filifjonka Skrevet 1. mars 2018 #7301 Skrevet 1. mars 2018 Mange som velger seg lavkarbo for å kunne sitte og spise bacon. Det sier seg jo selv at man ikke går ned på lavkarbo om man samtidig får i seg for mange kalorier. 7
Gjest Sisti Skrevet 1. mars 2018 #7302 Skrevet 1. mars 2018 22 minutter siden, arnoyb said: Lavkarbo eller ei. Du må ha mindre energi inn enn enn energi ut. ingenting flyr av om du spiser mer enn du bruker uansett om det er reine produkter. Med andre ord akkurat samme prinsipp som i alle andre vidunderkurer, og derfor overhodet ikke noen "garantert" måte å gå ned i vekt på. Man kan fint spise for mye på lavkarbo også.
arnoyb Skrevet 1. mars 2018 #7303 Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, Sisti skrev: Med andre ord akkurat samme prinsipp som i alle andre vidunderkurer, og derfor overhodet ikke noen "garantert" måte å gå ned i vekt på. Man kan fint spise for mye på lavkarbo også. Absolutt. Har du i tillegg galleproblemer (etter feks overvekt) så er lavkarbo drepen. 2
LadyBlaBla Skrevet 1. mars 2018 #7304 Skrevet 1. mars 2018 14 minutter siden, Sisti skrev: Med andre ord akkurat samme prinsipp som i alle andre vidunderkurer, og derfor overhodet ikke noen "garantert" måte å gå ned i vekt på. Man kan fint spise for mye på lavkarbo også. Helt klart. Forskjellen er jo at man ikke trenger kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Samt at man får metthetsfølelse. Dermed er det lettere å holde seg til dietten. 3
Miranda16 Skrevet 1. mars 2018 #7305 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Hun sier at det ikke hjalp psykisk eller fysisk å gå ned i vekt noe jeg mener er total bs. Når man har et så stort tilbakefall gang på gang så gjør det helt klart også noe med en mentalt Fysisk trening hjelper psykiske plager . Å se at man går ned i vekt og når mål er motiverende. Selv om man ikke har fysiske plager, betyr ikke at man ikke har god effekt av trening. Organene jobber på høygir hele tiden når man er overvekt. Man får mer energi. Man øker også mobiliteten i høy grad. Dette har HD aldri snakket om. Jeg bet meg litt fast i at hun sa at et av kriteriene for operasjon er at man ikke sliter med spiseforstyrrelser. De aller fleste som tar en slik operasjon sliter med overspising som er en spiseforstyrrelse. Regner med det var litt upresist formulert fra hennes side Endret 1. mars 2018 av Miranda16 14
arnoyb Skrevet 1. mars 2018 #7306 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Miranda16 skrev: Hun sier at det ikke hjalp psykisk eller fysisk å gå ned i vekt noe jeg mener er total bs. Når man har et så stort tilbakefall gang på gang så gjør det helt klart også noe med en mentalt Fysisk trening hjelper psykiske plager . Å se at man går ned i vekt og når mål er motiverende. Selv om man ikke har fysiske plager, betyr ikke at man ikke har god effekt av trening. Organene jobber på høygir hele tiden når man er overvekt. Man øker også mobiliteten i høy grad. Dette har HD aldri snakket om. Jeg bet meg litt fast i at hun sa at et av kriteriene for operasjon er at man ikke sliter med spiseforstyrrelser. De aller fleste som tar en slik operasjon sliter med overspising som er en spiseforstyrrelse. Regner med det var litt upresist formulert fra hennes side Du skal ikke få operasjon om du har en aktiv spiseforstyrrelse. Du kan ha et vanskelig forhold til mat, men ikke en aktiv spiseforstyrrelse. Men nå blir jo ofte ikke overspising/spise følelsene regna som spiseforstyrrelse. Min erfaring er at det går på anoreksia og bulimi. Jeg kan ikke gi noe hundreprosent svar her, kanskje noen andre som kan det? Men husker at ei på mitt kurs fikk nei pga aktiv spiseforstyrrelse. 3
Miranda16 Skrevet 1. mars 2018 #7307 Skrevet 1. mars 2018 (endret) 4 minutter siden, arnoyb skrev: Du skal ikke få operasjon om du har en aktiv spiseforstyrrelse. Du kan ha et vanskelig forhold til mat, men ikke en aktiv spiseforstyrrelse. Men nå blir jo ofte ikke overspising/spise følelsene regna som spiseforstyrrelse. Min erfaring er at det går på anoreksia og bulimi. Jeg kan ikke gi noe hundreprosent svar her, kanskje noen andre som kan det? Men husker at ei på mitt kurs fikk nei pga aktiv spiseforstyrrelse. Overspising går inn under diagnosen spiseforstyrrelser. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/spiseforstyrrelser/spiseforstyrrelser2/ HD har gått jevnt og trutt mye opp i vekt de siste årene og har selv sagt flere ganger at hun sliter med overspising. Kommer klart frem i forhold i hvordan hun beskriver hvordan hun har det mentalt Endret 1. mars 2018 av Miranda16 7
arnoyb Skrevet 1. mars 2018 #7308 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Miranda16 skrev: Overspising går inn under diagnosen spiseforstyrrelser. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/spiseforstyrrelser/spiseforstyrrelser2/ Ja men som nevnt så regner de det ikke med tanke på en operasjon. Kanskje for at det blir mindre plass til mat så det problemet "løser seg" med operasjon. Ikke vet jeg. Men som regel får de som sliter med overspising operasjon er min erfaring....
