Gå til innhold

(Bak)lys i vintermørket?


stan

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange elbiler som kjører uten baklys? 

Jeg tipper de fleste gjør det uten å selv være klar over det. Helt nye biler tenner kun frontlysene automatisk, baklysene må man selv tenne. (EU-direktiv)

De fleste biler har en indikator som viser om lysene er på eller ikke.  Lær deg å bruke egen bil, ellers så kan det fort bli kostbart.

https://www.nrk.no/livsstil/dette-lyset-kan-spare-deg-for-bot-1.13255548

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, dette har jeg lurt på også! Og jeg lurer samtidig på hvordan jeg skal varsle de, gi de signal om at de har glemt baklysene. Jeg har bil uten automatisk baklys selv, og de skrus på automatisk når jeg kjører i tunnel eller når det er en spesielt mørk dag. At de skrur seg på automatisk var et tilvalg når jeg kjøpte bilen, så mulig noen har spart noen kroner og ikke har tenkt på det? Jeg fikk nærmest en forelesning når jeg hentet bilen, på hvorfor lysene skal skrus på i tunneler osv. Selv om bilen gjør det selv. 

Noen dager må jeg skru de på selv, når sensoren og jeg er uenige i hva som er mørkt eller ei :) 

Endret av canacas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner kun frontlysene? Min bil tenner kun en sånn ledstripe, hverken kjørelys eller baklys når det er lyst. Med en gang det blir mørkt kommer begge deler på. Trenger ikke være spesielt mørkt heller.

Artikkelen er rotete og forklaringene er forferdelig dårlige.

" Er du i tvil om baklysene dine går på automatisk eller ei, vrir du lysbryteren helt og skrur på hovedlyset. "

Ja, og hva gir det deg svar på? Hvilken vei skal du vri? Hva ser du etter når du har vridd? Fjottete forklaring. 

Hvis du er i tvil om baklysene "går på" (antar de mener slår seg på?) er det jo bare å kjøre ute en dag det er mørkt og gå ut å sjekke om det er lys (bonus hvis du bare stiller bilen foran et vindu eller noe annet reflekterende). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte uten å ha slått på baklyset en gang. Det var en leiebil og jeg hadde ikke fått med meg det nye direktivet. 

Dette hadde ikke skjedd om vi bare hadde meldt oss ut av EU.

 

Anonymkode: c5506...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk det samme i dag. Mange av disse tåkelysidiotene kjører nå rundt med kun tåkelys og ellers ingen belysning. Ellers er mange biler helt mørke.

Kommer de imot, flæsjer jeg én gang og slår siden lyset mitt av og på. Funker på de fleste. Mye verre er det med biler foran og bak.

Jeg tror personlig at mange av de som glemmer slikt er de samme som ellers er uoppmerksomme og sløve i livet og trafikken også. Triste greier.

Anonymkode: 7ac49...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, stan skrev:

Hvorfor er det så mange elbiler som kjører uten baklys? 

Jeg tipper de fleste gjør det uten å selv være klar over det. Helt nye biler tenner kun frontlysene automatisk, baklysene må man selv tenne. (EU-direktiv)

De fleste biler har en indikator som viser om lysene er på eller ikke.  Lær deg å bruke egen bil, ellers så kan det fort bli kostbart.

https://www.nrk.no/livsstil/dette-lyset-kan-spare-deg-for-bot-1.13255548

 

Gjelder ikke bare el bilder, men alle biler produsert etter en viss dato. Har irritert meg over bilder med manglende baklys lenge, særlig i tunneler. Forklaringen er at det ikke er påbudt med baklys lengre. Det er frivillig etter den datoen jeg nå ikke husker. 

Anonymkode: 66679...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På høylys dag, dvs i godt dagslys, hvorfor skal baklysene være tent da? Skjønner godt at direktivet kom som det gjorde! Det store problemet i dette, er at når bilen er i fart, kjørelys er selvfølgelig på, og det mørkt bak. Det er at de aller fleste med slik oppsett av lysene, har instrumentbrlysningen også på. Hadde det vært mørkt der også, som bak, hadde folk fått på lysene når det virkelig var behov for det. På min bil er det nok med mørke skyer midt på dagen, for at jeg ikke ser anna enn viserne på instrumentpanelet. Da sier det seg selv at lyset må på!

Et unntak er de bilene som nå kommer med heldigitale instrument panelet, det kan en nok ikke få til ovennevnte oppsett av belysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde ikke skjedd om vi bare hadde meldt oss ut av EU.

 

Anonymkode: c5506...2fd

EØS, men ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 05 modell går det ikkje å skru av baklyset, (det er på når motoren er igang,) både på 0, parklys og nærlys på lysbryteren. Nærlysa er på på både 0 og nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Rart. Da regelen om kjørelys til enhver tid kom, så var det for å spare unødvendige ulykker.

Så da er det vel ikke så viktig at man får ulykker i dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en bil med lys på er lettere å se er jo et faktum. 

Særlig biler som står eller kjører sakte, da hjelper baklysene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tdm900 skrev:

På høylys dag, dvs i godt dagslys, hvorfor skal baklysene være tent da? Skjønner godt at direktivet kom som det gjorde! Det store problemet i dette, er at når bilen er i fart, kjørelys er selvfølgelig på, og det mørkt bak. Det er at de aller fleste med slik oppsett av lysene, har instrumentbrlysningen også på. Hadde det vært mørkt der også, som bak, hadde folk fått på lysene når det virkelig var behov for det. På min bil er det nok med mørke skyer midt på dagen, for at jeg ikke ser anna enn viserne på instrumentpanelet. Da sier det seg selv at lyset må på!

Et unntak er de bilene som nå kommer med heldigitale instrument panelet, det kan en nok ikke få til ovennevnte oppsett av belysning

Ta en tur på Vestlandet. Høst til vår er det mørkt om dagen også. Populære sølvgråe biler går i ett med gråfjellet, fjorden, bladløs skog og blir usynlige. Mellom Bergen og Voss f.eks. er det tunnel på tunnel, der lyset må slås på lel. Det er ingen grunner til å la være å ha lyset på.

Anonymkode: 7ac49...bb6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en tur på Vestlandet. Høst til vår er det mørkt om dagen også. Populære sølvgråe biler går i ett med gråfjellet, fjorden, bladløs skog og blir usynlige. Mellom Bergen og Voss f.eks. er det tunnel på tunnel, der lyset må slås på lel. Det er ingen grunner til å la være å ha lyset på.

Anonymkode: 7ac49...bb6

Herremann....les innlegget mitt én gang til før du siterer!! Er dét så vanskelig??

Når ble det høylys dag inni en tunell?

Såvidt jeg vet, er det fortsatt lov å bruke hue. Og det akter jeg å fortsette med!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, har du lest innlegget mitt da? Gjør det og det du skrev forklarer seg selv.

Anonymkode: 7ac49...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...