Gå til innhold

Helene Drage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Wenda skrev:

Opplært? Til å gå i klær andre mener er riktig? 

Hun føler seg vel i de klærne hun går kledd i. La henne nå få gå i de klærne da :roll:

Du verden,har du tungt for det? Som butikksjef så viser hun jo som oftest Zizzi-klær og jeg antar at kjeden ønsker at hun bruker riktig størrelse i forhold til den kroppen hun har,samt velger klær som passer hennes fasong,for å vise kjedens klær på en best mulig måte.Verre er det ikke.Hva hun går med på privaten er det ingen som har noe med.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Pås skrev:

Denne tråden gjør meg bare trist... tenk å ‘vite’ så mye om et menneske du ikke kjenner at du kan konkludere både på personlighet og annet...

Når man har fulgt henne over tid, så er det ikke vanskelig å danne seg inntrykk ut i fra alt hun deler overalt. Om du blir så trist  av å se fremmede mennesker diskutere en blogger, som du heller ikke kjenner, tror jeg du bør slutte å følge denne tråden, for din egen del.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 31.5.2018 den 20.08, Miranda16 skrev:

Det er i menneskes natur og et viktig verktøy fra et personlig, profesjonelt, faglig perspektiv å sammenligne situasjoner mot egne erfaringer. .Det kan være en uvurdelig kilde  for å forstå andre og dermed å kunne vise empati. Hvis man ikke hjelper et menneske til å se ulike sider av problemet, vil det heller ikke være til hjelp. Man kan ikke bare sitte å jatte med en person som virkelig trenger hjelp. Man må også holdes ansvarlig og gi folk verktøy til å hanskes utfordringene. Den verktøykassa hun fikk på kurset står tilsynelatende i skapet.

HD er ikke åpen for konstruktiv kritikk eller andres erfaringer. Ved synd på seg selv, ønsker hun å høste masse sympati ved å manipulere. Det er nok lettere å unngå å gå til en profesjonell så hun slipper å jobbe med problemene sine. 

Men i alle dager. Du og andre her snakker om at hun må holdes ansvarlig og at man må ha forventninger men HDs kropp, fremtidige helse og liv er til syvende og sist kun HENNES egen, og til tross for at hun deler sin kamp på SoMe så fatter jeg ikke hvordan man kan mene at hun skal måtte stå til ansvar for manglende gjennomføringsevne når det kommer til å ta vare på egen kropp, psyke og helse.

Jeg har brukt så mange år av livet mitt på å prøve å bli bedre for å prøve å tilfredsstille noen andre, fordi "det må jeg" og "det bør jeg", og jeg hadde vilje så det suste, jeg er privilegert sånn sett, men viljen min slo også krokfot på meg, for den fikk meg til å streve etter perfeksjonisme i så mange år. Vilje er noe man bruker på prosjekter, på jobben, på avgrensede oppgaver, ikke helse, og ikke LIVET. Og først når jeg sluttet å gjøre det for andre, når jeg sluttet å presse gjennom fordi "det er bare å gjøre det, jeg må",  slik dere nærmest mener HD skylder DERE å ta vare på helsa si, og sier at "hun bare MÅ gjøre det, det er enkelt" først da løsnet det. Da når jeg lente meg tilbake og bare var da fikk jeg overblikk og perspektiv.  

Og det som har satt meg, og alle andre som sliter med avhengighet på forskjellige måter, i stand til det er ikke kritikk som det man finner i denne tråden, der man "ansvarliggjør" og "stiller krav" (les: kritiserer og tråkker på et menneske som strever), det er ved at folk rundt meg har heiet på meg, fortalt meg og vist meg at jeg fortjener bedre og hjulpet meg å fylle livet mitt med gode opplevelser og verdi. Verdighet. Dere som mener dere vet så mye om avhengighet dere vet jo at ingen kan endre seg før de virkelig vil det selv, men man må også ville det FOR seg selv, og man kommer ikke dit ved at andre prøver å presse en til ansvar. Men kanskje med å støtte og hjelpe og vise omsorg og dele gleder kan man minne personen på alt livet kan være når man IKKE strever.

