saltyliquorice Skrevet 9. februar 2018 #6901 Skrevet 9. februar 2018 Hun bruker det "jeg er kostholdsveileder"-kortet sitt for alt det er verdt. Blir helt svimmel av det. Ja, det er hun og hun sitter sikkert med mye rik og nødvendig kunnskap som mange av oss "ikke-kostholdsveiledere" har. På en annen side blir dette for dumt for meg, hun er en kostholdsveileder, ikke en (klinisk) ernæringsfysiolog. Hun kan pynte på det så mye hun vil, men kostholdsveiledere har ikke tilstrekkelig med kunnskap om KJEMIEN bak maten vi spiser. De kan sette opp planer, dietter og fungere som en støtteperson, og for mange er dette nok, men ikke for alle. Misforstå meg ei, er nok mange kompetente kostholdsveiledere der ute, men det er en tittel som har blitt vanligere å slenge rundt i hytt og pine. 18
Butternut Skrevet 9. februar 2018 #6902 Skrevet 9. februar 2018 Hun er da i samme båt som resten av de på kurset, enten hun vil eller ikke. Det virker som hun ikke helt skjønner hvorfor hun er der hun er, på en måte. Hun sier hun ikke ser på seg selv som stor, hun sier at det arbeidet hun har lagt ned, ikke vises på kroppen osv og hun vil ikke på videre oppfølging eller fatcamp som hun kallte det. Jeg håper hun får hjelp til tankekjøret, virkelig. Og at hun er positiv til alle forandringer hun må ta, uten å være bessewisser om alt:) 13
Mariss@68 Skrevet 9. februar 2018 #6903 Skrevet 9. februar 2018 Jeg hadde også tydd til operasjon om jeg hadde vært så stor som henne, særlig når hun har lykkes før og mislykkes å holde seg det. Dette er tungt å ta tak i og hun sliter på mange områder. Men at hun velger å dele alt dette forstår jeg ikke. 4
Halloi Skrevet 9. februar 2018 #6904 Skrevet 9. februar 2018 4 timer siden, Elisiaflisa skrev: Blir litt satt ut over svarene hun gir på det siste IG-bildet.. Om hun ikke takler motsvar eller annet enn englefiser og rosa skyer burde hun stenge hele muligheten for svar... Den bastante JEG ER UTDANNET KOSTHOLDSVEILEDER OG PERSONLIG TRENER synes jeg hun burde pakke ned i en skuff for en stund...... Jeg også. Ser at hun har redigert eller slettet eget/egne svar til litt mer leservennlig. Hun skrev jo at det hadde gått opp et lys for henne ifht hvor enkelt det egentlig kan gjøres.. Så kommenterte en eller annen et helt greit svar som støttet den teorien. Men da bjeffet Drage tilbake om at det var jo ikke så enkelt når også psyken spiller en rolle. Lurer på hvorfor det ble slettet?🤔 Er det ikke helt heldig i forhold til at hun sier hun "har prøvd alt", nå i forbindelse med dette kurset og en evt operasjon? 4
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6905 Skrevet 9. februar 2018 Det er rimelig ironisk at hun hver dag gir råd om alt fra at man skal like seg selv, spise, trene(Hun har jo vært PT) og så glefser hun med at folk ikke kjenner henne at de da ikke skal komme her og gi henne råd. Synes også det er rart at en kostholdsveileder ikke har grunnleggende kunnskap om kosthold, som man overhode ikke trenger kurs i, ikke vet hva man bør spise og ikke.Hun som har en bachelor grad bør i høyeste grad kunne tenke kritisk og bare ta alle trendy dietter for god fisk. Jeg tror ikke at et 40t kurs vil hjelpe henne til å endre tankemønster når hun er så lite ydmyk som hun er. Merkelig at hun aldri har nevnt terapi som noe hun virkelig har prøvd. De siste årene har hun nevnt at hun har tatt en time hos et par coacher, men ikke