Gå til innhold

Dere som er flinke med biler, hva skjedde her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen har noen ideer om hva som har skjedd her. Jeg har en Skoda Fabia stasjonsvogn fra 2008. Den har gått 70.000. Den siste tiden har jeg merket vibrasjon i rattet under bremsing. Bremsene føles ikke dårlige eller noe, men jeg har tenkt at kanskje bremseskivene har fått kast eller noe. I dag, mens jeg kjørte i ca. 50 km/t, hørte jeg plutselig et 'klonk' under bilen, litt foran passasjersetet. Akkurat som om noen hadde kastet et middels stein under bilen. Jeg sakket ned og skrudde av radioen, og hørte en krafselyd som kom og gikk i samme rytme som hjulet gikk rundt, om noen skjønte den forklaringen. 

Jeg stoppet på en parkeringsplass for å se etter om jeg kunne se noe, men det var mørkt og jeg så ingenting. Jeg satte meg inn igjen og tok en 180 grader sving,  siden det var lys som kom fra en bygning på den siden. Da hørtes det ut som noe traff metall og ramlet ned på bakken under der. Jeg gikk ut for å se på bakken, men fant ingenting. Kunne ikke se noe særlig siden det var mørkt. Jeg prøvde forsiktig å kjøre, og krafselyden var helt borte! Jeg tok sjansen på å kjøre sakte hjem, siden det bare var ca 2 km. Ristingen i rattet var også borte. Men jeg kunne ikke merke noen forskjell på bremsekraften. 

Så, hva kan ha skjedd?  Er bremsen sannsynligvis helt ødelagt, og kan jeg se det selv, på noen måte? Er det i så fall greit å kjøre forsiktig de 5 km til nærmeste verksted?

Anonymkode: 34db4...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isklumper i hjulbuen ville jeg gjettet på. Kan bråke veldig, og de faller typisk ut når du svinger hardt. 

Anonymkode: 16eea...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et eller annet som satt seg mellom bremseskiven og varmeskjoldet, og så datt ut. Antakeligvis helt ufarlig. Jeg kjører mye på grusvei, og da hender det stadig vekk. Nå på vinteren blir det jo ekstra mye dritt på veien, også asfalten, så da er det slettes ikke uvanlig å oppleve om man kjører på asfalt heller.

Endret av Citpensacola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme har skjedd hos meg også, fikk fullstendig panikk (eller.. akkurat da var jeg så sliten og gav litt faen) så ingenting og tenkte at det var greit. Fikk pappa til å se på det, og han har opplevd det samme både med sin egen bil og oppkjøringsbil. Konklusjon: en liten Stein eller isklump som falt ut ved bremseskivene, høres jævlig dramatisk ut, men thats it. 

Kjørte hjem (30mil) og to uker senere er alt enda like fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskjoldet mitt kilte seg mellom skiven og klossene en gang, det var en ny og interessant opplevelse...

Anonymkode: 8f35c...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. :) Ting er kanskje ikke så ille som jeg fryktet. Men har bestilt verkstedtime uansett. Det jeg synes er rart, er at den ristingen i rattet, som jeg har hatt en god stund, også ble borte etter denne hendelsen.

 

Ts.

Anonymkode: 34db4...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. :) Ting er kanskje ikke så ille som jeg fryktet. Men har bestilt verkstedtime uansett. Det jeg synes er rart, er at den ristingen i rattet, som jeg har hatt en god stund, også ble borte etter denne hendelsen.

 

Ts.

Anonymkode: 34db4...f3b

Det tyder på en isklump eller noe annet som hadde satt seg fast.. 

Anonymkode: 16eea...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...