Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, veggteppe skrev:

Som du ser er jeg enig i at det å blogge ikke nødvendigvis er så bra for henne.

@SunnivaOslo sin kommentar er fordømmende overfor overvektige og bygger på myten av at overvekt handler om dovenskap. All forskning indikerer at det er ikke tilfellet. 

For å nyansere litt; forskning viser at en del av de som er overvektige ikke er dovne men har fysiologiske årsaker til fedme. Det betyr at de kan gjøre det samme som normalvektige uten samme resultat.

Det gjelder på langt nær alle (ref tidligere utlagt artikkel i tråden). Slik jeg har lest bloggen til Helene, skriver hun at hun velger å ikke endre livsstil fordi hun ikke vil gi opp muligheten til å spise og drikke det hun ønsker. Hun skjønner at hun må endre totalt livsstil om hun skal få en varig endring (hun har tatt av tidligere, så hun har sannsynligvis ikke de fysiologiske begrensningene) og det ønsker hun ikke. Om dette stemmer, er vanskelig å vite. Man kan bare gå ut fra hva hun selv formidler skriftlig. For de som ikke har de fysiologiske begrensningene, er aktive valg viktig for å kunne endre sin vekt. Man må velge annerledes, og orke å stå i det over en så lang periode at vanene endres.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 timer siden, Levina skrev:

Hvis kritikken av HD hadde vært mobbing, så tror jeg moderatorene hadde tatt det vekk. En interessant observasjon er at det ikke sjelden blir moderert bort innlegg av såkalt berettighet kritikk hos visse toppbloggere... så kan man tolke det slik man vil. 

Hvis du igjen tenker på CBE (jeg tolker det som jeg vil, siden du sier jeg kan), så er det jo mye mer igjen enn det som har blitt slettet, da. Tusenvis av sider med berettiget kritikk i flere endeløse tråder, faktisk, av en virksomhet som bare gir og gir når det gjelder snusk og fanteri på kanten av loven og langt utenfor moralen. :) 

Det som slettes fra CBE-tråden er typisk brukerdebatt, der man spekulerer i brukeres motiver for å skrive der. Mye slik du spekulerer rundt HDs motiver i denne tråden, eller spekulerer rundt brukeres motiver for å argumentere mot kritikken mot HD her, feks at de har "personlige årsaker" til å bli så engasjerte at de blir "inhabile". 

Når folk svarer på brukerdebatten din i "tråder om visse (dalende) toppbloggere", da slettes hele røkla som svar på regelbrudd, og mange gode, saklige og berettiget kritiske innlegg går dessverre med. Det vet du sikkert etter en viss fartstid her inne.

Endret av Aricia
  • Liker 11
Skrevet
1 time siden, Levina skrev:

Det,er mange med andre spiseforstyrrelsen som klarer å blir friske med den hjelpen de får. De som andre må følge en behandlingsplan. Mange med anorexia må tvangsinnlegges til behandling og få nøye oppfølging der. HD har valgt å ikke delta gå på samlinger, hvor man er sammen og overnatter og man følger en oppsatt plan. Dette som blir kalt « fat» camp. En plan med sunt kosthold og trening. HD mener at ved å være PT og kostholdsveileder, så har hun kunnskapen. Men, hun lykkes ikke varig med en vektnedgang på egenhånd. Det er programmer på TV som viser at folk klarer å gå ned hvis man ønsker å gjøre en endring, men det koster.

HD problem er at hun ikke klarer en varig vektnedgang. HD mener hun har det så bra nå, da skulle det kunne være lettere  å gjøre en forandring,l men ikke noe skjer. Hun sier hun er sjokoliker, men man vet at suget etter sjokolade vil avta etterhvert, allikevel så fortsetter hun å spise sjokolade. Hun fortsetter å ha sjokolade  i skapet hjemme, noe hun selv har dokumentert. Hun velger å gå inn på Nordbys største gotteributikk når hun har sukkerstopp for å kjøpe snus til en kollega. Hun velger å la seg friste ved å ha sukker i nærheten eller ved å eksponere seg for dette. Er hun da villig til å gjør de endringene som må til for å lykkes. Nei, mener jeg. En alkoholiker må holde seg unna alkohol, ikke ta et par glass i helgen og tro at man klarer å stoppe der. Så får man håpe at det å jobbe med det mentale vil hjelpe henne med det som skal skjer etter operasjonen, for at hun skal lykkes med dette varig. 

