mye disse artiklene du henviser til. Å være overvektig har ikke noe høystatus blant helsepersonell. Som alle avhengige så må man være villig til å ville gjøre noe med problemene sine og søke hjelp. Man må jobbe med det mentale. Problemet som sagt er at overvekt blir ikke prioritert høyt nok. Ironisk når nok når mange sliter med overvekt. Nå er terapeuter uansett en mangelvare i helsevesenet. Endret 11. juli 2018 av Miranda16 4
tunaen Skrevet 11. juli 2018 #8418 Skrevet 11. juli 2018 3 timer siden, SunnivaOslo skrev: ...synes det er så trist når vi skal legimitere farlige ting. Skal barna våre få stappe i seg sukker og kake fordi "big is beautiful"? Snakk om å misforstå totalt... Det handler om at barna ikke skal gå rundt og føle seg mindre verdt om de tilfeldigvis er større enn de andre barna. Skjønner du? 2 timer siden, Aricia skrev: Unnskyld meg, men det er jo ikke slik dette fungerer. På generelt grunnlag: Undervektige bloggere kan bli forvrengte forbilder og trigge spiseforstyrrelser hos tenåringer. Overvektige bloggere vil aldri bli forbilder som noen ønsker å likne, fordi overvekt, særlig hos kvinner, er et av de største stigma i samfunnet i dag, noe denne tråden er et eklatant eksempel på. Selv småjenter vet det! Overvekt gir ingen cred, bare forakt, uansett hva en overvektig blogger måtte skrive om kroppen og vekten sin. Tenåringer kommer heller ikke til å strømme til helsevesenet for å forlange fedmeoperasjon, inspirert av Helene Drage. Dette er strengt regulert i det offentlige helsevesenet, og vil ikke akkurat bli noen epidemi blant unge kvinner. Man burde heller bruke kreftene på å advare mot plastiske operasjoner i Tyrkia, à la Sophie Elise. Det eneste Helene Drage kanskje kan bidra til, er å gi andre overvektige kvinner et eksempel på at de ikke trenger å hate seg selv til tross for at det akkurat de sliter med (alle sliter jo med noe) dessverre er synlig på utsiden for alle og enhver, og gir alle andre rett til å forakte dem, uten at det tydeligvis er det minste sosialt uakseptabelt å si det høyt. Jeg ser mildt sagt ikke problemet med en slik eventuell påvirkning - ingen kan unngå å få med seg de negative helseeffektene av overvekt, for å si det mildt. Å late som noe annet er på grensen til latterlig. Dette! 18
Gjest shalott Skrevet 11. juli 2018 #8419 Skrevet 11. juli 2018 3 timer siden, Porcelain skrev: Dette er bare tull. Det er ingen i samfunnet eller i media som glorifiserer overvekt. Det finnes en del kroppspositivister, som jobber for at man skal få like kroppen sin selv om man er overvektig - ikke fordi man er overvektig. Ingen, hverken barn eller voksne, spiser sukker fordi de gjerne vil bli overvektige. Jeg har fremdels til gode å se bloggere, uansett hvor kroppspositive de er, som kommer med innlegg av typen "Fra slank til fedme på 6 måneder - detaljert kostholdsplan", "Legg på deg fett, ikke muskler!", "Blir du kvalm av fett? Her får du motivasjonen til å orke det siste ribbestykket" og "Går du for mange skritt i løpet av en dag? 10 enkle tips til å minske den daglige aktiviteten - bare 1000 skritt mindre om dagen kan utgjøre en stor forskjell på vekta!"
SunnivaOslo Skrevet 12. juli 2018 #8420 Skrevet 12. juli 2018 3 timer siden, tunaen skrev: Snakk om å misforstå totalt... Det handler om at barna ikke skal gå rundt og føle seg mindre verdt om de tilfeldigvis er større enn de andre barna. Skjønner du? Dette! De er jo ikke "tilfeldigvis" større. De har fått lov til å spise hva de vil og blitt store. De er ofre for barnemishandling. Det er kanskje et par prosent som er syke,går på medisiner,er "større" ift høyde på jevnaldrende osv, men de fleste overvektige barn (og voksne) er det fordi de spiser uten hemninger og beveger lite på seg. 8
Fremhevede innlegg