mer. "Slankeoperasjoner utføres kun på mennesker som er alvorlig overvektige og som har fått helseproblemer som følge av overvekten. Legen som henviser deg, må anse det som lite sannsynlig at du klarer å gå ned i vekt på annen måte enn ved kirurgi, det vil si at du har hatt kostveiledning, prøvd diett, mosjon og så videre. Du må være motivert og være i stand til å samarbeide" Ref https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/overvekt-og-kosthold/slankeoperasjoner/ Det sies lite om, om terapi har vært forsøkt. Etter slik jeg har forstått så er det lite fokus på dette. Hvorfor går da så mange opp i vekt etter operasjon? HD i stand til å samarbeide? Er vel ikke hennes sterkeste side. Arrogansen hennes har virkelig gjennomsyret bloggen hennes det siste året Det virker som kostholdsveiledning på disse kursene er rettet mot post operasjon. Men som HD sier, det hjelper ikke med råd, når det i praksis ikke fungerer. Hvis det var tilgang til feks psykologer, så tror jeg livsstilsendring vært mye mer effektivt for mange. 6
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6906 Skrevet 9. februar 2018 https://forskning.no/2015/08/begrenset-effekt-av-terapi-slankeoperasjon 1
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6907 Skrevet 9. februar 2018 21 minutter siden, Miranda16 skrev: Det er rimelig ironisk at hun hver dag gir råd om alt fra at man skal like seg selv, spise, trene(Hun har jo vært PT) og så glefser hun med at folk ikke kjenner henne at de da ikke skal komme her og gi henne råd. Synes også det er rart at en kostholdsveileder ikke har grunnleggende kunnskap om kosthold, som man overhode ikke trenger kurs i, ikke vet hva man bør spise og ikke.Hun som har en bachelor grad bør i høyeste grad kunne tenke kritisk og bare ta alle trendy dietter for god fisk. Jeg tror ikke at et 40t kurs vil hjelpe henne til å endre tankemønster når hun er så lite ydmyk som hun er. Merkelig at hun aldri har nevnt terapi som noe hun virkelig har prøvd. De siste årene har hun nevnt at hun har tatt en time hos et par coacher, men ikke mer. "Slankeoperasjoner utføres kun på mennesker som er alvorlig overvektige og som har fått helseproblemer som følge av overvekten. Legen som henviser deg, må anse det som lite sannsynlig at du klarer å gå ned i vekt på annen måte enn ved kirurgi, det vil si at du har hatt kostveiledning, prøvd diett, mosjon og så videre. Du må være motivert og være i stand til å samarbeide" Ref https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/overvekt-og-kosthold/slankeoperasjoner/ Det sies lite om, om terapi har vært forsøkt. Etter slik jeg har forstått så er det lite fokus på dette. Hvorfor går da så mange opp i vekt etter operasjon? HD i stand til å samarbeide? Er vel ikke hennes sterkeste side. Arrogansen hennes har virkelig gjennomsyret bloggen hennes det siste året Det virker som kostholdsveiledning på disse kursene er rettet mot post operasjon. Men som HD sier, det hjelper ikke med råd, når det i praksis ikke fungerer. Hvis det var tilgang til feks psykologer, så tror jeg livsstilsendring vært mye mer effektivt for mange. Med BMI over 40 er det mer enn tilstrekkelig med fedmen som grunnlag for operasjon de med helseproblemer som er relatert til fedmen får innvilget operasjon fra BMI 35 så frem de har vist at de kan klare å gå ned de prosentene som kreves i forkant.Høyere fedme,krever større vektnedgang i forkant.