Miranda16 Skrevet 1. mars 2018 #7309 Skrevet 1. mars 2018 4 minutter siden, arnoyb skrev: Ja men som nevnt så regner de det ikke med tanke på en operasjon. Kanskje for at det blir mindre plass til mat så det problemet "løser seg" med operasjon. Ikke vet jeg. Men som regel får de som sliter med overspising operasjon er min erfaring.... Antagelig tenker de på en kombinert lidelse med bulimi og overspising
Prinsesse788 Skrevet 1. mars 2018 #7310 Skrevet 1. mars 2018 @Lillypad87 da leste du feil. Å anbefale andre FOLK dine vellykkede dietter. Les igjen. 3
Gjest Sisti Skrevet 1. mars 2018 #7311 Skrevet 1. mars 2018 3 hours ago, LadyBlaBla said: Har aldri sagt at det ikke er min subjektive mening. Selvsagt er det det. Mitt argument var mot de som mente at selv om man fulgte «oppskriften» på lavkarbo så kunne man risikere å ikke gå ned. Da mener jeg at man har gjort noe feil. Helene har jo vist gang på gang at hun ikke klarer å holde vekten nede ved hjelp av lavkalori. Dermed foreslo jeg ag hun kunne prøve en annen diett, feks lavkarbo som kanskje passer bedre for henne. Sier ikke at lavkarbo er løsningen på verdens fedme problem, ro deg helt ned. Nei men noen sa at man er GARANTERT å lykkes med lavkarbo, det er jo derfor disse historiene om alle som ikke lykkes kommer. Jeg tror de fleste skjønner at man gjør noe feil hvis man ikke går ned i vekt, enten det er lavkalori eller lavkarbo eller periodisk faste, men da kan man jo ikke gi noen garanti på at dietten funker.
lillesky Skrevet 1. mars 2018 #7312 Skrevet 1. mars 2018 Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt, og svar til dette. /lillesky (mod) 1
Fruen92 Skrevet 3. mars 2018 #7313 Skrevet 3. mars 2018 På 1.3.2018 den 10.39, arnoyb skrev: Du skal ikke få operasjon om du har en aktiv spiseforstyrrelse. Du kan ha et vanskelig forhold til mat, men ikke en aktiv spiseforstyrrelse. Men nå blir jo ofte ikke overspising/spise følelsene regna som spiseforstyrrelse. Min erfaring er at det går på anoreksia og bulimi. Jeg kan ikke gi noe hundreprosent svar her, kanskje noen andre som kan det? Men husker at ei på mitt kurs fikk nei pga aktiv spiseforstyrrelse. Jeg har fått diagnostert overspisingslidelese, og går til behandling på SPIS, poliklinisk behandling for spiseforstyrrelser på sykehuset. Jeg får ikke slankeoperasjon før spesialistene på SPIS sier at jeg er ferdig behandlet for spiseforstyrrelsen min. Tror dog at overspisingslidelsen må være relativt «heftig» for å få diagnosen, og ikke bare spiser for mye og trøste-og kjedespiser.. 10
Nana Skrevet 4. mars 2018 #7314 Skrevet 4. mars 2018 I siste innlegget (fra 3/3) skriver hun at det har gått opp noen lys for henne som har vært vanskelig å takle. Kanskje hun har innsett at hun må ta for seg det mentale først? Jeg hadde vært utslitt hvis jeg skulle levd med det tankekjøret hun beskriver til stadighet. Skulle tro det hadde vært enklere å «bare» begynt i en ende i stedet for å bruke energien på å tenke, det er i hvert fall min erfaring både fra vektnedgang og andre ting, selv om det er vanskelig å komme i gang 5
