Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
40 minutter siden, CecilieX skrev:

Nettopp. Årsakene er komplekse og  kan ikke løses ved ren vilje.

Til syvende og sist må man ville gjøre noe med problemene sine og ta ansvar. HD gjør ikke det, men inntar offerrollen og tar ikke ansvar for sine handlinger og problemer. Så lenge hun gjør det, er sjansen minimal for å lykkes.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
46 minutter siden, CecilieX skrev:

Nettopp. Årsakene er komplekse og  kan ikke løses ved ren vilje.

Endret av elisaday
Får ikke vekk sitat. Beklager
  • Liker 1
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
45 minutter siden, Miranda16 skrev:

Til syvende og sist må man ville gjøre noe med problemene sine og ta ansvar. HD gjør ikke det, men inntar offerrollen og tar ikke ansvar for sine handlinger og problemer. Så lenge hun gjør det, er sjansen minimal for å lykkes.

Det er helt meningsløst for meg å prøve å øke din forståelse. I grunnen skjønner jeg det godt. For om du må innrømme at jeg har rett , så må du samtidig innse hvilken urett du begår mot et medmenneske.

Alt jeg kan si er at din kunnskap om mennesker er relativt begrenset. 

Endret av CecilieX
Gjest CecilieX
Skrevet
2 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Aldri påstått at jeg sitter på fasitsvar men legestanden gjør faktisk det via forskning.

kcal inn, kcal ut.

Vil du diskutere temaet ytterligere, lag gjerne en egen tråd. Dette handler om HD, og slik jeg ser det handler det i hennes tilfelle ikke om hverken mangel på kunnskap eller sosial status.

Tja, det var du som dro inn økonomi som en forklaring på overvektsproblematikk. 

Jeg har ikke noe behov for å diskutere dette på generell basis. Mitt behov var å påpeke rimelig snevre kunnskaper om årsakene til overvekt. 

Skrevet
9 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er helt meningsløst for meg å prøve å øke din forståelse. I grunnen skjønner jeg det godt. For om du må innrømme at jeg har rett , så må du samtidig innse hvilken urett du begår mot et medmenneske.

Takk i lige måde!

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, CecilieX skrev:

Som jojo slanker selv forstår jeg godt hva Miranda prøver å si. Det handler om innse at man har et problem som kanskje er større en deg selv og innrømme at man kanskje trenger profesjonell hjelp. Og som ethvert problem med avhengighet er det ikke fiksa med 1 treningstime eller 1 psykologtime. Det krever behandling over langt tid. Og dette er noe jeg ikke føler HD ønsker å gjøre. 

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, CecilieX skrev:Det er helt meningsløst for meg å prøve å øke din forståelse. I grunnen skjønner jeg det godt. For om du må innrømme at jeg har rett , så må du samtidig innse hvilken urett du begår mot et medmenneske.

Man driver ikke urett mot en person fordi man mener at man skal stille krav til vedkommende. Hun har vært hos psykolog for å få hjelp, men til syvende og sist er det hun som må gjøre forandringer. Da skjer det heller ingenting med hennes fedme problematikk. Det er tydelig at en bypass operasjon er det som kan hjelpe henne hvis hun klarer den livsstilsendringer som kreves. I begynnelsen vil overspising ikke være mulig, men man vet at magesekken er tøyelig, selv den lille som er igen etter operasjonen. Legene er veldig bevisste på at det krever en stor innsats av de som gjennomgår en operasjon. Virker som ditt argument er at det er psykisk, så da kan ikke forvente viljestyrke. Denne bloggen har kommet med for mange unnskyldninger i flere år nå og villedet sine lesere som har sett henne som en inspirasjonskilde. Det er ikke lenge siden hun mente at bare elsker man kroppen sin, så kan man gjøre forandringer. Hun har titt og ofte proklamert hvor glad hun er i kroppen som, men vekta bare øker.. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

