Gå til innhold

Helene Drage

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, loffen skrev:

Hva heter Mats på Snap? 
*teammats* :biggrin: 

Dragehubby tror jeg

Skrevet
4 minutter siden, FruenFraHavet skrev:

Jeg forstår ikke dette med podcasten. På snap ble det diskutert «hva skal vi snakke om idag» og «hvis vi ikke har et tema får vi bare prate».

Hvis man har noe man føler er viktig å dele, noe man brenner for og/eller vil dele kunnskapen sin om: supert! Hvis man bare skal «prate svada», hva er poenget med det? 

Enig. Jeg har hoppet av den mølla. Det er bare gjentakelser på gjentakelser. Vet ikke hvor interessant det er for de fleste å høre flere podcaster med intern humor mellom henne og mannen?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Wenda skrev:

Det er liksom greia med hele podcasgreia da. At hvem som helst kan broadcaste hva som helst uten at noen kan stoppe dem

Det forstår jeg - og jeg har heller ikke noe behov for at hun skal «stoppes» 😊 Jeg undrer meg bare over mennesker som har behov for å spre vås (som i «ikke noe meningsfylt») til ukjente. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Miranda16 skrev:

Enig. Jeg har hoppet av den mølla. Det er bare gjentakelser på gjentakelser. Vet ikke hvor interessant det er for de fleste å høre flere podcaster med intern humor mellom henne og mannen?

Et pussig konsept! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Wenda skrev:

Dragehubby tror jeg

Takk! :smilbla: 

Fant ham på herlumhei ;) 

Endret av loffen
Skrevet
7 minutter siden, Wenda skrev:

Nå er det ingen som har sagt at hun skal opereres heller. Dette kurset hun skal på er for å hjelpe henne ned i vekt på en sunn måte. For noen få så er operasjon siste utvei, andre klarer seg uten. Det er enda INGEN, selv ikke HD selv, som vet om dette ender i operasjon eller ikke

Ok - trodde det endte i operasjon for de aller fleste. At det er å få den som motiverer til vekttap. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, cerruti skrev:

Jeg synes ikke hun ser så stor ut jeg da... så synes de opererer for lett. Hvis de klarer å gå ned 5% er det vel bare å fortsette med det samme?

Sånn jeg har forstått det, er dette opplegget for dem som faller under kategorien sykelig overvektig som defineres som en BMI over 30.  Det er nok mer komplekst enn som så vedrørende det at man ikke bare kan unngå operasjon selv om man har tatt av  mange kg selv. Når de er operert må man likevel fortsette fortsette en livsstil livet ut. Det er lett å falle tilbake i gamle mønster Det er virkelig beundringsverdig det at man virkelig klarer å legge om livet sitt helt. med operasjon også og kan skjønne at tilbakefallsprosenten er der.

Hvor vidt behandlingstilbudet for overvektige og sykelig overvektig er godt nok kan diskuteres. Overvektproblematikk er ikke høyest på prioriteringslisten til politikerne dessverre tiltross for hver 3 nordmann regnes nå som overvektige og så kommer sykelig overvektig i tillegg. Feks, en psykolog idag er jo nesten umulig å oppdrive heller uansett hva man sliter med

Selv om helsevesenet har utvidet tilbudet, så virker det som at hovedfokuset er på operasjon for sykelig overvekt da det ikke per idag er nok ressurser til å følge opp pasienter som ønsker andre alternativer. NRK melder også at oppfølgingen  i kommunene ikke holder mål 

Når så mange idag sliter med overvekt så burde fokuset være forebyggingarbeid, bedre livskvalitet og helse for de det gjelder og penger spart for samfunnet

Endret av Miranda16
  • Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, Miranda16 skrev:

Sånn jeg har forstått det, er dette opplegget for dem som faller under kategorien sykelig overvektig som defineres som en BMI over 30.  Det er nok mer komplekst enn som så vedrørende det at man ikke bare kan unngå operasjon selv om man har tatt av  mange kg selv. Når de er operert må man likevel fortsette fortsette en livsstil livet ut. Det er lett å falle tilbake i gamle mønster Det er virkelig beundringsverdig det at man virkelig klarer å legge om livet sitt helt. med operasjon også og kan skjønne at tilbakefallsprosenten er der.

