Levina Skrevet 11. august 2018 #9041 Del Skrevet 11. august 2018 28 minutter siden, veggteppe skrev: Det flere reagerer på og kritikk du blant annet er møtt med, er at HD angripes primært pga utseende og kropp, samt «manglende viljestyrke» og andre fordommer rettet mot overvekt. Hovedargumentet ditt var innledningsvis, om jeg husker korrekt, at HD er en dårlig rollemodell, fremmer usunt kropps»ideal», glorifiserte og «fremmet» fedme og overvekt. Disse påstandene har blitt plukket fra hverandre bit for bit. Totalt sett utgjør denne uberettige kritikken mot henne, en mobb, som angriper henne for særdeles banale og usaklige ting. Om hun får kritikk for å ikke merke reklamene sine godt nok, for å bedrive med villedende reklame, for å eksponere barn, utgi seg for å være noen andre, for eksempel helsepersonell, og fremme usunne/feilaktig helseråd, - så er det berettighet kritikk, fordi det kan skade og skader, langt flere enn kun henne selv. Kritikk er greit. Hets og mobbing - er ikke greit. Alle de årene HD har hatt blogg, så har fokuset vært på utseende og kropp, både i tekst og bilder. Da er det naturlig at det er det som blir kritisert hvis man opplever noen som er kritikkverdig. Hvis kritikken av HD hadde vært mobbing, så tror jeg moderatorene hadde tatt det vekk. En interessant observasjon er at det ikke sjelden blir moderert bort innlegg av såkalt berettighet kritikk hos visse toppbloggere... så kan man tolke det slik man vil. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 11. august 2018 #9042 Del Skrevet 11. august 2018 1 time siden, Levina skrev: Du har tolket det jeg har skrevet slik og ikke sett hva jeg egentlig skriver. Når du har bestemt deg for at kritikken er fatshaming og hets, så blir det slik. Jeg vet hva jeg står for og hvilke verdier jeg har, så den kritikken som har kommet takler jeg helt fint. Jeg synes mange av dere har vært veldig ufine. Jeg har valgt å kritisere denne bloggeren, men det kan hende at det beste hadde vært å tie det kritikkverdige, av flere årsaker relatert til denne bloggeren. Hvis avsender har et konsekvent returnerende problem med hva mottakeren oppfatter av budskapet, så bør vel avsender ta en kikk på hva som sendes ut. Enkel kommunikasjonslære. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 11. august 2018 #9043 Del Skrevet 11. august 2018 15 timer siden, pøbelsara skrev: Jeg tenker at du sikkert vethvordan man kan være snill og hyggelig. Men jeg klør meg i hodet over at du gang på gang likevel velger å ikke være det, selv om du hevder å vite hvordan man argumenterer saklig. Ja, da er det rart at du som er bedre enn alle sndre, likevel altså ikke klarer å sette deg helt overkommelige mål og anstrenge deg bittelitt for å nå dem. Hva ønsker du å oppnå med den ovenfra-og-nedad-fordømmingen av HDs kamp mot overvekten du driver med? Hva ønsker HD med sin ovenfra og ned holdning mot deltagere og kursholdere på kurset? Hvorfor er hun frekk mot fplkbsom kommenterer? Bare Ford i de ikke sier hun er awesome? Hvilken kamp mot overvekt? Var det ikke hun som ELSKER sine former og fedme? Hvilken kamp når hun ikke gidder å prøve mer enn 3 dager før det blir sprekk? Jeg kjemper for å bli Norges beste i piano, men jeg gir opp øvinga etter 1 dag...Det er IKKE å kjempe🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 11. august 2018 #9044 Del Skrevet 11. august 2018 8 timer siden, FotbaIlflua skrev: Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker ikke om spesifikke personer, jeg snakker generelt. Det er DU som fjerndiagostiserer andre, spesifikke personer, med spiseforstyrrelsen overspising. Legg gjerne ved dokumentasjon på at Erna Solberg sliter med overspising, slik du hevder. Jeg snakker generelle mekanismer. Endring generelt er ubehagelig for de fleste. Man ønsker å ha det slik man er vant til å ha det, fordi det er trygt. Om man sliter med vekten, og får en diagnose som feks lavt stoffskifte, så KAN (merk; KAN) det bli en hvilepute i den forstand at man kan tenke at man ikke klarer å gå ned i vekt uansett fordi man har lavt stoffskifte. Det betyr ikke i praksis at man ikke kan, men man kan unnskylde seg med at man er overvektig pga stoffskiftet, ikke pga mengde eller type mat man putter i seg. Jeg kjenner flere med lavt stoffskifte som sier at de ikke går ned i vekt uansett hva de gjør. Men felles for dem er at de spiser langt mer mat en vanlige porsjoner. Det er psykologiske mekanismer, det har ingenting med fatshaming å gjøre. Faktum er at mange overvektige klarer å ta tak i problemene sine å gjøre noe med overvekten, så det er ikke umulig om man vil. 100% enig. Det er så lett å skape unnskyldninger og kreve forståelse fra andre. Men oss som er litt realistiske ser at det bare blir en unnskyldning for å fortsette som før.."Jeg kan ikke gå ned fordi legen har sagt jeg har stoffskifteproblemer".... Folk liker å ha det behagelig. Også prøver de da og ha det ubehagelig i 3 dager og da har de "prøvd alt".... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 11. august 2018 #9045 Del Skrevet 11. august 2018 4 timer siden, pøbelsara skrev: Leste du den siste artikkelen? Det handler om litt mer enn vaner. https://forskning.no/overvekt-mobbing/2014/07/tjukke-mennesker-er-late-og-dumme Den burde @SunnivaOslo, @Levina @Miranda16 lese, Har lest den før. Hva er poenget ditt? Og synes du det er riktig å spekulerer i at HD har psykiske problemer som dere gjør? Jeg er forsåvidt enig i at det er psykisk som står bak men da er det jo rart at HD sier hun er frisk? Så hva er problemer hennes da? Hvorfor klarer hun ikke det alle klarer hvis de gidder? Jeg hadde likt bedre om hun hadde vært ærlig om sine psykiske problemer fremfor å si at hun bare har tankekjør. Hun burde ta pause fra SoMe og fokusere på livet og slutte å være så overkåt på oppmerksomhet. Hvilke signaler sender hun unge mennesker når "trenger ikke trene,alt kan opereres?" Hva skiller henne og Isabel Raad feks? Er det verre å operer en finere rumpe enn fett fordi man ikke klarer å kontrollere matinntaket?Hva lærer barn og unge av dette? Det er bare å spise fordi norsk helsevesen gir deg gratis operasjon? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 12. august 2018 #9046 Del Skrevet 12. august 2018 4 timer siden, Birdo skrev: Nei, du går bare å venter på når neste sprekk er, sånn at du kan hovere. Driver du ikke å spekulerer nå Bidro? Tillegge andre meninger? Oppfør deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 12. august 2018 #9047 Del Skrevet 12. august 2018 4 minutter siden, SunnivaOslo skrev: 100% enig. Det er så lett å skape unnskyldninger og kreve forståelse fra andre. Men oss som er litt realistiske ser at det bare blir en unnskyldning for å fortsette som før.."Jeg kan ikke gå ned fordi legen har sagt jeg har stoffskifteproblemer".... Folk liker å ha det behagelig. Også prøver de da og ha det ubehagelig i 3 dager og da har de "prøvd alt".... Dette er ekstremt uvitende. Skape unnskyldninger? Hvis du har stoffskifte-sykdom er det ikke noe legen bare sier, det er tatt blodprøver som viser at du har en autoimmun sykdom. Det er ingen unnskyldning, det er en forklaring. (Anekdotisk, men undertegnede gikk opp fra 60 til 75 kg på få måneder, denne vekta holdt seg rundt ett år. Deretter gikk jeg ned 15 kg på to måneder. Gjorde ingenting for å gå verken opp eller ned, kun medisinering som gjorde meg normal i verdiene (og jeg trente heller ingenting den sommeren kiloene forsvant). Hva var unnskyldningen min? Er jeg flink nå som jeg er normalvektig? (Jeg vet også at ikke alle med lavt stoffskifte går mye opp i vekt, her er det ingen fasit.) 