Silje92 Skrevet 24. april 2017 #4821 Skrevet 24. april 2017 Jeg synes det er ganske mange interessante utsagt, instagrambilder og blogginnlegg av Drage selv. Hun sier noe om at overvekten hennes kun er noen kilo for mye. I mitt hode er et minimum på 110 kg mer enn bare "noen kilo for mye". At jeg tørr å nevne et tall er ikke så vanskelig. Hun veide 140 kg på det meste, tok av 60 kg og gikk senere ut med at hun hadde lagt på seg 30 kg igjen.. Hun sier at man ikke skal fokusere på badevekta, men jeg synes hun i ny og ne snakker om å ta av noen kilo jeg? Hun sier hun lever bedre nå enn da hun veide 80 kg, for da spiste hun tross alt bare 800 kcal og lavkarbo, så nå spiser hun mer enn det. Ja, betydelig mer enn det for å si det sånn. Du legger ikke på deg 30 kg av å spise et normalt kosthold med en daglig anbefaling på 2000 kcal og normal aktivitet. Hun innrømmer at hun har et problem med trøstespising, så hvorfor kan hun mene har hun er sunn som overvektig? Hun INNRØMMER jo at hun faktisk har et problem. Når leserne prøver å gi henne tips om at hun kanskje bør oppsøke psykolog for å ta tak i de faktiske problemene, ja da går hun i forsvarsmodus. Bloggen og instagramkontoen hennes er generelt preget av "hei jeg er awesome som overvektig" eller undertøysbilder med "aksepter deg selv"-tekster. Men det er ikke til å komme unna at overvektig IKKE ER SUNT uansett hvordan du vrir og vender på det. hun kan spiste sunt og trene aldri så mye, men så lenge hun har så mange kilo for mye er risikoen for alvorlige hjerte- og karsykdommer som blodpropp og hjertestans følge vekten (henviser til dansk studie fra artikkel skrevet 2014 for aktivtrening). Hun har også tidligere skrevet om høyt stoffskifte... Det er ikke til å komme unna at et midjemål som Drage har ikke er sunt uansett hvordan du vrir og vender på det. Å angripe kritiske lesere og andre på medier er noe hun bruker mye tid på synes jeg. Jeg håper hun finner ro i sjela si til å innfinne seg i at det ikke er akseptabelt med så mange kilo for mye. Hvorfor skal man i det hele tatt akseptere overvekt? For det er ikke snakk om de 10 kg ekstra når man har passert 40 år, det er flere titallskilo. Det er ikke akseptabelt å la kroppen sin forfalle på denne måten. 19
OppNedPåAlt Skrevet 24. april 2017 #4822 Skrevet 24. april 2017 På 22.04.2017 den 17.50, SpankMe skrev: Jeg er ikke lav, men vertikalt utfordret... Og jeg en smule horisontalt utfordret 5
Rubella Skrevet 24. april 2017 #4823 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, Silje92 skrev: Jeg synes det er ganske mange interessante utsagt, instagrambilder og blogginnlegg av Drage selv. Hun sier noe om at overvekten hennes kun er noen kilo for mye. I mitt hode er et minimum på 110 kg mer enn bare "noen kilo for mye". At jeg tørr å nevne et tall er ikke så vanskelig. Hun veide 140 kg på det meste, tok av 60 kg og gikk senere ut med at hun hadde lagt på seg 30 kg igjen.. Hun sier at man ikke skal fokusere på badevekta, men jeg synes hun i ny og ne snakker om å ta av noen kilo jeg? Helt enig. Hun skriver hele tiden at hun "har noen kilo ekstra". "Noen kilo ekstra" ser de aller fleste på som 5-10 kilo over trivselsvekt, ikke flere titalls kilo og alvorlig fedme! 12