Miranda16 Skrevet 4. mars 2018 #7315 Skrevet 4. mars 2018 (endret) 15 timer siden, Fruen92 skrev: Jeg har fått diagnostert overspisingslidelese, og går til behandling på SPIS, poliklinisk behandling for spiseforstyrrelser på sykehuset. Jeg får ikke slankeoperasjon før spesialistene på SPIS sier at jeg er ferdig behandlet for spiseforstyrrelsen min. Tror dog at overspisingslidelsen må være relativt «heftig» for å få diagnosen, og ikke bare spiser for mye og trøste-og kjedespiser.. Nå har HD gått enormt opp i vekt og har selv sagt hun sliter med overspising. Hvorfor bruker man den definisjonen om seg selv hvis den ikke går inn under diagnosen spiseforstyrrelser? For meg er det uforståelig å "skryte" på seg en (alvorlig) sykdom Hun sier hun har gått ned mange titalls kg flere ganger. Synes det vitner om en med overspising Dersom kriteriet for operasjon at man ikke har en spiseforstyrrelse, så skjønner jeg ikke hvorfor hun sier at hun kvalifiserer for den. Dette er vel noe en lege må utrede grundigere før man får klarsignal? Endret 4. mars 2018 av Miranda16 5
Gjest Beatbox Skrevet 4. mars 2018 #7316 Skrevet 4. mars 2018 12 minutter siden, Miranda16 skrev: Nå har HD gått enormt opp i vekt og har selv sagt hun sliter med overspising. Hvorfor bruker man den definisjonen om seg selv hvis den ikke går inn under diagnosen spiseforstyrrelser? For meg er det uforståelig å "skryte" på seg en (alvorlig) sykdom Hun sier hun har gått ned mange titalls kg flere ganger. Synes det vitner om en med overspising Dersom kriteriet for operasjon at man ikke har en spiseforstyrrelse, så skjønner jeg ikke hvorfor hun sier at hun kvalifiserer for den. Dette er vel noe en lege må utrede grundigere før man får klarsignal? Enkelte kan finne på å skryte på seg en alvorlig sykdom for å få sympati...bare det i seg selv vitner om at ikke alt er helt på plass....
Miranda16 Skrevet 4. mars 2018 #7317 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, Beatbox skrev: Enkelte kan finne på å skryte på seg en alvorlig sykdom for å få sympati...bare det i seg selv vitner om at ikke alt er helt på plass.... Enig at hun er overdramatisk, men du er samtidig enig i at man blir ikke sykelig overvektig, hvis den fysiske helsa er bra? 2
Gjest Beatbox Skrevet 4. mars 2018 #7318 Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Enig at hun er overdramatisk, men du er samtidig enig i at man blir ikke sykelig overvektig, hvis den fysiske helsa er bra? Helt enig!! Siden hun begynte å gå opp i vekt etter vektnedgangen har hun brukt samtlige forklaringer/unnskyldninger som finnes på hvorfor......
Trollmora Skrevet 4. mars 2018 #7319 Skrevet 4. mars 2018 (endret) Litt spesielt at det kom et innlegg i går om hvor usikker hun føler seg, og at hun ikke har det bra med seg selv mens i dag ligger det puppebilde igjen på insta.... I perioder jeg er litt nede legger jeg hvertfall ikke undertøysbilde hverken her eller der... Endret 4. mars 2018 av Trollmora 14
Miranda16 Skrevet 4. mars 2018 #7320 Skrevet 4. mars 2018 3 minutter siden, Trollmora skrev: Litt spesielt at det kom et innlegg i går om hvor usikker hun føler seg, og at hun ikke har det bra med seg selv mens i dag ligger det puppebilde igjen på insta.... I perioder jeg er litt nede legger jeg hvertfall ikke undertøysbilde hverken her eller der... Samme her. Hun er nok en person som søker bekreftelse når hun føler seg dritt. Forstå det, dem som kan. 2
Fremhevede innlegg