Porcelain Skrevet 7. juli 2018 #8341 Skrevet 7. juli 2018 3 timer siden, Miranda16 skrev: Som influencere og som forbilde, hun har lesere nede i 12-14 års alderen, så er det viktig å diskutere. Hun overhodet fronter en sunn livsstil. HD sier man kan være sunn og overvektig og det er total feilinformasjon og det er trist at mange unge kanskje ikke er klar over dette . HD Fronter hun Sunn Fornuft Plakaten. Om man leser igjennom denne, så er det flere punkter her hvor HD bevisst har sviktet. I tillegg spiller hun også på kropp. Det hadde uakseptabelt at min datter på 12 hadde lagt ut slike brystbilder. Merkelig det at det er uakseptabelt for andre bloggere å fokusere på kropp, men ikke HD. Kropp er et viktig tema og jeg håper at folk som følger med i diskusjonen begynner å skjønne hvor manipulerende hun er Det er ikke totalt feilinformasjon at man kan være sunn og overvektig. Hva Drage er ønsker ikke jeg å uttale meg om, jeg har ikke behov for å diskutere andre mennesker på den måten. Man kan alltid diskutere når noen spiller på kropp og når de normaliserer ulike kropper, i veldig mange tilfeller ses det på som positivt at ulike kropper synes i offentligheten. Vi er fortsatt i en verden der modeller med størrelse 38 defineres som plus size, og for en del både unge òg gamle kan det være sunt å se at det ikke er normalen, eller malen. Man kan feks ha en god psykisk helse som overvektig, man kan finne glede i trening og et aktivt liv som overvektig, og man kan leve et fullverdig liv som overvektig. Det er viktige signaler. 12
Miranda16 Skrevet 7. juli 2018 #8342 Skrevet 7. juli 2018 (endret) 2 timer siden, Porcelain skrev: Det er ikke totalt feilinformasjon at man kan være sunn og overvektig. Hva Drage er ønsker ikke jeg å uttale meg om, jeg har ikke behov for å diskutere andre mennesker på den måten. Man kan alltid diskutere når noen spiller på kropp og når de normaliserer ulike kropper, i veldig mange tilfeller ses det på som positivt at ulike kropper synes i offentligheten. Vi er fortsatt i en verden der modeller med størrelse 38 defineres som plus size, og for en del både unge òg gamle kan det være sunt å se at det ikke er normalen, eller malen. Man kan feks ha en god psykisk helse som overvektig, man kan finne glede i trening og et aktivt liv som overvektig, og man kan leve et fullverdig liv som overvektig. Det er viktige signaler. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sunn-overvekt-er-en-myte/ "I denne aktuelle studien fra Canada har forskerne kommet fram til at selv uten høyt blodtrykk, diabetes eller andre stoffskifteproblemer," har overvektige mennesker høyere forekomst av død, hjerteinfarkt og hjerneslag etter 10 år sammenlignet med mennesker som er slanke."" "Siden forskerne sammenlignet data fra mer enn 60 000 mennesker" Om HD har livsstilsykdommer er ikke poenget, men hvilke signaler hun sender ut. Hun har gang på gang uttalt at sunn overvekt eksistrerer, noe som er feil.. Det kan legitimere at folk ikke synes det er nødvendig å gjøre noe med å skifte livsstil. Om HD ikke har fysiske helseproblemer så har hun det mentalt. Om hun skulle hatt det, så viser den manglende troverdigheten at dette ikke er noe hun ville innrømme Du sier at alle kropper skal frontes, men uansett hvordan en influencer ser ut, så dette i stor grad leseres forhold til egen kropp i negativ forstand. United Influencer har derfor utarbeidet http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ Hvorfor skal kropper i det hele tatt være et så stort tema blant influencere? Hadde du synes det var greit at din datter la ut avkledde bilder av seg selv enten hun er 15 eller 20? Overspisinger er en spiseforstyrrelse, som er en psykisk sykdom HD som inspirasjonskilde for treningsglede og en sunn balanse mener mange ikke er tilfellet. Planer som aldri blir gjennomført gang på gang. Treningsglede? Har du fulgt henne, så trener hun for det aller meste når hun må, photoshoots, vektkrav så stopper det opp. Å komme seg på trening er blytungt mesteparten av tiden. Når hun snakker om et sunt og variert kosthold over tid. så stemmer ikke det heller. Det fungerer i noen dager. Hun er også svært lite motivert til å jobbe med det mentale, noe hun mener er nøkkelen til endring. Hun har gått mye opp og ned i vekt