Om jeg bare hadde fått LOV av meg selv og samfunnet å være syk, bare være det uten å streve etter den jævla endringa og forbedringa hele veien ville jeg blitt frisk for mange år siden. Det er nok vondt for HD å streve, men det er HENNES liv, og om hun skader seg selv står hun ikke til ansvar overfor deg eller noen andre enn seg selv og eventuelle barn hun hadde vært ansvarlig for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainstorm skrev:

Men i alle dager. Du og andre her snakker om at hun må holdes ansvarlig og at man må ha forventninger men HDs kropp, fremtidige helse og liv er til syvende og sist kun HENNES egen, og til tross for at hun deler sin kamp på SoMe så fatter jeg ikke hvordan man kan mene at hun skal måtte stå til ansvar for manglende gjennomføringsevne når det kommer til å ta vare på egen kropp, psyke og helse.

Jeg har brukt så mange år av livet mitt på å prøve å bli bedre for å prøve å tilfredsstille noen andre, fordi "det må jeg" og "det bør jeg", og jeg hadde vilje så det suste, jeg er privilegert sånn sett, men viljen min slo også krokfot på meg, for den fikk meg til å streve etter perfeksjonisme i så mange år. Vilje er noe man bruker på prosjekter, på jobben, på avgrensede oppgaver, ikke helse, og ikke LIVET. Og først når jeg sluttet å gjøre det for andre, når jeg sluttet å presse gjennom fordi "det er bare å gjøre det, jeg må",  slik dere nærmest mener HD skylder DERE å ta vare på helsa si, og sier at "hun bare MÅ gjøre det, det er enkelt" først da løsnet det. Da når jeg lente meg tilbake og bare var da fikk jeg overblikk og perspektiv.  

Og det som har satt meg, og alle andre som sliter med avhengighet på forskjellige måter, i stand til det er ikke kritikk som det man finner i denne tråden, der man "ansvarliggjør" og "stiller krav" (les: kritiserer og tråkker på et menneske som strever), det er ved at folk rundt meg har heiet på meg, fortalt meg og vist meg at jeg fortjener bedre og hjulpet meg å fylle livet mitt med gode opplevelser og verdi. Verdighet. Dere som mener dere vet så mye om avhengighet dere vet jo at ingen kan endre seg før de virkelig vil det selv, men man må også ville det FOR seg selv, og man kommer ikke dit ved at andre prøver å presse en til ansvar. Men kanskje med å støtte og hjelpe og vise omsorg og dele gleder kan man minne personen på alt livet kan være når man IKKE strever.

Om jeg bare hadde fått LOV av meg selv og samfunnet å være syk, bare være det uten å streve etter den jævla endringa og forbedringa hele veien ville jeg blitt frisk for mange år siden. Det er nok vondt for HD å streve, men det er HENNES liv, og om hun skader seg selv står hun ikke til ansvar overfor deg eller noen andre enn seg selv og eventuelle barn hun hadde vært ansvarlig for. 

👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Saul skrev:

De hundene hennes er så fine! Skjønne valpen :hjerte:

Fortsett med snapper av de Helene!

Jaaa! :hjerter:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rainstorm skrev:

. Dere som mener dere vet så mye om avhengighet dere vet jo at ingen kan endre seg før de virkelig vil det selv, men man må også ville det FOR seg selv, og man kommer ikke dit ved at andre prøver å presse en til ansvar. Men kanskje med å støtte og hjelpe og vise omsorg og dele gleder kan man minne personen på alt livet kan være når man IKKE strever.

