Gjest Navios Skrevet 29. januar 2018 #6741 Skrevet 29. januar 2018 Kvinneguiden: Helene må gi seg med å fikse dette sjølv. Ho trenger profesjonell hjelp som kan bistå med den komplekse problemstillinga som denne overvekten faktisk er. Kvifor tar ho det ikkje på alvor og søker råd hos fagfolk? OGSÅ Kvinneguiden: Kvifor skal Helene liksom på slankekurs på sjukehuset? Får ho det ikkje til sjølv? Lol, pinlig. Sa ho ikkje ein gang for seks år siden at ho ikkje trengte hjelp? Herregud.
Veslefrikk Skrevet 29. januar 2018 #6742 Skrevet 29. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, Navios skrev: Kvinneguiden: Helene må gi seg med å fikse dette sjølv. Ho trenger profesjonell hjelp som kan bistå med den komplekse problemstillinga som denne overvekten faktisk er. Kvifor tar ho det ikkje på alvor og søker råd hos fagfolk? OGSÅ Kvinneguiden: Kvifor skal Helene liksom på slankekurs på sjukehuset? Får ho det ikkje til sjølv? Lol, pinlig. Sa ho ikkje ein gang for seks år siden at ho ikkje trengte hjelp? Herregud. Har du lest det siste innlegget på bloggen hennes? Hvis ikke, så syns jeg du skal gjøre det. Legger ved en link til deg: http://www.helenedrage.no/2018/01/28/jeg-trodde-aldri-jeg-ville-si-dette/ Endret 29. januar 2018 av Veslefrikk La ved link. 4
loffen Skrevet 29. januar 2018 #6743 Skrevet 29. januar 2018 42 minutter siden, Navios skrev: Kvinneguiden: Helene må gi seg med å fikse dette sjølv. Ho trenger profesjonell hjelp som kan bistå med den komplekse problemstillinga som denne overvekten faktisk er. Kvifor tar ho det ikkje på alvor og søker råd hos fagfolk? OGSÅ Kvinneguiden: Kvifor skal Helene liksom på slankekurs på sjukehuset? Får ho det ikkje til sjølv? Lol, pinlig. Sa ho ikkje ein gang for seks år siden at ho ikkje trengte hjelp? Herregud. Nå er det mange tusen forskjellige medlemmer her, alle er ikke like. 😌 9
Superrosa Skrevet 29. januar 2018 #6744 Skrevet 29. januar 2018 Personlig er jeg glad hun endelig kan innrømme at hun trenger hjelp, og jeg håper dette påvirker hennes holdninger fremover ihht vekt og helse. Hun gikk så hardt ut i sosiale medier for noen år siden og så ned på de som ikke klarte livsstilsendring slik som henne. Og det er nok dette som sitter igjen hos mange som har fulgt henne siden hun startet med slankeblogg. Jeg håper hun nå ser at det er lett skrike ut sin mening når man selv ikke er på den kavende siden. Nå har hun endelig fått opplevd begge sider. Samtidig blir det veldig spennende å se hvordan dette opplegget fungerer, og jeg håper de virkelig presenterer alternative måter å komme i mål enn bare selvfølge med operasjon. Jeg liker ikke tanken på evt langtidseffekt av å operere seg, når man må ta tilskudd i form av piller og sprøyte resten av livet, og evt komplikasjoner som kan komme av en operasjon på friske organer.. Mattinntaket er mindre enn hos barn, og jeg klarer bare ikke å se at det er heldig i lengden (selv også etter at overvekten er borte). Jeg har troen på at Drage kan klare denne livsstilsendringen igjen, sammen med profesjonell hjelp uten å måtte ty til operasjon. Så jeg håper opplegget ikke skuffer! 5
Gjest Navios Skrevet 29. januar 2018 #6745 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, loffen skrev: Nå er det mange tusen forskjellige medlemmer her, alle er ikke like. 😌 Nei men når ein del av kritikken kjem frå dei som har kritisert henne for å IKKJE involvere helsepersonell/proffe før. Då 🤔
Gjest Gia_ Skrevet 29. januar 2018 #6746 Skrevet 29. januar 2018 Nå leser tydeligvis Helene her inne, så kanskje vi kan gi hu litt "slack"? Tror det å bli diskutert, enten den ene eller andre veien er det siste hun trenger for øyeblikket. Vi jobber ikke i helsevesenet så har ingenting saklig å komme ned når diskusjonen handler om helsen hennes.