og dette er mye av årsaken. avhenger av at man jobber med det mentale. Det er ikke noe annderledes enn å slanke seg på den gode gammeldagse måten.Det finnes det mange eksempler på Bloggen er ikke troverdig fordi hun motsier seg selv mye og har gjort det i mange år nå. Hun er manipulerende og de som har fulgt henne klarer å legge to og to sammen Selv om man kan ha god selvfølelse som overvektig har jeg ikke noen innvendinger mot, men det kan også helle over i psykisk. HD har hele tiden påstått at hun har utrolig god selvtillit når det kommer til utseende, men alle har sine komplekser. Selv om hun elsker seg selv, bruker hun filtre vinkler. Så krøp hun til korset og innrømmet hun at hun hadde komplekser for armene. Synes det er flott at hun er ærlig, men troverdigheten er ødelagt, når hun så lenge har sagt noe annet For å lykkes med livsendring ser man til de som lykkes, ikke de som feiler. Det er der motivasjonen ligger. Ren psykologi Endret 7. juli 2018 av Miranda16 13
Porcelain Skrevet 7. juli 2018 #8343 Skrevet 7. juli 2018 1 time siden, Miranda16 skrev: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sunn-overvekt-er-en-myte/ "I denne aktuelle studien fra Canada har forskerne kommet fram til at selv uten høyt blodtrykk, diabetes eller andre stoffskifteproblemer," har overvektige mennesker høyere forekomst av død, hjerteinfarkt og hjerneslag etter 10 år sammenlignet med mennesker som er slanke."" "Siden forskerne sammenlignet data fra mer enn 60 000 mennesker" Om HD har livsstilsykdommer er ikke poenget, men hvilke signaler hun sender ut. Hun har gang på gang uttalt at sunn overvekt eksistrerer, noe som er feil.. Det kan legitimere at folk ikke synes det er nødvendig å gjøre noe med å skifte livsstil. Om HD ikke har fysiske helseproblemer så har hun det mentalt. Om hun skulle hatt det, så viser den manglende troverdigheten at dette ikke er noe hun ville innrømme Du sier at alle kropper skal frontes, men uansett hvordan en influencer ser ut, så dette i stor grad leseres forhold til egen kropp i negativ forstand. United Influencer har derfor utarbeidet http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ Hvorfor skal kropper i det hele tatt være et så stort tema blant influencere? Hadde du synes det var greit at din datter la ut avkledde bilder av seg selv enten hun er 15 eller 20? Overspisinger er en spiseforstyrrelse, som er en psykisk sykdom HD som inspirasjonskilde for treningsglede og en sunn balanse mener mange ikke er tilfellet. Planer som aldri blir gjennomført gang på gang. Treningsglede? Har du fulgt henne, så trener hun for det aller meste når hun må, photoshoots, vektkrav så stopper det opp. Å komme seg på trening er blytungt mesteparten av tiden. Når hun snakker om et sunt og variert kosthold over tid. så stemmer ikke det heller. Det fungerer i noen dager. Hun er også svært lite motivert til å jobbe med det mentale, noe hun mener er nøkkelen til endring. Hun har gått mye opp og ned i vekt og dette er mye av årsaken. avhenger av at man jobber med det mentale. Det er ikke noe annderledes enn å slanke seg på den gode gammeldagse måten.Det finnes det mange eksempler på Bloggen er ikke troverdig fordi hun motsier seg selv mye og har gjort det i mange år nå. Hun er manipulerende og de som har fulgt henne klarer å legge to og to sammen Selv om man kan ha god selvfølelse som overvektig har jeg ikke noen innvendinger mot, men det kan også helle over i psykisk. HD har hele tiden påstått at hun har utrolig god selvtillit når det kommer til utseende, men alle har sine komplekser. Selv om hun elsker seg selv, bruker hun filtre vinkler. Så krøp hun til korset og innrømmet hun at hun hadde komplekser for armene. Synes det er flott at hun er ærlig, men troverdigheten er ødelagt, når hun så lenge har sagt noe annet For å lykkes med livsendring ser man til de som lykkes, ikke de som feiler. Det er der motivasjonen ligger. Ren psykologi Jeg har ingen interesse av å diskutere Drage spesielt, jeg var opptatt av det du skrev i forrige innlegg som kan leses generelt. I dette innlegget var det mindre generelt, du er veldig opptatt av Drage. Når det gjelder det som går på avkledde bilder er det en del både feminister og kroppsaktivister som mener at det er en måte å ta kvinnekroppen