Hvor vidt behandlingstilbudet for overvektige og sykelig overvektig er godt nok kan diskuteres. Overvektproblematikk er ikke høyest på prioriteringslisten til politikerne dessverre tiltross for hver 3 nordmann regnes nå som overvektige og så kommer sykelig overvektig i tillegg. Feks, en psykolog idag er jo nesten umulig å oppdrive heller uansett hva man sliter med

Selv om helsevesenet har utvidet tilbudet, så virker det som at hovedfokuset er på operasjon for sykelig overvekt da det ikke per idag er nok ressurser til å følge opp pasienter som ønsker andre alternativer. NRK melder også at oppfølgingen  i kommunene ikke holder mål 

Når så mange idag sliter med overvekt så burde fokuset være forebyggingarbeid som sparer samfunnet for milliarder

Dette har kanskje ingenting med saken å gjøre, men vet du om det finnes noen dokumentarer om overvekt i Norge på NRK(eventuelt Netflix eller lignende)? Trenger ikke være Norge heller. :)

Skrevet (endret)

...

Endret av Miranda16
Skrevet

Forespurte ei venninne som har tatt offentlig slankeoperasjon hvordan dette pre-kurset fungerer. Og hun sa at 95% av dem har allerede mentalt bestemt seg for operasjon, ytterst få velger å ikke ta det steget i samarbeid med denne kursforbredelsen... 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Superrosa skrev:

Forespurte ei venninne som har tatt offentlig slankeoperasjon hvordan dette pre-kurset fungerer. Og hun sa at 95% av dem har allerede mentalt bestemt seg for operasjon, ytterst få velger å ikke ta det steget i samarbeid med denne kursforbredelsen... 

Men bare fordi de mentalt allerede har bestemt seg for operasjon så betyr ikke det at de får operasjon. Er jo ikke de selv som bestemmer til syvende og sist 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Wenda said:

Men bare fordi de mentalt allerede har bestemt seg for operasjon så betyr ikke det at de får operasjon. Er jo ikke de selv som bestemmer til syvende og sist 

Det er sant :)

Men de utreder om du har "gjort alt" og om hvor stor helserisiko du har for fremtiden, så har du allerede fått kurstilgang så er sjansene noenlunde store.

• Liker 2
Skrevet

Synes det er veldig fint at hun har søkt hjelp, og jeg håper hun får den hjelpen som er riktig for henne.

Jeg hørte podcasten hennes "livsstilsendring helt ærlig". Jeg må si at jeg stusser en del over det hun sier. Blant annet nevner hun at hun har prøvd mer enn de fleste andre som har " prøvd alt", hun snakker om og om igjen om manglende følgesykdommer, og at både hun og moren er sunne selv om de er overvektige. Hun påpeker også at hun synes det er forskjell på overvektige, der hvor hun selv blant annet er spesielt utsatt for gener, og en kropp som ikke spiller på lag. 

Hun sier st det er mye vi ikke vet om hennes overvektsproblematikk, og at vi ikke skal dømme. Likevel føler jeg at hun prøver å "rettferdiggjøre" sin egen overvekt, og fremstiller seg som en "bedre" (mindre ansvarlig grunnet manglende følgesykdommer, gener og kropp som ikke spiller på lag) overvektig enn andre. 

Hva vet hun om andres utfordringer, hvor mye andre har prøvd, og hva andre opplever som utfordrende? Synes bare det virker litt ovenfra-og-ned mot mennesker hun er i samme situasjon som.

Det at hun mener at hun mer eller mindre betaler for egen eventuell operasjon siden hun har skattet siden hun var 13 er bare en vits. 