Anoreksia er på topp tre for dødelighet blandt unge kvinner sammen med ulykker og kreft. Men det var kanskje ikke anoreksia du mener når du skriver "mange med andre spiseforstyrrelsen som klarer å blir friske med den hjelpen de får."? Av denne andre spiseforstyrrelsen du selv brakte opp, anoreksia, så blir noen friske, mange blir ikke og alt for mange dør. Anoreksia er altså et dårlig eksempel når du snakker om folk som blir friske av spiseforstyrrelser. Anoreksia pasienter får ofte tett oppfølging. Forskjellen mellom en slik pasient og en med overvekt burde være åpenbar. Personen med anoreksia dør ofte etter kort tid uten behandling. Den overvektige vil kanskje få livsstilssykdommer etterhvert. Ganske stor forskjell i hvor akutt nødvendigheten av behandling er.

Jeg synes HD burde ha fulgt programmet før operasjonen ja. Jeg tror hun hadde hatt nytte av det, men at hun valgte å ikke følge det legitimerer ikke alle insinuasjonene om henne vi leser her. HD er heller ikke unik blant bloggere som mener de vet best. CBE, som du selv bringer opp, er jo dronningen av "vet best". Tror ingen av de andre bloggerne er like påståelig som CBE (og mannen) selv om de gang på gang blir tatt i til dels grove feil. 

Angående TV-programmene med personer som mister vekt. Har du lest deg opp på hvordan det går med deltakerne etterpå? Veldig veldig mange av dem går opp i vekt igjen ++. Akkurat slik HD gjorde. Men alle disse er sikkert bare late slappfisker som ikke har viljestyrke nok hvis vi skal tro deg. At så mange går opp igjen har vel intet med at bildet er mer komplisert enn viljestyrke å gjøre :rolleyes:

• Liker 19
Skrevet

Jeg er overbevist om at det har vært rapportert veldig mye mer i enkelte andre tråder enn i denne, dessverre, noe som har medført at regelbrudd har fått stå her. 

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, FotbaIlflua skrev:

For å nyansere litt; forskning viser at en del av de som er overvektige ikke er dovne men har fysiologiske årsaker til fedme. Det betyr at de kan gjøre det samme som normalvektige uten samme resultat.

Det gjelder på langt nær alle (ref tidligere utlagt artikkel i tråden). Slik jeg har lest bloggen til Helene, skriver hun at hun velger å ikke endre livsstil fordi hun ikke vil gi opp muligheten til å spise og drikke det hun ønsker. Hun skjønner at hun må endre totalt livsstil om hun skal få en varig endring (hun har tatt av tidligere, så hun har sannsynligvis ikke de fysiologiske begrensningene) og det ønsker hun ikke. Om dette stemmer, er vanskelig å vite. Man kan bare gå ut fra hva hun selv formidler skriftlig. For de som ikke har de fysiologiske begrensningene, er aktive valg viktig for å kunne endre sin vekt. Man må velge annerledes, og orke å stå i det over en så lang periode at vanene endres.

Du snakker om «aktive valg». En anorektiker stikker selv fingeren ned i halsen, vil du definere det som et «aktivt valg»? På lik linje som at overspising er et «aktiv valg»? 

• Liker 10
Skrevet (endret)
7 timer siden, veggteppe skrev:

Jeg tror ikke HD selv vet nøyaktig hvorfor hun ikke klarer å gjennomføre vektnedgang, men hun har selv skrevet om overspising. Det er ikke unormalt for andre spiseforstyrrelser at man «ser ikke problemet» før det har utviklet seg ganske voldsomt.