De som lykkes med å få livet sitt på rett kjøl, innser at de har et problem, søker hjelp og slutter å lage unnskyldninger og skylder på alle utenforliggende årsaker som står i boka. "Kan ikke trene fordi jeg har ferie, kan ikke trene fordi det er for varmt". Tror det er A/C på treningssenteret. "Jeg har akkurat fått valp". Hun vet hva en valp krever, hun vet at hun skal ta en operasjon og sannsynligvis  ikke være 100%. Likevel skaffer hun seg en hund opp i alt dette.  Da søker hun sympati fra leserne fordi hun tror vi vil bite på. Noen skjønner ikke at det hun driver med er ren manipulasjon

"Jeg skal ikke gå balls to the walls". Uka etter er det nettopp det hun gjør og sånn går nå daga

Det er helt normalt å sprekke eller tilbakefall, men får å komme seg videre så må man ville ta tak og søke hjelp. Det handler ikke om at man skal løse alt selv, men å ta jobben.

Hun sier at det ligger i det mentale og hvorfor oppsøker hun da ikke en terapeut når det er der problemet ligger? søtsuget vil bare gi seg fordi man tar en operasjon. 

Endret av Miranda16
  • Liker 12
Gjest CecilieX
Skrevet
24 minutter siden, Levina skrev:

Man driver ikke urett mot en person fordi man mener at man skal stille krav til vedkommende. Hun har vært hos psykolog for å få hjelp, men til syvende og sist er det hun som må gjøre forandringer. Da skjer det heller ingenting med hennes fedme problematikk. Det er tydelig at en bypass operasjon er det som kan hjelpe henne hvis hun klarer den livsstilsendringer som kreves. I begynnelsen vil overspising ikke være mulig, men man vet at magesekken er tøyelig, selv den lille som er igen etter operasjonen. Legene er veldig bevisste på at det krever en stor innsats av de som gjennomgår en operasjon. Virker som ditt argument er at det er psykisk, så da kan ikke forvente viljestyrke. Denne bloggen har kommet med for mange unnskyldninger i flere år nå og villedet sine lesere som har sett henne som en inspirasjonskilde. Det er ikke lenge siden hun mente at bare elsker man kroppen sin, så kan man gjøre forandringer. Hun har titt og ofte proklamert hvor glad hun er i kroppen som, men vekta bare øker.. 

Jeg har ikke noe ønske om å diskutere Helene og hennes svært private utfordringer. Jeg begynner å få mange år på baken og jo flere jeg får jo mer går det opp for meg at jeg ikke kan vurdere andres handlinger ut fra mine egne erfaringer. Når jeg ikke forstår hvordan andre håndterer livene sine, så prøver jeg å forstå hva som kan ligge bak det de gjør. For det er alltid en grunn. Det kalles empati. 

Gjest Vanesss
Skrevet
1 time siden, CecilieX skrev:

🤗

Gjest Vanesss
Skrevet
3 timer siden, Miranda16 skrev:

Avhengighet kan ramme hvem som helst. De sier at de med høyere utdanning oftere spiser sunnere, trener mer og generelt har en sunnere livsstil, men mentale problemer kan ramme og fysiske sykdommer saksskyld, kan ramme alle uavhengig av livsstil. Arv er en faktor, medfødt sårbarhet og opplevelser.

Helt enig 😊

Skrevet
3 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Aldri påstått at jeg sitter på fasitsvar men legestanden gjør faktisk det via forskning.

kcal inn, kcal ut.

Vil du diskutere temaet ytterligere, lag gjerne en egen tråd. Dette handler om HD, og slik jeg ser det handler det i hennes tilfelle ikke om hverken mangel på kunnskap eller sosial status.

Dette blir litt på siden av tråden, da HD ikke har noen fysisk sykdom som endrer på basalstoffskiftet så vidt jeg vet, men kcal inn = kcal ut stemmer ikke ved alle sykdommer.