Kartoffel Skrevet 9. februar 2018 #6908 Skrevet 9. februar 2018 33 minutter siden, Miranda16 skrev: Det er rimelig ironisk at hun hver dag gir råd om alt fra at man skal like seg selv, spise, trene(Hun har jo vært PT) og så glefser hun med at folk ikke kjenner henne at de da ikke skal komme her og gi henne råd. Synes også det er rart at en kostholdsveileder ikke har grunnleggende kunnskap om kosthold, som man overhode ikke trenger kurs i, ikke vet hva man bør spise og ikke.Hun som har en bachelor grad bør i høyeste grad kunne tenke kritisk og bare ta alle trendy dietter for god fisk. Jeg tror ikke at et 40t kurs vil hjelpe henne til å endre tankemønster når hun er så lite ydmyk som hun er. Merkelig at hun aldri har nevnt terapi som noe hun virkelig har prøvd. De siste årene har hun nevnt at hun har tatt en time hos et par coacher, men ikke mer. "Slankeoperasjoner utføres kun på mennesker som er alvorlig overvektige og som har fått helseproblemer som følge av overvekten. Legen som henviser deg, må anse det som lite sannsynlig at du klarer å gå ned i vekt på annen måte enn ved kirurgi, det vil si at du har hatt kostveiledning, prøvd diett, mosjon og så videre. Du må være motivert og være i stand til å samarbeide" Ref https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/overvekt-og-kosthold/slankeoperasjoner/ Det sies lite om, om terapi har vært forsøkt. Etter slik jeg har forstått så er det lite fokus på dette. Hvorfor går da så mange opp i vekt etter operasjon? HD i stand til å samarbeide? Er vel ikke hennes sterkeste side. Arrogansen hennes har virkelig gjennomsyret bloggen hennes det siste året Det virker som kostholdsveiledning på disse kursene er rettet mot post operasjon. Men som HD sier, det hjelper ikke med råd, når det i praksis ikke fungerer. Hvis det var tilgang til feks psykologer, så tror jeg livsstilsendring vært mye mer effektivt for mange. Hun bør virkelig komme seg ned fra sin høye hest... Hadde hun sittet på svaret hadde hun ikke vært på kurs for behandling av sykelig fedme. Skjønner ikle hvorfor hun er så arrogant og lite ydmyk! Veldig lite sjarmerende personlighetstrekk. Hun sa tidlig at hun hadde kommet lenger enn de andre kursdeltakerne, og det er ikke bare frekt mot de andre deltakerne, det er også helt usant. De er like langt, det er derfor de er der. Hun sa jo selv at man ikke får operasjon med mindre man har prøvd alt, så da er de i samme båt. Tror hun sliter med å innse akkurat det, og dermed må innta den holdnigen som en forsvarsmekanisme. Men det kommer ikke til å få henne særlig langt. 14
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6909 Skrevet 9. februar 2018 25 minutter siden, tutsi123 skrev: https://forskning.no/2015/08/begrenset-effekt-av-terapi-slankeoperasjon Terapi er ikke negativt eller bortkastet. Som det er fokusert på i de seneste reportasjene i NRK den siste tiden, så er det altfor lite fokus på oppfølging etter operasjon og det er nettopp det denne artikkelen konkluderer med. Overspising er dessuten en psykiatrisk diagnose og da er terapi en viktig faktor. HD sier ikke at hun sliter med å forstå hva riktig livsstilsendring, men tankemønstrene. At det er det psykiske som hindrer henne 3
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6910 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Terapi er ikke negativt eller bortkastet. Som det er fokusert på i de seneste reportasjene i NRK den siste tiden, så er det altfor lite fokus på oppfølging etter operasjon og det er nettopp det denne artikkelen konkluderer med. Overspising er dessuten en psykiatrisk diagnose og da er terapi en viktig faktor. HD sier ikke at hun sliter med å forstå hva riktig livsstilsendring, men tankemønstrene. At det er det psykiske som hindrer henne Enig ,men ser ut som de også trenger terapi i etterkant.Dvs etter en mulig stor vektnedgang,og der er det vel ingen tilbud pr i dag. 2
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6911 Skrevet 9. februar 2018 (endret) 12 minutter siden, tutsi123 skrev: Enig ,men ser ut som de også trenger terapi i etterkant.Dvs etter en mulig stor vektnedgang,og der er det vel ingen tilbud pr i dag. Det store problemet er at det psykiatriske tilbudet i Norge er alt for dårlig dessverre. Det gjelder alle pasientgrupper Endret 9. februar 2018 av Miranda16 4