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 12. august 2018 #9048 Del Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, Kollontaj skrev: Dette er ekstremt uvitende. Skape unnskyldninger? Hvis du har stoffskifte-sykdom er det ikke noe legen bare sier, det er tatt blodprøver som viser at du har en autoimmun sykdom. Det er ingen unnskyldning, det er en forklaring. (Anekdotisk, men undertegnede gikk opp fra 60 til 75 kg på få måneder, denne vekta holdt seg rundt ett år. Deretter gikk jeg ned 15 kg på to måneder. Gjorde ingenting for å gå verken opp eller ned, kun medisinering som gjorde meg normal i verdiene (og jeg trente heller ingenting den sommeren kiloene forsvant). Hva var unnskyldningen min? Er jeg flink nå som jeg er normalvektig? (Jeg vet også at ikke alle med lavt stoffskifte går mye opp i vekt, her er det ingen fasit.) Nei men det blir ofte en hvilepute. Det blir en unnskyldning for å ikke ta tak i seg selv. HD burde ta kontakt med psykolog og fikse de psykiske problemene hun har og ta IMOT hjelpen. Ikke sitte å kritisere psykologen fordi hun vet så mye mer enn han... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 12. august 2018 #9049 Del Skrevet 12. august 2018 Hvilepute? Har du noe slags belegg for å skrive noe så uvitende? Hva mener du med ta tak i seg selv? Slanke seg? Jeg tror ikke du har den fjerneste ide’ om hva stoffskiftesykdom kan innebære, da hadde du ikke skrevet som du gjør. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 12. august 2018 #9050 Del Skrevet 12. august 2018 15 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Nei men det blir ofte en hvilepute. Det blir en unnskyldning for å ikke ta tak i seg selv. HD burde ta kontakt med psykolog og fikse de psykiske problemene hun har og ta IMOT hjelpen. Ikke sitte å kritisere psykologen fordi hun vet så mye mer enn han... Jeg tror det er større sannsynlighet for at stigmatisering som går på at man er viljeløs, lat og dum blir en hvilepute. Bortsett fra at man ikke akkurat hviler. Men selvforakt er ikke en spesielt aktiverende/motiverende følelse. Det er påfallende at i deres redsel for at fedmeepidemien bare skal bli større og større så bidrar dere til problemet. I følge min fornuft og rasjonale så vil det å feile igjen og igjen uten forståelse eller innsikt i hva som er årsaken føre til at man gir opp seg selv fordi "det funker uansett ikke". Mens hvis man derimot har en forståelse for at "det er vanskeligere pga stoffskifte-sykdom" eller "det er vanlig å streve med tankene om mat, jeg må fokusere mer på psyken enn mat/vekt", og i tillegg møter motgangen som en naturlig del av prosessen heller en enda et mislykket forsøk, vil man i større grad orke å fortsette å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9051 Del Skrevet 12. august 2018 4 timer siden, SunnivaOslo skrev: Nei men det blir ofte en hvilepute. Det blir en unnskyldning for å ikke ta tak i seg selv. HD burde ta kontakt med psykolog og fikse de psykiske problemene hun har og ta IMOT hjelpen. Ikke sitte å kritisere psykologen fordi hun vet så mye mer enn han... Så diagnoser er en hvilepute? Gjelder det anorektikere også? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9052 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) 5 timer siden, SunnivaOslo skrev: Har lest den før. Hva er poenget ditt? Og synes du det er riktig å spekulerer i at HD har psykiske problemer som dere gjør? Jeg er forsåvidt enig i at det er psykisk som står bak men da er det jo rart at HD sier hun er frisk? Så hva er problemer hennes da? Hvorfor klarer hun ikke det alle klarer hvis de gidder? Jeg hadde likt bedre om hun hadde vært ærlig om sine psykiske problemer fremfor å si at hun bare har tankekjør. Hun burde ta pause fra SoMe og fokusere på livet og slutte å være så overkåt på oppmerksomhet. Hvilke signaler sender hun unge mennesker når "trenger ikke trene,alt kan opereres?" Hva skiller henne og Isabel Raad feks? Er det verre å operer en finere rumpe enn fett fordi man ikke klarer å kontrollere matinntaket?Hva lærer barn og unge av dette? Det er bare å spise fordi norsk helsevesen gir deg gratis operasjon? Men «alle andre» klarer jo ikke å gå ned i