Gjest Beatbox Skrevet 14. juni 2018 #8161 Skrevet 14. juni 2018 16 minutter siden, Sisti skrev: Jeg er fascinert over hvor mange brukere her som tydeligvis kan mye mer om overvekt og psyke enn helsepersonell som jobber med temaet. Statistikken taler også for seg, men dere vet selvfølgelig bedre enn både statistikk og legen til Helene! Imponerende! Enkelte her snakker av egen erfaring btw...
Birdo Skrevet 14. juni 2018 #8162 Skrevet 14. juni 2018 Akkurat nå, Beatbox skrev: Enkelte her snakker av egen erfaring btw... Ja, og hva så? Folk er forskjellige. 10
Puffin Skrevet 14. juni 2018 #8163 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Beatbox said: Enkelte her snakker av egen erfaring btw... Just now, Birdo said: Ja, og hva så? Folk er forskjellige. Jeg har personlig erfaring med slankeoperasjoner og HAR klart den mentale endringen underveis i prosessen - selv om det forblir en livslang oppgave. Jeg var mye mer "av og på" enn Helene fremstår, så jeg syns denne dømmingen og alle meningene om hennes forutsetninger blir bare tull. Man går mange runder med seg selv før og etter en slik operasjon. Ingen av oss vet en dritt om hva hun vil få til. 15
Gjest Beatbox Skrevet 14. juni 2018 #8164 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Birdo skrev: Ja, og hva så? Folk er forskjellige. Basert på alt HD har delt og hva man selv har vært igjennom mtp møte med helsepersonell/vekthistorie så deler man erfaringer. At det i noens ører blir til at man vet bedre...dem om det..
Birdo Skrevet 14. juni 2018 #8165 Skrevet 14. juni 2018 7 minutter siden, Beatbox skrev: Basert på alt HD har delt og hva man selv har vært igjennom mtp møte med helsepersonell/vekthistorie så deler man erfaringer. At det i noens ører blir til at man vet bedre...dem om det.. Kanskje man skulle se litt på måten man skriver ting da ser du. Ikke har noen bedt noen om sine erfaringer heller. 3
Gjest Beatbox Skrevet 14. juni 2018 #8166 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Birdo skrev: Kanskje man skulle se litt på måten man skriver ting da ser du. Ikke har noen bedt noen om sine erfaringer heller. Kanskje man skulle la folk få diskutere/dele opplevelser..spesielt i et debattforum?? At du forsvarer HD med nebb og klør er helt greit, men tål at folk har en annen oppfatning av henne...for der er vi flere som snakker av egen erfaring...
Miranda16 Skrevet 14. juni 2018 #8167 Skrevet 14. juni 2018 (endret) 1 time siden, Sisti skrev: Jøss, for en fantastisk overforenkling. Å jobbe skikkelig med det psykiske er ikke ensbetydende med at man greier å LØSE det psykiske. Noen psykiske vansker er så fastgrodd at å "jobbe skikkelig med" ikke er nok. Dette er HDs ord at det sitter mentalt. Overspising er en følge av at man sliter psykisk. Det hjelper ikke for en som overspiser å si til en selv at man skal trene 5 ganger i uka og spise sunt for å gå ned i vekt for det har HD prøvd mange ganger. Man må få hjelp fra noen som kan hjelpe med det psykiske. Fordi et mentalt problem ikke løses, så kan man få verktøy til å bedre kunne klare å hanskes med utfordringene. Endret 14. juni 2018 av Miranda16 3
Binnie Skrevet 14. juni 2018 #8168 Skrevet 14. juni 2018 Operasjonen er et verktøy, og brukt riktig er det veldig effektivt. Man lager magesekken bitteliten, og den utvider seg IKKE igjen. Det som derimot kan skje, er at tarmen etter magesekken utvider seg, og fungerer som en magesekk slik at man kan spise like store måltider som før. Man kobler ut en del av tarmen der næringsopptaket skjer, så altså: man må spise mindre, og av det lille man spiser blir ikke alt tatt opp av kroppen. I tillegg er det noen hormoner som blir berørt, bl.a. det som regulerer sultfølelsen. Man spiser derfor "etter klokka", og ikke etter