tilbake på. Det finnes blant annet eksempler på at kvinner som har fått nakenbilder ufrivillig spredd på nett har sett på det som riktig å publisere avkledde bilder av seg selv, for å på den måten ha makten over bildene, hva som vises og til en viss grad hvem som får se de. Jeg mener forøvrig at mangfold alltid er positivt, men skulle ønske at kropp ble mindre viktig. Om mer kropp er veien å gå for å oppnå dette vet jeg ikke, men det er iallfall et forsøk på å gjøre noe som føles konstruktivt for noen. Som jeg nevnte i forrige innlegg handler dette om mer enn fysisk helse. For noen vil det antagelig være greit at levealderen er redusert, fordi det livet de har levd har vært godt. Jeg tenker vel det selv også - jeg vil heller leve et godt liv til jeg er 73 enn et liv preget av dårlig psykisk helse feks ti år til. Selvfølgelig trenger ikke dette å være en motsetning, men det utvidede helsebegrepet handler som nevnt også om psykisk helse. Livskvalitet er forøvrig et annet relevant begrep, det handler ikke bare om det man kan måle, men også om hvordan man føler man har det. For en del vil det psykisk sett være bedre å tenke at de er gode nok som de er, enn å stadig føle at de strever etter å oppnå det de opplever som krav fra samfunnet. 8
Miranda16 Skrevet 7. juli 2018 #8344 Skrevet 7. juli 2018 4 minutter siden, Porcelain skrev: Jeg har ingen interesse av å diskutere Drage spesielt, jeg var opptatt av det du skrev i forrige innlegg som kan leses generelt. I dette innlegget var det mindre generelt, du er veldig opptatt av Drage. Når det gjelder det som går på avkledde bilder er det en del både feminister og kroppsaktivister som mener at det er en måte å ta kvinnekroppen tilbake på. Det finnes blant annet eksempler på at kvinner som har fått nakenbilder ufrivillig spredd på nett har sett på det som riktig å publisere avkledde bilder av seg selv, for å på den måten ha makten over bildene, hva som vises og til en viss grad hvem som får se de. Jeg mener forøvrig at mangfold alltid er positivt, men skulle ønske at kropp ble mindre viktig. Om mer kropp er veien å gå for å oppnå dette vet jeg ikke, men det er iallfall et forsøk på å gjøre noe som føles konstruktivt for noen. Som jeg nevnte i forrige innlegg handler dette om mer enn fysisk helse. For noen vil det antagelig være greit at levealderen er redusert, fordi det livet de har levd har vært godt. Jeg tenker vel det selv også - jeg vil heller leve et godt liv til jeg er 73 enn et liv preget av dårlig psykisk helse feks ti år til. Selvfølgelig trenger ikke dette å være en motsetning, men det utvidede helsebegrepet handler som nevnt også om psykisk helse. Livskvalitet er forøvrig et annet relevant begrep, det handler ikke bare om det man kan måle, men også om hvordan man føler man har det. For en del vil det psykisk sett være bedre å tenke at de er gode nok som de er, enn å stadig føle at de strever etter å oppnå det de opplever som krav fra samfunnet. Nå er det nå slik at denne tråden handler om HD og hvilke signaler hun sender ut. At man har god livkvalitet henger sammen med fysisk og psykisk helse. Å sammenligne et frisk person som begynner å slite med helsa når man blir eldre er ikke det samme som et yngre menneske som sliter med helsa og har et langt liv foran seg. De som har god helse gjennom livet i større grad oppleve at det har levd et fullverdig liv, kontra en som har hatt dårligere helse, kronisk eller alvorligere lidelser i store deler av sitt "unge". Det er ganske tydelig at livskvalitenen hennes er så som så. Skal man ha sjans til å gjøre noe som HD har alle muligheter og jeg tror har forutsetninger for, så må man være ærlig med seg selv og eie utfordringene sine. Det er ingen enkle løsninger, men hun vet hvor hun bør starte og hva hun bør jobbe med. Det er mange som klarer å oppnå bedre livskvalitet, men da må man jobbe for det. 4
Gjest Ms. Daisy Skrevet 7. juli 2018 #8345 Skrevet 7. juli 2018 Må si jeg synes det er helt fantastisk å lese om alle her inne som har oppskriften til vekttap at det sitter i hodet, hun vil det ikke etc. Seriøst lett å sitte på utsiden og kommentere. Hun vet jo at hun er overvektig - hun prøver og går på smeller. Det gir oss da ingen rett å snakke dama ned. Synes til tider denne tråden blir usmakelig.
