Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Gia_ skrev:

Helt enig i at Helene er ei fin dame, man trenger ikke å være tynn, ha sixpack og sprettrumpe (som hun sier) for å være fin. Selvtillit gjør man også fin. 

Det jeg undrer meg litt over, er det så mange haters som kommenterer på blogg/snap/IG? Er det så mange stygge kommentarer som hun fremstiller det? Og da mener jeg de som går på vekten hennes, ikke kritikk på bilder hvor hun er lettkledd/viser pupp osv. Jeg har fått inntrykk av at det er hun selv som er sin største kritiker og legger mest fokus på at hun er overvektig, mtp at hun babler i vei om det i hver podcast feks.. 

Oooog, her på KG har jeg ikke fått med meg kommentarer som går utelukkende på vekten hennes, men mer at folk ser at bilder og tekst/utsagn fra henne ikke stemmer helt overens.

Helt enig. Jeg driter i at hun er overvektig - det jeg eventuelt kritiserer er dobbeltmoralen hennes, og at hun stadig kommer med utsagn og løgner som ikke henger på greip.

I tillegg kommer "falskheten" i mange av snappene hennes med påklistra smil, skjønnhetsfilter som smalner ansiktet etc. og overdreven blunking/vifting med vipper. Blir ubekvem på hennes vegne. =/

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var akkurat innom bloggen hennes, og ble veldig overrasket over innlegget "Jeg er ikke overvektig". Jeg lurer virkelig på hvordan Helene hadde taklet å lese denne teksten fra noen andre for tre-fire år siden. Og de som hele tiden er enige med henne og sier hvor inspirerende hun er, de har tydeligvis ikke fulgt henne lenge. Hun har selv holdt på med fat shaming i årevis, og nå er hun plutselig selv et offer? Og snakker om "myter om oss overvektige"? Nei, jeg savner et kritisk oppgjør med sine egne gamle holdninger, og hvordan overvektige aldri kunne være attraktive og at plus size barbie er et dårlig forbilde for barn, (punkt hun har tatt opp før).

• Liker 13
Skrevet

"Jeg er ikke overvektig-innlegget" er jo nesten nøyaktig den 35 minutters lange podcasten...

Gjest kattehviskeren
Skrevet
17 minutter siden, Severin skrev:

Jeg var akkurat innom bloggen hennes, og ble veldig overrasket over innlegget "Jeg er ikke overvektig". Jeg lurer virkelig på hvordan Helene hadde taklet å lese denne teksten fra noen andre for tre-fire år siden. Og de som hele tiden er enige med henne og sier hvor inspirerende hun er, de har tydeligvis ikke fulgt henne lenge. Hun har selv holdt på med fat shaming i årevis, og nå er hun plutselig selv et offer? Og snakker om "myter om oss overvektige"? Nei, jeg savner et kritisk oppgjør med sine egne gamle holdninger, og hvordan overvektige aldri kunne være attraktive og at plus size barbie er et dårlig forbilde for barn, (punkt hun har tatt opp før).

Og for et tåpelig semantisk poeng. "Nei, jeg er ikke overvektig, jeg har overvekt!" Jo, du ER overvektig, det er det det heter på norsk, ikke å HA overvekt. Blir liksom nok en måte å prøve å vri seg unna sannheten på. Helt med på at overvektige ikke skal føle seg dritt og å tenke positivt, men dette får jeg følelsen av at blir nok en variasjon over en livsløgn.

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, kattehviskeren skrev:

Og for et tåpelig semantisk poeng. "Nei, jeg er ikke overvektig, jeg har overvekt!" Jo, du ER overvektig, det er det det heter på norsk, ikke å HA overvekt. 

Enig. Det er jo helt latterlig. 

Hilsen ei som ER overvektig og likevel evner å tenke positivt og ikke la det definere meg.

Endret av hufsaaaaa
  • Liker 17
Skrevet
44 minutter siden, hufsaaaaa skrev:

Enig. Det er jo helt latterlig. 

Hilsen ei som ER overvektig og likevel evner å tenke positivt og ikke la det definere meg.

Enig. Kan si "jeg er ikke bare overvektig".

