Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før i tiden sa de at "du ser ingen overvektige på gamlehjemmet". Altså med betydning at man ikke lever lenge nok til å komme på sykehjem, om man er overvektig. Men nå om dagen gjør man det. Dette har noe med medisinske fremskritt å gjøre. Nå kan man jo diskutere i det vide og brede om penge og ressursbruk på livsstilssykdommer og what not, men da kan man også prate om røykere og alle andre sykdommer man kunne ha forhindret, om man passet litt bedre på seg selv, uavhengig av om man veier 50 eller 100.

Det vises her til statistikk. Vis gjerne til konkret statistikk,  ikke bare synsing og mening fordi at man har hørt og synes og ønsker å mene.

Sier ikke at det er sunt å være overvektig på akkurat Helene sitt nivå. Men overvekt er et miiilevidt begrep og i følge BMI er overvekt alt over 25 i BMI. Men det betyr ikke at alle med BMI over 25 kommer til å bli syke eller er usunne.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 timer siden, Birdo skrev:

Men i generelle tilfeller så er ikke BMI noe man skal gå etter. Så en mann her om dagen, han er godt trent med masse muskler, han er 3 kilo unna å få dekt slankeoperasjon ifølge BMIen hans. Så den BMIen stoler ikke jeg på altså.

BMI gjelder ikke for de med (ekstremt) høy muskelmasse - altså de som trener mye og tung styrke, gjerne på kanten til bodybuilding eller over.

For alle andre er BMI en ypperlig indikator på om man er normalvektig eller ikke. BMI + midjemål sier noe om helsefare. Det mest nøyaktige er å måle fettprosent på skikkelige vekter som f.eks inbody som de har på treningssentrene. Tipper at "muskelmannen" du så hadde meget lav fettprosent.

• Liker 3
Skrevet

Hva er periodisk faste og er det lurt når man skal ned i vekt?

Skrevet
21 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hva er periodisk faste og er det lurt når man skal ned i vekt?

Man inntar hele sitt matinntak i en begrenset periode på døgnet. Jeg har alltid spist sånn naturlig, fordi jeg ikke klarer tanken på å spise tidlig. Jeg spiser fra klokken..tja...rundt 12-14 mitt første måltid og mitt siste før klokken 20. Jeg orker heller ikke gå å småspise hele døgnet så jeg spiser 3 gode måltider og tenker ikke mer på det. 

• Liker 1
Skrevet

Det er mange fitnessutøvere som spiser etter periodisk faste prinsippet. Du spiser ikke om morgenen men har et "spisevindu" om ettermiddagen der du inntar hele dagens kaloriinntak. I stedet for frokost og mellommåltid så er gjerne dagens første måltid en stor lunsj eller en stor middag.

Det står bedre forklart her http://forum.fitnessbloggen.no/topic/447-den-store-periodisk-faste-tr%C3%A5den/

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Nana skrev:

Det er mange fitnessutøvere som spiser etter periodisk faste prinsippet. Du spiser ikke om morgenen men har et "spisevindu" om ettermiddagen der du inntar hele dagens kaloriinntak. I stedet for frokost og mellommåltid så er gjerne dagens første måltid en stor lunsj eller en stor middag.

Det står bedre forklart her http://forum.fitnessbloggen.no/topic/447-den-store-periodisk-faste-tr%C3%A5den/

Å spise sjelden og mye har jo alltid ikke vært anbefalt, fordi man mener at det setter ned forbrenningen.

Det generelle rådet har vært å spise mindre måltider ofte.

Skrevet

Gammel myte at forbrenningen "stopper opp".

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Miranda16 skrev:

Å spise sjelden og mye har jo alltid ikke vært anbefalt, fordi man mener at det setter ned forbrenningen.

Ja, vet, men iflg min PT som er utdannet ernæringsfysiolog så er det et utdatert råd. Ny forskning viser visstnok at forbrenningen er jevn over hele døgnet og er avhengig av muskelmasse og aktivitetsnivå. Det er det totale kaloriinntaket pr dag som gjelder, ikke når på dagen man spiser. Noen må spise lite og ofte for å fungere mens andre kan nøye seg med færre og større måltider. Jeg selv hadde aldri klart å vente til lunsj eller middag med å spise. F.eks Kristine Weber, www.kriweb.no har sagt flere ganger at hun alltid har spist etter periodisk faste - også når hun stilte i fitness.

Men jeg sitter ikke på noen fasit, altså

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Nana skrev:

Ja, vet, men iflg min PT som er utdannet ernæringsfysiolog så er det et utdatert råd. Ny forskning viser visstnok at forbrenningen er jevn over hele døgnet og er avhengig av muskelmasse og aktivitetsnivå. Det er det totale kaloriinntaket pr dag som gjelder, ikke når på dagen man spiser. Noen må spise lite og ofte for å fungere mens andre kan nøye seg med færre og større måltider. Jeg selv hadde aldri klart å vente til lunsj eller middag med å spise. F.eks Kristine Weber, www.kriweb.no har sagt flere ganger at hun alltid har spist etter periodisk faste - også når hun stilte i fitness.

