Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)

Jeg synes bloggen til HD er dritkjedelig, (søkt den opp 2 ganger etter jeg ble kjent med denne tråden..) - men dere som sitter å spekulerer i om det nå var 20'eller 10 kilo hun gikk opp eller ned (og skriver innlegg etter innlegg om det) - som følger henne både på snap og Instagram, og påpeker hvor tykk/tynn hun ser ut/er - synes jeg er jævlig fascinerende. Som et sosialt eksperiment, sitter jeg trollbundet å skumleser alt det skvipet dere skriver.. Samme gjelder Villa Paprika og Rannveig.. Bloggere jeg ALDRI har hørt om før jeg entret KG sine portaler.. Jeg bare lurer på why do you even care..?? Men ja, fortsett bare.. Det er jo tross alt underholdende. Og dere bidrar jo til at de får mere klikk, for nyskjerrige utenforstående som megselv klikker meg jo inn på bloggene deres, bare for å se hva i alle dager dere prater om.. Dere er vel basicly jævlig god promo for disse bloggerne egentlig, når jeg tenker meg om.. 

Endret av cheshirecat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir litt feil å sammenligne Fitnok-Camilla og HD. Camilla er sannsynligvis innenfor normalvekt eller rett over og hun ser sunn og flott ut. De kg hun evt vil gå ned er snakk om pyntekilo. Jeg syns Camilla er et supert forbilde og en flott motvekt til alle "strong is the new skinny" - bloggerne.

Iflg denne bloggposten (kommentarfeltet) http://www.helenedrage.no/archiveposts/starten/ så er Helene 169 høy. Hvis vi tar utgangspunkt i at hun ligger mellom 85-90 kg så har hun bmi i grenselandet overvekt/helseskadelig overvekt. Unnskyld meg, men jeg syns ikke hun da er et troverdig forbilde. Kanskje hun har veldig bra kompetanse men hun ligger selv i risikosonen for mange sykdommer og ikke minst belastningsskader. Hun er kanskje en fantastisk motivator for noen, mens andre hadde slitt med å bli motivert av en PT som ikke klarer å løpe mer enn et par km på mølle i strekk. Folk er forskjellige.

HD blir mer troverdig som forbilde når vekten blir innenfor normalen eller bare litt over. Hun ser jo også ut som hun er på vei nedover og når hun når normalvekt så vil hun ha mye å slå i bordet med som PT med spesialisering på vektnedgang. Akkurat nå så har hun ikke det (enda)

Med tanke på at hun etter eget sigende ikke er opptatt av kropp, vekt og utseende men kun treningsglede så syns jeg hun har vel mange innlegg som går på det hun ikke interesserer seg for..

• Liker 2
Gjest Lysestake
Skrevet

Jeg sammenlikner dem ikke, jeg bare påpeker at hun også har en lang rekke mislykkede slankeprosjekt bak seg (jeg er enig i at hun ikke trenger det men det er ikke poenget) der hun går går beinhardt ut fra start og faller som en stein etter kort tid. Samtidig poster hun nesten daglige "jeg er så sykt fornøyd med dagen kropp og sant magen kan være fin selv med fett på" så man lurer jo på hvem de prøver å overbevise. 

Og begge av dem snakker om "sunn balanse" der "balansen" består av at de ikke klarer å nå målene sine. Ikke veldig overbevisende

Skrevet

Jeg er 1 cm lavere enn Drage, og på mitt tyngste veide jeg 85 (trente moderat, så var ikke bare fett). Det kan ikke stemme det hun sier vedrørende bmi og vekttap. Hun legger aldri ut oppdateringer på hvor mye hun går ned, hun bare sier at hennes metode fungere for henne. Jeg har ikke sett noen resultater siden jeg begynte å lese bloggen hennes før jul. Har henne på snap også, der virker hun til tider utbrent og er mye syk. Fungerer det da? Når kroppen til stadighet stritter i mot? Hun prøver for hardt og alt stresset gjør at kostholdet skeier ut og hun blir syk (dette har hun selv sagt). Hun omgås jo mange innen trenings og helse bransjen, kanskje hun burde selv skaffe seg en PT igjen. Synes å huske hun hade en mannlig trener som skulle hjelpe henne til maraton før den ballen ble lagt død. Eller ernæringsfysiolog er kanskje mer riktig.

• Liker 3
Skrevet

Again with the sixpack talk... :opplyser:  hvem har egentlig sagt at hun må ha det? DET lurer jeg virkelig på. 

• Liker 6
Skrevet

Kritikk er helt fint.188 sider ren kritikk er sykelig. Det er ikke noe galt i at dere diskuterer henne. Men akkurat i denne tråden syns jeg det er direkte pinlig hvor mye en person tas på i DETALJNIVÅ. Det må være slitsomt for det og virker rett og slett ikke sunt for de ivrigste. Hvorfor du tar opp diktatur og hva enn - Ta heller sånne flåsete sammenligninger et annet sted. 

