Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, skruf skrev:

Men, får de som har bmi under normalen lov til å være glad i sin egen kropp da? Siden de med bmi over normalen ikke bør være glad i egen kropp? Og for all del ikke uttale at de trives i kroppen sin

Siden de med høy bmi ikke bør legge ut bilde av seg i SoMw, så bør vel heller ikke de med lav bmi gjøre det? 

De har lov til å være glad i sin kropp, men bør unngå å fronte helsetilstanden i sosiale medier :) Det mener jeg er to forskjellige ting. Jeg kunne ha postet to bilder som eksempel, men er redd det modereres bort. 

Det stemmer, det gjelder for begge sider av vektskala på sykelig/ekstremt nivå. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Sahara_ skrev:

De har lov til å være glad i sin kropp, men bør unngå å fronte helsetilstanden i sosiale medier :) Det mener jeg er to forskjellige ting. Jeg kunne ha postet to bilder som eksempel, men er redd det modereres bort. 

Så indirekte mener du at overvektige ikke kan vise at de er glade i egen kropp siden de ikke kan legge ut bilder som viser hud i sosiale media.. 

Hvis de er glade i seg selv, hvorfor skjule seg og dekke seg til? Med de temperaturene som har vært nå så er det naturlig at folk kler seg i mindre tøy, både tynne og tjukke. Men de tjukke må da for all del kle seg i heldekkende klær hvis de skal legge ut bilde av seg selv, og for all del ikke uttale at de endelig har lært seg å bli glad seg selv og ikke skjemmes over seg selv

Kanskje de burde gått rundt med ei bjelle mens folk har ropt «shame-shame-shame»?

Endret av skruf
  • Liker 22
Skrevet
3 minutter siden, skruf skrev:

Så indirekte mener du at overvektige ikke kan vise at de er glade i egen kropp siden de ikke kan legge ut bilder som viser hud i sosiale media.. 

Hvis de er glade i seg selv, hvorfor skjule seg og dekke seg til? Med de temperaturene som har vært nå så er det naturlig at folk kler seg i mindre tøy, både tynne og tjukke. Men de tjukke må da for all del kle seg i heldekkende klær hvis de skal legge ut bilde av seg selv, og for all del ikke uttale at de endelig har lært seg å bli gladiator seg selv og ikke skjemmes over seg selv

Kanskje de burde gått rundt med ei bjelle mens folk har ropt «shame-shame-shame»?

Men du leser jo ikke hva jeg skriver - jeg sier jo at de ikke skal skjems eller skjule seg. Men de skal ikke fronte en usunn helsetilstand i sosiale medier. 

At man går i bikini betyr ikke at man fronter helsetilstanden - Men velger du å legge ut bilde i et offentlig rom så mener jeg du har et ansvar for hva budskapet sier til leserne, og det har noe med hvordan bildet er lagt opp, hva tekst som står til og hva bildet skal oppnå. Og egentlig så er ikke poenget om vi er enig/uenige i fremstillingen, heller at studier viser at folk lar seg påvirke negativt av det. 

Eksempel: Er jeg i et rom med bare overvektige mennesker, så blir jeg mindre selvbevisst på min egen overvekt og føler mer en "aksept" for en tilstand som ikke er bra for meg. Og det kan blir en farlig hvilepute. Det er mye av tanken med dette å kontrollere mer hva som blottlegges på sosiale medier, risikoen for å normalisere eller skape en sosial aksept for noe som i utgangspunktet IKKE skal være normalt. 

• Liker 14
Skrevet

For min del har det hjulpet masse at det finnes tøffe og sterke mennesker som tør å vise seg frem til tross for overvekten sin. Det har ført til at jeg klarer å være mer komfortabel i min egen kropp, akseptere meg selv som jeg er, tørre å bruke bikini på stranden osv. Og med alt det så fører det til at jeg har et mer avslappet forhold til mat og jeg er mer i aktivitet. 

• Liker 24
Skrevet
3 minutter siden, Wenda skrev:

For min del har det hjulpet masse at det finnes tøffe og sterke mennesker som tør å vise seg frem til tross for overvekten sin. Det har ført til at jeg klarer å være mer komfortabel i min egen kropp, akseptere meg selv som jeg er, tørre å bruke bikini på stranden osv. Og med alt det så fører det til at jeg har et mer avslappet forhold til mat og jeg er mer i aktivitet. 