Sitat

Pasientene med narkolepsi hadde høyere BMI (median BMI 25,8 kg/m²) enn kontrollpersonene (median BMI 22,9 kg/m²), men forskjellen var ikke statistisk signifikant. 7 av 13 med narkolepsi og 1 av 9 kontrollpersoner var overvektige. Det var ingen forskjell i BMI mellom de med ”typisk” og ”atypisk” narkolepsi, eller mellom pasienter med nylig debutert narkolepsi (< 3 år) og de øvrige. Når det gjaldt basalstoffskiftet, hadde dette tendens til å ligge lavere hos narkolepsipasientene enn kontrollene. Bare de med ”typisk” narkolepsi, som altså ble antatt å ha hypokretinmangel, hadde tilbøyelighet til å spise mindre enn kontrollene. Dette tyder på at hypokretinmangel i seg selv kan senke både basalstoffskifte og matinntak hos mennesker, slik det ble vist i dyreforsøk. De narkolepsipasientene som var overvektige (BMI over 25 kg/m²), spiste halvparten så mye (målt i kcal/dag) som pasienter med normal vekt.

http://innsikt.org/index.asp?id=27388

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å diskutere Helene og hennes svært private utfordringer. Jeg begynner å få mange år på baken og jo flere jeg får jo mer går det opp for meg at jeg ikke kan vurdere andres handlinger ut fra mine egne erfaringer. Når jeg ikke forstår hvordan andre håndterer livene sine, så prøver jeg å forstå hva som kan ligge bak det de gjør. For det er alltid en grunn. Det kalles empati. 

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er i menneskes natur og et viktig verktøy fra et personlig, profesjonelt, faglig perspektiv å sammenligne situasjoner mot egne erfaringer. .Det kan være en uvurdelig kilde  for å forstå andre og dermed å kunne vise empati. Hvis man ikke hjelper et menneske til å se ulike sider av problemet, vil det heller ikke være til hjelp. Man kan ikke bare sitte å jatte med en person som virkelig trenger hjelp. Man må også holdes ansvarlig og gi folk verktøy til å hanskes utfordringene. Den verktøykassa hun fikk på kurset står tilsynelatende i skapet.

HD er ikke åpen for konstruktiv kritikk eller andres erfaringer. Ved synd på seg selv, ønsker hun å høste masse sympati ved å manipulere. Det er nok lettere å unngå å gå til en profesjonell så hun slipper å jobbe med problemene sine. 

Endret av Miranda16
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, CecilieX skrev:

Nei, det er jo opp til deg hva du ønsker å diskutere, man å kalle dette svært private utfordringer er jo ganske rart, all tid denne personen bruker på å legge ut om dette temaet på divers SoMe kanalere og fått både mediaomtale og tjent penger. Flere av oss forstår at det er grunner til fedmen, men å ikke stille krav og unnskylde det hele tiden hjelper henne heller ikke. 

• Liker 4
Gjest CecilieX
Skrevet
39 minutter siden, Levina skrev:

Nei, det er jo opp til deg hva du ønsker å diskutere, man å kalle dette svært private utfordringer er jo ganske rart, all tid denne personen bruker på å legge ut om dette temaet på divers SoMe kanalere og fått både mediaomtale og tjent penger. Flere av oss forstår at det er grunner til fedmen, men å ikke stille krav og unnskylde det hele tiden hjelper henne heller ikke. 

Hvorfor i alle dager føler du deg berettiget til å kunne stille krav til henne, når hennes vekt bare går ut over henne? Det angår ikke deg. 

Jeg er kritisk til bloggere, men jeg pleier å sile tankene mine gjennom et filter der første spørsmål er om det kritikkverdige skader noen. Mange bloggere blogger slik st det går ut over leserne, de utnytter relasjonen leserne har til dem for egen vinning, de påvirket negativt ved å spre kroppspress eller ved miljøfiendtlig forbruk. Da er det relevant å påpeke det og ansvaret de har. 

Gjest CecilieX
Skrevet
1 time siden, Miranda16 skrev:

Det er i menneskes natur og et viktig verktøy fra et personlig, profesjonelt, faglig perspektiv å sammenligne situasjoner mot egne erfaringer. .Det kan være en uvurdelig kilde  for å forstå andre og dermed å kunne vise empati. Hvis man ikke hjelper et menneske til å se ulike sider av problemet, vil det heller ikke være til hjelp. Man kan ikke bare sitte å jatte med en person som virkelig trenger hjelp. Man må også holdes ansvarlig og gi folk verktøy til å hanskes utfordringene. Den verktøykassa hun fikk på kurset står tilsynelatende i skapet.

