Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Sårhet om temaer gjør at man gjerne blir farget av sine følelser og meninger om temaet. Da er det vanskeligere å nyansere og ta i mot andres synspunkter. Jeg oppfattet innleggene dine som rene forsvarstaler for at det er ok å være overvektig, og oppfatter det også som om du, mellom linjene, har egen erfaring med temaet. 

Trist at du opplever det som fatshaming, det har ingenting med vekt å gjøre. Det har noe med at det er vanskelig å være objektiv når man er inhabil av erfaring. Det å bli sår og defensiv er naturlig når man selv har personlig erfaring med temaet som diskuteres. 

Enig. Opplever at flere som roser HD i skyene og ikke evner å se de mindre bra tingene selv identifiserer seg med henne.

For dem er det uhørt at overvektige skal hetses, men normalvektige er fritt vilt.

De tar seg nok personlig nær av det som skrives istedenfor å være nøytral. De benytter seg av latterliggjøring,spydigheter og påstander...akkurat det samme som de mener er så fælt at andre gjør mot HD🙄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, veggteppe skrev:

Den som åpenlyst er inhabil her er jo du. Jeg har aldri sagt noe av det du har «oppfattet» du sitter å tolker og spekulerer i øst og vest.

Du har åpenlyst vært så farget av dine fordommer at jeg må gjenta megselv utallige ganger før noe går inn. Det er direkte pinlig. 

Jeg har heller aldri sagt noe om mine «følelser» til tema i tråden, så her igjen ilegger du andre noe som ikke er der. Jeg har diskutert på et generelt nivå basert på vitenskap og forskning. 

Ærlig talt: du driter deg ut. 

Hvordan dine skrevne ord blir oppfattet av andre har du ingen kontroll over. Intensjon=effekt er individuelt. At du må gjenta deg selv kan jo også bety at du har et potensiale på formidling? At du påstår at jeg driter meg ut og har fordommer får stå for din egen regning. Du trenger ikke å bli ufin, selv om dette er en debatt. Jeg trenger heller ikke å være enig med deg, uten at det betyr at jeg har fordommer mot overvektige. For alt du vet, er jeg overvektig selv og vet nøyaktig hva jeg snakker om.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ellevill skrev:

Virkelig!?? Jeg lar meg stadig sjokkere over deg!

Ingen i denne tråden holder forsvarstaler for fedme. Men man oppfordrer til folkeskikk og innsikt. Og man forsvarer den selvfølgelige rett den enkelte har til å elske kroppen sin selv om man innser til det fulle at den burde og kan forbedres for bedre psykisk og fysisk helse. Uten å bli beskyldt for å lyve.

Jeg er så glad flere har engasjert seg i denne tråden. Jeg føler jeg har kjempet en forholdsvis ensom kamp her tidligere og jeg må innrømme at jeg har resignert.

Det er så tydelig nå at enkelte KG-medlemmer faller av fordi tråden har blitt vridd fra nedlatende «triumfer» hver gang HD «feiler» til mer voksne innlegg og betraktninger.

Jeg heier så innmari på HD, uansett hva operasjonen og årene etter bringer. Det er fader ikke mange som er tøffe nok til å stå i noe slik hun gjør og som tør å vise at livet også har en vrangsiden. Hun er rett og slett ærlig og menneskelig, og det provoserer tydeligvis. Hun hadde en veldig fin snapdag på Livstilssnappen for noen dager siden der hun både reflektert og grundig snakket om egen overvekt - som hun også har gjort i egne kanaler. 

Deg om det. Jeg skriver på generelt grunnlag at man farges av sine erfaringer. På hvilken måte mener du at det ikke stemmer? Alle går ut fra egne erfaringer, gjør de ikke? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Enig. Opplever at flere som roser HD i skyene og ikke evner å se de mindre bra tingene selv identifiserer seg med henne.

For dem er det uhørt at overvektige skal hetses, men normalvektige er fritt vilt.

De tar seg nok personlig nær av det som skrives istedenfor å være nøytral. De benytter seg av latterliggjøring,spydigheter og påstander...akkurat det samme som de mener er så fælt at andre gjør mot HD🙄

Vis meg gjerne hvor normalvektige er fritt vilt i denne debatten? Samtidig som du påviser hvor feks @veggteppe benytter seg av latterliggjøring, spydigheter og påstander. 