Overvektig skal ikke definere en person, men er man over vektig så er man overvektig, men også så my mere.

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, kattehviskeren skrev:

Og for et tåpelig semantisk poeng. "Nei, jeg er ikke overvektig, jeg har overvekt!" Jo, du ER overvektig, det er det det heter på norsk, ikke å HA overvekt. Blir liksom nok en måte å prøve å vri seg unna sannheten på. Helt med på at overvektige ikke skal føle seg dritt og å tenke positivt, men dette får jeg følelsen av at blir nok en variasjon over en livsløgn.

Dette er faktisk ikke en uaktuell tematikk. Jeg vil ikke gå i detaljer pga min jobb, men for å si noe generelt vedr. dette: det er for eksempel det samme som "funksjonshemmet" og "person med funksjonshemning" / "person med funksjonsnedsettelse. Mye diskusjoner i fagkretser vedr begrepsbruk og hvordan det definerer et menneske. Så sånn sett er hun ganske aktuell. Man kan synes det er tåpelig, men dette er diskusjoner som foregår på mange nivåer. 

Jeg har ikke lest innlegget bare så det er sagt, kommenterer kun ut fra denne kommentaren på kg. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, kattehviskeren skrev:

Enig... 

Jeg er ikke høy, jeg har bare høyde :laugh:

• Liker 18
Skrevet

Tullete innlegg. Åpenbart in denial.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke lav, men vertikalt utfordret...:klo:

• Liker 24
Gjest SelinaKyle
Skrevet (endret)
1 time siden, Ellevill skrev:

Dette er faktisk ikke en uaktuell tematikk. Jeg vil ikke gå i detaljer pga min jobb, men for å si noe generelt vedr. dette: det er for eksempel det samme som "funksjonshemmet" og "person med funksjonshemning" / "person med funksjonsnedsettelse. Mye diskusjoner i fagkretser vedr begrepsbruk og hvordan det definerer et menneske. Så sånn sett er hun ganske aktuell. Man kan synes det er tåpelig, men dette er diskusjoner som foregår på mange nivåer. 

Jeg har ikke lest innlegget bare så det er sagt, kommenterer kun ut fra denne kommentaren på kg. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg jobber tydeligvis i samme bransje som deg, der dette jevnlig blir diskutert. Det ER stimagtiserende å bli kalt psykisk syk, rusmisbruker, autist, utviklingshemmet osv, framfor å bli omtalt som en som har en psykisk lidelse, som har avhengighetslidelse pga langvarig rusmisbruk, som har autisme, som har en utviklingshemming osv. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå, dette er absolutt ikke noe å ta Helene på. Et menneske er så mye mer enn en sykdom, tilstand, lidelse, diagnose osv. 

Jeg har selv hatt en personlighetsforstyrrelse. Hadde ikke akkurat likt om noen omtalte meg som at jeg er personlighetsforstyrret. Det var bare en del av meg. Ingen hadde visst jeg hadde diagnosen dersom jeg ikke hadde fortalt det. Opplevde utrolig mye stigmatisering fra enkelte av de jeg fortalte det. Fordi det ble en identitet de ga meg. 'Hun er personlighetsforstyrret'. Så forstår godt at Helene ikke vil bli tildelt en identitet som 'hun er overvektig'. For det er ikke noe hun er, men noe hun har.

Tilføyelse: tåpelig å sammenligne dette med å være høy/lav, og å si at man ikke har høyde eller lavhet osv. Fins vel ikke akkurat stigmatiserende fordommer mot å være høy/lav....

Endret av SelinaKyle
Skrevet

Jeg vil si det er stor forskjell på en person med funksjonsnedsettelse, autismediagnose og rus avhengighet og kilo man har spist på seg.

Og det er jo ikke vekten som er problemet. Det er gjerne psykiske lidelser, familie/jobb/sosiale forhold o.l. Overvekt er et symptom, og det er det underliggende som må tas tak i. Det tror jeg ikke gjøres gjennom semantiske diskusjoner. Snarere så er det en avsporing og noe jeg ikke tror øker noens mestringsfølelse i eget liv nevneverdig. 