HD er ikke åpen for konstruktiv kritikk eller andres erfaringer. Ved synd på seg selv, ønsker hun å høste masse sympati ved å manipulere. Det er nok lettere å unngå å gå til en profesjonell så hun slipper å jobbe med problemene sine. 

Det du skriver er det rene sprøyt. Ingen som er profesjonell ville drømme om å forstå et menneske ut fra egne erfaringer. Du skrev selv om arv og miljø, det er det som former mennesker og som påvirker oss. Har du feks ingen erfaring med traumer så er det en umulighet for deg å sette deg inn i vedkommendes utfordringer. En profesjonell tyr da i stedet til faglitteratur der man finner forskningsbasert kunnskap om tilstand, der andre pasienter med liknende tilstander er beskrevet. Man prøver ikke å forstå dette ut fra sine egne erfaringer i egne liv.

Og man sitter i alle fall ikke på et åpent forum og tror at man hjelper noen ved å rakke ned på dem og fortelle dem akkurat hvor mislykket de og at det egentlig er enkelt å løse problemet bare man hentet frem viljen. 

Skrevet
26 minutter siden, CecilieX skrev:

Det du skriver er det rene sprøyt. Ingen som er profesjonell ville drømme om å forstå et menneske ut fra egne erfaringer. Du skrev selv om arv og miljø, det er det som former mennesker og som påvirker oss. Har du feks ingen erfaring med traumer så er det en umulighet for deg å sette deg inn i vedkommendes utfordringer. En profesjonell tyr da i stedet til faglitteratur der man finner forskningsbasert kunnskap om tilstand, der andre pasienter med liknende tilstander er beskrevet. Man prøver ikke å forstå dette ut fra sine egne erfaringer i egne liv.

Og man sitter i alle fall ikke på et åpent forum og tror at man hjelper noen ved å rakke ned på dem og fortelle dem akkurat hvor mislykket de og at det egentlig er enkelt å løse problemet bare man hentet frem viljen. 

Altså👏🏼

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, Levina skrev:

Man driver ikke urett mot en person fordi man mener at man skal stille krav til vedkommende. 

Hvem tror du at du er til å stille krav til fremmede???

Hvorfor i alle dager føler du deg berettiget til å kunne stille krav til henne, når hennes vekt bare går ut over henne? Det angår ikke deg. 

Jeg er kritisk til bloggere, men jeg pleier å sile tankene mine gjennom et filter der første spørsmål er om det kritikkverdige skader noen. Mange bloggere blogger slik st det går ut over leserne, de utnytter relasjonen leserne har til dem for egen vinning, de påvirket negativt ved å spre kroppspress eller ved miljøfiendtlig forbruk. Da er det relevant å påpeke det og ansvaret de har. 

👏👏👏👏

37 minutter siden, CecilieX skrev:

Det du skriver er det rene sprøyt. Ingen som er profesjonell ville drømme om å forstå et menneske ut fra egne erfaringer. 

...

Igjen: 👏👏👏👏👏👏🖓🖓

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hvis du har den innfallsvinkelen så trenger man ikke diskutere noen av bloggernes gjøren og laden  her på kvinneguiden, for i realiteten så er det ikke noe som egentlig går  direkte ut over oss. Men det vi kan diskutere og reagere på er at denne bloggeren villeder de av sine lesere som tydligvis sluker alt hun skriver fordi de er i samme situasjon som henne, sårbare og lite kritiske. Hun er ikke ærlig, hun er full av selvmotsigelser og driver en blogg som hun har økonomiske fordeler av. Hun retusjere vekk dobbelthaker og redigerer seg slankere, mens  hun legger ut lettkledde bilder og predikerer om å elske seg selv som man er. Du får fortsette å være kritisk til en annen blogger som har endel flere lesere. Henne er det tydligvis legitimt å kritisere, fordi hun er mer «vellykket» på de fleste områder. 

Endret av Levina
  • Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...