Hvis du ikke kan det, foreslår jeg at du stapper disse argumentene tilbake igjen i ræva. Siden vi er på det nivået, mener jeg. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal korrigere og opplyse deg litt ytterligere også:

I en debatt er det irrelevant om vedkommende du diskuterer med er bias, med mindre argumentasjonen bygges utelukkende ut ifra følelser og antagelser. 

En kvinne som har utført 10 aborter kan fortsatt ha gode argumenter og vise til forskning og vitenskap, når hun legger frem sine poeng vedrørende abort.

Skal du være en god debattør angriper du hennes argumenter, ikke henne som person.

Ta for deg, og argumenter imot hva hun faktisk sier, ikke hva du antar at hun føler.

Du har forsøkt å undergrave mine argumenter i denne tråden via å sitte å spekulere i hva du gjetter at er mine følelser. 

Det vitner om en så lavmål debattkultur, og ja, jeg vil til og med si moral, at det er skammelig. 

Jeg spekulerte i ett innlegg. Du har karakterisert meg som er mindre oppegående menneske i flere innlegg. Fei for egen dør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Vis meg gjerne hvor normalvektige er fritt vilt i denne debatten? Samtidig som du påviser hvor feks @veggteppe benytter seg av latterliggjøring, spydigheter og påstander. 

Hvis du ikke kan det, foreslår jeg at du stapper disse argumentene tilbake igjen i ræva. Siden vi er på det nivået, mener jeg. 

Den som åpenlyst er inhabil her er jo du. Jeg har aldri sagt noe av det du har «oppfattet» du sitter å tolker og spekulerer i øst og vest.

Du har åpenlyst vært så farget av dine fordommer at jeg må gjenta megselv utallige ganger før noe går inn. Det er direkte pinlig. 

Jeg har heller aldri sagt noe om mine «følelser» til tema i tråden, så her igjen ilegger du andre noe som ikke er der. Jeg har diskutert på et generelt nivå basert på vitenskap og forskning. 

Her, foreksempel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er overhodet ikke interessert i andres argumenter, kun å banke gjennom dine egne. Jeg la også ved forskning, men det har du ikke engang svart på, selv etter gjentatte oppfordringer. Les innlegget ditt en gang til. Du gjør akkurat det du beskylder meg for, nemlig går på person istedenfor sak. Bjelken i sitt eget øye osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske overbevist at de fleste overvektige har kunnskap om hvordan de skal gå ned i vekt. Også hva som er sunn/usunn mat. Sikkert like god kunnskap eller bedre enn bedreviteren her inne.

Hvordan kunnskapen kan/skal settes ut inpraksis er nok så individuell at ingen her inne kan fortelle noen hva som er rett for dem.

At mislykkede slankekurer blir brukt mot HD som spott og spe er en gjenganger her inne. Hadde hun bare gjort sånn bla bla...

Legger hun bare litt viljestyrke i det, bla bla...JEG klarte det bla bla. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FotbaIlflua skrev:

Her, foreksempel. 

Vet du hva, du spekulerer i at jeg er «sår» rundt overvekt. Du skriver at du «leser mellom linjene» at jeg har «erfaring med tema». Du skriver at du har oppfattet det jeg skriver som «rene forsvarstaler for at det er OK å være overvektig».

Dette er personangrep og spekulering. du angriper ikke ballen du forsøker å angripe personen. 

Da må du tåle å bli kritisert for det også.

Men jeg ser du nå har inntatt offerrolle når du blir tatt i dårlig debattskikk.

Endret av veggteppe
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FotbaIlflua skrev:

Du er overhodet ikke interessert i andres argumenter, kun å banke gjennom dine egne. Jeg la også ved forskning, men det har du ikke engang svart på, selv etter gjentatte oppfordringer. Les innlegget ditt en gang til. Du gjør akkurat det du beskylder meg for, nemlig går på person istedenfor sak. Bjelken i sitt eget øye osv.

Du la med en link fra FHI om at 1/4 av Norges beholdning er overvektig. Hva skal jeg svare på det? Jeg har da aldri nektet for det? Det er ingenting å svare på. 

I utgangspunktet har jeg angrepet meningene og ytringene dine her i tråden.

Så har du selv begynt med forsøk på personangrep og da har jeg angrepet debattskikken din.

Du sitter å spekulerer i andre debattører sine følelser. Det bryter vel med forumreglene, og er både forsøk på brukerdebatt, personangrep og spekulering. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ellevill skrev:

Virkelig!?? Jeg lar meg stadig sjokkere over deg!