Mulig det jeg skrev var dårlig formulert, men dette er jeg helt enig i, man må ville det selv og være åpen for å ta imot hjelp. Det er flott at HD har kommet ditt. Det er ingen andre som kan presse noe til det, man må gjøre det for seg selv

Endret av Miranda16
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox

Ang dagens innlegg.. * Hva skjedde med det å jobbe med seg selv? Jobbe med hodet, selvfølelsen og selvtilliten? Mange mener at vi må huske at disse bloggerne selv er et offer for skjønnhetshysteriet som herjer i samfunnet, og det er nok absolutt tilfelle. En ting er imidlertid å være offer for hysteriet, det blir noe annet når du velger å gjøre andre mer usikre og tjene penger på det i samme slengen.*

Kommer dette fra hun som får sponset hår og negler og som vurderer slankeoperasjon? Hva skjedde med å jobbe med hodet HD..som du her ber andre om å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Beatbox skrev:

Ang dagens innlegg.. * Hva skjedde med det å jobbe med seg selv? Jobbe med hodet, selvfølelsen og selvtilliten? Mange mener at vi må huske at disse bloggerne selv er et offer for skjønnhetshysteriet som herjer i samfunnet, og det er nok absolutt tilfelle. En ting er imidlertid å være offer for hysteriet, det blir noe annet når du velger å gjøre andre mer usikre og tjene penger på det i samme slengen.*

Kommer dette fra hun som får sponset hår og negler og som vurderer slankeoperasjon? Hva skjedde med å jobbe med hodet HD..som du her ber andre om å gjøre?

Jeg tror ikke hun innser at ved å skrive så mye om slankeoperasjon som hun gjør (prosessen, gjennomførelse og sikkert tiden etter også) så er det også en form for reklame for operasjon. Jeg kan ikke snakke for alle andre, men MIN terskel for å slankeoperere meg blir mindre og mindre for hver offentlig person som går ut med info om dette og for hver venn som tar operasjon. It's just how the mind works. De gjør det mindre fremmed og mindre skummelt. 

Nå er jo en slankeoperasjon kanskje mer rettferdiggjort med at det er en helseforbedring og ikke bare et kosmetisk inngrep - men bloggerne sier jo selv at det kosmetiske er for å bedre psyken deres som også kan være i sykdomstilstand. Samtidig, nei Drage tjener ikke penger på å skrive om slankeoperasjon, men det er fortsatt en påvirkningskraft som kan utfolde seg meget negativt på andre allikevel. 

På en måte er det ikke lett å være blogger idag, det er mye man legger ut som kan påvirke andre i negativ grad. Det kan selvfølgelig også være i positiv grad, at noen på 150 kg ikke har turt å ta siste steget mot operasjon - men etter all infoen på Dragen sin blogg endelig tok spranget og bedret livet og helsen sin av den grunn. 

Men strengt tatt burde ikke slike avgjørelser ha rot i info fra bloggere/influencere som baserer sine valg på personlig selvfølelse, fremfor faglig bakgrunn (eks: lege)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sahara_ skrev:

Jeg tror ikke hun innser at ved å skrive så mye om slankeoperasjon som hun gjør (prosessen, gjennomførelse og sikkert tiden etter også) så er det også en form for reklame for operasjon. Jeg kan ikke snakke for alle andre, men MIN terskel for å slankeoperere meg blir mindre og mindre for hver offentlig person som går ut med info om dette og for hver venn som tar operasjon. It's just how the mind works. De gjør det mindre fremmed og mindre skummelt. 

Nå er jo en slankeoperasjon kanskje mer rettferdiggjort med at det er en helseforbedring og ikke bare et kosmetisk inngrep - men bloggerne sier jo selv at det kosmetiske er for å bedre psyken deres som også kan være i sykdomstilstand. Samtidig, nei Drage tjener ikke penger på å skrive om slankeoperasjon, men det er fortsatt en påvirkningskraft som kan utfolde seg meget negativt på andre allikevel. 

På en måte er det ikke lett å være blogger idag, det er mye man legger ut som kan påvirke andre i negativ grad. Det kan selvfølgelig også være i positiv grad, at noen på 150 kg ikke har turt å ta siste steget mot operasjon - men etter all infoen på Dragen sin blogg endelig tok spranget og bedret livet og helsen sin av den grunn. 