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Takida skrev:

Kritikk er helt fint.188 sider ren kritikk er sykelig. Det er ikke noe galt i at dere diskuterer henne. Men akkurat i denne tråden syns jeg det er direkte pinlig hvor mye en person tas på i DETALJNIVÅ. Det må være slitsomt for det og virker rett og slett ikke sunt for de ivrigste. Hvorfor du tar opp diktatur og hva enn - Ta heller sånne flåsete sammenligninger et annet sted. 

Det er jo ikke bare kritikk her. 

Vet at bl.a meg selv har kommentert at det for mange kan være bra å ha en PT som ikke er sylslank og blodtrenet med sixpack, at det å ha en PT som Helene Drage kan gjøre at overvektige lettere tør å komme igang med trening siden de kan relatere seg mere med henne. Flere har også kommet med positive uttalelser. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, skruf skrev:

Det er jo ikke bare kritikk her. 

Vet at bl.a meg selv har kommentert at det for mange kan være bra å ha en PT som ikke er sylslank og blodtrenet med sixpack, at det å ha en PT som Helene Drage kan gjøre at overvektige lettere tør å komme igang med trening siden de kan relatere seg mere med henne. Flere har også kommet med positive uttalelser. 

Ja, men hver gang noen sier noe fint om henne blir det ignorert eller diskreditert. Det er ikke en uttalelse her og der jeg reagerer på, det er summen av alle

sidene; og det ee nitrist lesing

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Takida skrev:

Ja, men hver gang noen sier noe fint om henne blir det ignorert eller diskreditert. Det er ikke en uttalelse her og der jeg reagerer på, det er summen av alle

sidene; og det ee nitrist lesing

Men da er jo du i en ypperlig posisjon til å argumentere for et positivt syn på bloggeren, da. Hva og hvorfor bloggen er bra, hvilke positive ting bloggen tilfører leserne, og på hvilken måte det å være overvektig og fremstilt som rådgivende instans i media kan være positivt for den norske folkehelsen, sammenlignet med Jørgen Foss sitt tidligere arbeid. Eller i motsetning til Kari Jaquesson. For eksempel. 

(jeg frekventerer sjelden tråden, og er ikke ironisk. Det er altfor mange som stikker innom de ulike trådene med sin moralske pekefinger mot andre brukere, uten å i tillegg levere fra seg et argumentativt bidrag som kan heve debatten til et høyere nivå.)

• Liker 9
Skrevet

Jeg skrev noe en gang - egentlig er ikke denne bloggeren så interessant for meg. Ikke på et slikt nivå. Det har blitt litt guilty pleasure å lese disse trådene:)

Skrevet

Drage sier at hun ikke driver med olympiske løft "akkurat nå" (har hun noen sinne gjort det?), men påstår likevel at hun kan lære bort korrekt teknikk. Dette er ikke bare arrogant, men også feil. Denne treningsformen er svært teknisk krevende, krever lang tid for å mestre, det er også en åpenbar risiko for skader dersom man ikke har god nok kunnskap om hva man driver med. Det er virkelig ikke måte på hva hun har lært på PT-kursene sine.

• Liker 9
Skrevet (endret)
1 time siden, sara90 skrev:

Drage sier at hun ikke driver med olympiske løft "akkurat nå" (har hun noen sinne gjort det?), men påstår likevel at hun kan lære bort korrekt teknikk. Dette er ikke bare arrogant, men også feil. Denne treningsformen er svært teknisk krevende, krever lang tid for å mestre, det er også en åpenbar risiko for skader dersom man ikke har god nok kunnskap om hva man driver med. Det er virkelig ikke måte på hva hun har lært på PT-kursene sine.

Eh, jeg forutsetter at PT'en min kan vise meg korrekt teknikk før jeg gjør øvelsen første gang. Det er veldig vanskelig å lære riktig teknikk for å unngå skader bare via instruksjon. For meg, i hvert fall.
Ikke én gang har PT'en min latt være å vise meg korrekt utførelse, gjerne flere ganger når teknikken min svikter, selv om h*n ikke gjør dem selv. H*n viser meg dem med lette vekter, i så fall. Jeg håper det er dét hun mener.

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor hun drar frem Martin Norum som et malplassert eksempel for å legge mer tyngde bak egne uttalelser. Han stiller ikke i fitness (hvorfor skulle han trenge det?), men han har six-pack'en på plass hele året fordi han vet hvordan han skal spise og trene for å opprettholde den. Og det er dét han lærer bort til andre.
Det handler jo ikke om hans six-pack, men om hennes usunne overvekt der hun påstår at "alle" forlanger at hun også må ha en.
Hvor får hun dette six-pack presset fra? Hvis hun trener 5-6 ganger i uken og mister overvekten, så HAR hun six-pack. Den følger ganske så gratis med når man trener tung styrke riktig, spørsmålet er bare hvor mye den syns under underhudsfettet med et normalt kosthold, og det er helt individuelt.