Personlig tror jeg HD har blitt sugd inn i dragsuget av medieoppmerksomhet og bloggverden, basert på at hun lykkes i sin vektreduksjon. Men som hod veldig mange andre overvektige, så er det ikke det å gå ned som er problemet, men å forbli der. Her spiller både fysiologi og psyke inn. Det krever enormt arbeid på daglig basis å holde 60kg borte fra kroppen, når den har levd med disse 60kiloene i mange år. 

Hun har gjort mye rett, og basert hele livet sitt rundt den livsstilsendringa hun gjorde, tilogmed jobben sin. Likevel fungerte det ikke i det lange løp.

Min oppfatning er at bloggere har en viss forventing til å fremstå vellykkede, lykkelige og positive. Når det oppstår livskriser er det vanskelig å formidle i en blogg. Det er forøvrig vanskelig for de fleste av oss, å formidle til våre nærmeste. Jeg kan ikke forstille meg hvordan det er å skulle ha en hel nasjon, som har innsyn i dine mest sårbare sfærer. Ta for eksempel Funky som opplevelse utroskap. Å utlevere dette kan neppe ha vært enkelt. Men hvordan skal man utlevere segselv på daglig basis uten å inkludere de sorger livet også har å by på? Det har garantert vært en stor sorg for HD også, når hun har kjempet så hardt for sin vektnedgang, men likevel gått opp. 

Jeg håper også for Guds skyld at HD slutter å blogge. Jeg håper hun forstår at presset på å konstant utlevere seg og forholde seg til andre menneskers mening om en, kan bidra til stress, angst tilogmed depresjon. Og at dette stresset og alt det bedfører er store risikofaktorer for å fremme overvekt. 

Jeg tror dessverre majoriteten av HD sine lesere er hennes mobbere. Det ser vi værtfall i tråden her. De mest aktive brukerne i tråden er her for å hakke på henne og rive henne ned. Ikke bygge henne opp. For hver positive kommentar er det 20 stygge. Jeg antar HD på daglig basis sitter å leser negative kommentarer rettet til henne på bloggen, som fokuserer på hennes overvekt. Og selv som operert kan hun stå i risiko for å ha dårlige perioder. Da må hun skjerme segselv fra den værste mobben, som står klar på barrikadene, for å fortelle henne hvor stor taper hun er, som ikke klarer det «alle andre klarer, bare de gidder».

Jeg er enig i alt det du skriver, unntatt det siste avsnittet. HD har selv skrevet at hun ikke følger denne tråden. Inne på rampelys kan man diskutere kritikkverdige forhold rundt bloggere. Både hos HD og CBE som har blitt nevnt her inne. All kritikk er ikke mobbing, det gjelder i alle tråder. Jeg kommenter ikke inne på hennes blogg, nettopp fordi hun ikke takler det. Men, jeg ser at HD er i en mer sårbar situasjon. 

Når man velger å ha en blogg så må man tåle at man får kritikk. Noen ganger så er det på sin plass at man kaller en spade for en spade. Jeg har observert at konstruktiv kritikk fra andre, ofte på Instagram, blir høvlet ned av henne som hets, slik som det har blitt her inne.  Hun tar alt i verste mening. Det nok mye mer bekvemt for mennesker med en avhengighetsproblematikk og ikke skal nevne noe som kan tolkes eller være direkte kritikk. Men, vil det hjelpe henne? Jeg tro ikke det. Det er ikke bestandig å stryke de etter ryggen og tie, som er det riktige. 

Innlegget er ryddet for spekulasjon.

Endret av Papirfly
  • Liker 3
Skrevet (endret)
50 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg er overbevist om at det har vært rapportert veldig mye mer i enkelte andre tråder enn i denne, dessverre, noe som har medført at regelbrudd har fått stå her. 

Det er ikke tvil om at moderatorene følger denne tråden, og jeg har full tillit til at de velger å fjerne det som blir ansett som bl.a mobbing og hets. 