Men strengt tatt burde ikke slike avgjørelser ha rot i info fra bloggere/influencere som baserer sine valg på personlig selvfølelse, fremfor faglig bakgrunn (eks: lege)

Men herlighet, hva slags sammensausing av argumentasjon er dette? En slik operasjon Helene Drage forteller om er ikke "kanskje" mer rettferdiggjort enn kosmetiske inngrep, og kind of, sort of, litt det samme som å reklamere for kosmetiske inngrep. Det er helt definitivt noe helt annet. Spesielt siden man må oppfylle såpass høye krav, basert på helsemessige årsaker, for å få en slik operasjon godkjent selv på private klinikker. Hvis du, eller andre, vil ha en sånn operasjon, men ikke trenger den, vil du ikke få den innvilget av lege.

Hva kan egentlig Helene Drage dele om denne prosessen, som er innafor? Jeg spør oppriktig.

5 timer siden, Beatbox skrev:

Så å ikke jobbe med hodet for å ikke være usikker for innbilte skavanker er sånn ca. det samme som å ikke jobbe med hodet for å gå ned en helt reell overvekt?

Er å ta en slankeoperasjon når man lider av ekstrem, helseskadelig overvekt, noe som utelukker å kunne jobbe med hodet?

Det er helt vilt hvordan legitim kritikk mot andre bloggere blir tøyd så langt som mulig (og litt lengre, som her), for å kunne brukes mot denne bloggeren. Jeg er litt overrasket over at ingen har forsøkt å problematisere eksponeringen av hundene hennes.

Endret av Hot mess
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hot mess skrev:

Men herlighet, hva er dette slags sammensausing av argumentasjon er dette? En slik operasjon Helene Drage forteller om er ikke "kanskje" mer retteferdiggjort enn kosmetiske inngrep, og kind of, sort of, litt det samme som å reklamere for kosmetiske inngrep. Det er helt definitivt noe helt annet. Spesielt siden man må oppfylle såpass høye krav, basert på helsemessige årsaker, for å få en slik operasjon godkjent selv på private klinikker. Hvis du, eller andre, vil ha en sånn operasjon, men ikke trenger den, vil du ikke få den innvilget av lege.

Hva kan egentig Helene Drage dele om denne prosessen, som er innafor? Jeg spør oppriktig.

At den er "mer rettferdiggjort enn andre inngrep" betyr ikke at den er rettferdiggjort allikevel - for hele issuet som pågår disse dager i bloggverden er jo hvor mye og hvordan bloggere påvirker til blant annet fysiske, tildels permanente endringer på egen kropp. 

Går man privat vil tildels mange flere få slankeoperasjon innvilget, som ikke fyller kravene ihht offentlige sykehus. 

Du spør hva kan Drage dele om prosessen som er innafor? 
Vel det er jo egentlig det store spørsmålet - er det innafor i det hele tatt? På en side ja, fordi hun tjener ikke penger på det, det er en stor del av hennes liv akkurat nå samt det påvirker flere av hennes tema for bloggen. På en annen side, det samme kan vel også sies om overfladiske bloggere med psykiske komplekser ihht egen nese, som da gjennomfører en neseoperasjon uten å bli sponset? 

Begge deler er inngrep som kan påvirke lesere til å lettere ta samme avgjørelse, er poenget. Det blir mer tilgjengelig, omgjengelig og sosialt akseptert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere egentlig at jenta skal skrive om?hva hun enn sier og gjør skal det plukkes i fillebiter og brytes ned til enkelte får akkurat det svaret de vil ha,uansett:PHelene har en stor og vanskelig avgjørelse foran seg,og da og påstå at hun"reklamerer"for operasjonen synes jeg tildels er skammelig. Den eneste som vet hva Helene går igjennom er Helene. Hva om vi heller støtter opp om Helene 100 prosent i den tiden hun skal igjennom. Vi er vel alle voksne her inne,så såpass vett har vi vel,man sparker ikke en som allerede ligger nede:ninuskapus:

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sahara_ skrev:

At den er "mer rettferdiggjort enn andre inngrep" betyr ikke at den er rettferdiggjort allikevel - for hele issuet som pågår disse dager i bloggverden er jo hvor mye og hvordan bloggere påvirker til blant annet fysiske, tildels permanente endringer på egen kropp. 