Inga-pinga Skrevet 29. januar 2018 #6747 Skrevet 29. januar 2018 Ønsker Helene lykke til! Det er tøft å stå fram som hun har gjort. At hun velger hjelp fra andre når hun innser at hun ikke fikser det selv er flott. Hun svelger noen kameler, er ærlig og direkte. Jeg heier på henne. 10
Marthe75 Skrevet 29. januar 2018 #6748 Skrevet 29. januar 2018 Operasjon eller ikke, hun har i hvert fall tatt steg i en ny retning. Det jeg henger meg mest opp i, er at dette er noe hun aller helst ikke ville fortalt noen om. Hun ville egentlig holde det for seg selv. Skjule det for de som leser bloggen hennes. I utgangspunktet er det en privatsak, men om hun hadde tatt en slankeoperasjon, ikke skrevet om det på bloggen, og latt leserne tro at vekttapet kom som en konsekvens av ren kostholdsendring og trening, så hadde hun ført leserne sine langt bak lyset. Og det hadde hun egentlig tenkt å gjøre. Jeg håper hun gjør om bloggen til å bli en vektnedgangsblogg igjen. Hvor hun skriver om veien hun går nå. Om kurset hun har begynt på, tankene rundt en eventuell operasjon. Og OM det blir operasjon, så håper jeg hun kar skrive om det, på godt og vondt. Sånn som samfunnet har blitt nå, så tror jeg mange kunne hatt god nytte av å lese om dette på bloggen hennes. Nå har hun dannet seg grunnlag for videre drift av bloggen i et par år til 10
neiognei Skrevet 29. januar 2018 #6749 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Marthe75 skrev: Operasjon eller ikke, hun har i hvert fall tatt steg i en ny retning. Det jeg henger meg mest opp i, er at dette er noe hun aller helst ikke ville fortalt noen om. Hun ville egentlig holde det for seg selv. Skjule det for de som leser bloggen hennes. I utgangspunktet er det en privatsak, men om hun hadde tatt en slankeoperasjon, ikke skrevet om det på bloggen, og latt leserne tro at vekttapet kom som en konsekvens av ren kostholdsendring og trening, så hadde hun ført leserne sine langt bak lyset. Og det hadde hun egentlig tenkt å gjøre. Jeg håper hun gjør om bloggen til å bli en vektnedgangsblogg igjen. Hvor hun skriver om veien hun går nå. Om kurset hun har begynt på, tankene rundt en eventuell operasjon. Og OM det blir operasjon, så håper jeg hun kar skrive om det, på godt og vondt. Sånn som samfunnet har blitt nå, så tror jeg mange kunne hatt god nytte av å lese om dette på bloggen hennes. Nå har hun dannet seg grunnlag for videre drift av bloggen i et par år til Hvisomatter, dersomatter. Hun fortalte det et par dager etter at det var bestemt. Er da helt naturlig å ikke ville fortelle det, før man blir kjent med tanken selv. 13
neiognei Skrevet 29. januar 2018 #6750 Skrevet 29. januar 2018 3 timer siden, Navios skrev: Nei men når ein del av kritikken kjem frå dei som har kritisert henne for å IKKJE involvere helsepersonell/proffe før. Då 🤔 Helt sant. Nå tar hun tak i det og da er det galt også. Folk får gå litt i seg selv. 6
Marthe75 Skrevet 29. januar 2018 #6751 Skrevet 29. januar 2018 6 minutter siden, neiognei skrev: Hvisomatter, dersomatter. Hun fortalte det et par dager etter at det var bestemt. Er da helt naturlig å ikke ville fortelle det, før man blir kjent med tanken selv. Gjorde hun? I følge bloggen var hun på det obligatoriske kurset på torsdag som var. Jeg tviler på at hun kom inn på det kurset sånn helt uten videre. Hun gjør dette via legen sin, som søker om plass for henne osv. Det tar sikkert ikke evigheter, men å si at dette ble bestemt for et par dager siden, stemmer nok ikke. 3
korallrev Skrevet 29. januar 2018 #6752 Skrevet 29. januar 2018 Men herregud da! Om hun tenker tanken selv og snakker med helsepersonell om det er det vel ikke slik at hun har meldeplikt på bloggen eller snap? Det er jo en helt unødvendig spekulasjon å si at «hvis hun hadde tatt en slankeoperasjon uten å fortelle om det (...)», og spinne videre på det. Det er jo som å planlegge en graviditet; det er en privatsak, så kan man velge selv om man vil involvere helt til å begynne med (som hun nå faktisk har gjort med den veien hun går hvis det blir operasjon) eller heller opplyse om det når ting klaffer. 13