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6912 Skrevet 9. februar 2018 Håper ikke,det at det har blitt en psykiatrisk diagnose fører til at noen av de som lider av dette,bruker det som en unnskyldning for å fortsette med å ødelegge livet sitt.For meg,som ikke lider at dette er det vel ikke bra å ha noen mening om dette.Men jeg drister meg likevel til å si at selv om tilbudet er dårlig,går det an å jobbe med seg selv om det ikke er annet alternativ.Dessuten finnes det vel ulike interessegrupper og andre som for alt jeg vet har tilbud til de som vil gjøre en forandring med livet sitt,som for eksempel Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, Senter for spiseforstyrrelser, Anonyme Overspisere, fastlegen din, Spiseforstyrrelsesklinikken og Norsk idrettsmedisinsk institutt. Det er vanskelig å forstå at noen spiser mer enn de har godt av for å trøste seg ,belønne seg osv.. Når jeg skal kose meg,eller belønne meg selv for å ha oppnådd et eller annet delmål,er det aldri mat det handler om.Derimot andre ting,så som en fin naturopplevelse,en reise,kjøpe noe jeg har ønsket meg lenge ... for å nevne noe.I det daglige holder en flott naturopplevelse i massevis som kos. 1
Gjest Gillians Skrevet 9. februar 2018 #6913 Skrevet 9. februar 2018 6 minutter siden, tutsi123 skrev: Håper ikke,det at det har blitt en psykiatrisk diagnose fører til at noen av de som lider av dette,bruker det som en unnskyldning for å fortsette med å ødelegge livet sitt.For meg,som ikke lider at dette er det vel ikke bra å ha noen mening om dette.Men jeg drister meg likevel til å si at selv om tilbudet er dårlig,går det an å jobbe med seg selv om det ikke er annet alternativ.Dessuten finnes det vel ulike interessegrupper og andre som for alt jeg vet har tilbud til de som vil gjøre en forandring med livet sitt,som for eksempel Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, Senter for spiseforstyrrelser, Anonyme Overspisere, fastlegen din, Spiseforstyrrelsesklinikken og Norsk idrettsmedisinsk institutt. Det er vanskelig å forstå at noen spiser mer enn de har godt av for å trøste seg ,belønne seg osv.. Når jeg skal kose meg,eller belønne meg selv for å ha oppnådd et eller annet delmål,er det aldri mat det handler om.Derimot andre ting,så som en fin naturopplevelse,en reise,kjøpe noe jeg har ønsket meg lenge ... for å nevne noe.I det daglige holder en flott naturopplevelse i massevis som kos. Altså, tror du virkelig det er så lett? Det nederste avsnittet ditt er som å si til en aloholiker: "Ikke drikk lenger, gå heller en tur", eller til en med depresjon "Hvorfor er du så nedfor, en god komedie får alltid meg i godt humør." Hadde det vært så enkelt for dem så hadde de jo ikke hatt det problemet de har!
Papirfly Skrevet 9. februar 2018 #6914 Skrevet 9. februar 2018 Tråden er ryddet dor hets. Papirfly, mod.
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6915 Skrevet 9. februar 2018 6 minutter siden, Gillians skrev: Altså, tror du virkelig det er så lett? Det nederste avsnittet ditt er som å si til en aloholiker: "Ikke drikk lenger, gå heller en tur", eller til en med depresjon "Hvorfor er du så nedfor, en god komedie får alltid meg i godt humør." Hadde det vært så enkelt for dem så hadde de jo ikke hatt det problemet de har! Du verden Hvem sa det var enkelt? Men når man lever et destruktivt liv år etter år,så er det vel ingen som forbyr en å si til seg selv at nok er nok,og prøve å komme ut av det ved egen hjelp.Det finnes da flere eksempler på at det har skjedd med de som misbruker et eller annet for å dempe symptomer. 1
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6916 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, Gillians skrev: Altså, tror du virkelig det er så lett? Det nederste avsnittet ditt er som å si til en aloholiker: "Ikke drikk lenger, gå heller en tur", eller til en med depresjon "Hvorfor er du så nedfor, en god komedie får alltid meg i godt humør." Hadde det vært så enkelt for dem så hadde de jo ikke hatt det problemet de har! Du må være klar over at uansett hvilke "spesialister" du får rundt deg i en periode av livet så må du gjøre jobben selv.Og jobben er livslang om det er mat det handler om.Og ingen terapeut kan holde deg i hånden resten av livet uansett. 1