Jeg husker at det var også teorien til Helene Drage, at jo mer avslappet forhold hun hadde til sin egen kropp jo lettere ville slankeprosessen hennes gå på "autopilot". Dessverre så har det til nå ikke virket for henne, men det er flott at å ha et avslappet forhold til egen kropp hjelper for andre til å bedre sin egen livsstil :)

• Liker 6
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Edie, mod.

Gjest Navios
Skrevet

Personlig ville eg ikkje tatt så tungt å bli kritisert av ein heilt uinteressant PT som jevnleg kler seg sjølv opp i legefrakk for å forsøke å virke meir intellektuell enn han er. 

Skrevet (endret)
43 minutter siden, Sahara_ skrev:

Jeg husker at det var også teorien til Helene Drage, at jo mer avslappet forhold hun hadde til sin egen kropp jo lettere ville slankeprosessen hennes gå på "autopilot". Dessverre så har det til nå ikke virket for henne, men det er flott at å ha et avslappet forhold til egen kropp hjelper for andre til å bedre sin egen livsstil :)

Hvordan de som står frem klarer seg eller ikke er ikke noe jeg tenker videre over. Jeg som leser får iallefall et enklere liv både fysisk og psykisk. 

Jeg går heller ikke ned i vekt selv om min aktivitet og mitt liv har endret seg, men jeg har det bedre underveis. 

Med bare normalvektige mennesker som viser seg frem så blir iallefall mitt fokus kun på vekt og vektnedgang noe som blir et enormt indre stress og et dårlig selvbilde fordi man føler at man kun feiler på alt i livet, mens nå er fokuset mer på en sunnere livsstil, styrke kroppen og holde den i aktivitet istedenfor å bare fokusere på vektnedgang. Det får iallefall meg til å få en bedre hverdag hvor jeg stresser mindre og nyter hverdagene bedre. Og heller akseptere de ekstra kiloene jeg har så lenge jeg har en kropp som fungerer så godt som mulig

Endret av Wenda
  • Liker 12
Skrevet
7 timer siden, Sahara_ skrev:

Men kjære meg, skal ikke Helene Drage få vise frem kroppen sin fordi om hun har noen kg ekstra? Er det bare normalvektige supertrente mennesker som har rett til å vise seg frem? Nei! Hun fronter ikke overvekt fordi om hun er overvektig og legger ut bilder av seg selv. Ingen blir jo påvirket til å ville legge på seg. Ikke har hun dårlig helse heller, men viser at hun prøver å gå ned i vekt og trener. Det er jo inspirerende det. Det å være overvektig betyr ikke at en har en dårlig helse. Å sammenligne anorexia med Helene Dragnes situasjon er helt bak mål. Anorexia er en sykdom, som jeg selv har hatt som 13 åring.

• Liker 13
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Lovelulu skrev:

Men kjære meg, skal ikke Helene Drage få vise frem kroppen sin fordi om hun har noen kg ekstra? Er det bare normalvektige supertrente mennesker som har rett til å vise seg frem? Nei! Hun fronter ikke overvekt fordi om hun er overvektig og legger ut bilder av seg selv. Ingen blir jo påvirket til å ville legge på seg. Ikke har hun dårlig helse heller, men viser at hun prøver å gå ned i vekt og trener. Det er jo inspirerende det. Det å være overvektig betyr ikke at en har en dårlig helse. Å sammenligne anorexia med Helene Dragnes situasjon er helt bak mål. Anorexia er en sykdom, som jeg selv har hatt som 13 åring.

Les svaret mitt til Skruf, det svarer på det samme du spør om igjen nå. 

Nei, men de blir ikke påvirket til å ønske å legge på seg, men heller en hvilepute til å ta tak i overvektsproblemet sitt (ref Styrkebror)

Så _sykelig_ fedme er ikke en sykdom? For de fleste definerer det som en kronisk sykdom, eller et resultat av psykisk eller medisink lidelse. Ingen av delene er noe positivt å fronte som en "its all good" holdning. 

Endret av Sahara_
  • Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Sahara_ skrev:

Nei, men de blir påvirket til å ønske å legge på seg, men heller en hvilepute til å ta tak i overvektsproblemet sitt (ref Styrkebror)

Så _sykelig_ fedme er ikke en sykdom? For de fleste definerer det som en kronisk sykdom, eller et resultat av psykisk eller medisink lidelse. Ingen av delene er noe positivt å fronte som en "its all good" holdning. 

Nå er det ikke akkurat sånn at Styrkebror sitter med fasiten. 

Helene påstår heller ikke at det er greit å være feit, men at man kan like seg selv uansett om man er tynn eller tykk. 

