arnoyb Skrevet 4. februar 2018 #6821 Skrevet 4. februar 2018 42 minutter siden, Halloi skrev: I kommentarfeltet på Instagram virker det som hun heller vil høre på de som har gode erfaringer med slankeoperasjon enn de som har dårlige. At noen skriver at de har hatt mange komplikasjoner eller gått opp igjen, så svarer hun omtrent; "Men det trenger ikke å skje meg" i en litt snerpete tone, sånn jeg leser det. Og til de som sier de har fått et nytt og bedre liv er hun mye vennligere, og takker for at de delte. Noen har også kommentert at de burde jobbet mye mer med hodet, endret vaner og så gjøre en ny innsats, men disse relaterer hun seg ikke til i det hele tatt🤔 Etter et slikt start kurs er man ikke i tvil om at det er en jobb å gå ned i vekt, og det å holde seg der. Virker som mange som kommenterer her inne ikke er klar over den skammen det er å være sykelig overvektig. Med det så vil det nok gå i faser hva man innrømmer og innser for seg selv, det vil ikke si at man lyver til omverdenen, man bare har ikke kommet dit selv. 8
Gjest eksiltronder Skrevet 4. februar 2018 #6822 Skrevet 4. februar 2018 Fy søren så mange eksperter det er her inne 🙄
Halloi Skrevet 4. februar 2018 #6823 Skrevet 4. februar 2018 Det må nå gå an å ha andre meninger enn dere som er så positive, vel? Det som går igjen her er jo at de fleste ønsker at hun skal lykkes, men stiller gjerne spørsmål til hvordan hun gjør ting, eller hva hun sier/gjør. Når man er en offentlig blogger så må man forvente at folk har forskjellige meninger. Ingen som påstår at de vet akkurat hva hun tenker eller føler. Det går faktisk an å heie og bry seg på forskjellige måter. For bare å snakke for meg selv; jeg har aldri sett Helene i virkeligheten, og har ingen kjennskap til henne utenom det hun selv går ut med i sosiale medier. Hun velger selv det hun skriver og publiserer. At folk danner seg oppfatninger eller meninger ut i fra det, er en konsekvens hun er veldig klar over". Jo mindre hun deler, dess færre reaksjoner skaper hun. Hun velger å være en offentlig person. Hun fortjener selvfølgelig ingen stygge meldinger, men det at man er litt kritisk til noe betyr ikke at man er en "hater". For å sammenligne; diskusjon er ikke det samme som en krangel. 12
Gjest eksiltronder Skrevet 5. februar 2018 #6824 Skrevet 5. februar 2018 8 timer siden, Halloi skrev: Det må nå gå an å ha andre meninger enn dere som er så positive, vel? Det som går igjen her er jo at de fleste ønsker at hun skal lykkes, men stiller gjerne spørsmål til hvordan hun gjør ting, eller hva hun sier/gjør. Når man er en offentlig blogger så må man forvente at folk har forskjellige meninger. Ingen som påstår at de vet akkurat hva hun tenker eller føler. Det går faktisk an å heie og bry seg på forskjellige måter. For bare å snakke for meg selv; jeg har aldri sett Helene i virkeligheten, og har ingen kjennskap til henne utenom det hun selv går ut med i sosiale medier. Hun velger selv det hun skriver og publiserer. At folk danner seg oppfatninger eller meninger ut i fra det, er en konsekvens hun er veldig klar over". Jo mindre hun deler, dess færre reaksjoner skaper hun. Hun velger å være en offentlig person. Hun fortjener selvfølgelig ingen stygge meldinger, men det at man er litt kritisk til noe betyr ikke at man er en "hater". For å sammenligne; diskusjon er ikke det samme som en krangel. Det er lov å være uenig, men det er veldig mange som sitter i denne tråden og stiller diagnoser, samt forteller at "det er jo bare å gjøre sånn og slik". Jeg ser ikke at det bidrar nevneverdig til debatten heller.