Valetta Skrevet 24. april 2017 #4824 Skrevet 24. april 2017 Jeg er også opptatt av at man bruker begreper riktig, og at språket har mye makt. Sånn sett så har hun et "poeng" når hun sier at hun ikke ER overvektig. Men alle skjønner da at hun er mer enn vekta si? Jeg mener hun drar dette ut av sammenheng og bruker det som en bortforklaring. Det er hun selv som har valgt å figurere i media som "Fin og frodig" "at man skal elske kroppen uansett size" og ellers være store jenters talsperson. Hun fokuserer på kropp, kropp, kropp, undertøy, pupp, rumpe, mage, avkledde bilder, kropp, kropp og enda mere kropp. Det er jo dette man forbinder med Helene Drage. Jada, hun er også mye mer - men hun blir ikke slankere av å HA overvekt. Blir så lei av dette flisespikkeriet hennes. 17
Hollie Skrevet 24. april 2017 #4825 Skrevet 24. april 2017 Men har ikke Helene rett til å se ut akkurat som hun vil? Hun har da kroppslig autonomi som alle andre. 4
Rubella Skrevet 24. april 2017 #4826 Skrevet 24. april 2017 (endret) 11 minutter siden, Hollie skrev: Men har ikke Helene rett til å se ut akkurat som hun vil? Hun har da kroppslig autonomi som alle andre. Selvsagt har hun RETT TIL det - det er da vitterlig ikke det som diskuteres her. Endret 24. april 2017 av Rubella 10
Silje92 Skrevet 24. april 2017 #4827 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, Hollie skrev: Men har ikke Helene rett til å se ut akkurat som hun vil? Hun har da kroppslig autonomi som alle andre. Hun har rett til å se ut som hun vil, det er helt riktig! men det er jo ikke det dette dreier seg om. Hun driver en sunn livsstilsblogg og går ut med at man skal akseptere overvekt. Det har egentlig ingenting om hvordan hun ser ut, men hva hun fronter og hvor mye hennes egne synspunkter ikke henger på greip med hennes utseende og hennes økt fare for livsstilssykdommer. Ordet "sunn" henger ikke på greip med "fedme", "livsstilssykdommer" m.m. Det blir som at man er i mot sex før ekteskapet, men likevel har hatt det... Bare for å sette det ekstremt på spissen 5
Gjest kattehviskeren Skrevet 24. april 2017 #4828 Skrevet 24. april 2017 På 22.4.2017 den 23.05, summerrain skrev: Det er Helene selv som holder kroppsfokuset oppe. Hun spiller jo så mye på kropp. Halvnakne bilder, rumpebilder "jeg bryr meg ikke om at jeg er overvektig"-kroppsbilder. Hadde hun ikke fokusert på det konstant hadde ikke andre brydd seg så mye. Som jeg har sagt før, jeg tror hun hadde hatt kjempegodt av å droppe å være så aktiv i sosiale medier og bare jobbe med seg selv. Det er åpenbart at hun trenger ekstremt mye bekreftelse for utseendet sitt, hun burde fokusere på å få det bra inni seg i stedet. Da ville nok mye av det andre falt på plass etterhvert og. 1
Silje92 Skrevet 24. april 2017 #4829 Skrevet 24. april 2017 Eller haugevis av unnskyldninger på hvorfor hun faktisk ikke trener når hun skal.. Hun nekter for det da hun blir konfrontert med det, men skriver likevel blogginnlegg på blogginnlegg på hvorfor hun ikke har trent - se innlegget "Forrige ukes unnskyldninger" skrevet 20.mars. 2017. 6
neiognei Skrevet 24. april 2017 #4830 Skrevet 24. april 2017 7 minutter siden, Silje92 skrev: Eller haugevis av unnskyldninger på hvorfor hun faktisk ikke trener når hun skal.. Hun nekter for det da hun blir konfrontert med det, men skriver likevel blogginnlegg på blogginnlegg på hvorfor hun ikke har trent - se innlegget "Forrige ukes unnskyldninger" skrevet 20.mars. 2017. Eh, ja, i det innlegget setter hun vel selv søkelyset på at hun lager seg mange unnskyldninger? 2
Gjest Biri Skrevet 24. april 2017 #4831 Skrevet 24. april 2017 5 timer siden, neiognei skrev: Eh, ja, i det innlegget setter hun vel selv søkelyset på at hun lager seg mange unnskyldninger? Er hun da rette personen til å skrive treningsblogg?