• Liker 30
Skrevet
3 minutter siden, BeverTramp skrev:

Hun påpeker også at hun synes det er forskjell på overvektige, der hvor hun selv blant annet er spesielt utsatt for gener, og en kropp som ikke spiller på lag. 

Hun mener det er vanskelig for henne å gå ned i vekt fordi genene tilsier det??

• Liker 3
Skrevet

Heier på Helene jeg! Er virkelig ikke rart kg har det ryktet det har, når man leser hva mange her inne får seg til å skrive..🙄

• Liker 17
Annonse
Skrevet
På 29.1.2018 den 13.29, Sisti skrev:

Jeg syns det er synd at man ofte må være villig til å vurdere operasjon for å få delta på et sånt kurs. Mange her har kritisert Helene for å ikke oppsøke hjelp, men la oss være ærlige her: mye av hjelpen det offentlige kan tilby er RÆVA. Jeg har flere sykelig overvektige venner, og så lenge de ikke ønsker operasjon får de faktisk ingen hjelp. Null, niks, nada! Da er det bare overfladiske, enkle brosjyrer om sunt kosthold og blablabla. To av de sliter veldig psykisk også, og går jevnlig til psykolog, men psykologene de går til har faktisk ikke kompetanse til å behandle problemene med overvekt. Og sånn som det funker i det offentlige blir psykologbehandling avsluttet så snart de viser tegn på bedring, selv om de ikke er friske. Så etter noen måneder er de dårlige igjen, og må vente tre nye måneder for å få psykologhjelp i få måneder. Sånn går det, år etter år, mens fastlegen kun foreslår operasjon... 

Jeg syns det er helt tragisk at det skal være så vanskelig å få god, tverrfaglig hjelp. Så det er ikke så rart at Helene ikke har "søkt hjelp" før - det er ikke alltid så enkelt å finne god hjelp. Norge har en lang vei å gå på dette området.  Ønsker henne lykke til, uansett utfall. 

Beklager avsporingen, men frisklivssentralen i kommunen kan hjelpe👍🏻

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper og tror at hun nå, ved å ha tatt steget om kurs, vært åpen og ærlig og delt med leserne, kommer til å få den motivasjonen hun har manglet, og tror faktisk hun kommer til å gjennomføre dette uten operasjon. Håper iallefall det!

Det er jo ikke det å gå ned som nødvendigvis er vanskelig heller, det er å holde vekten. Hun har jo gått ned 60 kg, så 30 to ganger. Så akkurat det greier hun jo! Hun er tross alt ikke SÅ overvektig. Hvis man veier 300 kg, har liggesår og ikke kan bevege seg, DA skjønner jeg at slankeoperasjon blir eneste utvei. Men foe Helene må vel heller målet være å jobbe med det mentale + beholde vekten. Jeg fatter ikke at legene deler ut slankeoperasjoner til de med en BMI på 30 eller litt over.. Det er en quick fix på et mer dyptliggende problem, som en operasjon ikke kan fikse. Det blir som å operere nesen, ta restylan i leppene og silikon i puppene når problemet egentlig er dårlig selvfølelse. 

Håper virkelig hun velger å ikke gjennomføre operasjon. Å gå ned i vekt klarer hun, det har hun bevist. Det er andre ting hun trenger hjelp til. 

• Liker 15
Skrevet
12 timer siden, BeverTramp skrev:

Synes det er veldig fint at hun har søkt hjelp, og jeg håper hun får den hjelpen som er riktig for henne.

Jeg hørte podcasten hennes "livsstilsendring helt ærlig". Jeg må si at jeg stusser en del over det hun sier. Blant annet nevner hun at hun har prøvd mer enn de fleste andre som har " prøvd alt", hun snakker om og om igjen om manglende følgesykdommer, og at både hun og moren er sunne selv om de er overvektige. Hun påpeker også at hun synes det er forskjell på overvektige, der hvor hun selv blant annet er spesielt utsatt for gener, og en kropp som ikke spiller på lag. 