Orly Skrevet 7. juli 2018 #8346 Skrevet 7. juli 2018 19 minutter siden, Ms. Daisy skrev: Må si jeg synes det er helt fantastisk å lese om alle her inne som har oppskriften til vekttap at det sitter i hodet, hun vil det ikke etc. Seriøst lett å sitte på utsiden og kommentere. Hun vet jo at hun er overvektig - hun prøver og går på smeller. Det gir oss da ingen rett å snakke dama ned. Synes til tider denne tråden blir usmakelig. Enig ! 10
Porcelain Skrevet 7. juli 2018 #8347 Skrevet 7. juli 2018 1 time siden, Miranda16 skrev: Nå er det nå slik at denne tråden handler om HD og hvilke signaler hun sender ut. At man har god livkvalitet henger sammen med fysisk og psykisk helse. Å sammenligne et frisk person som begynner å slite med helsa når man blir eldre er ikke det samme som et yngre menneske som sliter med helsa og har et langt liv foran seg. De som har god helse gjennom livet i større grad oppleve at det har levd et fullverdig liv, kontra en som har hatt dårligere helse, kronisk eller alvorligere lidelser i store deler av sitt "unge". Det er ganske tydelig at livskvalitenen hennes er så som så. Skal man ha sjans til å gjøre noe som HD har alle muligheter og jeg tror har forutsetninger for, så må man være ærlig med seg selv og eie utfordringene sine. Det er ingen enkle løsninger, men hun vet hvor hun bør starte og hva hun bør jobbe med. Det er mange som klarer å oppnå bedre livskvalitet, men da må man jobbe for det. Kan du definere andre menneskers livskvalitet? Vet du hva som eventuelt er løsningen for andre mennesker? 7
Miranda16 Skrevet 8. juli 2018 #8348 Skrevet 8. juli 2018 (endret) 10 timer siden, Porcelain skrev: Kan du definere andre menneskers livskvalitet? Vet du hva som eventuelt er løsningen for andre mennesker? Selv om opplevelsen av livskvalitet er individuelt, så er det noen grunnleggende faktorer som av avgjør hva man ser på som et godt liv, herunder god helse. Du sier jo det selv. Du vil heller leve et kortere liv med god helse, enn et lengre liv med dårlig Du kan lese om helse på bloggen hennes. Endret 8. juli 2018 av Miranda16 1
Dråpe Skrevet 8. juli 2018 #8349 Skrevet 8. juli 2018 Jeg oppfatter det ikke som at HD forherliger overvekt og ufarliggjør dette. Jeg oppfatter det som at hun fronter retten hun og andre med vektutfordringer har til å respektere seg selv og kroppen sin til tross for overvekt - ikke pga. overvekt. Det er et vesentlig poeng som mange synes å gå glipp av. 23
Edie Skrevet 8. juli 2018 #8350 Skrevet 8. juli 2018 Ryddet for krenkende innlegg, kommentarer til moderering, brukerdebatt og svar til dette. Minner igjen om at kommentarer til moderering skal tas direkte med moderator på PM eller på Ris og ros, og følgende endring i regelverket 20. mars i år: med tilhørende tilleggsforklaring: Edie, adm.