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6917 Skrevet 9. februar 2018 Nå er spiseforstyrrelser nå en psykiatrisk diagnose og en svært alvorlig en som så dan. Svært mange med spiseforstyrrelser blir aldri helt friske selv med profesjonell hjelp fra en fagperson. Noen kan dra nytte av disse andre organisasjonene som støtte. Kurs, opplysningsarbeid bevisstgjøring av sin egen sykdom er viktige elementer organisasjoner kan hjelpe med. Det arbeidet en organisasjon gjør kan ikke i svært mange tilfeller være en erstatning for behandling, men et supplement Dette å si til en som lider av en alvorlig psykiatrisk sykdom eller annen avhengighet at det bare er å ta seg sammen, vitner om manglende kunnskap. Mange psykiske lidelser er kroniske. Avhengighet handler jo om en destruktiv måte å takle livet på og det kan ta lang tid å erkjenne at man trenger hjelp. Man må lære å takle problemene på andre måter og det kan være skremmende for mange. Ingen "velger" å være syk i åresvis Svært mange nordmenn opplever en gang i livet depresjon. Bla medfødt sårbarhet, livshendelser. Alle har ulike forutsetninger for å takle utfordringer. Noen opplever fødselsdepresjon, dødsfall i nære relasjoner, utbrenthet er oftest forbigående. Det blir anbefalt å trene, fylle livet med positive opplevelser etc som steg for å bli frisk og noen trenger medisiner, terapi i en periode Man kan ikke sammenligne kroniske, alvorlige sykdommer med en depresjon. Det er svært ulike tilnærminger. Dersom man har kreft får man behandling i helsevesenet, man går ikke til en kvakksalver 16
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6918 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, Miranda16 skrev: Nå er spiseforstyrrelser nå en psykiatrisk diagnose og en svært alvorlig en som så dan. Svært mange med spiseforstyrrelser blir aldri helt friske selv med profesjonell hjelp fra en fagperson. Noen kan dra nytte av disse andre organisasjonene som støtte. Kurs, opplysningsarbeid bevisstgjøring av sin egen sykdom er viktige elementer organisasjoner kan hjelpe med. Det arbeidet en organisasjon gjør kan ikke i svært mange tilfeller være en erstatning for behandling, men et supplement Dette å si til en som lider av en alvorlig psykiatrisk sykdom eller annen avhengighet at det bare er å ta seg sammen, vitner om manglende kunnskap. Mange psykiske lidelser er kroniske. Avhengighet handler jo om en destruktiv måte å takle livet på og det kan ta lang tid å erkjenne at man trenger hjelp. Man må lære å takle problemene på andre måter og det kan være skremmende for mange. Ingen "velger" å være syk i åresvis Svært mange nordmenn opplever en gang i livet depresjon. Bla medfødt sårbarhet, livshendelser. Alle har ulike forutsetninger for å takle utfordringer. Noen opplever fødselsdepresjon, dødsfall i nære relasjoner, utbrenthet er oftest forbigående. Det blir anbefalt å trene, fylle livet med positive opplevelser etc som steg for å bli frisk og noen trenger medisiner, terapi i en periode Man kan ikke sammenligne kroniske, alvorlige sykdommer med en depresjon. Det er svært ulike tilnærminger. Dersom man har kreft får man behandling i helsevesenet, man går ikke til en kvakksalver Om det er meg du sikter til,når du skriver at det hevdes at det bare er bare å ta seg sammen,så tror jeg faktisk du bør lese hva jeg skrev en gang til.
Miranda16 Skrevet 9. februar 2018 #6919 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, tutsi123 skrev: Håper ikke,det at det har blitt en psykiatrisk diagnose fører til at noen av de som lider av dette,bruker det som en unnskyldning for å fortsette med å ødelegge livet sitt.,går det an å jobbe med seg selv om det ikke er annet alternativ.Dessuten finnes det vel ulike interessegrupper og andre som for alt jeg vet har tilbud til de som vil gjøre en forandring med livet sitt,som for eksempel Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, Senter for spiseforstyrrelser, Anonyme Overspisere, fastlegen din, Spiseforstyrrelsesklinikken og Norsk idrettsmedisinsk institutt. Det er vanskelig å forstå at noen spiser mer enn de har godt av for å trøste seg ,belønne seg osv.. Når jeg skal kose meg,eller belønne meg selv for å ha oppnådd et eller annet delmål,er det aldri mat det handler om.Derimot andre ting,så som en fin naturopplevelse,en reise,kjøpe noe jeg har ønsket meg lenge ... for å nevne noe.I det daglige holder en flott naturopplevelse i massevis som kos. Å bruke en diagnose som en unnskyldning? Impliserer du ikke her at man må "ta seg sammen"? 14
tutsi123 Skrevet 9. februar 2018 #6920 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Å bruke en diagnose som en unnskyldning? Impliserer du ikke her at man må "ta seg sammen"? NEI!!! slik var det ikke ment.Jeg er mer bekymret for at det blir en hvilepute for de som lider av det når det er blitt en godkjent diagnose.Men er usikker på om jeg klarer å få frem nyansene der.Unnskyldning,hvilepute,forklaring eller kall det hva du vil,noe som hindrer dem fra å ta tak i sine egne problemer.Du skriver jo selv at psykiatrien er dårlig utrustet,og jobben må man uansett gjøre selv. 3
Fremhevede innlegg