Hot mess Skrevet 9. juni 2018 #8081 Skrevet 9. juni 2018 20 timer siden, Hege1980 skrev: Hørte dere det Styrkebror sa? Leste dere forskningen? Promotering av overvekt bidrar til mer overvekt! Det er ikke hans mening eller noe han synes, men fakta. Jo flere som fremmer overvekt/fedme/store mager/valker/kall det hva du vil, dess flere vil føle at det blir normalisert å være overvektig. Og ja, det Helene gjør er å fremme overvekt. Det er ikke tilfeldige oppstilte bilder med tilfeldige tekster, det er kropp med tekst om kropp, altså budskapet er kropp.. (Har ikke link til forskningen dessverre, storyen er borte) Ryddet for spekulasjoner. Edie, mod. Den forskningen han refererer til, og hans tolkning (hvor mye fikk han plass til i en instastory, egentlig?) ligger ute på FB fortsatt, her. Jeg lurer litt på hvorfor så mange her automatisk hopper rett til "forskning sier!", når dette, når man leser det hele, fremstår som veldig mange ord som resulterer i flere ganske tvilsomme og ullene konklusjoner. Det er faktisk ganske lett å cherrypicke forskning for å få frem poenget man vil ha, og for meg ser det ut som det har blitt gjort her. Selv om denne mannen er sjeldent god til å få en bachelorgrad (det er bare det de bokstavene etter navnet hans betyr) i ernæring og PT-utdannelse til å fremstå imponerende (må være den hvite legefrakken), er han ikke noen autoritet på dette, og jeg ville ikke uten videre ta hans ord for at "forskning sier". 18
Sahara_ Skrevet 9. juni 2018 #8082 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, Hot mess skrev: Den forskningen han refererer til, og hans tolkning (hvor mye fikk han plass til i en instastory, egentlig?) ligger ute på FB fortsatt, her. Takk for link! Syntes teksten han har skrevet var veldig bra og godt oppsummert i slutten med link til alle studier han refererte til. Konklusjonen var at bilder som normaliserte ekstreme kroppstyper bidro til mer aksept for den type livsstil og der med mindre proaktiv handling, men og at fatshaming også hadde negativ effekt ihht å ta bedre livsstilsvalg. 5
Hot mess Skrevet 9. juni 2018 #8083 Skrevet 9. juni 2018 (endret) 1 time siden, Sahara_ skrev: Takk for link! Syntes teksten han har skrevet var veldig bra og godt oppsummert i slutten med link til alle studier han refererte til. Konklusjonen var at bilder som normaliserte ekstreme kroppstyper bidro til mer aksept for den type livsstil og der med mindre proaktiv handling, men og at fatshaming også hadde negativ effekt ihht å ta bedre livsstilsvalg. At selve teksten var veldig bra, må vi nesten bare være enige om å være uenige om. Jeg synes den var unødvendig lang (mye av innholdet var selvfølgeligheter, og strukturen, spesielt i begynnelsen, veldig rotete). Jeg vet heller ikke om du har gått igjennom kildene, utover overskrifter, og sjekket om han har grunnlag for konklusjonene sine. Jeg har ikke pløyd meg gjennom alle, men blogginnlegget han sier inspirerte dette, er i seg selv ganske tvilsomt. Jeg blir også skeptisk til hvorvidt det i det hele tatt kan dras særlig konkrete slutninger om hvorvidt fat acceptance har en effekt på overvekt, og hvor stor effekt det i så fall dreier seg om (effekten f.eks sosiale medier har er vanskelig å måle, og å finne ut hva som ville skjedd hvis mennesker verken første-eller annenhånds ble eksponert for sosiale medier