• Liker 12
Skrevet

Kanskje Helene bør holde seg innendørs, så hun ikke viser sin syke kropp for andre? For, i følge logikken til @Sahara_ vil hun jo da muligens påvirke omgivelsene med kiloene sine. Noen kan rett og slett tenke at det er mulig å kle seg fint, sexy, stilig, osv på tross av at man ikke er tynn. Noen kan muligens forledes til å tro at det er mulig å være glad i seg selv hvis man er overvektig. Og - gudene forby - ha litt mindre selvforakt og skamfølelse.  En uhyrlig tanke, jeg vet. Så kjære tjukkas, ta de rådene du får her - uansett hvor mye menneskeforakt de uttrykker: Pakk flesket inn i en burka, eller hold deg inne. Du er ikke fin nok til å ha vakkert undertøy, så vi orker ikke å se det. Derfor bør du holde vekk fra stranda også, så ingen blir utsatt for synet av magen din. Du må ikke vise deg fram, du må ikke tro du er verdt noe når du er tykk. Du er bare en syk kropp. Du må skamme deg mer!

Ps: Du kan få komme fram igjen når du ikke er smittefarlig lenger!

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, Frøken Scott skrev:

Kanskje Helene bør holde seg innendørs, så hun ikke viser sin syke kropp for andre? For, i følge logikken til @Sahara_ vil hun jo da muligens påvirke omgivelsene med kiloene sine. Noen kan rett og slett tenke at det er mulig å kle seg fint, sexy, stilig, osv på tross av at man ikke er tynn. Noen kan muligens forledes til å tro at det er mulig å være glad i seg selv hvis man er overvektig. Og - gudene forby - ha litt mindre selvforakt og skamfølelse.  En uhyrlig tanke, jeg vet. Så kjære tjukkas, ta de rådene du får her - uansett hvor mye menneskeforakt de uttrykker: Pakk flesket inn i en burka, eller hold deg inne. Du er ikke fin nok til å ha vakkert undertøy, så vi orker ikke å se det. Derfor bør du holde vekk fra stranda også, så ingen blir utsatt for synet av magen din. Du må ikke vise deg fram, du må ikke tro du er verdt noe når du er tykk. Du er bare en syk kropp. Du må skamme deg mer!

Ps: Du kan få komme fram igjen når du ikke er smittefarlig lenger!

Da leser du ikke hva jeg skriver så det du skriver er ikke relevant til mine tekster,  da jeg har flere ganger påpekt at det er forskjell på normale settings og sosiale medier hvor man er influencer og et budskap som hører med

• Liker 5
Skrevet

Det er et premiss i bunnen for argumentasjonen til de som kritiserer Drage her, og det er at skamfølelse er nødvendig for sunnhet. Når jeg skriver det sånn, ser man hvor syk den tanken er.

Det er ikke psykologi dere bygger et slikt premiss på, det er moralisme og sosial fordømmelse. Det er ikke vakkert å bivåne.

• Liker 25
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
9 timer siden, Sahara_ skrev:

Ikke at hun direkte fremmer overvekt, men indirekte med å stille seg opp slik som hun gjør - Det er argumentasjonen fra Styrkebror storyen.

Studier (ref det som ble sagt av Styrkebror i story) viser at personer som bevisst stiller seg opp for avbilding og "viser frem" overvekten (da mente han ikke ihht å stille seg opp for å vise en ny kjole, men at man f.eks viser seg i undertøyet og fremhever mage og sier "jeg er stolt av magen min" som et eksempel) påvirker lesere til å føle at overvekt blir normalisert / innafor osv. Dette mener han er en meget negativ trend, når man viser frem en "syk kropp" (kom ikke på bedre formulering der, håper dere forstår hva jeg mener). 

Jeg føler poenget kommer tydeligere frem om vi hadde snudd på vektskalaen: 
Om Drage eller en annen offentlig person fremstilte seg på samme måte med f.eks 1.70 høyde og en vekt på 40 kg (anoreksi i jobb mot å bli frisk f.eks). Da hadde det blitt mye mer ramaskrik, og jeg tror ENDA fler hadde ropt ut "dette er ikke sunt eller bra å vise". Men... Det er samme situasjonen.. Bare i to forskjellige vektklasser. Begge kan ha dødelig utfall i lengden.

Styrkebror prøver å få frem poenget at dette skal på ingen måtte hyllest. Det betyr ikke at personer som har en vekt i klasse "sykelig overvekt/undervekt" skal gjemme seg bort og skjemst - men de skal heller ikke jobbe med å normalisere vekten sin i sosiale medier. 