Superrosa Skrevet 29. januar 2018 #6753 Skrevet 29. januar 2018 9 minutter siden, Marthe75 said: Gjorde hun? I følge bloggen var hun på det obligatoriske kurset på torsdag som var. Jeg tviler på at hun kom inn på det kurset sånn helt uten videre. Hun gjør dette via legen sin, som søker om plass for henne osv. Det tar sikkert ikke evigheter, men å si at dette ble bestemt for et par dager siden, stemmer nok ikke. Alt som skal gå via staten tar tid ja! Kjenner flere som er slankeopererte, og når det går på offentlig så er det meget tidskrevende. Husker jo det bare fra Kristine Fjellestad sin tid når hun blogget om søknadsprosessen om hjelp/støtte ihht operasjon. Så dette er nok en prossess Drage starten for en god stund siden, personlig kan jeg fort se for meg 3-6 mnd. Spørs litt hvor man bor 2
Superrosa Skrevet 29. januar 2018 #6754 Skrevet 29. januar 2018 4 minutter siden, korallrev said: Men herregud da! Om hun tenker tanken selv og snakker med helsepersonell om det er det vel ikke slik at hun har meldeplikt på bloggen eller snap? Det er jo en helt unødvendig spekulasjon å si at «hvis hun hadde tatt en slankeoperasjon uten å fortelle om det (...)», og spinne videre på det. Det er jo som å planlegge en graviditet; det er en privatsak, så kan man velge selv om man vil involvere helt til å begynne med (som hun nå faktisk har gjort med den veien hun går hvis det blir operasjon) eller heller opplyse om det når ting klaffer. Mange som er av inntrykket at er man storblogger så har man meldeplikt ja xD 5
Gjest Sisti Skrevet 29. januar 2018 #6755 Skrevet 29. januar 2018 Jeg syns det er synd at man ofte må være villig til å vurdere operasjon for å få delta på et sånt kurs. Mange her har kritisert Helene for å ikke oppsøke hjelp, men la oss være ærlige her: mye av hjelpen det offentlige kan tilby er RÆVA. Jeg har flere sykelig overvektige venner, og så lenge de ikke ønsker operasjon får de faktisk ingen hjelp. Null, niks, nada! Da er det bare overfladiske, enkle brosjyrer om sunt kosthold og blablabla. To av de sliter veldig psykisk også, og går jevnlig til psykolog, men psykologene de går til har faktisk ikke kompetanse til å behandle problemene med overvekt. Og sånn som det funker i det offentlige blir psykologbehandling avsluttet så snart de viser tegn på bedring, selv om de ikke er friske. Så etter noen måneder er de dårlige igjen, og må vente tre nye måneder for å få psykologhjelp i få måneder. Sånn går det, år etter år, mens fastlegen kun foreslår operasjon... Jeg syns det er helt tragisk at det skal være så vanskelig å få god, tverrfaglig hjelp. Så det er ikke så rart at Helene ikke har "søkt hjelp" før - det er ikke alltid så enkelt å finne god hjelp. Norge har en lang vei å gå på dette området. Ønsker henne lykke til, uansett utfall.
cerruti Skrevet 30. januar 2018 #6756 Skrevet 30. januar 2018 Jeg synes ikke hun ser så stor ut jeg da... så synes de opererer for lett. Hvis de klarer å gå ned 5% er det vel bare å fortsette med det samme? 2
FruenFraHavet Skrevet 30. januar 2018 #6757 Skrevet 30. januar 2018 Jeg forstår ikke dette med podcasten. På snap ble det diskutert «hva skal vi snakke om idag» og «hvis vi ikke har et tema får vi bare prate». Hvis man har noe man føler er viktig å dele, noe man brenner for og/eller vil dele kunnskapen sin om: supert! Hvis man bare skal «prate svada», hva er poenget med det? 12
Wenda Skrevet 30. januar 2018 #6758 Skrevet 30. januar 2018 9 minutter siden, cerruti skrev: Jeg synes ikke hun ser så stor ut jeg da... så synes de opererer for lett. Hvis de klarer å gå ned 5% er det vel bare å fortsette med det samme? Nå er det ingen som har sagt at hun skal opereres heller. Dette kurset hun skal på er for å hjelpe henne ned i vekt på en sunn måte. For noen få så er operasjon siste utvei, andre klarer seg uten. Det er enda INGEN, selv ikke HD selv, som vet om dette ender i operasjon eller ikke 4
Wenda Skrevet 30. januar 2018 #6759 Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, FruenFraHavet skrev: Jeg forstår ikke dette med podcasten. På snap ble det diskutert «hva skal vi snakke om idag» og «hvis vi ikke har et tema får vi bare prate». Hvis man har noe man føler er viktig å dele, noe man brenner for og/eller vil dele kunnskapen sin om: supert! Hvis man bare skal «prate svada», hva er poenget med det? Det er liksom greia med hele podcasgreia da. At hvem som helst kan broadcaste hva som helst uten at noen kan stoppe dem 6
Fremhevede innlegg