• Liker 10
Skrevet
38 minutter siden, SelinaKyle skrev:

Tilføyelse: tåpelig å sammenligne dette med å være høy/lav, og å si at man ikke har høyde eller lavhet osv. Fins vel ikke akkurat stigmatiserende fordommer mot å være høy/lav....

Høyde og bredde er strengt tatt bare to konkrete/målbare måter å beskrive en kroppstørrelse på. Selvfølgelig kan det være stigmatiserende å være en mann på 1,40 eller en dame på 2,00.

Man kan jo sammenligne det med legning f.eks. Jeg sier ikke at jeg har homofili, jeg er lesbisk. Det definerer selvfølgelig ikke hele meg, selv om jeg er det og ikke har det. Døve mennesker er døve, de har ikke døvhet. At de er døve betyr ikke mer enn akkurat det, det betyr selvfølgelig ikke at de kun er døve og ingenting annet. At Helene er overvektig sier ikke noe mer om at hun veier mer enn det som er anbefalt i forhold til høyden, det sier ingenting om henne som person utover det. At hun, som tidligere har fatshamet flere personer, plutselig blir opptatt av at det ligger negativt stigma til det å definere noen som overvektig finner jeg strengt tatt ganske ironisk. 

Og bare så det er sagt; jeg er lettere overvektig. Jeg har ikke lettere overvekt. 

• Liker 16
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Skjønner at det er en stor debatt dette rundt hva man kaller folk osv. Og er helt med på å være bevisst dette. Men "å være overvektig" er nå en helt grei beskrivelse, akkurat som "å være tynn". Hvis hun ikke vil si det kan hun heller si "jeg har for mye fett på kroppen". Det finnes altså allerede muligheter her i det norske språket for henne. 
Og vi som har fulgt henne en stund reagerer selvfølgelig også fordi dette er nok et så tydelig eksempel på at hun heller vil vri litt på ord og virkelighet enn å ta tak i sine egne problemer. 
Men hva vet jeg, kanskje alle kommer til å gå rundt og si at man "HAR overvekt" om noen år, men inntil da høres det bare dumt ut, og som en fiffig konstruksjon for å unngå å se realiteten i øynene.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Ellevill skrev:

Helt enig. Det skjer altfor ofte at mennesker som er uvitende, ikke har tilstrekkelig kunnskap om funksjonshemmninger, diagnoser etc setter folk i bås og blir dermed en stigma for dem det gjelder. For mange av dem som har et usynlig "handikapp" er det lettere og ikke måtte ikke dele det med Gud og hvermann med god grunn. 

Man skal skjære alle under en kam. Heldigvis er det mange som møter også andre med et åpent sinn.

En nøkkel er og ikke sette seg selv i en offerrolle ellers er det for mange neste umulig å jobbe med sine utfordringer.

Nettopp å se på seg selv som et offer, er Drage mester på. Et skritt frem og fire tilbake er et et mønster, Nytter ikke når man ikke er motivert for å jobbe med seg selv.

Hun setter seg i en utrolig utsatt posisjon når velger hun eksponerer seg i media og at på til uttrykker at hun elsker trening, sunn livsstil og kosthold. Synes ikke det er det minste rart at folk kritiserer henne.

Endret av Miranda16
  • Liker 6
Skrevet (endret)
18 minutter siden, SpankMe skrev:

Jeg vil si det er stor forskjell på en person med funksjonsnedsettelse, autismediagnose og rus avhengighet og kilo man har spist på seg.

Og det er jo ikke vekten som er problemet. Det er gjerne psykiske lidelser, familie/jobb/sosiale forhold o.l. Overvekt er et symptom, og det er det underliggende som må tas tak i. Det tror jeg ikke gjøres gjennom semantiske diskusjoner. Snarere så er det en avsporing og noe jeg ikke tror øker noens mestringsfølelse i eget liv nevneverdig. 