vekt. Og igjen, «hvis de gidder», insinuerer jo at de er dovne. Du sier jo her at de som ikke er normalvektige «gidder ikke». Ergo de er dovne. Du fremmer jo fordommer og stigmatiserer overvekt. Du mobber. Og det er nettopp postet side opp og side ned med forskning og utalelser fra fagfolk om at fordommer og mobbing av overvekt bidrar til fedme. Endret 12. august 2018 av veggteppe 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 12. august 2018 #9053 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) 5 timer siden, Kollontaj skrev: Dette er ekstremt uvitende. Skape unnskyldninger? Hvis du har stoffskifte-sykdom er det ikke noe legen bare sier, det er tatt blodprøver som viser at du har en autoimmun sykdom. Det er ingen unnskyldning, det er en forklaring. (Anekdotisk, men undertegnede gikk opp fra 60 til 75 kg på få måneder, denne vekta holdt seg rundt ett år. Deretter gikk jeg ned 15 kg på to måneder. Gjorde ingenting for å gå verken opp eller ned, kun medisinering som gjorde meg normal i verdiene (og jeg trente heller ingenting den sommeren kiloene forsvant). Hva var unnskyldningen min? Er jeg flink nå som jeg er normalvektig? (Jeg vet også at ikke alle med lavt stoffskifte går mye opp i vekt, her er det ingen fasit.) Lavt stoffskifte eller lav forbrenning er ikke årsaken til overvekten, men kan være en _del_av et årsaksbilde. Det handler ikke om veldig mange kilo man går opp og man kan få behandling. Det er mange overvektige som også mener de har lav forbrenning, man man går ikke opp 60 kilo kun fordi man har lav forbrenning. Dette handler selvfølgelig om overspising noe HD har vært åpen om, selv om hun ofte sier har hun spiser for lite. Jeg forstår ikke helt hvordan det utarter seg, annet en at hun mener hun spiser for sjelden. « snacking» av sjokolade gjennom dagen og hver dag, vil selvfølgelig gjøre at man fort går opp mange kilo. HD sine mange kilo har ikke sneket seg på. Det har gått relativt raskt denne siste vektoppgangen.Men, jeg vet ikke hvilke psykiske faktorer som er årsaken til at hun har spist seg opp igjen, det snakker hun lite om. Når hun snakker om å kose seg, så er det alltid forbundet med sukkerinntak eller/og usunn mat. Så kan det være mange faktorer til hvorfor det skjer og hvorfor man ikke klarer å ta tak i det. En slankeoperasjon vil hjelpe henne på vei, men hun må selvfølgelig følge en oppsatt plan på hva hun kan spise og hvor ofte. Så får man håpe hun vil lykkes med det. Hun har et sterkt ønske om å bli mor, og det å være normalvektig vil øke hennes sjansen for å bli gravid, og minske sjansene for et risikosvangerskap hvis hun hadde blitt gravid som veldig overvektig. Endret 12. august 2018 av Levina 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9054 Del Skrevet 12. august 2018 12 minutter siden, Levina skrev: Lavt stoffskifte eller lav forbrenning er ikke årsaken til overvekten, men kan være en _del_av et årsaksbilde. Det handler ikke om veldig mange kilo man går opp og man kan få behandling. Det er mange overvektige som også mener de har lav forbrenning, man man går ikke opp 60 kilo kun fordi man har lav forbrenning. Dette handler selvfølgelig om overspising noe HD har vært åpen om, selv om hun ofte sier har hun spiser for lite. Jeg forstår ikke helt hvordan det utarter seg, annet en at hun mener hun spiser for sjelden. « snacking» av sjokolade gjennom dagen og hver dag, vil selvfølgelig gjøre at man fort går opp mange kilo. HD sine mange kilo har ikke sneket seg på. Det har gått relativt raskt denne siste vektoppgangen.Men, jeg vet ikke hvilke psykiske faktorer som er årsaken til at hun har spist seg opp igjen, det snakker hun lite om. Når hun snakker om å kose seg, så er det alltid forbundet med sukkerinntak eller/og usunn mat. Så kan det være mange faktorer til hvorfor det skjer og hvorfor man ikke klarer å ta tak i det. En slankeoperasjon vil hjelpe henne på vei, men hun må selvfølgelig følge en oppsatt plan