stavanger40321 Skrevet 8. juli 2018 #8351 Skrevet 8. juli 2018 (endret) 15 timer siden, Porcelain skrev: Jeg har ingen interesse av å diskutere Drage spesielt, jeg var opptatt av det du skrev i forrige innlegg som kan leses generelt. I dette innlegget var det mindre generelt, du er veldig opptatt av Drage. Når det gjelder det som går på avkledde bilder er det en del både feminister og kroppsaktivister som mener at det er en måte å ta kvinnekroppen tilbake på. Det finnes blant annet eksempler på at kvinner som har fått nakenbilder ufrivillig spredd på nett har sett på det som riktig å publisere avkledde bilder av seg selv, for å på den måten ha makten over bildene, hva som vises og til en viss grad hvem som får se de. Jeg mener forøvrig at mangfold alltid er positivt, men skulle ønske at kropp ble mindre viktig. Om mer kropp er veien å gå for å oppnå dette vet jeg ikke, men det er iallfall et forsøk på å gjøre noe som føles konstruktivt for noen. Som jeg nevnte i forrige innlegg handler dette om mer enn fysisk helse. For noen vil det antagelig være greit at levealderen er redusert, fordi det livet de har levd har vært godt. Jeg tenker vel det selv også - jeg vil heller leve et godt liv til jeg er 73 enn et liv preget av dårlig psykisk helse feks ti år til. Selvfølgelig trenger ikke dette å være en motsetning, men det utvidede helsebegrepet handler som nevnt også om psykisk helse. Livskvalitet er forøvrig et annet relevant begrep, det handler ikke bare om det man kan måle, men også om hvordan man føler man har det. For en del vil det psykisk sett være bedre å tenke at de er gode nok som de er, enn å stadig føle at de strever etter å oppnå det de opplever som krav fra samfunnet. Men det er jo ikke slik at man lever med topp helse til man er 73 og så dør man. Har man overvekt og andre problemer vil helsen begynne å skrante tidligere. En person som blir 85 får kanskje problemer fra den er 75 mens en som bare blir 73 og som har slitt med overvekt eller annet livsstilsrelatert begynner å få problemer fra de er 55-60. Så man reduserer tiden man kunne levd et friskt og aktivt liv. Det er ikke bare selve lengden på livet men også lengden på den tiden man kunne ha levd optimalt og utnyttet til det fulle. Endret 8. juli 2018 av Norgeerbraa 10
Miranda16 Skrevet 8. juli 2018 #8352 Skrevet 8. juli 2018 20 minutter siden, Norgeerbraa skrev: Men det er jo ikke slik at man lever i topp helse til man er 73 og så dør man. Har man overvekt og andre problemer vil helsen begynne å skrante tidligere. En person som blir 85 får kanskje problemer fra den er 75 mens en som bare blir 73 og som har slitt med overvekt eller annet livsstilsrelaterte begynner å få problemer fra de er 55-60. Så man reduserer tiden man kunne levd et friskt og aktivt liv. Det er ikke bare selve lengden på livet men også lengden på den tiden man kunne ha levd optimalt og utnyttet til det fulle. Nettopp! 4
tutsi123 Skrevet 8. juli 2018 #8353 Skrevet 8. juli 2018 1 time siden, Dråpe skrev: Jeg oppfatter det ikke som at HD forherliger overvekt og ufarliggjør dette. Jeg oppfatter det som at hun fronter retten hun og andre med vektutfordringer har til å respektere seg selv og kroppen sin til tross for overvekt - ikke pga. overvekt. Det er et vesentlig poeng som mange synes å gå glipp av. Har aldri opplevd at noen har nektet henne eller andre av hennes størrelse å respektere seg selv og kroppen sin.Hvor har du det fra???? 5
Birdo Skrevet 8. juli 2018 #8354 Skrevet 8. juli 2018 1 time siden, tutsi123 skrev: Har aldri opplevd at noen har nektet henne eller andre av hennes størrelse å respektere seg selv og kroppen sin.Hvor har du det fra???? ...har du lest her inne? 14