Trollmora Skrevet 5. februar 2018 #6825 Skrevet 5. februar 2018 Et godt innlegg av HD I dag om smart-kursene. Selv om jeg synes hun har litt negativ instilling til noe av det, så håper jeg at oppfriskningen av næring og næringstoffer som neste del handler om kan gi henne litt inspirasjon til å forsette dette uten en operasjon. En herfra har pga en legefeil under denne operasjonen har ligget 422 døgn på sykehus etter komplikasjoner og han holdt på å dø! Jeg vet at hun ikke vil høre dette, kun de positive sidene - men jeg håper og tror at når valget skal taes at hun faktisk også tar med slike ting I betraktningen. 2
arnoyb Skrevet 5. februar 2018 #6826 Skrevet 5. februar 2018 4 minutter siden, Trollmora skrev: Et godt innlegg av HD I dag om smart-kursene. Selv om jeg synes hun har litt negativ instilling til noe av det, så håper jeg at oppfriskningen av næring og næringstoffer som neste del handler om kan gi henne litt inspirasjon til å forsette dette uten en operasjon. En herfra har pga en legefeil under denne operasjonen har ligget 422 døgn på sykehus etter komplikasjoner og han holdt på å dø! Jeg vet at hun ikke vil høre dette, kun de positive sidene - men jeg håper og tror at når valget skal taes at hun faktisk også tar med slike ting I betraktningen. En jeg kjenner blei påkjørt da han kryssa veien.... Da jeg gikk på et slikt kurs(2016) var det 3% som får alvorlige komplikasjoner, det opereres ca 3000 stykker hvert år. Det blir jo da ei vurdering om dine hindringer i hverdagen er store nok til at det blir "verdt" risken. Har man vært veldig overvektig i noen år, Helene er jo ikke så gammel enda, men når man da blir 35 år og har dradd på alt for mye i ti år så merker man det på kropp og sjel. Disse skremsel historiene er det jo bra at man hører, men tror mange som kommer så langt som til å vurdere en operasjon sliter mye uansett. Ønsker om å følge opp barn, om å ha muligheten til å få barn, til å fungere normalt i samfunnet. 11
Trollmora Skrevet 5. februar 2018 #6827 Skrevet 5. februar 2018 4 minutter siden, arnoyb skrev: En jeg kjenner blei påkjørt da han kryssa veien.... Da jeg gikk på et slikt kurs(2016) var det 3% som får alvorlige komplikasjoner, det opereres ca 3000 stykker hvert år. Det blir jo da ei vurdering om dine hindringer i hverdagen er store nok til at det blir "verdt" risken. Har man vært veldig overvektig i noen år, Helene er jo ikke så gammel enda, men når man da blir 35 år og har dradd på alt for mye i ti år så merker man det på kropp og sjel. Disse skremsel historiene er det jo bra at man hører, men tror mange som kommer så langt som til å vurdere en operasjon sliter mye uansett. Ønsker om å følge opp barn, om å ha muligheten til å få barn, til å fungere normalt i samfunnet. Jeg kjenner ikke så mange som har tatt den operasjonen, men hos de kjenner har faktisk 3/5 hatt komplikasjoner I ettertid, både fysisk og psykisk. En ung dame som jobbet hos oss har bla annet flere ganger hatt tarmslyng som komplikasjon. Jeg skjønner at man må veie ting opp mot hverandre, men HD har klart dette før, og med rett hjelp og instilling så har jeg stor tru på at hun skal klare det igjen 4
Gjest ricecrispies Skrevet 5. februar 2018 #6828 Skrevet 5. februar 2018 Jeg skjønner ikke at hun tør. Ei jeg kjenner døde av komplikasjoner etter en slik operasjon. Men hun blir vel godt fulgt opp,får jeg håpe.
neiognei Skrevet 5. februar 2018 #6829 Skrevet 5. februar 2018 (endret) Hvis det var sånn at man som hovedregel fikk mer plager av disse operasjonene, i forhold til det overvekten gir over tid, så hadde ikke disse operasjonene blitt utført. Mange sliter, men. Man må ta vitaminer og sånt, men det går som regel bra sånn all in all. Dessuten finnes det 2-3 forskjellige slags operasjoner. Det går an å få inn en slags midlertidig strikk og det går an å ta en sleeveoperasjon, isteden for bypass, noe som er mye mer skånsomt. https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/overvekt-og-kosthold/slankeoperasjoner/?page=2 Personlig hadde jeg aldri i livet tatt en slankeoperajon, men hvis jeg var så overvektig så hadde jeg ikke nølt med sleeve eller banding. Men gastric bypass? Aldri i livet. Endret 5. februar 2018 av neiognei 8
Gresshoppa Skrevet 5. februar 2018 #6830 Skrevet 5. februar 2018 Jeg kjenner ikke én eneste person som har tatt slankeoperasjon, som IKKE har fått en eller flere komplikasjoner i ettertid. En døde. Håper hun får nok motivasjon på dette kurset til å ikke velge å operere seg. 4