Hun sier st det er mye vi ikke vet om hennes overvektsproblematikk, og at vi ikke skal dømme. Likevel føler jeg at hun prøver å "rettferdiggjøre" sin egen overvekt, og fremstiller seg som en "bedre" (mindre ansvarlig grunnet manglende følgesykdommer, gener og kropp som ikke spiller på lag) overvektig enn andre. 

Hva vet hun om andres utfordringer, hvor mye andre har prøvd, og hva andre opplever som utfordrende? Synes bare det virker litt ovenfra-og-ned mot mennesker hun er i samme situasjon som.

Det at hun mener at hun mer eller mindre betaler for egen eventuell operasjon siden hun har skattet siden hun var 13 er bare en vits. 

Hun sier hun er sunn og frisk, elsker seg selv , men tar dette kurset fordi hun er lei av at folk snakker nedsettende om vekten sin. Å innta offerrollen løser ingen problemer. Hun bør virkelig tenke på hvilken signaler hun sender ut og ikke motstride fakta

Nei hun er ikke imot vektreduksjonsoperasjon, men folk må ha prøvd alt. Det er ingen som får innvilget en slik operasjon dersom det ikke er gode helsemessige grunner.

Helene; Cut the bullshit. Det er da ingen skam å søke hjelp. Det er faktisk en styrke å eie sine problemer.

• Liker 19
Skrevet
27 minutter siden, Miranda16 said:

Hun sier hun er sunn og frisk, elsker seg selv , men tar dette kurset fordi hun er lei av at folk snakker nedsettende om vekten sin. Å innta offerrollen løser ingen problemer. Hun bør virkelig tenke på hvilken signaler hun sender ut og ikke motstride fakta

Nei hun er ikke imot vektreduksjonsoperasjon, men folk må ha prøvd alt. Det er ingen som får innvilget en slik operasjon dersom det ikke er gode helsemessige grunner.

Helene; Cut the bullshit. Det er da ingen skam å søke hjelp. Det er faktisk en styrke å eie sine problemer.

Dette ⬆

Hun har "prøvd alt". Bortsett fra trening og kostholdsendring? 

Men virker tross alt som om ærligheten hun viser nå, har tatt en bør av skuldrene hennes, og at hun er mer motivert for trening iallefall. Men i motsetning til de som tar Restylane og silikon for å fikse dårlig selvfølelse, kan man ikke gjøre om på en slik operasjon. Du blir varig "skadet". Tror også at den psykiske smellen man får dersom man legger på seg igjen etter operasjonen er enormt mye større. 

Håper hun får hjelp for depresjonen og selvfølelsen så kommer resten på plass på sikt :)

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Finnwife skrev:

Dette ⬆

Hun har "prøvd alt". Bortsett fra trening og kostholdsendring? 

Men virker tross alt som om ærligheten hun viser nå, har tatt en bør av skuldrene hennes, og at hun er mer motivert for trening iallefall. Men i motsetning til de som tar Restylane og silikon for å fikse dårlig selvfølelse, kan man ikke gjøre om på en slik operasjon. Du blir varig "skadet". Tror også at den psykiske smellen man får dersom man legger på seg igjen etter operasjonen er enormt mye større. 

Håper hun får hjelp for depresjonen og selvfølelsen så kommer resten på plass på sikt :)

Har du vært sykelig overvektig, dvs bmi over 40, så har du bedre odds for å holde vekten når du går ned med operasjon, mot "bare" slanking.  Kan jo da også minne om at flere her inne var enig om at Helene måtte være minst 120 kg, det putter henne i den bmi gruppa.

Selv om noe funker for deg så funker det kanskje ikke for alle. Det er ikke en "lett vei ut" av et liv med overvekt det å bli operert. 

• Liker 13
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...