Men jeg sitter ikke på noen fasit, altså

Men hva med før sengetid? Jeg gikk i den fella å spise en time, to før sengetid og da stoppet vektnedgangen opp. Nå spiser jeg på kvelden, men litt tidligere

Skrevet
52 minutter siden, Miranda16 skrev:

Men hva med før sengetid? Jeg gikk i den fella å spise en time, to før sengetid og da stoppet vektnedgangen opp. Nå spiser jeg på kvelden, men litt tidligere

Kan bare skrive for meg selv men jeg spiser stort sett alt mellom 14 og 20, har vært slank hele livet. Det at forbrenningen liksom skal stoppe opp, er en gammel og utrolig seiglivet myte. Men altså, hvis man hiver innpå med foreksempel 4000 kcal i løpet av 6 timer er det uansett for mye kcal i løpet av en dag for noen som vil ned i vekt. Nå vet jeg ikke hvordan drage gjør det, men det er uansett kcal inn vs forbruk enten man spiser lite eller mye på engang. Men jeg prøver å spise mye knekkebrød og proteiner i form av kjøtt istedenfor alle disse atkinsbarene og puddingen som hun styrer med.

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, Butternut skrev:

Kan bare skrive for meg selv men jeg spiser stort sett alt mellom 14 og 20, har vært slank hele livet. Det at forbrenningen liksom skal stoppe opp, er en gammel og utrolig seiglivet myte. Men altså, hvis man hiver innpå med foreksempel 4000 kcal i løpet av 6 timer er det uansett for mye kcal i løpet av en dag for noen som vil ned i vekt. Nå vet jeg ikke hvordan drage gjør det, men det er uansett kcal inn vs forbruk enten man spiser lite eller mye på engang. Men jeg prøver å spise mye knekkebrød og proteiner i form av kjøtt istedenfor alle disse atkinsbarene og puddingen som hun styrer med.

Hvorfor kaster hun i seg disse barene?? Det er da ikke "slankemat"??

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hvorfor kaster hun i seg disse barene?? Det er da ikke "slankemat"??

Jeg tror hun får de sponset, hvis jeg ikke tar feil. Men hun merker ikke så ofte, så er litt usikker..men nok barer, det har hun iallefall. 

Skrevet
11 minutter siden, Butternut skrev:

Jeg tror hun får de sponset, hvis jeg ikke tar feil. Men hun merker ikke så ofte, så er litt usikker..men nok barer, det har hun iallefall. 

Hun er sponset av Atkins, ja. Ser ikke noe galt med å spise barer så lenge hun regner det inn i det totale kaloriregnskapet og det ikke blir for ofte sånn at det går på bekostning av vanlig, næringsrik mat. Siden hun er sponset så kan det jo også hende at hun bare viser det frem fordi hun må - det trenger ikke nødvendigvis bety at hun spiser det.

• Liker 2
Skrevet

Tråden ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og spekulasjon

Nordvesta, mod.

Skrevet
Den 20. mars 2016 at 14.31, Miranda16 skrev:

Tror du misforstår hva periodisk faste går ut på. Det handler ikke om å spise sjeldent og masse. Anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet. Der ser du også at mye av det du kommer med er tilbakeviste myter. Jeg jobber innenfor faget, og vet at periodisk faste prinsippet fungerer for mange, og for andre fungerer noe helt annet. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
8 timer siden, Treningsjunkie1 skrev:

Tror du misforstår hva periodisk faste går ut på. Det handler ikke om å spise sjeldent og masse. Anbefaler deg å lese deg litt opp på temaet. Der ser du også at mye av det du kommer med er tilbakeviste myter. Jeg jobber innenfor faget, og vet at periodisk faste prinsippet fungerer for mange, og for andre fungerer noe helt annet. 

Det fronter nå gjerne som at man skal dytte alle dagens kalorier inn i løpet av 8-10 timer da. Må nødvendigvis spise mer enn man vanligvis ville spist til et måltid - sjeldent. 

Jeg spiser periodevis etter IF-prinsipper og har lest meg mer enn nok opp på emnet.

Men at det ikke har noe negativ innvirkning på forbrenningen å spise noen store måltider fremfor mange små kan jeg være enig i. 

Finnes vel knapt noe fasit på dette. Kropper er forskjellige. 

Endret av neiognei
Skrevet
13 minutter siden, neiognei skrev:

Det fronter nå gjerne som at man skal dytte alle dagens kalorier inn i løpet av 8-10 timer da. Må nødvendigvis spise mer enn man vanligvis ville spist til et måltid - sjeldent. 

Jeg spiser periodevis etter IF-prinsipper og har lest meg mer enn nok opp på emnet.

Men at det ikke har noe negativ innvirkning på forbrenningen å spise noen store måltider fremfor mange små kan jeg være enig i. 

Finnes vel knapt noe fasit på dette. Kropper er forskjellige. 

Mange misforstår hva periodisk faste går ut på. Den generelle oppfatningen er at man skal dytte i seg kjempe store usunne måltider noen få ganger i døgnet, og det er jo her mange tar feil. PF kan ha like god effekt som hyppig måltidspising. Det samme med andre formene for måltids sammensetning. Det er som du sier, alle kropper er forskjellige. Uansett så er det gamle myter at man må spise hyppig for å gå ned i vekt, eller at man ikke skal spise etter klokka åtte om kvelden o.l. Myter.

• Liker 2
Gjest Cartina
Skrevet

Og nok en gang er det en haug med unnskyldninger og "sånt skjer". Hadde det vært den éne uken, ja, men det er jo hver uke. Og +3 cm på magen på én uke, er ikke det ganske mye..? 

Gjest Endaen
Skrevet

Hun skriver hun har mensen, da. Vet ikke om det kan ha et så stort utslag på midjemål? Nå skal hun på en måneds diett, det lurer jeg virkelig på hvordan går... Syns ikke det hørtes ut som en så genial idé for henne, men det kan jo hende det gir henne en kickstart som hun virkelig trenger.

Skrevet

Nå skal hun jo starte på diett igjen. Tror hun trenger en real livsstilsendring foran en NY diett. Håper hun får det til å fungere.

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...