på hva hun kan spise og hvor ofte. Så får man håpe hun vil lykkes med det. Hun har et sterkt ønske om å bli mor, og det å være normalvektig vil øke hennes sjansen for å bli gravid, og minske sjansene for et risikosvangerskap hvis hun hadde blitt gravid som veldig overvektig. Jeg tror ikke HD selv vet nøyaktig hvorfor hun ikke klarer å gjennomføre vektnedgang, men hun har selv skrevet om overspising. Det er ikke unormalt for andre spiseforstyrrelser at man «ser ikke problemet» før det har utviklet seg ganske voldsomt. Personlig tror jeg HD har blitt sugd inn i dragsuget av medieoppmerksomhet og bloggverden, basert på at hun lykkes i sin vektreduksjon. Men som hod veldig mange andre overvektige, så er det ikke det å gå ned som er problemet, men å forbli der. Her spiller både fysiologi og psyke inn. Det krever enormt arbeid på daglig basis å holde 60kg borte fra kroppen, når den har levd med disse 60kiloene i mange år. Hun har gjort mye rett, og basert hele livet sitt rundt den livsstilsendringa hun gjorde, tilogmed jobben sin. Likevel fungerte det ikke i det lange løp. Min oppfatning er at bloggere har en viss forventing til å fremstå vellykkede, lykkelige og positive. Når det oppstår livskriser er det vanskelig å formidle i en blogg. Det er forøvrig vanskelig for de fleste av oss, å formidle til våre nærmeste. Jeg kan ikke forstille meg hvordan det er å skulle ha en hel nasjon, som har innsyn i dine mest sårbare sfærer. Ta for eksempel Funky som opplevelse utroskap. Å utlevere dette kan neppe ha vært enkelt. Men hvordan skal man utlevere segselv på daglig basis uten å inkludere de sorger livet også har å by på? Det har garantert vært en stor sorg for HD også, når hun har kjempet så hardt for sin vektnedgang, men likevel gått opp. Jeg håper også for Guds skyld at HD slutter å blogge. Jeg håper hun forstår at presset på å konstant utlevere seg og forholde seg til andre menneskers mening om en, kan bidra til stress, angst tilogmed depresjon. Og at dette stresset og alt det bedfører er store risikofaktorer for å fremme overvekt. Jeg tror dessverre majoriteten av HD sine lesere er hennes mobbere. Det ser vi værtfall i tråden her. De mest aktive brukerne i tråden er her for å hakke på henne og rive henne ned. Ikke bygge henne opp. For hver positive kommentar er det 20 stygge. Jeg antar HD på daglig basis sitter å leser negative kommentarer rettet til henne på bloggen, som fokuserer på hennes overvekt. Og selv som operert kan hun stå i risiko for å ha dårlige perioder. Da må hun skjerme segselv fra den værste mobben, som står klar på barrikadene, for å fortelle henne hvor stor taper hun er, som ikke klarer det «alle andre klarer, bare de gidder». 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 12. august 2018 #9055 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) 13 timer siden, veggteppe skrev: Men «alle andre» klarer jo ikke å gå ned i vekt. Og igjen, «hvis de gidder», insinuerer jo at de er dovne. Du sier jo her at de som ikke er normalvektige «gidder ikke». Ergo de er dovne. Du fremmer jo fordommer og stigmatiserer overvekt. Du mobber. Og det er nettopp postet side opp og side ned med forskning og utalelser fra fagfolk om at fordommer og mobbing av overvekt bidrar til fedme. HD er selv veldig lite aktiv på treningsfronten for tiden. Hun går tur med hunden og beveger seg mye i butikken. Man trenger ikke å mene at noen er late, men når hun velger å ta heisen opp fra parkeringshuset istedenfor å gå når hun skal til jobb, så velger hun den letteste og mest bedagelige løsningen. Det å klare å gjøre noen forandringer som dette, hjelper deg på vei. Hun gjentar ofte at hun må spise frokost, for da slipper hun å ha suget etter lette løsninger som hun kaller det, noe med mye sukker. Men hun velger gang, på gang og ikke gjennomføre dette på en varig basis. Det smaker bedre med sjokolade og bolle. Hun er ofte syk, sliten og tappet for energi. Jeg tror det at hun aktiv i sosiale medier og mislykkes, ikke bidrar til å gjøre henne noe godt, selv om hun sier det er viktig for henne denne bloggen. Hun har et ekstremt stort oppmerksomhets behov. Det er mye som tyder på at den siste planen hun hadde med 25 treningsøkter denne måneden, ikke har lykkes, da blir det ofte stille på bloggen, med forklaringer om at hun har jobbet mye eller har vært syk. Egentlig er det bare trist lesing, men HD opplever at hun er en motivator, fordi hun har et så sterkt ønske/behov å være synlig og ha en stemme. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Endret 12. august 2018 av Papirfly 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 12. august 2018 #9056 Del Skrevet 12. august 2018 7 timer siden, Levina skrev: Alle de årene HD har hatt blogg, så har fokuset vært på utseende og kropp, både i tekst og bilder. Da er det naturlig at det er det som blir kritisert hvis man opplever noen som er kritikkverdig. Hvis kritikken av HD hadde vært mobbing, så tror jeg moderatorene hadde tatt det vekk. En interessant observasjon er at det ikke sjelden blir moderert bort innlegg av såkalt berettighet kritikk hos visse toppbloggere... så kan man tolke det slik man vil. Kritikken er fortsatt utelukkende knyttet til vekt. Hvorfor er det ok? Når det faktisk ikke finnes andre ting å kritisere går man på utseende? Det lukter andre ting enn såkalt kritikk. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2018 #9057 Del Skrevet 12. august 2018 (endret) 12 timer siden, Levina skrev: HD er selv veldig lite aktiv på treningsfronten for tiden. Hun går tur med hunden og beveger seg mye i butikken. Man trenger ikke å mene at noen er late, men når hun velger å heisen opp fra parkeringshuset istedenfor å gå når hun skal til jobb, så velger hun den letteste og mest bedagelige løsningen. Det å klare å gjøre noen forandringer som dette, hjelper deg på vei. Hun gjentat ofte at hun må spise frokost, for da slipper hun å ha suget etter lette løsninger som hun kaller det, noe med mye sukker. Men hun velger gang, på gang og ikke gjennomføre dette på en varig basis. Det smaker bedre med sjokolade og bolle. Hun er ofte syk, sliten og tappet for energi. Jeg tror det at hun aktiv i sosiale medier og mislykkes, ikke bidrar til å gjøre henne noe godt, selv om hun sier det er viktig for henne denne bloggen. Hun har et ekstremt stort oppmerksomhets behov. Det er mye som tyder på at den siste planen hun hadde med 25 treningsøkter denne måneden, ikke har lykkes, da blir det ofte stille på bloggen, med forklaringer om at hun har jobbet mye eller har vært syk. Egentlig er det bare trist lesing, men HD opplever at hun er en motivator, fordi hun så sterkt ønsker å være synlig og ha en stemme. Som du ser er jeg enig i at det å blogge ikke nødvendigvis er så bra for henne. @SunnivaOslo sin kommentar er fordømmende overfor overvektige og bygger på myten av at overvekt handler om dovenskap. All forskning indikerer at det er ikke tilfellet. Sitatet er ryddet for spekulasjoner. Endret 12. august 2018 av Papirfly 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 12. august 2018 #9058 Del Skrevet 12. august 2018 8 timer siden, Levina skrev: Jeg velger å kritiserer HD på lik linje som du velger å kritisere en annen blogger, dog da en toppblogger med et annet utganspunkt, nemlig CBE. Det er vel i utgangspunktet heller ikke din business hva denne bloggeren gjør og fremstiller seg, selv om hun når frem til flere lesere og har en større stemme i So-Me verden. Men, du velger å engasjere deg og ta for deg det du synes er kritikkverdig. Er det mer legitimt å kritisere noen som er for « perfekt» for mange..Men, den diskusjonen skal man ikke ta her inne.. Det er ikke bare de store bloggerne som skal blir kritisert, og de mindre skal bli utelatt, når det er noe man reagerer på. Men, jeg kommer ikke til å bruke mye tid på dette fremover, så mye betyr det ikke. Jeg tror faktisk mange