sultfølelsen. Spiser man søtt, blir man syk og får såkalt "dumping", følelsen sammenlignes med føling hos en med sukkersyke. Dumping er ekstremt ubehagelig, og man kommer garantert til å gjøre alt for å unngå det! Men etterhvert vil kroppen tåle større mengder søtt før den "dumper", slik bygges toleransegrensa opp igjen. Man kan dumpe av frukt(sukker) også. Kroppen er finurlig, og tilpasser seg etterhvert. Derfor vil man etter noen år ha bedre opptak av næringsstoffer også. Så at mange går litt opp igjen etter noen år, er ikke rart. At noen derimot går opp ALT, vil si at de ikke har brukt verktøyet riktig. Man går mye ned i vekt, fort. Dette er en kjempemotivasjon. Meningen er at man nå er tvunget til å legge om livsstilen. Man får vektnedgangen "gratis", uten mye arbeid, og kan dermed konsentrere seg om å jobbe med det mentale og omlegging av livsstil. Har stor tro på at Helene Drage klarer dette utmerket, hun er glad i trening og har mye kunnskap om dette. Med en lettere kropp, og motivasjon i form av at man faktisk ser "raske resultater", så blir trening og sunn livsstil mye lettere! Jeg ble operert for snart 11 år siden. Jeg har bmi på 23, så det er slett ikke alle som legger på seg alt igjen! Også jeg måtte jobbe mye med det mentale, og med denne operasjonen ble jeg faktisk tvingt til å ta tak i problemene som tidligere ble døyvet med mat. Man har ikke lenger mulighet til å "misbruke" mat, og har derfor ikke noe annet valg enn å jobbe med psyken. Så, alle sammen: slutt å "bekymre" dere for Helene, dette klarer hun fint, selv om det ikke blir lett. Lett er det ikke for noen, men hun er klok og sterk, hun kommer til å takle det fint. Det siste hun trenger er en gjeng bedrevitende kjerringer på KG, som spår henne nord og ned uansett hva hun foretar seg. Jeg heier på Helene!!! 19
Gjest eksiltronder Skrevet 14. juni 2018 #8169 Skrevet 14. juni 2018 (endret) 31 minutter siden, Beatbox skrev: Enkelte her snakker av egen erfaring btw... Man blir ikke mindre besserwisser av den grunn. Faktisk så blir man bare eklere besserwisser - "det er bare å gjøre sånn og sånn, det funket for meg". Tidligere tjukkaser er de aller mest fordømmende mot andre tjukkaser. Det virker som mange slanker bort empatien sammen med kiloene. Endret 14. juni 2018 av eksiltronder
Kartoffel Skrevet 14. juni 2018 #8170 Skrevet 14. juni 2018 4 minutter siden, eksiltronder skrev: Man blir ikke mindre besserwisser av den grunn. Faktisk så blir man bare eklere besserwisser - "det er bare å gjøre sånn og sånn, det funket for meg". Tidligere tjukkaser er de aller mest fordømmende mot andre tjukkaser. Det virker som mange slanker bort empatien sammen med kiloene. Der siste der gjaldt faktisk Helene også. 13
filifjonka Skrevet 14. juni 2018 #8171 Skrevet 14. juni 2018 (endret) 12 minutter siden, Binnie said: Operasjonen er et verktøy, og brukt riktig er det veldig effektivt. Man lager magesekken bitteliten, og den utvider seg IKKE igjen. Det som derimot kan skje, er at tarmen etter magesekken utvider seg, og fungerer som en magesekk slik at man kan spise like store måltider som før. Man kobler ut en del av tarmen der næringsopptaket skjer, så altså: man må spise mindre, og av det lille man spiser blir ikke alt tatt opp av kroppen. I tillegg er det noen hormoner som blir berørt, bl.a. det som regulerer sultfølelsen. Man spiser derfor "etter klokka", og ikke etter sultfølelsen. Spiser man søtt, blir man syk og får såkalt "dumping", følelsen sammenlignes med føling hos en med sukkersyke. Dumping er ekstremt ubehagelig, og man kommer garantert til å gjøre alt for å unngå det! Men etterhvert vil kroppen tåle større mengder søtt før den "dumper", slik bygges toleransegrensa opp igjen. Man kan dumpe av frukt(sukker) også. Kroppen