SpankMe Skrevet 24. april 2017 #4832 Skrevet 24. april 2017 Som flere skriver over her - dette fremstår bare som enda en bortforklaring/fornektelse/unngåelses strategi. Hun har holdt på sånn i mange år nå. Det er klart det er underliggende problemer her som er veldig reelle, og som jeg har stor medfølelse for. Dette er IKKE enkelt, og jeg unner Helene virkelig alt godt og en vei ut av depresjon og overspising. Derfor synker det i meg når hun kommer med slike innlegg. Drit nå i det! Det er ikke poenget, og det kommer ikke til å hjelpe henne på veien. Det er henne selv som knytter egen verdi til antall kilo kroppen hennes bærer på. Selvsagt kommer det kommentarer i SoMe, men til syvende og sist så er det hun som har en sinnstilstand som gjør at hun tar det til seg på den måten og ser på seg selv på en måte hun ikke burde og behandler seg selv deretter. Selvdestruktivitet, heter det. De som kommenterer og kritiserer henne for overvekten gir garantert lang marsj i om hun ER eller HAR noe som helst. Og det gjør heller ingen forskjell i deres liv om Helene veier 60 eller 160kg. Men det utgjør en forskjell for Helene. Det er henne dette er viktig for, og det er det hun må ta tak i. Samme hvor mange innlegg om hvor fornøyd hun her. Puppebilder eller hva som helst. Så skinner det så fryktelig igjennom at dette er et menneske som ikke har det bra med seg selv og som sliter uten å finne sin vei til mestring. Dette er trist. Jeg håper virkelig hun finner ut av det. Jeg synes generelt folk for tiden tillegger SoMe altfor mye makt. Ja vel så bombarderes man med bilder og informasjon, men man må også være mottakelig for dette. Jeg ser de samme bildene som Helene, men jeg føler det ikke på samme måte. Jeg har vært overvektig tidligere, jeg, og det var først da jeg fikk mitt eget hode på plass at resten egentlig ordnet seg selv. Dette MÅ Helene bare snart skjønne. Du kan godt skylde på alle andre rundt og samfunnet og krig og fred. Men du kommer ikke til å komme langt med det. 17
Gjest kattehviskeren Skrevet 24. april 2017 #4833 Skrevet 24. april 2017 13 minutter siden, SpankMe skrev: Som flere skriver over her - dette fremstår bare som enda en bortforklaring/fornektelse/unngåelses strategi. Hun har holdt på sånn i mange år nå. Det er klart det er underliggende problemer her som er veldig reelle, og som jeg har stor medfølelse for. Dette er IKKE enkelt, og jeg unner Helene virkelig alt godt og en vei ut av depresjon og overspising. Derfor synker det i meg når hun kommer med slike innlegg. Drit nå i det! Det er ikke poenget, og det kommer ikke til å hjelpe henne på veien. Det er henne selv som knytter egen verdi til antall kilo kroppen hennes bærer på. Selvsagt kommer det kommentarer i SoMe, men til syvende og sist så er det hun som har en sinnstilstand som gjør at hun tar det til seg på den måten og ser på seg selv på en måte hun ikke burde og behandler seg selv deretter. Selvdestruktivitet, heter det. De som kommenterer og kritiserer henne for overvekten gir garantert lang marsj i om hun ER eller HAR noe som helst. Og det gjør heller ingen forskjell i deres liv om Helene veier 60 eller 160kg. Men det utgjør en forskjell for Helene. Det er henne dette er viktig for, og det er det hun må ta tak i. Samme hvor mange innlegg om hvor fornøyd hun her. Puppebilder eller hva som helst. Så skinner det så fryktelig igjennom at dette er et menneske som ikke har det bra med seg selv og som sliter uten å finne sin vei til mestring. Dette er trist. Jeg håper virkelig hun finner ut av det. Jeg synes generelt folk for tiden tillegger SoMe altfor mye makt. Ja vel så bombarderes man med bilder og informasjon, men man må også være mottakelig for dette. Jeg ser de samme bildene som Helene, men jeg føler det ikke på samme måte. Jeg har vært overvektig tidligere, jeg, og det var først da jeg fikk mitt eget hode på plass at resten egentlig ordnet seg selv. Dette MÅ Helene bare snart skjønne. Du kan godt skylde på alle andre rundt og samfunnet og krig og fred. Men du kommer ikke til å komme langt med det. Sant, og veldig fint skrevet!