Går man privat vil tildels mange flere få slankeoperasjon innvilget, som ikke fyller kravene ihht offentlige sykehus. 

Du spør hva kan Drage dele om prosessen som er innafor? 
Vel det er jo egentlig det store spørsmålet - er det innafor i det hele tatt? På en side ja, fordi hun tjener ikke penger på det, det er en stor del av hennes liv akkurat nå samt det påvirker flere av hennes tema for bloggen. På en annen side, det samme kan vel også sies om overfladiske bloggere med psykiske komplekser ihht egen nese, som da gjennomfører en neseoperasjon uten å bli sponset? 

Begge deler er inngrep som kan påvirke lesere til å lettere ta samme avgjørelse, er poenget. Det blir mer tilgjengelig, omgjengelig og sosialt akseptert. 

Jeg forstår hva du sier, men jeg er uenig. Dette er ikke et kosmetisk inngrep, det gjelder en person som faktisk forsøker å endre noe hun rent fysisk åpenbart kan ha godt av å endre, for helsens skyld. For meg er hun sier om å elske seg selv, uansett størrelse, noe som bidrar til å vise at inngrepet, og det å gå ned i vekt, ikke er noe hun gjør for å få bedre selvbilde, det bidrar til å ikke fronte dette som en "fiks kroppen, fiks selvtilliten"-løsning.

Dette er en person som lever med betydelig overvekt, et helseproblem, og må ty til et drastisk inngrep for å kunne få bedret livskvaliteten (for å være så tung kan vanskelig ikke gå utover livskvaliteten). I mine øyne er dette det som gjør det "innafor" å fortelle om, i motsetning til neseoperasjonen til en blogger som åpenbart forsøker fikse psyken sin med unødvendige inngrep for å fikse fysiske "problemer" som ikke finnes.

Om et sånt inngrep blir utført på folk som virkelig ikke trenger det, er det alvorlig, og det bør virkelig tas tak i, men jeg jeg synes ikke det skal være et argument for at Helene Drage (som vel opereres via det offentlige?) ikke kan dele sine erfaringer.

Endret av Hot mess
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger nede? Hun avkrefter jo at det er hun gjør, i cirka hvert eneste innlegg. Hun er hverken syk eller nede, men har det fantastisk. Ref blogg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hot mess skrev:

Jeg forstår hva du sier, men jeg er uenig. Dette er ikke et kosmetisk inngrep, det gjelder en person som faktisk forsøker å endre noe hun rent fysisk åpenbart kan ha godt av å endre, for helsens skyld. For meg er hun sier om å elske seg selv, uansett størrelse, noe som bidrar til å vise at inngrepet, og det å gå ned i vekt, ikke er noe hun gjør for å få bedre selvbilde, det bidrar til å ikke fronte dette som en "fiks kroppen, fiks selvtilliten"-løsning. At en person som lever med så betydelig overvekt, et helseproblem, må ty til et drastisk inngrep for å kunne få bedret livskvaliteten (for å være så tung kan vanskelig ikke gå utover livskvaliteten). I mine øyne er dette det som gjør det "innafor", i motsetning til en neseoperasjon for en blogger som åpenbart forsøker fikse problemer som ikke finnes.

Om et sånt inngrep blir utført på folk som virkelig ikke trenger det, er det alvorlig, og det bør virkelig tas tak i, men om det skal være et argument for at Helene Drage (som vel opereres via det offentlige?) ikke kan dele sine erfaringer.