over en lang tidsperiode, tilnærmet umulig). Jeg synes, ut i fra det jeg har sett, at det hele bærer preg av “confirmaton bias”. Jeg ser definitivt ikke at det er grunnlag for å være så bastant som brukeren jeg siterte var. Jeg er med vilje vag fordi jeg ikke har gått grundig gjennom kildene hans selv, og derfor ikke tør være så bastant når jeg kritiserer konklusjonene. Å kalle mannens tolkning av forskning “fakta”, og ikke “hans meninger”, som brukeren jeg siterte har gjort, er i beste fall ikke presist. Endret 9. juni 2018 av Hot mess 19
Gjest Navios Skrevet 9. juni 2018 #8084 Skrevet 9. juni 2018 5 timer siden, Hot mess skrev: Den forskningen han refererer til, og hans tolkning (hvor mye fikk han plass til i en instastory, egentlig?) ligger ute på FB fortsatt, her. Jeg lurer litt på hvorfor så mange her automatisk hopper rett til "forskning sier!", når dette, når man leser det hele, fremstår som veldig mange ord som resulterer i flere ganske tvilsomme og ullene konklusjoner. Det er faktisk ganske lett å cherrypicke forskning for å få frem poenget man vil ha, og for meg ser det ut som det har blitt gjort her. Selv om denne mannen er sjeldent god til å få en bachelorgrad (det er bare det de bokstavene etter navnet hans betyr) i ernæring og PT-utdannelse til å fremstå imponerende (må være den hvite legefrakken), er han ikke noen autoritet på dette, og jeg ville ikke uten videre ta hans ord for at "forskning sier". La oss ikkje gløyme at styrkebrorens «brand» berre er å få merksemd om seg sjølv ved å finne tilfeldige folk han liksom skal «ta». Ein fordel å kritisere andre når ein ikkje har så mange ande meritter å vise til enn at du er regjerande noregsmester i produksjon av uleseleg og pretensiøs Facebook-tekst 🙃
Puffin Skrevet 9. juni 2018 #8085 Skrevet 9. juni 2018 Med fare for å "dømme en bok på omslaget" så gjør profilbildet hans på facebook at jeg har null tillit til hva mannen skriver. Pussig branding. 9
cerruti Skrevet 9. juni 2018 #8086 Skrevet 9. juni 2018 Jeg tipper hun kommer til å ta operasjon. Hun orker ikke leve slik hun gjør nå i lengden, sier hun, selv om hun nå går ned i vekt. 4
Sahara_ Skrevet 10. juni 2018 #8087 Skrevet 10. juni 2018 10 timer siden, cerruti skrev: Jeg tipper hun kommer til å ta operasjon. Hun orker ikke leve slik hun gjør nå i lengden, sier hun, selv om hun nå går ned i vekt. Hun har allerede bekreftet i podcast at hun skal ta operasjon. 5
hippyskippy Skrevet 10. juni 2018 #8088 Skrevet 10. juni 2018 Festlig å se hvor opphengt hun er i den kommentaren om at hun kun er på trening for å ta selfies. 14
Miranda16 Skrevet 10. juni 2018 #8089 Skrevet 10. juni 2018 Synes det ikke er noe særlig at hun deler vekt, antall kg hun har gått ned på over hvor lang tid. Når hun er så opptatt av å være et godt forbilde som ønsker å fokusere på andre verdier enn nettopp dette. 8
Birdo Skrevet 10. juni 2018 #8090 Skrevet 10. juni 2018 13 minutter siden, Miranda16 skrev: Synes det ikke er noe særlig at hun deler vekt, antall kg hun har gått ned på over hvor lang tid. Når hun er så opptatt av å være et godt forbilde som ønsker å fokusere på andre verdier enn nettopp dette. Hun forklarer jo ganske bra hvorfor hun gjør det da, at det kun er fordi hun har et spesifikt tall hun skal ned for operasjonen. Og hun presiserer at dette er vann og ikke fett. 6