I dette regnestykket mangler det noe vesentlig, og det er hva som er idealet. For det er ikke et ideal å være overvektig. Sjansen for at et ungt menneske ser på bilder av overvektige og får det for seg at hen skal «tjukke seg» er minimal. 

En mager blogger derimot vil jo kunne påvirke noen til å ta valg om å slanke seg. 

Det handler jo om hvorvidt du setter i gang en bevegelse hos leseren som får negative konsekvenser. 

Jeg ser at flere som et overvektige skriver av de identifiserer seg med Helene, hvilket er en god ting, dersom man føler seg alene om å streve med syn på kroppen. For det er ingen tvil om at det er knyttet store stigmaer til å være overvektig. 

Så hvor galt kan det være å elske seg selv, sånn egentlig? Jeg tror det på sikt vil være helsebringende og kanskje også gi en positiv energi som kan omsettes i handling. Motsatsen er jo at du sitter fast i å hate deg selv, og det tror jeg ikke akkurat vil være helsebringende. 

Det er ikke slik at jeg ikke ser poenget om å fremme noe helseskadelig i begge leire, men jeg tror som sagt ikke at skadepotensialet er like stort.

Endret av CecilieX
Skrevet (endret)

Hørte dere det Styrkebror sa? Leste dere forskningen? Promotering av overvekt bidrar til mer overvekt! Det er ikke hans mening eller noe han synes, men fakta. Jo flere som fremmer overvekt/fedme/store mager/valker/kall det hva du vil, dess flere vil føle at det blir normalisert å være overvektig. Og ja, det Helene gjør er å fremme overvekt. Det er ikke tilfeldige oppstilte bilder med tilfeldige tekster, det er kropp med tekst om kropp, altså budskapet er kropp..

(Har ikke link til forskningen dessverre, storyen er borte)

Ryddet for spekulasjoner. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, Aricia skrev:

Det er et premiss i bunnen for argumentasjonen til de som kritiserer Drage her, og det er at skamfølelse er nødvendig for sunnhet. Når jeg skriver det sånn, ser man hvor syk den tanken er.

Det er ikke psykologi dere bygger et slikt premiss på, det er moralisme og sosial fordømmelse. Det er ikke vakkert å bivåne.

🌹

• Liker 8
Skrevet
55 minutter siden, Sahara_ skrev:

Nei, men de blir ikke påvirket til å ønske å legge på seg, men heller en hvilepute til å ta tak i overvektsproblemet sitt (ref Styrkebror)

Helene Drage gjør jo ting for å gå ned i vekt, og hun inspirerer jo til trening og sunnere kosthold. Da påvirker jo hun ikke noen til å ikke ta tak i overvekten sin men snarere tvert imot. Jo sykelig overvekt er en spiseforstyrrelse som overspising, og det kan medfølge sykdom pga sykelig overvekt. Men nå er jo ikke Helene D så sykelig overvektig at hun er i stor helsefare. Noen er jo overvektig hele livet, og er frisk som en fisk. Overvekt betyr ikke at du må være syk, en kan ha god helse for det. Men sykelig overvekt, kan selvfølgelig føre til sykdom.

• Liker 9
Skrevet

Hun sier hun elsker brød, pasta, ris og poteter. Det har hun nå kuttet HELT. Igjen; her er oppskriften på å mislykkes på sikt. Hvorfor ikke heller gjøre plass til litt av dette i kostholdet sitt? Ja mat/Nei mat-tanker er jo dømt til å gå galt. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Kartoffel skrev:

Hun sier hun elsker brød, pasta, ris og poteter. Det har hun nå kuttet HELT. Igjen; her er oppskriften på å mislykkes på sikt. Hvorfor ikke heller gjøre plass til litt av dette i kostholdet sitt? Ja mat/Nei mat-tanker er jo dømt til å gå galt. 

Dette er ikke nødvendigvis oppskriften på å mislykkes nei. 

Tillater jeg enkelte produkter i mitt kosthold så går det iallefall ikke bra. Det hjelper ikke å unne seg noe, for da spiser jeg med begge hendene til det er tomt. Uansett hvor mye jeg ønsker å la være. Potetgull, brød, ris/pasta o.l er sånn type mat som fører til det hos meg

Og jeg kjenner MANGE som har kuttet helt ut sånn type mat og lykkes med det. Over mange, mange år. 

• Liker 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...