Ingen i denne tråden holder forsvarstaler for fedme. Men man oppfordrer til folkeskikk og innsikt. Og man forsvarer den selvfølgelige rett den enkelte har til å elske kroppen sin selv om man innser til det fulle at den burde og kan forbedres for bedre psykisk og fysisk helse. Uten å bli beskyldt for å lyve.

Jeg er så glad flere har engasjert seg i denne tråden. Jeg føler jeg har kjempet en forholdsvis ensom kamp her tidligere og jeg må innrømme at jeg har resignert.

Det er så tydelig nå at enkelte KG-medlemmer faller av fordi tråden har blitt vridd fra nedlatende «triumfer» hver gang HD «feiler» til mer voksne innlegg og betraktninger.

Jeg heier så innmari på HD, uansett hva operasjonen og årene etter bringer. Det er fader ikke mange som er tøffe nok til å stå i noe slik hun gjør og som tør å vise at livet også har en vrangsiden. Hun er rett og slett ærlig og menneskelig, og det provoserer tydeligvis. Hun hadde en veldig fin snapdag på Livstilssnappen for noen dager siden der hun både reflektert og grundig snakket om egen overvekt - som hun også har gjort i egne kanaler. 

Er så enig med deg @Ellevill, spesielt det siste avsnittet. Det er en av grunnene som gjør at jeg er ivrig i rosabloggerdebatten. Det stadig fokuset på det ytre, fasaden. Er du tynn og pen så er du vellykket. Livet er ikke sånn. Er helt enig med deg at det å vise at livet også har en vrangsiden skal man rope hurra for! Det er jo også det som skaper gode mennesker, empatiske mennesker, nyanserte mennesker. Og tenk...Det er faktisk lov til å ha det bra innimellom, tom føle seg bra og sexy selv om man sliter med overvekt. Det å ha utfordringer betyr også at man er i en prosess, ting går opp og ned, frem og tilbake. Da trenger man støtte og oppbygging, ikke «Jeg tror ikke på deg» og «Hvordan kan du føle deg bra?» 

Er det noe jeg virkelig håper jeg har lært barna mine så er det at gode mennesker er det innenifra og ikke utenpå. Det er noe av det viktigste vi kan formidle til barn og unge i dag. Overvekt er en utfordring som må bekjempes på mange arenaer, men det må gå hånd i hånd med å være glad i seg selv og den du er. 

@veggteppe skriver mange gode innlegg her. Stå på👍

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FotbaIlflua skrev:

. Poenget mitt var at om man føler at man har en god nok unnskyldning for å ikke gjøre noe med overvekten, er det større sannsynlighet for at man lar være å prøve. Ikke fordi man er uintelligent, men fordi det er enklere å la være å håndtere problemene sine en å faktisk ta tak i dem. Det gjelder på alle områder i livet, ikke bare for overvekt.

Dette!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hvordan dine skrevne ord blir oppfattet av andre har du ingen kontroll over. Intensjon=effekt er individuelt. At du må gjenta deg selv kan jo også bety at du har et potensiale på formidling? At du påstår at jeg driter meg ut og har fordommer får stå for din egen regning. Du trenger ikke å bli ufin, selv om dette er en debatt. Jeg trenger heller ikke å være enig med deg, uten at det betyr at jeg har fordommer mot overvektige. For alt du vet, er jeg overvektig selv og vet nøyaktig hva jeg snakker om.

Hvis hun sier noe, og du er den eneste som ikke oppfatter hva hun sier, er det vel mindre sannsynlig at det er hennes formidling enn din oppfatningsvilje eller -evne det står på.  

Forøvrig forstår jeg virkelige ikke denne hoverende indignasjonen over at HD strever med vekten sin. Hvorfor er det så provoserende at hun skriver om en vanskelig prosess og deler suksesser og fiaskoer? Og hvorfor er det så provoserende at hun prøver å føle seg bra underveis i denne prosessen? 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Infinity skrev:

Jeg er ganske overbevist at de fleste overvektige har kunnskap om hvordan de skal gå ned i vekt. Også hva som er sunn/usunn mat. Sikkert like god kunnskap eller bedre enn bedreviteren her inne.

Hvordan kunnskapen kan/skal settes ut inpraksis er nok så individuell at ingen her inne kan fortelle noen hva som er rett for dem.

At mislykkede slankekurer blir brukt mot HD som spott og spe er en gjenganger her inne. Hadde hun bare gjort sånn bla bla...

Legger hun bare litt viljestyrke i det, bla bla...JEG klarte det bla bla. 