Endret av Levina
  • Liker 1
Skrevet

Man må tåle kritikk, ja. Fatshaming er ikke kritikk. På tross av en rekke kloke innlegg her som serverer forskningsbasert fakta om hvordan overvekt oppstår og er vanskelig å gjøre noe med, fortsetter likevel de samme brukerne å hevde at det handler om (manglende) vilje og karakterstyrke. Noe blir ikke sant selv om det gjentas ad nauseam.

• Liker 18
Skrevet
10 minutter siden, veggteppe skrev:

Du snakker om «aktive valg». En anorektiker stikker selv fingeren ned i halsen, vil du definere det som et «aktivt valg»? På lik linje som at overspising er et «aktiv valg»? 

Jeg svarer, selv om du ikke var meg du siterte..

Hva er et aktivt valg? I praksis og rent fysisk så er det personen selv som velger å stikke fingeren i halsen eller innta mye mer kalorier enn det man trenger. Men, selvfølgelig er det mye som trigger denne personen til å utføre dette. Aktive valg kan også være å følge en handlingsplan og ikke avvike fra denne. Balansert kosthold og trening hver dag og ikke 1 uke og avslutte der. 

Både før og etter operasjonen må HD drikke flytende i noen uker. Dette er viktig at hun gjennomfører dette og tar aktive valg for å klare dette. Ved å ikke gjøre dette, vil/kan få helsemessige negative konsekvenser for henne, og hun kan bl.a bli nektet operasjon. Så hun har et ansvar og et valg til å kunne klare dette. Det er ikke noe rom for unnskyldninger. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Inocybe skrev:

Anoreksia er på topp tre for dødelighet blandt unge kvinner sammen med ulykker og kreft. Men det var kanskje ikke anoreksia du mener når du skriver "mange med andre spiseforstyrrelsen som klarer å blir friske med den hjelpen de får."? Av denne andre spiseforstyrrelsen du selv brakte opp, anoreksia, så blir noen friske, mange blir ikke og alt for mange dør. Anoreksia er altså et dårlig eksempel når du snakker om folk som blir friske av spiseforstyrrelser. Anoreksia pasienter får ofte tett oppfølging. Forskjellen mellom en slik pasient og en med overvekt burde være åpenbar. Personen med anoreksia dør ofte etter kort tid uten behandling. Den overvektige vil kanskje få livsstilssykdommer etterhvert. Ganske stor forskjell i hvor akutt nødvendigheten av behandling er.

Jeg synes HD burde ha fulgt programmet før operasjonen ja. Jeg tror hun hadde hatt nytte av det, men at hun valgte å ikke følge det legitimerer ikke alle insinuasjonene om henne vi leser her. HD er heller ikke unik blant bloggere som mener de vet best. CBE, som du selv bringer opp, er jo dronningen av "vet best". Tror ingen av de andre bloggerne er like påståelig som CBE (og mannen) selv om de gang på gang blir tatt i til dels grove feil. 

Angående TV-programmene med personer som mister vekt. Har du lest deg opp på hvordan det går med deltakerne etterpå? Veldig veldig mange av dem går opp i vekt igjen ++. Akkurat slik HD gjorde. Men alle disse er sikkert bare late slappfisker som ikke har viljestyrke nok hvis vi skal tro deg. At så mange går opp igjen har vel intet med at bildet er mer komplisert enn viljestyrke å gjøre :rolleyes:

Jeg vil trekk frem dette innlegget. 

HD ble tidligere i tråden anklaget for å «forherlige fedme» og bagatellisere overvekt. Dermed er det «legitim kritikk» å si at hun er en «dårlig influencer». 

Som tidligere påpekt har ikke HD hyllet eller bagatellisert fedme, ikke ansees hun som et «ideal» å se opp til heller, ettersom hun representerer et «skjønnhets avvik» fremfor «idyll». 

Anoreksi er som kjent særdeles alvorlig og langt mer dødelig, enn overvekt. Dermed er influencere som påvirker til «thinspiration» langt mer farlig og dødelig.