Porcelain Skrevet 24. april 2017 #4834 Skrevet 24. april 2017 (endret) 99% av "kritikken" i denne tråden er opptatt av å diskvalifisere Drages kunnskaper om helse, mat og trening fordi hun er nettopp overvektig, så i den konteksten har hun et poeng. Et poeng som en del her inne bør vurdere å ta til seg. Det tjener hverken henne eller de såkalte kritikerne at det a) stadig trekkes frem at "overvekt er ikke sunt" og b) "null troverdighet som personlig trener fordi hun ikke gjør det bra nok selv." Hva med å kutte de to nevnte setningene, og så se hva du da står igjen med som er verdt å nevne i denne tråden? Endret 24. april 2017 av Porcelain 6
Gjest kattehviskeren Skrevet 24. april 2017 #4835 Skrevet 24. april 2017 4 minutter siden, Porcelain skrev: 99% av "kritikken" i denne tråden er opptatt av å diskvalifisere Drages kunnskaper om helse, mat og trening fordi hun er nettopp overvektig, så i den konteksten har hun et poeng. Et poeng som en del her inne bør vurdere å ta til seg. Det tjener hverken henne eller de såkalte kritikerne at det a) stadig trekkes frem at "overvekt er ikke sunt" og b) "null troverdighet som personlig trener fordi hun ikke gjør det bra nok selv." Hva med å kutte de to nevnte setningene, og så se hva du da står igjen med som er verdt å nevne i denne tråden? Jeg ville først og fremst hatt store problemer med å kjøpe timer av en personlig trener som trener så lite. Da tar jeg kun utganspunkt i hva hun skriver, ikke i hvordan hun ser ut. Hun skriver jo støtt og stadig om hvordan hun ikke kom seg på trening, ikke er motivert til å trene osv. Jeg vil ha en personlig trener som elsker å trene, og som trener mer enn meg, ikke mindre! Det er der skoen trykker for min del. Hun skriver åpent om at hun ikke er kjempeglad i å trene selv, da skjønner jeg ikke helt hva hun skal kunne gi andre på det feltet. 1
Silje92 Skrevet 24. april 2017 #4836 Skrevet 24. april 2017 17 minutter siden, Porcelain skrev: 99% av "kritikken" i denne tråden er opptatt av å diskvalifisere Drages kunnskaper om helse, mat og trening fordi hun er nettopp overvektig, så i den konteksten har hun et poeng. Et poeng som en del her inne bør vurdere å ta til seg. Det tjener hverken henne eller de såkalte kritikerne at det a) stadig trekkes frem at "overvekt er ikke sunt" og b) "null troverdighet som personlig trener fordi hun ikke gjør det bra nok selv." Hva med å kutte de to nevnte setningene, og så se hva du da står igjen med som er verdt å nevne i denne tråden? Ville du gått i en butikk og handlet dyre merkeklær om selgeren hadde stilt opp i klær fra Fretex..? Selv om selgeren kanskje er aldri så god og sitter med masse kunnskap om produktene, så vil det fortsatt være lettere å kjøpe av noen som kanskje kler seg i samme type klær som butikken selv selger? Eller gå på Carlings og selgeren har klesstilen fra Bogerud? Du skjønner poenget😉 Jeg tviler ikke på at Drage sitter med sinnsykt mye kunnskap om kosthold og trening, men hun vet bare ikke hvordan hun skal utnytte det. Det er vel der problemet ligger tror jeg. 2
Gjest Biri Skrevet 25. april 2017 #4837 Skrevet 25. april 2017 Det blir bare litt...rart...å skrive treningsblogg når du ikke trener....og kaller det treningsGLEDE og SUNN balanse når hun hverken trener eller er sunn... Det er der det skurrer. Hadde hun skrevet blogg om stormote og overspising så hadde hun ikke fått all denne negative oppmerksomheta. Blir som om jeg skulle skrive interiørblogg fordi jeg har tatt et "interiørkurs", men så ser huset mitt ut som et kråkereir som jeg lar forfalle, og jeg har egentlig ingen særlig interesse av interiør og hus-dill-dall lenger. Hun er veldig flink å kle seg, så hvorfor ikke skrive om noe hun faktisk mestrer?
arnoyb Skrevet 25. april 2017 #4838 Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Biri skrev: Det blir bare litt...rart...å skrive treningsblogg når du ikke trener....og kaller det treningsGLEDE og SUNN balanse når hun hverken trener eller er sunn... Det er der det skurrer. Hadde hun skrevet blogg om stormote og overspising så hadde hun ikke fått all denne negative oppmerksomheta. Blir som om jeg skulle skrive interiørblogg fordi jeg har tatt et "interiørkurs", men så ser huset mitt ut som et kråkereir som jeg lar forfalle, og jeg har egentlig ingen særlig interesse av interiør og hus-dill-dall lenger. Hun er veldig flink å kle seg, så hvorfor ikke skrive om noe hun faktisk mestrer? Men driver hun egentlig en treningsbogg nå? Hun har jo dreid fokuset så det er jo ikke noe som sier at dette er en trenings blogg, men hun jobber som PT så når hun blogger om hverdagen så vil jo noe trening dukke opp. Mener hun hadde et innlegg om at bloggen nå er mere hverdagsblogg og ikke en vektnedgang/trenings blogg. 3
Gjest Biri Skrevet 25. april 2017 #4839 Skrevet 25. april 2017 Hun markedsfører den som treningsblogg, ja. Uten tvil. Den sorteres fortsatt under kategorien treningsblogg, hun har det med i "overskrifta" (det mottoet livsstil, treningsglede og en sunn balanse). Og presenterer den som treningsblogg. Hun vil jo gjerne tjene penger på de "treningsprogrammene" sine...
arnoyb Skrevet 25. april 2017 #4840 Skrevet 25. april 2017 Akkurat nå, Biri skrev: Hun markedsfører den som treningsblogg, ja. Uten tvil. Den sorteres fortsatt under kategorien treningsblogg, hun har det med i "overskrifta" (det mottoet livsstil, treningsglede og en sunn balanse). Og presenterer den som treningsblogg. Hun vil jo gjerne tjene penger på de "treningsprogrammene" sine... Okey, jeg kan ikke se at det står i overskrifta lengre, men da ser jeg ikke på riktig plass selv om jeg ser på forsiden. Hva den sorteres som kan sikkert stemme det du sier, jeg mener hvilket inntrykk den gir og hva som står når du kommer inn på bloggen og der ser jeg ikke det mottoet du nevner. Det at hun prøver å selge PT programmet sitt på sin side gjør det jo ikke til en treningsblogg akkurat som at det at hun viser klær fra Zizzi ofte ikke gjør det til en moteblogg. Så mye forskjellig som er der så er det jo en hverdagsblogg ikke mer eller mindre.. 1
Fremhevede innlegg