lisse Skrevet 8. juli 2018 #8355 Skrevet 8. juli 2018 (endret) Jeg blir litt forvirret (tror keg...) av denne tråden. Man diskuterer så mange ulike, men samtidige like ting, at når jeg leser får jeg et inntrykk av at man diskuterer forbi hverandre og etter myyye tunge personlige meninger. - overvekt er ikke forenelig med helse (det å være frisk), det er fakta i følge store medisinske leksikon; WHO) definerer helse som «en tilstand av fullstendig fysisk, mentalt og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom og lyte». Denne definisjonen blir ofte kritisert fordi den gjør alle mennesker syke. Det kan nok være riktig dersom man tolker den i lys av den folkelige oppfatningen av begrepet helse. Likeledes kan den vanskelig benyttes som en programerklæring for helsetjenestens arbeid. Dette betyr jo under definisjon at ingen mennesker er 100% friske. Skal man diskutere ulike nyanser av helse så må man gi litt etter på kravene. Overvekt/fedme er en av de mest økende problemene vi har internasjonalt ift at det nå er blitt en kronisk sykdom. Hva er overvekt/fedme? Det defineres vel ofte ift BMI og fett%. HD vil jeg gjette på faller innunder denne kategorien, rett meg om jeg tar feil. Så....kort oppsummert ; alle er i definisjon ikke helt friske ut i fra WHO sin definisjon, men det er enkelte sykdommer (feks de kroniske) som er lette å påvise og har ganske enkle måleparametere ift å sikkert kunne avkrefte en god helse, dvs overvekt/fedme. Selv om en overvektig ikke har påvist feks diabetes, søvnapné, høyt blodtrykk, økt fare for komplikasjoner under graviditet etc etc så viser tung forsking at overvekt gir kraftig økning av potensielle utfordringer gjennom livet. Det i seg selv må vel være et argument nok til å si at man ikke lever en sunn livsstil? Dette gjelder jo røykere også feks, selv om de ikke får sykdom i lungene etter 50 år med røyking. Jeg synes det er en god ting med HD og det er at hun er åpen, og sier hun har rett til å trives i egen kropp uansett størrelse eller fasong. MEN hvis hun prøver å si at hun har en sunn livsstil så er det helt absurd å si, for det ser vi jo at hun ikke har/har hatt. Hva slags endringer som nå planlegges vet jeg ikke, men mye av fedme problematikken ligger nok i hodet. Samme som men all avhengighet. Mangfold og akseptanse for at folk er forskjellig er viktig, men det er også fakta og aksept for diskusjon rundt tema overvekt. Jwg synes disse «pop up» body entusiastene er ganske så tullete , tynn eller tykk, når forsking er ganske klar i sik sak uansettnom man trives i egen kropp eller ikke. Endret 8. juli 2018 av lisse 4
Gjest shalott Skrevet 8. juli 2018 #8356 Skrevet 8. juli 2018 Fy søren som jeg håper at Helene Drage klarer å bli tynn! Ikke primært for hennes egen del, men for enkelte av følgerne hennes, for det virker jo som folk tar hennes overvekt personlig og er ekstremt opptatt av det/henne. Jeg er ikke voldsomt fan av Drage selv, men det å la en annens vekt/utseende bli så oppslukende som noen lesere av bloggen hennes tydeligvis lar det bli, synes jeg er underlig.
Prinsesse788 Skrevet 8. juli 2018 #8357 Skrevet 8. juli 2018 59 minutter siden, shalott skrev: Fy søren som jeg håper at Helene Drage klarer å bli tynn! Ikke primært for hennes egen del, men for enkelte av følgerne hennes, for det virker jo som folk tar hennes overvekt personlig og er ekstremt opptatt av det/henne. Jeg er ikke voldsomt fan av Drage selv, men det å la en annens vekt/utseende bli så oppslukende som noen lesere av bloggen hennes tydeligvis lar det bli, synes jeg er underlig. Ja så klart - å bli «tynn» løser jo alle problemer🏳️ 9
Dråpe Skrevet 8. juli 2018 #8358 Skrevet 8. juli 2018 4 timer siden, tutsi123 skrev: Har aldri opplevd at noen har nektet henne eller andre av hennes størrelse å respektere seg selv og kroppen sin.Hvor har du det fra???? Tja, jeg har det fra alle de som hele tiden må trekke fram helserisikoen ved HDs overvekt, fra de som mener at HD indirekte oppfordrer til overvekt, fra de som presenterer enkle løsninger på HDs problemer og de som har meninger om klærne/klesstilen hennes og bruker nedlatende betegnelser på henne m.fl. Når man kritiserer henne for kroppen hennes, klærne hennes, valgene hennes osv. så virker det for meg som om det er helt legitimt "fordi overvekt er en av de største helseproblemene vi har". HD har så vidt meg bekjent aldri påstått at overvekt er sunt og uten helserisiko selv om mange ønsker å trekke den konklusjonen. HD påstår at man skal være fornøyd med seg selv uavhengig av kroppsfasong og størrelse - noe som later til å falle mange tungt for brystet. Jeg tror ikke jeg har misforstått HD når jeg oppfatter budskapet hennes som at det må være lov å være glad i og respektere seg selv til tross for at man er overvektig. Og at man må kunne forvente å bli respektert selv om man er overvektig og at et langt og lykkelig liv ikke automatisk kommer med en slank, fit kropp. 13
Miranda16 Skrevet 8. juli 2018 #8359 Skrevet 8. juli 2018 13 minutter siden, Dråpe skrev: Tja, jeg har det fra alle de som hele tiden må trekke fram helserisikoen ved HDs overvekt, fra de som mener at HD indirekte oppfordrer til overvekt, fra de som presenterer enkle løsninger på HDs problemer og de som har meninger om klærne/klesstilen hennes og bruker nedlatende betegnelser på henne m.fl. Når man kritiserer henne for kroppen hennes, klærne hennes, valgene hennes osv. så virker det for meg som om det er helt legitimt "fordi overvekt er en av de største helseproblemene vi har". HD har så vidt meg bekjent aldri påstått at overvekt er sunt og uten helserisiko selv om mange ønsker å trekke den konklusjonen. HD påstår at man skal være fornøyd med seg selv uavhengig av kroppsfasong og størrelse - noe som later til å falle mange tungt for brystet. Jeg tror ikke jeg har misforstått HD når jeg oppfatter budskapet hennes som at det må være lov å være glad i og respektere seg selv til tross for at man er overvektig. Og at man må kunne forvente å bli respektert selv om man er overvektig og at et langt og lykkelig liv ikke automatisk kommer med en slank, fit kropp. Hvis hun har så god selvtillit som hun sier er det merkelig for noen at hun tar flatterende bilder og bruker filter.Hun påstod hardnakket i flere år at hun tok bilder for å manipulerer virkeligheten. Så plutselig innrømmer hun det Kritikerne av kritikerne må heller ikke glemme at hun flere ganger har uttalt at at sunn overvekt eksisterer. Så sier hun at å være overvektig, ikke spise etc ikke er bra Hvordan er hun en inspirasjonkilde, når hun gang på gang legger ut planer som aldri blir gjennomført. Tanken om at leserne som gruppe skal være med på utfordringen for så at HD backer ut. Det er ikke rettferdig ovenfor leserne. Hun oppfordret leserne til å være med på sukkerstopp en måned, men så ble hun syk og hadde noen dårlige dager og da endret sukkerstopp til sukkereduksjon. Hun fører folk bak lyset. Dersom folk i hennes situasjon skal vare, så må livsstilen endres permanent. Hun snakker stadig vekk om at hun skal tillate seg å kose seg, samtidig som hun har vist over år at dette ikke er fungerer. Titalls kg opp, tilalls kg ned. Ingen ville sagt til en alkoholiker at det er greit å kose seg med en øl av og til. Det store fokuset folk i some har på kropp er ikke ok, uansett hvordan man ser ut, HD fokuserer ekstremt mye på dette til ikke å bry seg om kropp. Det er dog viktig å ta debatten. Det er ikke kun i forum denne debatten foregår, men i andre medier også Det er mange som ikke vil se eller skjønne hvor selvmotsigende og manipulerende hun er fordi det er det hun er. Det er viktig å diskutere uærligheten hennes, fordi hun er et forbilde for svært mange, sier hun selv 11
cerruti Skrevet 8. juli 2018 #8360 Skrevet 8. juli 2018 2 timer siden, shalott skrev: Fy søren som jeg håper at Helene Drage klarer å bli tynn! Ikke primært for hennes egen del, men for enkelte av følgerne hennes, for det virker jo som folk tar hennes overvekt personlig og er ekstremt opptatt av det/henne. Jeg er ikke voldsomt fan av Drage selv, men det å la en annens vekt/utseende bli så oppslukende som noen lesere av bloggen hennes tydeligvis lar det bli, synes jeg er underlig. Hun skal jo opereres, så blir vel det da... 4
Fremhevede innlegg