Er kritiker her i tråden så opptatt av å forebygge dårlige rollemodeller, er det nok helt andre bloggere de burde rette sin «konstruktive kritikk» imot. 

Endret av veggteppe
  • Liker 16
Skrevet
9 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Har lest den før. Hva er poenget ditt? Og synes du det er riktig å spekulerer i at HD har psykiske problemer som dere gjør? Jeg er forsåvidt enig i at det er psykisk som står bak men da er det jo rart at HD sier hun er frisk? Så hva er problemer hennes da? Hvorfor klarer hun ikke det alle klarer hvis de gidder?

Jeg hadde likt bedre om hun hadde vært ærlig om sine psykiske problemer fremfor å si at hun bare har tankekjør. Hun burde ta pause fra SoMe og fokusere på livet og slutte å være så overkåt på oppmerksomhet.

Hvilke signaler sender hun unge mennesker når "trenger ikke trene,alt kan opereres?" Hva skiller henne og Isabel Raad feks? Er det verre å operer en finere rumpe enn fett fordi man ikke klarer å kontrollere matinntaket?Hva lærer barn og unge av dette? Det er bare å spise fordi norsk helsevesen gir deg gratis operasjon?

Hun har vært ærlig om den psykiske delen😉

9 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Driver du ikke å spekulerer nå Bidro? Tillegge andre meninger?

Oppfør deg.

Nei, jeg kjenner bare lusa på gangen.

• Liker 6
Skrevet

En skam for KG at denne tråden fortsatt får stå! Er det ingen moderatorer her med litt bein i nesa, som kan slette denne? 

Om ikke annet for at enkelte "kritikere" her inne burde beskyttes mot seg selv!

Klarer ikke annet enn å undres over hva som får voksne mennesker til å hate, mobbe og trykke ned et fremmed menneske så intenst? Hva med å ikke lese bloggen hennes om dere ikke liker det hun skriver?

• Liker 22
Skrevet
2 timer siden, Levina skrev:

Jeg kritisere ikke henne _fordi_ hun er overvektig, da må du lese hva jeg skriver. 

Du kritiserer henne veldig for at hun ikke gjør som du sier. Du har jo alle løsningen og vet best. Siden hun ikke følger/klarer å følge rådene dine, da er det greit å bli irritert og fatshame.

• Liker 19
Skrevet (endret)

Det er tydelig at det å få bukt med alle fordommene mot overvektige i denne tråden er som å skulle omvende rasister eller homofober.

Det vendes tilbake til den samme retorikken: «man må ta grep», «man må ta ansvar», «man må handle» 

@SunnivaOslo sammenligner det å være misbruker og å ha en lidelse med å ha en hobby. Man må bare «stå på».

Konklusjonen blir at anorektikere og bulimikere som dør av sykdommen sin, suicidale som har slitt med å være suicidal i åresvis og til sist tar livet sitt, er alle «viljesvake» de «tok ikke grep» og «forsøkte ikke hardt nok». 

Er det rart man blir forbanna ?

«“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” A.Einstein.

De samme menneskene som TAPER kampen mot psykiske lidelser, være seg misbruk, angst og depresjon, kan være de mest fantastiske, geniale, kreative og ressurssterke innenfor andre felt. 

Men de som bare vil dømme fisken ut ifra dens manglende evne til å fly, har vel egne årsaker til å se utilstrekkelighetene i alle andre, for å gi sitt eget liv og eksistens mening. 

Endret av veggteppe
  • Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Binnie skrev:

En skam for KG at denne tråden fortsatt får stå! Er det ingen moderatorer her med litt bein i nesa, som kan slette denne? 

Klarer ikke annet enn å undres over hva som får voksne mennesker til å hate, mobbe og trykke ned et fremmed menneske så intenst? Hva med å ikke lese bloggen hennes om dere ikke liker det hun skriver?

Jeg håper de lar den stå. For alle sin skue. Ikke fei uvitenhet og hat under teppe. La alle se. 

• Liker 11
Gjest shalott
Skrevet
7 minutter siden, Binnie skrev:

De har vel ikke viljestyrke nok til å la være!