Miranda16 Skrevet 10. juni 2018 #8091 Skrevet 10. juni 2018 (endret) 39 minutter siden, Birdo skrev: Hun forklarer jo ganske bra hvorfor hun gjør det da, at det kun er fordi hun har et spesifikt tall hun skal ned for operasjonen. Og hun presiserer at dette er vann og ikke fett. Gir dårlige signaler uansett. Nevner til og med hvor mange kcal hun inntar daglig. Hadde en annen blogger i en annen vektklasse oppgitt det samme, så hadde det blitt ramaskrik Hun sier " Da jeg startet å blogge delte jeg jo veldig detaljert rundt vekten min, men jeg følte etterhvert at det sendte helt feil signaler." "... så jeg har sørget for å ligge godt over 1700 kcal pr dag" Dette fra en blogger som har frontet Sunn Fornuft Plakaten http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ Endret 10. juni 2018 av Miranda16 6
Birdo Skrevet 10. juni 2018 #8092 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, Miranda16 skrev: Gir dårlige signaler uansett. Nevner til og med hvor mange kcal hun inntar daglig. Hadde en annen blogger i en annen vektklasse oppgitt det samme, så hadde det blitt ramaskrik Hun sier " Da jeg startet å blogge delte jeg jo veldig detaljert rundt vekten min, men jeg følte etterhvert at det sendte helt feil signaler." "... så jeg har sørget for å ligge godt over 1700 kcal pr dag" Dette fra en blogger som har frontet Sunn Fornuft Plakaten http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ Nei, hun sier at hun inntar mer enn 1700. 6
Miranda16 Skrevet 10. juni 2018 #8093 Skrevet 10. juni 2018 4 minutter siden, Birdo skrev: Nei, hun sier at hun inntar mer enn 1700. Poenget mitt er at jeg synes det er unødvendig å legge ut hva man inntar av kcal, vekt osv. Singaleffekten blir total feil. Hun har tatt opp uttalige ganger av et menneske har andre verdier enn antall kg. Hun fronter denne plakaten og har også mange svært unge tilhengere. De bombaderer henne nå med spørsmål om råd, når hun sier at hun gått ned 6 kg på 11 dager. Dette kommer fra en som har en spiseforstyrrelse. Ren galskap å legge ut info om dette! Selv de bloggerne som får mye kritikk for kroppsfokus legger slik informasjon. Det er også ganske ironisk at en kvinne som vil bli verdsatt for mer en det overflatiske har et så høyt fokus på det 16
Edie Skrevet 10. juni 2018 #8094 Skrevet 10. juni 2018 Ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Edie, mod.
Kartoffel Skrevet 10. juni 2018 #8095 Skrevet 10. juni 2018 2 timer siden, Miranda16 skrev: Synes det ikke er noe særlig at hun deler vekt, antall kg hun har gått ned på over hvor lang tid. Når hun er så opptatt av å være et godt forbilde som ønsker å fokusere på andre verdier enn nettopp dette. Jeg syns iallefall det blir for dumt å bare dele antall kilo når hun går ned mange kilo bare på få dager, og ikke når hun har gått ned lite/stått stille/gått opp. Det er lett å dele når hun går ned, men hun slutta å dele når hun gikk opp igjen. Hun skal ha det til at det er andre årsaker, men den der blir for enkel å gjennomskue.. 7
Gjest supernova_87 Skrevet 10. juni 2018 #8096 Skrevet 10. juni 2018 På 8.6.2018 den 11.08, Sahara_ skrev: Jeg husker at det var også teorien til Helene Drage, at jo mer avslappet forhold hun hadde til sin egen kropp jo lettere ville slankeprosessen hennes gå på "autopilot". Dessverre så har det til nå ikke virket for henne, men det er flott at å ha et avslappet forhold til egen kropp hjelper for andre til å bedre sin egen livsstil Men tror du at det å hate kroppen sin vil hjelpe da, for HD og andre som er overvektige? Ja, det er tydeligvis fremdeles vanskelig, men det betyr ikke at det hadde vært noe enklere på en annen måte, det har jo blant annet HD sin prosess tidligere vist, at det går ikke å hate seg selv ned i vekt. Hvor uendelig mange er det ikke som gjennom restriksjoner og dietter har gått ned titalls kilo for å bare gå dem opp igjen etterpå, fordi de nettopp gjorde det for å tekkes andre eller for å straffe seg selv, eller fordi de måtte? Forferdelig mange. Jeg forstår ikke helt hvorfor dere setter likhetstegn mellom det å legge ut bilder der man sier at man likevel er fornøyd med egen kropp, selv om man samtidig er helt tydelig på at kroppens VEKT er usunn. Jeg mener at det peker på at kropp og helse er mye mer enn vekten. Jeg er sunnere om jeg er glad i meg selv. Det er usunt å hate seg selv. Det er usunt å dekke seg til, f.eks i varme. Det er usunt å la vekt definere ha man kan og ikke kan gjøre, jamført å legge ut seksualiserte bilder av seg selv. Det er min kropp, og hvis jeg vil dele de deilige, eller ikke deilige puppene mine med gud og hvermann, så er det opp til meg å gjøre det, som ett fritt menneske, uavhengig av hvordan kroppen min ser ut. (Feminisme handler ikke om kvinner aldri skal være seksualiseres, men at man ikke skal seksualiseres uønsket av andre, men det kan ikke bli sånn at man selv ikke kan velge det om det er det man ønsker, og det ikke skader andre.) Selv om vekten min er usunn så er kroppen min helt OK, egentlig så er den helt topp og jeg er så takknemlig for den, helt samtidig som jeg absolutt ønsker å gå ned i vekt! Jeg mener man skal ha fokus på mer enn vekt og estetikk. En kropp er så mye mer, og helse er så mye mer. Helse er å ha det godt med seg selv. Helse er å være fornøyd med seg selv. Helse er å ha en kropp som fungerer. Kroppen min f.eks som fremdeles er sykelig overvektig den tok meg med på joggetur langs et vann her om dagen, den lot meg bade og svømme her om dagen. Kroppen min lot meg nyte en is her om dagen. Kroppen min kan kjenne deilig berøring, lytte til vakker musikk, og den kan synge av full hals til popsanger, mens den manøvrerer en bil. Alt dette er helse! Det er hva kroppen min gir meg. Og hvis det kroppen ens gir en for noen er seksualiserte eller avkledde bilder, er ikke dette deres valg? Og alle disse tingene som jeg verdsetter kroppen min for, og er avslappet med kroppen min for, er glad i kroppen min for, disse tingene som jeg mener er helse, det er nettopp de som hjelper meg å ikke skade meg selv med overspising og inaktivitet, eller enda verre former for å skade meg. For det aldri helse å hate seg selv, eller ha et anstregt forhold til kroppen sin. Min vekt er usunn, min vekt er ikke noe jeg ønsker å fremme, alle vet at det er skadelig på ulike måter å være sykelig overvektig, men å være glad i den likevel, å være fornøyd med den likevel det skal jeg bare gjøre i mye større grad enn jeg har gjort før, for før mens jeg hatet den hadde jeg det jævlig, og jeg klarte ikke gå ned i vekt, nå gleder jeg meg over den og hva den gir meg, og jeg vil bare at den skal gi meg enda mer så jeg vil behandle den bra, og det er ikke bra for den å være overvektig.