Helene har aldri lagt skjul på at hennes overvekt er et resultat av psykiske problemer. Spiseforstyrrelser og problemer med rusavhenhighet er et symptom på  stress i livet, psykiske lidelser ol. Derfor er det

trist at folk er uvitene at de tror mange overvektig er late etc. Det ligger så mye bak som kan være utrolig utfordrende å løse

Endret av Miranda16
  • Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Miranda16 skrev:

Helene har aldri lagt skjul på at hennes overvekt er et resultat av psykiske problemer. Spiseforstyrrelser og problemer med rusavhenhighet er et symptom på  stress i livet, psykiske lidelser ol. Derfor er det

trist at folk er uvitene at de tror mange overvektig er late etc. Det ligger så mye bak som kan være utrolig utfordrende å løse

Nemlig. Derfor mener jeg at å henge seg opp i er overvektig/har overvekt er en avsporing.

• Liker 3
Gjest SelinaKyle
Skrevet
1 time siden, SpankMe skrev:

Tror du misforstod det jeg sa. Helene vil ikke tillegges en identitet som overvektig, derfor sier hun at hun HAR overvekt, ikke at hun er det. Hvis du ER noe, så sier det noe om identiteten din. Hvis du ønsker å si at du ER overvektig, rusmisbruker, utviklingshemmet, så er det den enkeltes valg. Likeså kan Helene si at hun ikke ønsker å ha overvekt som en del av sin identitet, men at det skal bli sett på som noe hun HAR.

Hun har jo et poeng; hvor mange her inne har vel ikke sådd tvil om hennes egenskaper som PT nettopp FORDI hun er overvektig? Og så blir hennes evner som PT vurdert ut av at hun er overvektig, fordi man tilegner henne egenskaper basert på stigma man har overfor overvektige. Hun kan være dritflink på å hjelpe andre, og kan ha masse kunnskap om kosthold og trening, og hun kan ha evnen til å motivere andre, selv om hun ikke bruker det på seg selv. 

Skrevet
1 time siden, SelinaKyle skrev:

Tror du misforstod det jeg sa. Helene vil ikke tillegges en identitet som overvektig, derfor sier hun at hun HAR overvekt, ikke at hun er det. Hvis du ER noe, så sier det noe om identiteten din. Hvis du ønsker å si at du ER overvektig, rusmisbruker, utviklingshemmet, så er det den enkeltes valg. Likeså kan Helene si at hun ikke ønsker å ha overvekt som en del av sin identitet, men at det skal bli sett på som noe hun HAR.

Hun har jo et poeng; hvor mange her inne har vel ikke sådd tvil om hennes egenskaper som PT nettopp FORDI hun er overvektig? Og så blir hennes evner som PT vurdert ut av at hun er overvektig, fordi man tilegner henne egenskaper basert på stigma man har overfor overvektige. Hun kan være dritflink på å hjelpe andre, og kan ha masse kunnskap om kosthold og trening, og hun kan ha evnen til å motivere andre, selv om hun ikke bruker det på seg selv. 

Når det gjelder PT jobbingen så tenker jeg som så at hadde hun vært anorektisk hadde hun fått pepper for å jobbe med trening og ernæring, uansett om hun definerte seg som at hun var anorektisk eller hadde anoreksi.

På lik linje spille det liten rolle om hun definerer seg som noen som er eller har overvekt med tanke på helsefokuset hennes. Folk reagerer på at det ikke er samsvar mellom det hun sier hun gjør og det hun faktisk gjør. Om hun ER overvektig eller HAR overvekt har ikke noen nevneverdig betydning på manglende ærlighet ovenfor leserne. 

• Liker 4
Skrevet

For min del så både har jeg en (usynlig) funksjonshemming og har vært lettere overvektig. Og det er er akkurat her forskjellen ligger for min del. Jeg vil alltid ha en funksjonshemming, ingenting kan forandre det. Derfor kan det være sårende når folk sier at jeg ER funksjonshemmet. 

Jeg er ikke overvektig lengre. Dette kan endres. Jeg hadde for mye fett på kroppen når jeg var overvektig, men overvektig er ikke noe alle må være for alltid. For de aller, aller fleste kan dette endres. Derfor var det for meg helt greit at folk sa at jeg var overvektig. 

For meg er dette ett veldig viktig skille. 

• Liker 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...