Nei, man må ikke være sylslank for å kunne trene andre, men du selger timene dine bedre gjennom større troverdighet når det er tydelig at du selv lever etter råd som ikke har medført usunn overvekt. Camilla Lorentzen som hun sammenligner seg med, betegner jeg ikke som overvektig. Hun poserer bare ikke oppstilt på bildene sine.
Dessuten syns jeg personlig det er en ubetinget fordel at jeg kan se alle linjene i kroppen til PT'en min når han eller hun viser meg en øvelse slik at jeg ser hvilke kroppsdeler som er hvor og om musklene er avslappet eller spent korrekt.
Men jeg forlanger kanskje for mye at PT'en min skal kunne vise buktrykk og rett muskel i aktivitet når h*n tar seg betalt 800 kroner per time?

Tilføyelse: Jeg kan ikke uttale meg om HDs kompetanse som PT. Men jeg stiller spørsmålstegn ved hennes evige jag etter anerkjennelse gjennom yrket sitt samtidig som hun hele tiden leter etter bekreftelse på at det er greit å være helseskadelig overvektig når hun selv ikke klarer å la være å ta opp kroppen sin og gjøre den til et offentlig tema.

Endret av Cornucopia
  • Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg skrev henne på bloggen at det ikke trenger er en sammenheng med om kompetanse og kroppsfasong, men at jeg ønsker å gå til en PT som "leeds by example".

Noe annet jeg tok opp var at man nødvendigvis ikke vet så mye om et PT før man engasjerer henne. Fordi hun har valgt å blogge om det markedsføringen av henne massivt. Mange vil naturlig stille spørsmålstegn ved å engasjere henne da hun beskriver manglende motivasjon, brutte mål, etc. Når man skal markedsføre et produkt, er det da ikke viktig å fokusere på det positive? Jeg mener store deler av bloggen hennes er negativ markedsføring for svært mange både for hennes som motivator og  som PT. Hvis hun påstår noe annet, hvem er det engentlig hun lurer??

Jeg tror også at en yrkesutøver motivasjon i det arbeidet man utøver, vil påvirke kvaliteten i arbeidet man utfører. Og da snakker jeg ikke bare PTer, men for eksempel i mange yrker hvor man jobber med mennesker innen helse- og sosialfag. Sliter man f.eks på privaten så tror jeg dette ofte kan påvirke møte med mennesker man jobber opp mot. Slik som jeg har erfart så kan kvaliteten på arbeidet ofte ens egen psykiske ståsted.

Synes ikke dette regnskapet er så utrolig komplisert, velger man en PT som har kompetanse, men som ikke går foran som et godt eksempel eller velger man en PT som har begge deler? Det er smak og behag og er til syvende og sist opp til hver enkelt hva de ønsker å betale for

Endret av Miranda16
  • Liker 4
Gjest gundagrynte
Skrevet
7 minutter siden, Miranda16 skrev:

Jeg skrev henne på bloggen at det ikke trenger er en sammenheng med om kompetanse og kroppsfasong, men at jeg ønsker å gå til en PT som "leeds by example".

Noe annet jeg tok opp var at man nødvendigvis ikke vet så mye om et PT før man engasjerer henne. Fordi hun har valgt å blogge om det markedsføringen av henne massivt. Mange vil naturlig stille spørsmålstegn ved å engasjere henne da hun beskriver manglende motivasjon, brutte mål, etc. Når man skal markedsføre et produkt, er det da ikke viktig å fokusere på det positive? Jeg mener store deler av bloggen hennes er negativ markedsføring for svært mange både for hennes som motivator og  som PT. Hvis hun påstår noe annet, hvem er det engentlig hun lurer??

Synes ikke dette regnskapet er så utrolig komplisert, velger man en PT som har kompetanse, men som ikke går foran som et godt eksempel eller velger man en PT som har begge deler? Det er smak og behag og er til syvende og sist opp til hver enkelt hva de ønsker å betale for

Får si som Ole Brumm.....Jatakk begge deler :) Det er det  jeg ville ha valgt fordi det gir mest valuta for pengene slik jeg ser det.