Det blir ikke brukt mot henne men man klør seg i hodet over at hun ikke selv ser at det ikke fungerer og det i egenskap at hun faktisk HAR kunnskap om ernæring og trening. Hun har jo ofte brukt det som argument for at "Hun vet hva hun gjør" hun mente bla at hun kunne alt på kurset og at det var mye unødvendig. Ja da er det rart at hun som er bedre enn alle andre ikke klarer å sette seg overkommelige mål.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Det blir ikke brukt mot henne men man klør seg i hodet over at hun ikke selv ser at det ikke fungerer og det i egenskap at hun faktisk HAR kunnskap om ernæring og trening. Hun har jo ofte brukt det som argument for at "Hun vet hva hun gjør" hun mente bla at hun kunne alt på kurset og at det var mye unødvendig. Ja da er det rart at hun som er bedre enn alle andre ikke klarer å sette seg overkommelige mål.

Vel, så klarte hun ikke det da. Samme som veldig mange andre.

Hørt om overlegen på lungeavdelingen som røykte som en skorstein ? Han visste vel ikke bedre og dessverre var det ikke en tråd her på KG som kunne fortalt han hvordan han skulle se lyset..

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Hvis du har så mye kunnskap som du påstår, hvorfor ikke komme med noen gode argumenter istedenfor sinte, usaklige utbrudd? For å opplyse oss uopplyste, mener jeg? Det er fristende å anta at du selv er ganske sår på dette temaet, basert på måten du svarer på. 

Dette innlegget er på side 234 og jeg ber andre brukere som har deltatt i denne tråden om å rapportere det, sammen med siste innlegg som spekulerer i mine følelser.

Jeg har engasjert meg i tråden fordi jeg opplever den som gjennomgående hetsende, og sprer feilinformasjon og fordumming av overvektige. Det er flere som har engasjert seg de siste dagene, som sier at de har "gitt opp" å forsøke å gå inn i  denne tråden og bringe motvekt til all hetsen og fatshamingen som foregår her på daglig basis.

"mobben" av de ivrigste deltakerne i denne ukulturen  har de siste dagene alle sammen oppelvd at "argumentene" deres rakner, en for en. Nå er siste halmstrå å forsøke å spekulere i motdebattørers følelser, som et forsøk på å undergrave vedkommende (mine i dette tilfeller) - argumenter. 

Det er ikke rart mange gir opp, når nivået på debatten synker så lavt. Nå er det sunket så lavt at det er faktisk brudd på forumreglene, og da får vi ta ibruk muligheten til å rydde opp. 

Rapporter rapporter!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg tenker at du sikkert vethvordan man kan være snill og hyggelig. Men jeg klør meg i hodet over at du gang på gang likevel velger å ikke være det, selv om du hevder å vite hvordan man argumenterer saklig. Ja, da er det rart at du som er bedre enn alle sndre, likevel altså ikke klarer å sette deg helt overkommelige mål og anstrenge deg bittelitt for å nå dem. 

Hva ønsker du å oppnå med den ovenfra-og-nedad-fordømmingen av HDs kamp mot overvekten du driver med? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Dette er ikke rart i det hele tatt! Jeg har en jobb der jeg kommer borti både legen, psykologen og pedagogen som sliter med seg og sine på de feltene de er spesialister på som fagpersoner! Det er faktisk ganske vanlig. Det er så mye annet son spiller inn når det gjelder deg selv og dine.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Dette er ikke rart i det hele tatt! Jeg har en jobb der jeg kommer borti både legen, psykologen og pedagogen som sliter med seg og sine på de feltene de er spesialister på som fagpersoner! Det er faktisk ganske vanlig. Det er så mye annet son spiller inn når det gjelder deg selv og dine.

Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Levina skrev:

Du vil nok neppe finne en lege som har fedme og som jobber med overvektsproblematikk og skal hjelpe disse. HD jobber heller ikke som PT og kostholdsveileder i dag. Det er lite sannsynslig at en som jobber innfor barnevernet bedriver barnemishandling eller at en tannlege ikke tar vare på sin tannhelse. Nettopp fordi man har kunnskapen. Helene Drage mener hun har kunnskapen, men klarer ikke å overføre den kunnskapen til sitt eget liv. Hun jobber nå med noe annet, som jeg forstår at hun gjør. 

Vel, her er min opplevelse en helt annen enn din, jeg har sett mange eksempler på dette. Så får du tro på det eller ikke. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...