Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Bacon2015 skrev:

Jeg skal si meg enig i at det er mye unødvendig som blir kritisert her, men...

Helene fronter en livsstil som ikke er forenlig med det å være sunn. Hun skriker høyere enn høyest om hvor mye hun elsker seg selv og hvor bra hun har det hele tiden. Sannheten er at hun har det ikke bra med seg selv, gleden hun fronter fremstår som et tappert forsøk på å overbevise seg selv og ikke minst resten av verden om at det er fantastisk å være stor. Hun har et enormt eksponeringsbehov og når ting går nedover klmmer det flere og flere «se så lykkelig jeg er innlegg».

Hadde hun enda vært ærlig med at hun ikke gidder å slanke seg fordi hun vil spise digg mat (les usunn mat), fordi hun ikke liker trening og fordi hun egentlig ikke har det det kreves av selvdisiplin for å lykkes med vektnedgang så hadde det ikke vært mye å kritisere. Hun er så selvmotsigende at det blir for enkelt å ta henne på det - det er det som er essensen i mye av kritikken her.

Hun kan fronte overvekt og frotsing nå da hun enda ikke har opplevd problemene tilknyttet overvekt. Jeg har en jobb hvor jeg ser effektene av overvekt HVER dag. Ikke bare er det belastning på enkeltindivider, men for en belastning det er på helsevesenet vårt. Flere kollegaer har måttet slutte i yrket etter for mye belastning - les flytte disse menneskene med x antall kilo for mye. Flere titalls millioner av kroner går med til oppfølging, tilrettelegging osv av disse menneskene (og da er vi ikke en gang inne på det med operasjon).

Hadde hun tatt tak i problemene, som i 99 av 100 tilfeller sitter i hodet så hadde hun verdt på god vei. I stedet for spiser hun kylling og ris, drar på treningsstudio to ganger ila en uke samtidig som hun sier at sånn går det ikke ann å leve i lengden. 

Hun opererer med alt eller ingenting mentaliteten som går igjen hos veldig mange overvektige. Enten bare grønnsaker eller fem sjokoladeplater. Enten trene hver dag eller aldri osv.

Hadde hun lært seg at nøkkelen er moderasjon og det å begrense seg litt i forhold til evner og situasjon ville mye vært gjort, men i stedet er det elsker meg selv bilder med puppene ute for å få bekreftelse på at hun gjør noe bra.

*skrevet på mobil - blir nok noen skriveleifer

https://forskning.no/2017/11/fordommer-mot-overvektige-i-helsevesenet

Et eksempel på at inntakskravene til sykepleiestudiene burde vært høyere. Samt terskelen for å melde fra om uskikkethet lavere.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, tunaen skrev:

https://forskning.no/2017/11/fordommer-mot-overvektige-i-helsevesenet

Et eksempel på at inntakskravene til sykepleiestudiene burde vært høyere. Samt terskelen for å melde fra om uskikkethet lavere.

Inntakskravene måles i poeng snitt  i forhold til antall søkere. Man tar en utdanning for å få  teoretisk og praktisk kompetanse. Man kan ikke kreve at feks en en bachelor grad eller er medisinstudium skal sette mer fokus på overvektige enn andre pasientgrupper. Slike studium fokuserer på mange områder. Alle fordommer, selv profesjonelle. Å ta knekken på noen av disse er yrkeserfaring og faglig påfyll i en yrkessammenheng i tillegg til utdanningen. Man er ikke direkte  usikket fordi man har manglende erfaring. Man kan også spesialisere seg etter noen år. Få forøvrig er det viktig å fokusere på overvekt innen medisin når pasientgruppen blir større. I dag er 1-5 overvektige som er et høyt tall 

Det sagt så ser det ut som HD har fått god behandling i helsevesenet

Endret av Miranda16
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for Gunnhild Stordalen,og hennes tilnærming for om mulig,å løse fedmeproblematikken som tar livet av flere mennesker enn underernæring. Ei kunnskapsrik dame,med store visjoner tross sine utfordringer med egen sykdom. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/J14jX7/Mattiltakene-verden-trenger-na--Gunhild-A-Stordalen-og-Camilla-Stoltenberg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, loffen skrev:

Haha, jeg ler av Mats og barten hans, han er bare herlig! :ler: 

Han er kjekk 😍 hadde gladelig tatt han, med eller uten bart/skjegg eller hva nå han hadde valgt å hatt :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Wenda skrev:

Han er kjekk 😍 hadde gladelig tatt han, med eller uten bart/skjegg eller hva nå han hadde valgt å hatt :fnise:

:jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting... Blir disse rosabloggerne som kun er opptatt av å skrive om kropp og kropp,og helst å vise mest mulig på bilder,aldri voksne?I en ordinær jobb så er det naturlig å utvikle seg og å bli mer moden,både pga erfaring,alder og videre kursing for å oppdatere seg på "faget" sitt.Men jeg har tilgode å se det hos disse rosabloggerne som også kaller det de driver med,jobb.Tror spesielt unge jenter hadde hatt det bedre med seg selv og kroppen sin,uten disse forskrudde bloggerne.I mine øyne er de svært outrerte og det er en trist utvikling om alle disse skal være forbilder for noe som helst.

Endret av tutsi123
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tutsi123 skrev:

Si meg en ting... Blir disse rosabloggerne som kun er opptatt av å skrive om kropp og kropp,og helst å vise mest mulig på bilder,aldri voksne?I en ordinær jobb så er det naturlig å utvikle seg og å bli mer moden,både pga erfaring,alder og videre kursing for å oppdatere seg på "faget" sitt.Men jeg har tilgode å se det hos disse rosabloggerne som også kaller det de driver med,jobb.Tror spesielt unge jenter hadde hatt det bedre med seg selv og kroppen sin,uten disse forskrudde bloggerne.I mine øyne er de svært outrerte og det er en trist utvikling om alle disse skal være forbilder for noe som helst.

Jeg synes HD er en av verstingene når det kommer til kroppsfokus. Hun knager konstant på at hun vil at folk skal se at overvektige har så mange mange andre ressurser. Ønsker hun å bidra til å knuse mytene om overvektige så forsterker hun disse. Budskapet hennes er motstridende og troverdighet hennes er ikke eksisterende.  Sunn Fornuft Plakaten som hun har sagt hun brenner for er også blitt kastet ut av vinduet

Endret av Miranda16
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg stusset veldig over siste innlegg der hun skriver at hun kommer nok til å gå fort oppigjen, siden hun begynner å spise ordentlig mat igen. Legger hun seg i lett underskudd, spiser mye proteiner og er litt aktiv så behøver jo hun ikke det. Det samme sa hun da hun gikk voldsomt oppigjen for noen år siden, at det var pga hun begynte å spise mat igjen. Er man veldig stor, kan et lett underskudd være langt over 2000 kcal. Av og til skjønner jeg ikke tankegangen hennes, hun er jo tilogmed kostholdsveileder.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal hun ha.Hun er verdensmester i å skrive oppdateringer om nye mål,om og om igjen.....

Men i praksis så stopper det opp veldig fort...  På denne måten håper jeg ingen ser på henne som et forbilde for livsstilforandring.Når viljen er tilstede så anbefaler jeg i hvertfall å gjennomføre det man har satt seg fore,for deretter å fortsette sin nye sunne livsstil....  

Hun ser ut til å mangle grunnleggende innsikt i,at etter en vektnedgang kan man ikke gå tilbake til slik det en gang var.Hvileforbrenningen blir langt lavere etter et stort vekttap,og tross et høyt aktivitetsnivå må man ligge langt lavere enn tidligere på antall kalorier inn.Å føle sult er ikke farlig.Så jeg anbefaler å gjøre som meg , å føre logg over hva man putter i munnen.Det tar lite eller ingen tid,og etterhvert kan man kaloriinnhold utenatt på det man spiser.Slik har jeg holdt på i over 10 år,og har null problemer med å holde en normal vekt tross både pcos,medisiner og sykdom som prøver å øke vekten.

Hun lurer både seg selv og de som ser opp til henne når hun skriver at hun spiser for lite/for få måltid,og skylder på for lite tid.Spiser man små,små måltid hver tredje time gjennom hele døgnet er det ingen unnskyldning.Da er det kun viljen som mangler.Hun burde skrive opp for egen del hav hun putter i munnen i løpet av 24 timer,og da tror jeg hun kanskje får seg et aldri så lite sjokk.

På samme måte med trening.Men det gidder jeg ikke å skrive annet om enn at hun ikke er istand til å holde det i gang jevnlig,og da bør det meste av fokuset dvs 90% være på hva putter man i munnen,hver eneste dag.Skal hun ned i vekt,må hun ofre noe.Å kose seg med pizza,potetgull,sjokolade,kaker osv er ikke innafor om det er et oppriktig ønske om vektnedgang til stede.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Er bare å gjøre sånn og slik, det funker for meg*. Jøss, det funket ikke å si det gitt🤷‍♀️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, tutsi123 said:

En ting skal hun ha.Hun er verdensmester i å skrive oppdateringer om nye mål,om og om igjen.....

Men i praksis så stopper det opp veldig fort...  På denne måten håper jeg ingen ser på henne som et forbilde for livsstilforandring.Når viljen er tilstede så anbefaler jeg i hvertfall å gjennomføre det man har satt seg fore,for deretter å fortsette sin nye sunne livsstil....  

Hun ser ut til å mangle grunnleggende innsikt i,at etter en vektnedgang kan man ikke gå tilbake til slik det en gang var.Hvileforbrenningen blir langt lavere etter et stort vekttap,og tross et høyt aktivitetsnivå må man ligge langt lavere enn tidligere på antall kalorier inn.Å føle sult er ikke farlig.Så jeg anbefaler å gjøre som meg , å føre logg over hva man putter i munnen.Det tar lite eller ingen tid,og etterhvert kan man kaloriinnhold utenatt på det man spiser.Slik har jeg holdt på i over 10 år,og har null problemer med å holde en normal vekt tross både pcos,medisiner og sykdom som prøver å øke vekten.

Hun lurer både seg selv og de som ser opp til henne når hun skriver at hun spiser for lite/for få måltid,og skylder på for lite tid.Spiser man små,små måltid hver tredje time gjennom hele døgnet er det ingen unnskyldning.Da er det kun viljen som mangler.Hun burde skrive opp for egen del hav hun putter i munnen i løpet av 24 timer,og da tror jeg hun kanskje får seg et aldri så lite sjokk.

På samme måte med trening.Men det gidder jeg ikke å skrive annet om enn at hun ikke er istand til å holde det i gang jevnlig,og da bør det meste av fokuset dvs 90% være på hva putter man i munnen,hver eneste dag.Skal hun ned i vekt,må hun ofre noe.Å kose seg med pizza,potetgull,sjokolade,kaker osv er ikke innafor om det er et oppriktig ønske om vektnedgang til stede.

Jeg har omtrent ikke ord for hvor lei jeg er av å lese folk som har knekt SIN kode, og som har løsningen for alle andre. Alt du skriver er jo helt selvfølgelig, men overvekt er et sammensatt problem! Hvis det bare var å "spise mindre og trene mer" så ville vel ingen vært overvektig da!

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tutsi123 skrev:

Hvis du har loggført alt du har spist, i 10 år, da vil jeg påstå at du har et problem, og trenger hjelp!!! Det du gjør er IKKE normalt, og det er IKKE å ha et naturlig og avslappet forhold til mat!

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Binnie skrev:

Hvis du har loggført alt du har spist, i 10 år, da vil jeg påstå at du har et problem, og trenger hjelp!!! Det du gjør er IKKE normalt, og det er IKKE å ha et naturlig og avslappet forhold til mat!

Word! ☝️

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Binnie skrev:

hehehe  Dette får stå for din regning.Jeg har absolutt ikke noe anstrengt forhold til mat,men pga sykdom og medisiner er det tvingende nødvendig og er blitt en vane jeg ikke tenker over.

Og om du lurer så var dette ikke en fiks idé fra min side som du antyder,men et råd på veien fra fedmepoliklinikkenes kostholdseksperter.Så da er vel de også forskrudde da etter din mening. Jeg har i alle fall  lykkes i å få et mye bedre liv,og om det er problematisk for deg å lese om,vel.. det er ditt problem 😄

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...