Skrevet

Man trenger jo ingen sixpack og gå så lavt ned i fettprosent for å være en velfungerende PT vel. Nå begynner jeg snart å etterlyse faktiske kommentarer om dette.  Hva er galt med å bare være normalvektig liksom? Ønsker hun ikke dette? I dont get her..:vetikke:

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Butternut skrev:

Man trenger jo ingen sixpack og gå så lavt ned i fettprosent for å være en velfungerende PT vel. Nå begynner jeg snart å etterlyse faktiske kommentarer om dette.  Hva er galt med å bare være normalvektig liksom? Ønsker hun ikke dette? I dont get her..:vetikke:

Merk; nå snakker jeg på generelt grunnlag

Det er har blitt en mal at ekstremt overvektige fronter at det viktigste er å være sunn og fornøyd med seg selv ! Hva f , når ble det ansett som sunt å ha en skyhøy BMI ?? Er ikke BMI som målestokk et verktøy fagfolk har utarbeidet for på en enkelt måte kategorisere hva som er sunt eller ikke? Tenk f.eks på den belastningen kroppen gjennomgår på svært mange måter. Om man ser på statistikken så svært overvektige ha svært høy sannsynlighet for å få livsstilsykdommer  . Om man trener som faen, har et greit kosthold ikke går ned i vekt, så vil ikke mener jeg at det ikke er ensbetydene med å være sunn.Er det sunt å belaste kroppsdeler, organer, kjemiske prosesser i kroppen?  At ekstremt overvektige er fornøyd med seg selv og kroppen sin  kjøper jeg ikke, hvem er det de prøver å lure?. Jeg tror at alle jenter i mer eller mindre grad har komplekser for kroppen sin selv de defineres som normalvektige. 

Jeg kjenner folk som har høy BMI og de har flere helseproblemer relatert til overvekt. Er nysgjerrig på dere andre. Hva slags erfaringer har dere knyttet helse og overvekt, både i forhold til dere selv, venner familie, kollegaer...Stemmer statistikken med

virkeligheten??

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Miranda16 skrev:

Merk; nå snakker jeg på generelt grunnlag

Det er har blitt en mal at ekstremt overvektige fronter at det viktigste er å være sunn og fornøyd med seg selv ! Hva f , når ble det ansett som sunt å ha en skyhøy BMI ?? Er ikke BMI som målestokk et verktøy fagfolk har utarbeidet for på en enkelt måte kategorisere hva som er sunt eller ikke? Tenk f.eks på den belastningen kroppen gjennomgår på svært mange måter. Om man ser på statistikken så svært overvektige ha svært høy sannsynlighet for å få livsstilsykdommer  . Om man trener som faen, har et greit kosthold ikke går ned i vekt, så vil ikke mener jeg at det ikke er ensbetydene med å være sunn.Er det sunt å belaste kroppsdeler, organer, kjemiske prosesser i kroppen?  At ekstremt overvektige er fornøyd med seg selv og kroppen sin  kjøper jeg ikke, hvem er det de prøver å lure?. Jeg tror at alle jenter i mer eller mindre grad har komplekser for kroppen sin selv de defineres som normalvektige. 

Jeg kjenner folk som har høy BMI og de har flere helseproblemer relatert til overvekt. Er nysgjerrig på dere andre. Hva slags erfaringer har dere knyttet helse og overvekt, både i forhold til dere selv, venner familie, kollegaer...Stemmer statistikken med

virkeligheten??

Jeg er veldig enig i at det blir for dumt når alle disse "store" skal pushe på at de elsker seg selv og ikke stresser med å gå ned. Det er ikke sunt å være så stor, det er rett og slett livsfarlig. Jeg vet dette, for jeg er der selv - jeg er hittil nede 17 kg, men har en lang vei å gå og på den veien så kan jeg ikke "kose meg" flere ganger i uken.

Men i generelle tilfeller så er ikke BMI noe man skal gå etter. Så en mann her om dagen, han er godt trent med masse muskler, han er 3 kilo unna å få dekt slankeoperasjon ifølge BMIen hans. Så den BMIen stoler ikke jeg på altså.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Birdo skrev:

Jeg er veldig enig i at det blir for dumt når alle disse "store" skal pushe på at de elsker seg selv og ikke stresser med å gå ned. Det er ikke sunt å være så stor, det er rett og slett livsfarlig. Jeg vet dette, for jeg er der selv - jeg er hittil nede 17 kg, men har en lang vei å gå og på den veien så kan jeg ikke "kose meg" flere ganger i uken.

Men i generelle tilfeller så er ikke BMI noe man skal gå etter. Så en mann her om dagen, han er godt trent med masse muskler, han er 3 kilo unna å få dekt slankeoperasjon ifølge BMIen hans. Så den BMIen stoler ikke jeg på altså.

BMI er jo ment som en indikator,ingenting annet.

• Liker 1
Skrevet

Tråden ryddet for brukedebatt, avsporing og sitater fra blogg, samt svar til alt dette

Nordvesta, mod.

Skrevet
6 timer siden, SunnivaOslo skrev:

BMI er jo ment som en indikator,ingenting annet.

Ja en indikator på hvor man hvorvidt man er sunn,frisk eller står i fare for å utvikle helseproblemer

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...