er finurlig, og tilpasser seg etterhvert. Derfor vil man etter noen år ha bedre opptak av næringsstoffer også. Så at mange går litt opp igjen etter noen år, er ikke rart. At noen derimot går opp ALT, vil si at de ikke har brukt verktøyet riktig. Man går mye ned i vekt, fort. Dette er en kjempemotivasjon. Meningen er at man nå er tvunget til å legge om livsstilen. Man får vektnedgangen "gratis", uten mye arbeid, og kan dermed konsentrere seg om å jobbe med det mentale og omlegging av livsstil. Har stor tro på at Helene Drage klarer dette utmerket, hun er glad i trening og har mye kunnskap om dette. Med en lettere kropp, og motivasjon i form av at man faktisk ser "raske resultater", så blir trening og sunn livsstil mye lettere! Jeg ble operert for snart 11 år siden. Jeg har bmi på 23, så det er slett ikke alle som legger på seg alt igjen! Også jeg måtte jobbe mye med det mentale, og med denne operasjonen ble jeg faktisk tvingt til å ta tak i problemene som tidligere ble døyvet med mat. Man har ikke lenger mulighet til å "misbruke" mat, og har derfor ikke noe annet valg enn å jobbe med psyken. Så, alle sammen: slutt å "bekymre" dere for Helene, dette klarer hun fint, selv om det ikke blir lett. Lett er det ikke for noen, men hun er klok og sterk, hun kommer til å takle det fint. Det siste hun trenger er en gjeng bedrevitende kjerringer på KG, som spår henne nord og ned uansett hva hun foretar seg. Jeg heier på Helene!!! Så synd at det hele glapp for deg i en av de siste setningene og du mistet troverdigheten fullstendig. Så raskt er det å ødelegge for seg selv dessverre. Men slik er det vel når man ikke kjenner måte. Endret 14. juni 2018 av filifjonka 6
Binnie Skrevet 14. juni 2018 #8172 Skrevet 14. juni 2018 4 minutter siden, filifjonka skrev: Så synd at det hele glapp for deg i en av de siste setningene og du mistet troverdigheten fullstendig. Så raskt er det å ødelegge for seg selv dessverre. Men slik er det vel når man ikke kjenner måte. Hæææ? Hva i alle dager babler du om? La meg gjette: du startet og lese innlegget mitt, i den tro det var nok et hetseinnlegg. Så ble du skuffet når ikke enda en heiv seg med i mobben! 8
Sahara_ Skrevet 14. juni 2018 #8173 Skrevet 14. juni 2018 8 minutter siden, filifjonka skrev: Så synd at det hele glapp for deg i en av de siste setningene og du mistet troverdigheten fullstendig. Så raskt er det å ødelegge for seg selv dessverre. Men slik er det vel når man ikke kjenner måte. whut..? 4
filifjonka Skrevet 14. juni 2018 #8174 Skrevet 14. juni 2018 21 minutter siden, Binnie said: Hæææ? Hva i alle dager babler du om? La meg gjette: du startet og lese innlegget mitt, i den tro det var nok et hetseinnlegg. Så ble du skuffet når ikke enda en heiv seg med i mobben! Tro hva du vil, men mobbing ble det jo, av "kjærringene" på KG. 2
Gjest Sisti Skrevet 14. juni 2018 #8175 Skrevet 14. juni 2018 1 hour ago, Beatbox said: Enkelte her snakker av egen erfaring btw... Ja anekdotiske bevis er jo gull verdt. 55 minutter siden, Miranda16 said: Dette er HDs ord at det sitter mentalt. Overspising er en følge av at man sliter psykisk. Det hjelper ikke for en som overspiser å si til en selv at man skal trene 5 ganger i uka og spise sunt for å gå ned i vekt for det har HD prøvd mange ganger. Man må få hjelp fra noen som kan hjelpe med det psykiske. Fordi et mentalt problem ikke løses, så kan man få verktøy til å bedre kunne klare å hanskes med utfordringene. Og operasjonen kan være det verktøyet hun trenger! Det har jo kommet frem flere ganger i denne tråden at H får psykologhjelp, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at hun ikke prøver skikkelig. Man kan prøve skikkelig men likevel ikke få det til. Da kan det være på tide å finne andre verktøy å prøve.