Miranda16 Skrevet 5. februar 2018 #6831 Skrevet 5. februar 2018 Det kan oppstå komplikasjoner med alle operasjoner, men det er nok endel tabuer rundt å snakke om disse. Alt har sine ettervirkninger både psykisk og fysisk. Man er overhodet ikke "fikset" etter en operasjon. Det er ingen som vet hva slags kompetanse hver enkelt debattant har og igjen det er en kjent sak for alle at HD har en spiseforstyrrelse som hun ikke har lagt skjul på. Noen debattanter har/sliter med spiseforstyrrelser, noen har en faglig kompetanse og arbeidserfaring, noen har familie og venner som går, og har gått i gjennom problematikken 4
Butternut Skrevet 5. februar 2018 #6832 Skrevet 5. februar 2018 Hjelpes så mange som har dødd da? Jeg vet om to søstre som tok sånn operasjon, og de lever i beste velgående. 6
Wenda Skrevet 5. februar 2018 #6833 Skrevet 5. februar 2018 33 minutter siden, Butternut skrev: Hjelpes så mange som har dødd da? Jeg vet om to søstre som tok sånn operasjon, og de lever i beste velgående. Jammen dette er kg veit du. Sånn er det i alle tråder Jeg kjenner ingen som har dødd, ei heller fått alvorlige komplikasjoner. 6
Rosalie Skrevet 5. februar 2018 #6834 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, Wenda skrev: Jammen dette er kg veit du. Sånn er det i alle tråder Jeg kjenner ingen som har dødd, ei heller fått alvorlige komplikasjoner. Samme her. Jeg vet om et par som har lagt på seg omtrent alt igjen, og en som ikke gikk ned noe særlig i det hele tatt, men ellers har de jeg vet om gått kraftig ned i vekt og holdt seg der, uten store komplikasjoner. 4
Hattivatti Skrevet 5. februar 2018 #6835 Skrevet 5. februar 2018 (endret) Jeg kjenner også to og ingen av dem har fått komplikasjoner i etterkant og de har begge klart å holde vekten. Jeg skjønner ikke hvorfor man plent skal måtte fortelle om alle de man kjenner(ofte typ tanten sin fetters kusine). Jeg tenker at alle komplikasjoner som kan oppstå blir snakket grundig om før en slik operasjon. Jeg ville valgt å høre på legene og deres erfaringer en random folk på nett, for på nett finnes det alltid tusenvis av folk som kjenner noen som.... Ja, komplikasjoner kan oppstå. Det kan det under alle oprasjoner. Så lenge pasienten blir opplyst om det på forhånd av helsepersonell, så må mennesket selv få velge om de ønsker å gå gjennom det uten at vi skal fordømme det. Når det gjelder Helene, så synes jeg det er helt supert at hun har valgt å søke hjelp. Jeg håper hun drar nytte av kurset og eventuel videre behandling hun får. Endret 5. februar 2018 av Ryuk 8
Gjest Gillians Skrevet 6. februar 2018 #6836 Skrevet 6. februar 2018 Så utrolig unødvendig av Helene å skrive så mye om at den ene av de to som hadde gått på kurset før var en elendig foredragsholder! Det kunne hun fint ha holdt for seg selv, og eventuelt gitt tilbakemelding til arrangøren. Hva godt gjør det å utbrodere at den hadde monoton stemme og hun holdt på å klikke av å høre på hen? Snakk om feil fokus! Det er ikke interessant for allmennheten og bare slemt mot personen. Syns det føyer seg inn i linjen av klaging og at det er alltid er andres feil at hun ikke ble engasjert/likte det. Men godt kurs to var bedre da.
Kartoffel Skrevet 6. februar 2018 #6837 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, Gillians skrev: Så utrolig unødvendig av Helene å skrive så mye om at den ene av de to som hadde gått på kurset før var en elendig foredragsholder! Det kunne hun fint ha holdt for seg selv, og eventuelt gitt tilbakemelding til arrangøren. Hva godt gjør det å utbrodere at den hadde monoton stemme og hun holdt på å klikke av å høre på hen? Snakk om feil fokus! Det er ikke interessant for allmennheten og bare slemt mot personen. Syns det føyer seg inn i linjen av klaging og at det er alltid er andres feil at hun ikke ble engasjert/likte det. Men godt kurs to var bedre da. Det samme reagerte jeg på. Hun hadde taushetsplikt, og selv om vi ikke vet hvem foredragsholderen var kan det jo hende han/hun leser det Helene har skrevet. Det var ikke pent gjort av henne. 15
Prinsesse788 Skrevet 6. februar 2018 #6838 Skrevet 6. februar 2018 Hun ramler tilbake til «hekseblogging» H V E R gang. Mobbing, baksnakking, og uthengende tekster. Husk å elsk deg selv da 21
Gjest Gillians Skrevet 6. februar 2018 #6839 Skrevet 6. februar 2018 Ja, denne personen var ikke noen profesjonell foredragsholder, men en som har tatt kurset før. Da trenger man virkelig ikke å skrive kritikken sin offentlig. What for ?? Hvis hun ikke mente det slemt er det i hvert fall et godt bilde på hvordan hun tenker mye negativt og henger seg opp i det negative. Syns det var skuffende.
Gjest Beatbox Skrevet 6. februar 2018 #6840 Skrevet 6. februar 2018 Og dere er virkelig overrasket?... Alt er som det har vært...ansvarsfraskrivelse på høyt nivå...
Fremhevede innlegg