Skrevet (endret)
4 timer siden, Levina skrev:

Lavt stoffskifte eller lav forbrenning er ikke årsaken til overvekten, men kan være en _del_av et årsaksbilde. Det handler ikke om veldig mange kilo man går opp og man kan få behandling.

En av hovedsymptomene til stoffskifteproblemer er vektoppgang og jo man kan legge på seg flere titalls kg  uten at man spiser for mye. Selv trening kan ha dårlig effekt . En av grunnene for vektøkning er at pasientene får sen diagnose. Mange leger har liten kunnskap. Man kan også oppleve psykiske problemer og mange leger legger disse symptomene på at man inntar for mange kalorier og psyken

Selv om man får en diagnose og begynner å ta medisiner, kan det ta svært lang tid før verdiene er der de skal ligge

Så et program om en som faktisk fikk innvilget slankeoprasjon på grunn av stoffskifte problematikk.

Endret av Miranda16
  • Liker 8
Skrevet
3 timer siden, Levina skrev:

Jeg kritisere ikke henne _fordi_ hun er overvektig, da må du lese hva jeg skriver. 

Jo, det er nettopp det du gjør. 

• Liker 15
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
4 timer siden, Levina skrev:

Jeg er enig i alt det du skriver, unntatt det siste avsnittet. HD har selv skrevet at hun ikke følger denne tråden. Inne på rampelys kan man diskutere kritikkverdige forhold rundt bloggere. Både hos HD og CBE som har blitt nevnt her inne. All kritikk er ikke mobbing, det gjelder i alle tråder. Jeg kommenter ikke inne på hennes blogg, nettopp fordi hun ikke takler det. Men, jeg ser at HD er i en mer sårbar situasjon. 

Når man velger å ha en blogg så må man tåle at man får kritikk. Noen ganger så er det på sin plass at man kaller en spade for en spade. Jeg har observert at konstruktiv kritikk fra andre, ofte på Instagram, blir høvlet ned av henne som hets, slik som det har blitt her inne.  Hun tar alt i verste mening. Det nok mye mer bekvemt for mennesker med en avhengighetsproblematikk og ikke skal nevne noe som kan tolkes eller være direkte kritikk. Men, vil det hjelpe henne? Jeg tro ikke det. Det er ikke bestandig å stryke de etter ryggen og tie, som er det riktige. 

Du konkluderer med at hun er sårbar men ser likevel ikke hvor feil det er at du sitter på åpnet forum og kritiserer henne, for noe som bare har konsekvenser for henne?  

Hvorfor er det din oppgave å kalle en spade for en spade i hennes dypt personlige problematikk? 

Jeg skjønner ikke beveggrunnen dine. Hva vil du oppnå med den tiden du bruker på innlegg etter innlegg på en blogger langt nede på listene. 

Sitatet er ryddet for spekulasjon.

Endret av CecilieX
Skrevet
6 minutter siden, Miranda16 skrev:

En av hovedsymptomene til stoffskifteproblemer er vektoppgang og jo man kan legge på seg flere titalls kg  uten at man spiser for mye. Selv trening kan ha dårlig effekt . En av grunnene for vektøkning er at pasientene får sen diagnose. Mange leger har liten kunnskap. Man kan også oppleve psykiske problemer og mange leger legger disse symptomene på at man inntar for mange kalorier og psyken

Selv om man får en diagnose og begynner å ta medisiner, kan det ta svært lang tid før verdiene er der de skal ligge

Så et program om en som faktisk fikk innvilget slankeoprasjon på grunn av stoffskifte problematikk.

Veldig sjelden er det titallskilo, men det stemmer at mange opplever en vektøkning. Men, dette kan behandles hvis man er klar over at _det_ er årsaken. Jeg vil vel tro at man oppsøker lege hvis man opplever en større vektoppgang og man vet dette ikke skyldes et høyere energiinntak. Jeg ser poenget ditt om at det viktig at leger gir en riktig diagnose. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...