Gjest eksiltronder Skrevet 14. juni 2018 #8176 Skrevet 14. juni 2018 53 minutter siden, Kartoffel skrev: Der siste der gjaldt faktisk Helene også. Ja, det er vel ingen som har påstått at hun er noe bedre enn andre? Men det er rimelig mange som skriver i denne tråden som mener at hun er verre enn normalen, og en del av disse burde nok tatt seg en titt i speilet før de fortsetter dømminga si.
Miranda16 Skrevet 14. juni 2018 #8177 Skrevet 14. juni 2018 (endret) 38 minutter siden, Sisti skrev: Ja anekdotiske bevis er jo gull verdt. Og operasjonen kan være det verktøyet hun trenger! Det har jo kommet frem flere ganger i denne tråden at H får psykologhjelp, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at hun ikke prøver skikkelig. Man kan prøve skikkelig men likevel ikke få det til. Da kan det være på tide å finne andre verktøy å prøve. Jeg har aldri hørt om at hun har sagt at hun går jevnlig til psykolog eller coach, men da beklager jeg at jeg har tatt feil Endret 14. juni 2018 av Miranda16 4
Gjest Sisti Skrevet 14. juni 2018 #8178 Skrevet 14. juni 2018 5 minutter siden, Miranda16 said: Jeg har aldri hørt om at hun har sagt at hun går jevnlig til psykolog eller coach, men da beklager jeg at jeg har tatt feil Jeg vet selvfølgelig ikke om hun gjør det per nå, men det har hvertfall blitt nevnt. Vi kan hvertfall ikke gå utifra at hun ikke har prøvd skikkelig med psykologer. Psykolog er jo ikke en vidunderkur mot mentale problemer. Hele poenget mitt er bare at verken du eller jeg eller noen andre her har grunnlag til å si at hun ikke har prøvd skikkelig. Antakeligvis vet de som har innvilget operasjonen det bedre enn oss.
Miranda16 Skrevet 14. juni 2018 #8179 Skrevet 14. juni 2018 (endret) 9 minutter siden, Sisti skrev: Jeg vet selvfølgelig ikke om hun gjør det per nå, men det har hvertfall blitt nevnt. Vi kan hvertfall ikke gå utifra at hun ikke har prøvd skikkelig med psykologer. Psykolog er jo ikke en vidunderkur mot mentale problemer. Hele poenget mitt er bare at verken du eller jeg eller noen andre her har grunnlag til å si at hun ikke har prøvd skikkelig. Antakeligvis vet de som har innvilget operasjonen det bedre enn oss. Nei, hun har ikke fått så mye ut coaching, terapi og startkurs fordi hun sliter ennå med å få kontroll. Håper selvfølgelig at en operasjon vil være drahjelp Endret 14. juni 2018 av Miranda16 3
Binnie Skrevet 14. juni 2018 #8180 Skrevet 14. juni 2018 1 time siden, filifjonka skrev: Tro hva du vil, men mobbing ble det jo, av "kjærringene" på KG. Ser du føler deg truffet, og vil bare beklage om jeg såret deg. Regner med du har det kjempevondt nå som du er blitt mobbet....Så da kan du jo sette deg inn i hvordan Helene føler det, når hun leser alt som skrives om henne her... Så kan du kanskje google "mobbing", for det ser ikke helt ut som du er klar over definisjonen. 9
Fremhevede innlegg