Jeg personlig syntes det er spennende at hun poster om (mulig) slankeoperasjon, men det syntes jeg også ihht Sophie Elise og hennes rumpeoperasjon som et eksempel. Det er verdt å nevne at jeg ser på meg selv som voksen og selvsikker nok til å ikke ta store avgjørelser basert på hva bloggerne finner på disse dager. Men er det noe jeg ser blir mer og mer vanlig blant kjendiser og bekjentskaper: Slankeoperasjon, silikon, rumpe, leppe og botox fillers. Og jeg har vanskelig for å tro at dette ikke er et resultat av all eksponeringen vi ser fra Media og bloggere som "vennliggjør" inngrepene. 

I og med at det nå har vært et offentlig møte (kilde: https://www.vg.no/rampelys/i/zLyBa1/sponset-depresjon) ihht potensielle tiltak mot bloggere som er (enten de vil eller ei) influencere når det kommer til innlegg som inneholder operasjon, inngrep, kosmetiske fyisiske endringer osv - så syntes jeg det er et interessant tema å reflektere over - også på motsiden hvor Drage representerer operasjon ihht fysisk helse, men også går innom mentalt selvbilde. For denne type operasjon tror jeg i MANGE tilfeller utføres av mennesker som gjør det mer pga selvbilde enn fysiske (nåværende og potensielle) helseskader. 

Poenget mitt er: 
Hvis jeg som ekstremt overvektig vurderer operasjon som et tiltak, burde ikke denne informasjonen KUN foreligge hos faglig personell fremfor hos bloggere som kan skrive og si ting akkurat som de selv ønsker, og fra personlig perspektiv som ikke nødvendigvis representerer hele bildet? 

Tidligere var min mening at "har man blogg så bestemmer man selv hva man skal skrive om, og selv om du er kjendis har du ikke selv bestemt deg for å være et forbilde eller influencer" - men den dag i dag hvor blogg har blitt stor business og det er fortjeneste med i bildet... Så er det plutselig ikke så svart/hvitt lengre. Martine Halvorsen hadde nettopp et innlegg om akkurat dette, som sa som følger: 

"Vi er nemlig forbilder. Vi kan ikke strekke hendene i været og si at det er en tittel vi ikke ønsker, for det er ikke vi som bestemmer om vi er det eller ikke. Og hvis det ikke er en tittel du ønsker å bære med stolthet og respekt foreslår jeg at du begynner med noe annet. "
(kilde: http://martinehalvs.blogg.no/1528237447_kjre_bloggere_slutt.html

Og jeg må si meg noe enig med henne ihht utviklingen vi har hatt på bloggfronten de siste årene. Vi har kommet til et punkt hvor man skal være veldig forsiktig med hva type innhold man legger ut på en blogg, spesielt om man har sponsing/fortjeneste med i bildet som går å fremme overfladisk skjønnhet. Og det inkluderer også eksponering av seksualisert kropp i sosiale medier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Sahara_ skrev:

Jeg personlig syntes det er spennende at hun poster om (mulig) slankeoperasjon, men det syntes jeg også ihht Sophie Elise og hennes rumpeoperasjon som et eksempel. Det er verdt å nevne at jeg ser på meg selv som voksen og selvsikker nok til å ikke ta store avgjørelser basert på hva bloggerne finner på disse dager. Men er det noe jeg ser blir mer og mer vanlig blant kjendiser og bekjentskaper: Slankeoperasjon, silikon, rumpe, leppe og botox fillers. Og jeg har vanskelig for å tro at dette ikke er et resultat av all eksponeringen vi ser fra Media og bloggere som "vennliggjør" inngrepene. 

I og med at det nå har vært et offentlig møte (kilde: https://www.vg.no/rampelys/i/zLyBa1/sponset-depresjon) ihht potensielle tiltak mot bloggere som er (enten de vil eller ei) influencere når det kommer til innlegg som inneholder operasjon, inngrep, kosmetiske fyisiske endringer osv - så syntes jeg det er et interessant tema å reflektere over - også på motsiden hvor Drage representerer operasjon ihht fysisk helse, men også går innom mentalt selvbilde. For denne type operasjon tror jeg i MANGE tilfeller utføres av mennesker som gjør det mer pga selvbilde enn fysiske (nåværende og potensielle) helseskader. 