av dere ikke har fulgt denne bloggeren, slik som jeg har gjort. Dette handler ikke om at jeg ser ned på at Helene Drage er overvektig, men at hun er full av selvmotsigelser. Nei, jeg trenger ikke å kritisere henne, men jeg har fulgt henne lenge og håpet at hun skulle lykkes, men blitt litt oppgitt av hva hun skriver og så handler hun på en helt annen måte. Hun ønsker å fremme at hun har det så bra med seg selv og sin overvekt, men er ofte mye sliten, lei, lite energi og syk. Jeg opplever dessverre at ikke alt er slik som hun ønsker å fremstille, men kanskje dette er noe man ikke skal snakke om. Selvfølgelig gjør Helene Drage mye positivt også ved at hun har den stemmen hun har også, og det har jeg tatt opp. Dette med at hun viser klær fra Zissi og viser at overvektige personer kan kle seg i klær med farger og flatterende snitt og at hun viser at det er flott at overvektig kan gå i bikini b.l.a. Dette tror jeg absolutt er til inspirasjon for andre overvektige. Du er hjertelig velkommen til å diskutere mine innlegg i CBE-tråden. Jeg har ikke lest særlig mye av bloggen til HD. Jeg forholder meg utelukkende til det jeg ser at omdiskuteres her inne. Å diskutere hennes manglende vektnedgang / gjennomføringsevne er ikke legitim kritikk, det er å tråkke over noen grenser for etikk og moral. Det er ikke jeg som bestemmer hva som er lov å skrive på KG, men jeg konstaterer at det er mange som reagerer på innlegg i denne tråden, så jeg er rimelig trygg på at jeg representerer det flertallet mener er utenfor hva som er normen for legitim kritikk. Jeg har veldig klare regler for hvor grensa går for hva jeg skal diskutere. Og jeg har et par kontrollspørsmål som jeg siler engasjementet etter. Det første er om det jeg vil kommentere går på person eller business, det andre er om det på noen måte er skadelig for noen, samfunnsmessig eller lesere. Det hender det glipper, fordi mange bloggere jo faktisk fisker etter leserens reaksjon. Jeg engasjerte meg på KG fordi jeg så hvilken negativ effekt bloggere hadde å leserne sine, de levde av å påvirke, men ville ikke ta ansvar for den negative påvirkningen. Om den kritikken som blir rettet mot HD hadde handlet om hvordan hun påvirker leserne sine negativt, så kjør på. Feks mener jeg at det for noen år tilbake ble kritisert at hun hadde en dyr SMS tjeneste som ikke var tilstrekkelig merket. Helt greit å kritisere det. Det er mange bloggere som utleverer seg helt hinsides på nett. Vi har ytringsfrihet som står sterkt i Norge. Men den kommer med et personlig ansvar. Skader vi noen med det vi skriver. Sparker vi oppover eller nedover? Vi har normer for hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre. Alt dette må veies mot hverandre. At en blogger utleverer seg gir ikke noen carte blanche til å meske seg med disse innerste tankene. Det handler om å gjøre seg noen refleksjoner først, rent medmenneskelig sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 12. august 2018 #9059 Del Skrevet 12. august 2018 31 minutter siden, Porcelain skrev: Kritikken er fortsatt utelukkende knyttet til vekt. Hvorfor er det ok? Når det faktisk ikke finnes andre ting å kritisere går man på utseende? Det lukter andre ting enn såkalt kritikk. Jeg kritisere ikke henne _fordi_ hun er overvektig, da må du lese hva jeg skriver. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 12. august 2018 #9060 Del Skrevet 12. august 2018 7 timer siden, SunnivaOslo skrev: 100% enig. Det er så lett å skape unnskyldninger og kreve forståelse fra andre. Men oss som er litt realistiske ser at det bare blir en unnskyldning for å fortsette som før.."Jeg kan ikke gå ned fordi legen har sagt jeg har stoffskifteproblemer".... Folk liker å ha det behagelig. Også prøver de da og ha det ubehagelig i 3 dager og da har de "prøvd alt".... Og du hører/ser fortsatt ikke selv hvor kunnskapsløst og empatiløst sette høres? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg