Gjest Njuta Skrevet 10. mars 2018 #7361 Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, Gillians skrev: Interressant om slankeoperasjoner i db i dag: https://www.dagbladet.no/mat/slankeopererte-marit-christensen-69-angrer-sliter-med-store-plager/69570793 Det er betalingsside. Men hva står det i artikkelen?
Gjest Gillians Skrevet 10. mars 2018 #7362 Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, Njuta skrev: Det er betalingsside. Men hva står det i artikkelen? At hun har fått store problemer og mange nye sykdommer etter operasjonen. I tillegg er hun veldig plaget av kvalme og klarer ikke å spise normalt. Hun stiller opp i intervjuet for å advare andre mot operasjon. Det er sikkert hun som har hatt ekstra dårlige opplevelser også, men skummelt, syns jeg. Hun sier også at det er veldig sosialt hemmende fordi hun ikke lenger klarer å spise ordentlig i middagsselskap, restauranter osv.
filifjonka Skrevet 10. mars 2018 #7363 Skrevet 10. mars 2018 1 hour ago, Gillians said: At hun har fått store problemer og mange nye sykdommer etter operasjonen. I tillegg er hun veldig plaget av kvalme og klarer ikke å spise normalt. Hun stiller opp i intervjuet for å advare andre mot operasjon. Det er sikkert hun som har hatt ekstra dårlige opplevelser også, men skummelt, syns jeg. Hun sier også at det er veldig sosialt hemmende fordi hun ikke lenger klarer å spise ordentlig i middagsselskap, restauranter osv. Relativt oppmerksomhetssyk den dama også da, og hva er det å spise "normalt"? Intensjonen er vel uansett at hun skal spise mindre enn hun har gjort. Vi mennesker klarer oss fint uten banketter og fem retters supéer. 9
Sahara_ Skrevet 10. mars 2018 #7364 Skrevet 10. mars 2018 En ting jeg stusser på, de som får operasjon skal i prinsippet ha "prøvd alt". Men alle jeg kjenner til som har operert (både bloggere, venner og bekjente) har aldri jevnlig gått til psykolog for spiseproblemer. Og alle sier seg jo enig i at problemer ligger i hodet. Hvorfor er det ingen som vurderer 6-12 mnd terapi eller psykolog hjelp før de heller operer bort friske organer? 19
Prinsesse788 Skrevet 10. mars 2018 #7365 Skrevet 10. mars 2018 Fordi det ikke blir fremlagt som et tilbud. Alt for lite kognitiv behandling i norsk helsevesen. Det bedres dog. 17
Miranda16 Skrevet 10. mars 2018 #7366 Skrevet 10. mars 2018 Nå er antagelig gastric bypass mer risikofyllt enn sleeve. Ved bypass kobler de om hele fordøyelsessystemet, mens ved en sleeve reduserer de magesekken. Kvinner som ikke har født blir i følge HD, anbefalt sleeve. Da regner jeg med HD alternativt går for det hvis hun kvalifiserer for operasjon 1
Della Skrevet 10. mars 2018 #7367 Skrevet 10. mars 2018 I følge podcasten hennes har hun når forstått at hun ikke har en avhengighet til mat, men at "det sitter i hodet". Med tanke på den kompetansen hun sier hun har; er det ikke rart at hun ikke har innsett dette før nå? De fleste som misbruker mat bruker det ofte som en måte å regulere følelser på, jeg trodde det var "common knowledge" eller er jeg helt på villspor? Det vil jo evt være viktig å ha kunnskap om for en PT vil jeg tro. 8
Nyttig Skrevet 10. mars 2018 #7368 Skrevet 10. mars 2018 Alle klarer å gå ned i vekt uten slankeoperasjon, men det handler jo om viljestyrke. Operasjon bør jo forbeholdes mennesker som er 250kg++. Ikke brukes på de som sliter med viljen/psyken. Men det er jo litt komisk at en PT ikke klarer å spise eller trene riktig. Enda mer komisk: å gå ned i vekt er veldig enkelt, bare spise riktig mat. 13
arnoyb Skrevet 10. mars 2018 #7369 Skrevet 10. mars 2018 13 minutter siden, Nyttig skrev: Alle klarer å gå ned i vekt uten slankeoperasjon, men det handler jo om viljestyrke. Operasjon bør jo forbeholdes mennesker som er 250kg++. Ikke brukes på de som sliter med viljen/psyken. Men det er jo litt komisk at en PT ikke klarer å spise eller trene riktig. Enda mer komisk: å gå ned i vekt er veldig enkelt, bare spise riktig mat. Helt ærlig så bør vi holde oss fra å snakke om ting vi har absolutt null peiling på for dette er latterlig!! 37
Miranda16 Skrevet 10. mars 2018 #7370 Skrevet 10. mars 2018 15 minutter siden, Della skrev: I følge podcasten hennes har hun når forstått at hun ikke har en avhengighet til mat, men at "det sitter i hodet". Med tanke på den kompetansen hun sier hun har; er det ikke rart at hun ikke har innsett dette før nå? De fleste som misbruker mat bruker det ofte som en måte å regulere følelser på, jeg trodde det var "common knowledge" eller er jeg helt på villspor? Det vil jo evt være viktig å ha kunnskap om for en PT vil jeg tro. Alt det hun sier i podcasten er ren og skjær bs. Hun har sagt jevnlig nå de siste årene at det sitter i hodet, siste gangene etter at hun begynte på kurset. Selvfølgelig vet hun at det er sammenheng med overspising, trøstespising og følelser.Med det siste ligger det jo i ordet. Man overspiser ikke fordi man er fysisk sulten, men for prøve å håndtere følelser. Tror det nok en gang er ansvarsfraskrivelse og en "god " unnskyldning for at hun er der hun er. Hun er dronninga av motsigelser og hvite løgner PT er noen få vekttall, så dette med spiseproblemer er nok ikke noe en slik utdanning fokuserer på. men generelt ernæringskunnskap og trening 11
Nyttig Skrevet 10. mars 2018 #7371 Skrevet 10. mars 2018 32 minutter siden, arnoyb skrev: Helt ærlig så bør vi holde oss fra å snakke om ting vi har absolutt null peiling på for dette er latterlig!! Latterlig er det ikke, det er sannheten. Jeg personlig har 2 bekjente som trodde operasjon var løsning, begge gikk opp igjen i vekt. Men har heldigvis klart å veilede de til å spise riktig for så å gå ned til "normal" vekt. Du blir hva du spiser 5
arnoyb Skrevet 10. mars 2018 #7372 Skrevet 10. mars 2018 13 minutter siden, Nyttig skrev: Latterlig er det ikke, det er sannheten. Jeg personlig har 2 bekjente som trodde operasjon var løsning, begge gikk opp igjen i vekt. Men har heldigvis klart å veilede de til å spise riktig for så å gå ned til "normal" vekt. Du blir hva du spiser Da vet jeg hva du har spist (har rapportert) 12
Kvins Skrevet 10. mars 2018 #7373 Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, filifjonka skrev: Relativt oppmerksomhetssyk den dama også da, og hva er det å spise "normalt"? Intensjonen er vel uansett at hun skal spise mindre enn hun har gjort. Vi mennesker klarer oss fint uten banketter og fem retters supéer. Jeg vet ikke om du prøver å være morsom eller om du er uvitende om hvordan kosthold man må ha etter en slik operasjon eller hvilke bivirkninger man kan få. Jeg har ikke Dagbladet + så jeg har ikke lest intervjuet med Moskvamarit, men generelt så er det ikke sånn at man bare må spise mindre etter en slik operasjon, det er endel man må passe på. Man skal feks helst holde seg unna fett og sukker. Det er kanskje lettere å spise små, næringsrike måltider uten fett og sukker hjemme, men i middagsselskap hos venner så er det jo kjedelig å ikke kunne spise pinnekjøttet og multekremen som blir servert.mange kan ikke drikke sammen med maten for da fylles magesekken opp med en gang. Mat og mattradisjoner er viktige sosiale riter som kan være vanskelig for psyken å gå glipp av. Man kan feks få den bivirkningen å få diaré etter man har spist, da unngår man kanskje å spise i sosiale settinger, eller unngår den sosiale settingen helt fordi man blir sett rart på hvis man blir bedt i middagsselskap uten å spise.. Det er mye mer som jeg ikke har tid til å gå inn på, jeg håper bare jeg har fått deg til å tenke litt mer rundt slankeoperasjon enn at hun er lei seg for å ikke kunne dytte i seg femretters lenger.. 16
filifjonka Skrevet 10. mars 2018 #7374 Skrevet 10. mars 2018 18 minutter siden, Juni Lunde said: Jeg vet ikke om du prøver å være morsom eller om du er uvitende om hvordan kosthold man må ha etter en slik operasjon eller hvilke bivirkninger man kan få. Jeg har ikke Dagbladet + så jeg har ikke lest intervjuet med Moskvamarit, men generelt så er det ikke sånn at man bare må spise mindre etter en slik operasjon, det er endel man må passe på. Man skal feks helst holde seg unna fett og sukker. Det er kanskje lettere å spise små, næringsrike måltider uten fett og sukker hjemme, men i middagsselskap hos venner så er det jo kjedelig å ikke kunne spise pinnekjøttet og multekremen som blir servert.mange kan ikke drikke sammen med maten for da fylles magesekken opp med en gang. Mat og mattradisjoner er viktige sosiale riter som kan være vanskelig for psyken å gå glipp av. Man kan feks få den bivirkningen å få diaré etter man har spist, da unngår man kanskje å spise i sosiale settinger, eller unngår den sosiale settingen helt fordi man blir sett rart på hvis man blir bedt i middagsselskap uten å spise.. Det er mye mer som jeg ikke har tid til å gå inn på, jeg håper bare jeg har fått deg til å tenke litt mer rundt slankeoperasjon enn at hun er lei seg for å ikke kunne dytte i seg femretters lenger.. Jeg er selvfølgelig helt enig med hva du skriver, du har helt rett. Det er bare noe med "to have the cake and eat it too". Noen ganger må man vel bare velge hva man skal gjøre, konsekvenser vil det blirdet uansett. Men at man må ta spesielle hensyn etter et slikt inngrep skjønner vel alle, kanskje du faktisk bare må si farvell til ribbe og pinnekjøtt, uten å måtte gå i sorgmodus. 3
Miranda16 Skrevet 10. mars 2018 #7375 Skrevet 10. mars 2018 (endret) Det er litt som en alkoholiker. Alkohol blir servert i svært mange sosiale settinger så det er ganske umulig å unngå. Den første perioden kan det være lurt a begrense å utsette seg for disse situasjonene når man er sårbar. Alt i alt kan man ikke unngå sosiale settinger som er så bra for livskvaliteten fordi man ikke kan drikke alkohol eller spise flere retter og dessert. Man må lære å leve med tingenes tilstand og det er det mange som må gjøre i forhold til helsa Når har HD gått i sirkel i flere år, hun må bare bestemme seg for at dette skal hun klare og håper derfor hun får god støtte fra en terapeut. Først da tror jeg hun har en sjans til å lykkes Endret 10. mars 2018 av Miranda16 8
Kvins Skrevet 10. mars 2018 #7376 Skrevet 10. mars 2018 1 time siden, filifjonka skrev: Jeg er selvfølgelig helt enig med hva du skriver, du har helt rett. Det er bare noe med "to have the cake and eat it too". Noen ganger må man vel bare velge hva man skal gjøre, konsekvenser vil det blirdet uansett. Men at man må ta spesielle hensyn etter et slikt inngrep skjønner vel alle, kanskje du faktisk bare må si farvell til ribbe og pinnekjøtt, uten å måtte gå i sorgmodus. Du har ett godt poeng her. Hvis man går ned i vekt på "vanlig" måte så kan man unne seg litt ribbe på julaften og pinnekjøtt på nyttårsaften, man spiser mindre av alt, uten å risikere evt bivirkninger som kan komme etter en slankeoperasjon. Nå er det mye mer som følger både en kraftig vektreduksjon/slankekur og en slankeoperasjon enn det som vi har tatt opp her, men jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort hvis jeg måtte ta valget mellom de to. Og det er ikke slankeoperasjon. Nå sier sikkert noen at noen faktisk ikke har noe valg, det kan stemme, men en slankeoperasjon er fader ikke en quick fix og dans på roser. 4
Gjest Beatbox Skrevet 10. mars 2018 #7377 Skrevet 10. mars 2018 Fuck skjønnhetstyranniet sier hun...og det kommer fra hun som har vippe-extencions, sponset hårpleie og får lagt negler ganske ofte?? Og blogger om sminke og hudpleie????
Gjest Beatbox Skrevet 10. mars 2018 #7378 Skrevet 10. mars 2018 2 timer siden, Miranda16 skrev: Det er litt som en alkoholiker. Alkohol blir servert i svært mange sosiale settinger så det er ganske umulig å unngå. Den første perioden kan det være lurt a begrense å utsette seg for disse situasjonene når man er sårbar. Alt i alt kan man ikke unngå sosiale settinger som er så bra for livskvaliteten fordi man ikke kan drikke alkohol eller spise flere retter og dessert. Man må lære å leve med tingenes tilstand og det er det mange som må gjøre i forhold til helsa Når har HD gått i sirkel i flere år, hun må bare bestemme seg for at dette skal hun klare og håper derfor hun får god støtte fra en terapeut. Først da tror jeg hun har en sjans til å lykkes Husker hun skrev at kollegaer ikke burde ta med kake på jobben hvis hun slanket seg...fordi da var de egoistiske og hensynsløse...Altså hææ??
Gjest Sisti Skrevet 11. mars 2018 #7379 Skrevet 11. mars 2018 12 hours ago, Sahara_ said: En ting jeg stusser på, de som får operasjon skal i prinsippet ha "prøvd alt". Men alle jeg kjenner til som har operert (både bloggere, venner og bekjente) har aldri jevnlig gått til psykolog for spiseproblemer. Og alle sier seg jo enig i at problemer ligger i hodet. Hvorfor er det ingen som vurderer 6-12 mnd terapi eller psykolog hjelp før de heller operer bort friske organer? Fordi det tilbudet nesten ikke eksisterer. Du kan ikke gå til en hvilken som helst psykolog og tro at de kan tilby særlig god behandling for den type problemer. Det er en kompleks problemstilling som mange psykologer har altfor liten erfaring med. I tillegg er privat psykolog dyrt, og du får ofte ikke gå i offentlig behandling over lengre tid med mindre du har veldig alvorlige problemer. Kunnskapen om overvekt i norsk helsevesen er latterlig dårlig. 11 hours ago, Della said: I følge podcasten hennes har hun når forstått at hun ikke har en avhengighet til mat, men at "det sitter i hodet". Med tanke på den kompetansen hun sier hun har; er det ikke rart at hun ikke har innsett dette før nå? De fleste som misbruker mat bruker det ofte som en måte å regulere følelser på, jeg trodde det var "common knowledge" eller er jeg helt på villspor? Det vil jo evt være viktig å ha kunnskap om for en PT vil jeg tro. PT-utdannelsen (mange av de, hvertfall) er en vits. De fleste PT-er har overhodet ikke særlig kjennskap til problemer med følelser og overspising. I tillegg er det jo en ting å ha kjennskap til det, en annen er å faktisk klare å benytte den kunnskapen på seg selv. Det er ikke bare bare.
Sahara_ Skrevet 11. mars 2018 #7380 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, Sisti skrev: Fordi det tilbudet nesten ikke eksisterer. Du kan ikke gå til en hvilken som helst psykolog og tro at de kan tilby særlig god behandling for den type problemer. Det er en kompleks problemstilling som mange psykologer har altfor liten erfaring med. I tillegg er privat psykolog dyrt, og du får ofte ikke gå i offentlig behandling over lengre tid med mindre du har veldig alvorlige problemer. Den ser jeg, jeg mente gjerne på egne penger. Flere opererer seg jo for 80 000 NOK, så å påstå at man ikke har råd til psykologtimer på egne penger blir litt feil i mitt hode. Men jeg ville trodd at om man søker opp terapi/psykolog med overvekt som spesifikt tema, så finner man noen som har mer erfaring på området. - That being said, ingen av de jeg kjenner tror jeg en gang har FORSØKT å finne et slikt tilbud. 5
Fremhevede innlegg