cerruti Skrevet 10. juni 2018 #8097 Skrevet 10. juni 2018 8 timer siden, Sahara_ skrev: Hun har allerede bekreftet i podcast at hun skal ta operasjon. Ok! Men jeg skjønner ikke hvorfor hun nå ikke kan fortsette på den veien hun går og droppe hele operasjonen. 6
Butternut Skrevet 10. juni 2018 #8098 Skrevet 10. juni 2018 Mener at hun har skrevet at hun ikke klarer og holde seg der, og at det blir et ekstra verktøy. 1
Miranda16 Skrevet 10. juni 2018 #8099 Skrevet 10. juni 2018 (endret) På 10.6.2018 den 18.29, cerruti skrev: Ok! Men jeg skjønner ikke hvorfor hun nå ikke kan fortsette på den veien hun går og droppe hele operasjonen. Hun skrev i siste innlegg at den livsstilen hun har lagt opp til før operasjon ikke er en livvstil hun er interessert i. Forstå det den som kan....Post operasjon krever en varig livsstilsendring, og hvordan blir det når hun ikke kan forplikte seg til å endre livsstil for mer en 3 uker? "(...) Vekta går nedover og ting føles bra. Jeg vet imidlertid veldig godt at dette ikke er en livsstil jeg klarer å holde over lengre tid. Ikke fordi jeg ikke tror jeg klarer det, men fordi det ikke er en livsstil jeg ønsker." Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod. Endret 11. juni 2018 av Edie 10
tunaen Skrevet 10. juni 2018 #8100 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, Rainstorm skrev: Men tror du at det å hate kroppen sin vil hjelpe da, for HD og andre som er overvektige? Ja, det er tydeligvis fremdeles vanskelig, men det betyr ikke at det hadde vært noe enklere på en annen måte, det har jo blant annet HD sin prosess tidligere vist, at det går ikke å hate seg selv ned i vekt. Hvor uendelig mange er det ikke som gjennom restriksjoner og dietter har gått ned titalls kilo for å bare gå dem opp igjen etterpå, fordi de nettopp gjorde det for å tekkes andre eller for å straffe seg selv, eller fordi de måtte? Forferdelig mange. Jeg forstår ikke helt hvorfor dere setter likhetstegn mellom det å legge ut bilder der man sier at man likevel er fornøyd med egen kropp, selv om man samtidig er helt tydelig på at kroppens VEKT er usunn. Jeg mener at det peker på at kropp og helse er mye mer enn vekten. Jeg er sunnere om jeg er glad i meg selv. Det er usunt å hate seg selv. Det er usunt å dekke seg til, f.eks i varme. Det er usunt å la vekt definere ha man kan og ikke kan gjøre, jamført å legge ut seksualiserte bilder av seg selv. Det er min kropp, og hvis jeg vil dele de deilige, eller ikke deilige puppene mine med gud og hvermann, så er det opp til meg å gjøre det, som ett fritt menneske, uavhengig av hvordan kroppen min ser ut. (Feminisme handler ikke om kvinner aldri skal være seksualiseres, men at man ikke skal seksualiseres uønsket av andre, men det kan ikke bli sånn at man selv ikke kan velge det om det er det man ønsker, og det ikke skader andre.) Selv om vekten min er usunn så er kroppen min helt OK, egentlig så er den helt topp og jeg er så takknemlig for den, helt samtidig som jeg absolutt ønsker å gå ned i vekt! Jeg mener man skal ha fokus på mer enn vekt og estetikk. En kropp er så mye mer, og helse er så mye mer. Helse er å ha det godt med seg selv. Helse er å være fornøyd med seg selv. Helse er å ha en kropp som fungerer. Kroppen min f.eks som fremdeles er sykelig overvektig den tok meg med på joggetur langs et vann her om dagen, den lot meg bade og svømme her om dagen. Kroppen min lot meg nyte en is her om dagen. Kroppen min kan kjenne deilig berøring, lytte til vakker musikk, og den kan synge av full hals til popsanger, mens den manøvrerer en bil. Alt dette er helse! Det er hva kroppen min gir meg. Og hvis det kroppen ens gir en for noen er seksualiserte eller avkledde bilder, er ikke dette deres valg? Og alle disse tingene som jeg verdsetter kroppen min for, og er avslappet med kroppen min for, er glad i kroppen min for, disse tingene som jeg mener er helse, det er nettopp de som hjelper meg å ikke skade meg selv med overspising og inaktivitet, eller enda verre former for å skade meg. 👏👏👏 Er så enig med deg! Har prøvd å skrive det i tråden flere ganger, men folk kan bare ikke skjønne dette.... Men men. Sånn er det vel med alle, man skjønner ikke det man selv ikke har opplevd! 7 minutter siden, Miranda16 skrev: Hun skrev i siste innlegg at den livsstilen hun har lagt opp til før operasjon ikke er en livvstil hun er interessert i. Forstå det den som kan.... Jeg forstår i hvert fall! 15
Fremhevede innlegg