Poenget mitt er: 
Hvis jeg som ekstremt overvektig vurderer operasjon som et tiltak, burde ikke denne informasjonen KUN foreligge hos faglig personell fremfor hos bloggere som kan skrive og si ting akkurat som de selv ønsker, og fra personlig perspektiv som ikke nødvendigvis representerer hele bildet? 

Tidligere var min mening at "har man blogg så bestemmer man selv hva man skal skrive om, og selv om du er kjendis har du ikke selv bestemt deg for å være et forbilde eller influencer" - men den dag i dag hvor blogg har blitt stor business og det er fortjeneste med i bildet... Så er det plutselig ikke så svart/hvitt lengre. Martine Halvorsen hadde nettopp et innlegg om akkurat dette, som sa som følger: 

"Vi er nemlig forbilder. Vi kan ikke strekke hendene i været og si at det er en tittel vi ikke ønsker, for det er ikke vi som bestemmer om vi er det eller ikke. Og hvis det ikke er en tittel du ønsker å bære med stolthet og respekt foreslår jeg at du begynner med noe annet. "
(kilde: http://martinehalvs.blogg.no/1528237447_kjre_bloggere_slutt.html

Og jeg må si meg noe enig med henne ihht utviklingen vi har hatt på bloggfronten de siste årene. Vi har kommet til et punkt hvor man skal være veldig forsiktig med hva type innhold man legger ut på en blogg, spesielt om man har sponsing/fortjeneste med i bildet som går å fremme overfladisk skjønnhet. Og det inkluderer også eksponering av seksualisert kropp i sosiale medier. 

Angående det jeg har uthevet i sitatet ditt: Nja. Jeg tror faktisk at jeg, om jeg vurderte et sånt inngrep, ville søkt etter brukererfaringer på nett. Informasjon fra en lege, som man uansett vil få hvis et sånt inngrep er aktuelt, er noe helt annet enn å lese om folk som har gått gjennom noe selv. Å tenke at vi i 2018 kun skal få informasjon om noe som helst fra et sted, og det stedet er en helt sikker, objektiv kilde, er litt...idealistisk. Og det kommer uansett ikke til å skje, via ikke bare blogger, men sosiale medier, venners venner, gamle medier, vil vi finne informasjon om blant annet dette. Lederen i landsforeningen for overvektige er fedmeoperert, og åpen om det, og blir intervjuet i tradisjonelle medier om sine erfaringer. Det blir andre også. Men Helene Drage bør holde fred på egen blogg?

Det møtet som har funnet sted handlet vel om kroppspress/skjønnhetspress, om kosmetisk kirurgi, om psykisk helse blant ungdom, og jeg synes det er helt på siden av temaet å forsøke dra det inn her.

Jeg er enig om at man har et ansvar for hva man publiserer på sosiale medier, og at spesielt de som når ut til mange, har et ansvar for å tenke på hva de når ut med. Men mens jeg virkelig ikke synes noe om normalisering av kosmetisk kirurgi og snapping fra botoxinnsprøyting, synes jeg som sagt at dette er noe helt annet, og at en dypt ikke-glamorøs fedmeoperasjon fremstilt slik Helene Drage har gjort til nå, ikke kan sammenlignes. Det fremstår som, på godt norsk, en "reach".

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kartoffel skrev:

Det at hun vurderer slankeoperasjon er vel det tydeligste tegnet på at hun IKKE er fornøyd med kroppen sin. Hun sier jo at hun ikke har noen helseplager. Hun skriver også noe om at det er fordi hun er lei av å være feit/høre at hun er feit at hun vurdererer slankeoperasjon. Så jeg skjønner ikke hvorfor noen engang klarer å tro LITT på dette "jeg er awesome og elsker kroppen min" opplegget hun så gjerne vil ha andre og seg selv til å tro på. 

Dette! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birdo skrev:

Hva får dere ut av å diskutere overvekten/kroppen til en annen egentlig?

Om folk skal få lov til å blogge om overvekt/kropp så må en da også få lov til å diskutere det?! 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...